וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם שואלים, עורך הדין עונה

עו"ד אלעד שור, מאמר אורח

9.2.2013 / 9:17

מה עושים אם עד ראייה מסרב להעיד לאחר ביצוע עבירה לכאורה? מתי עבירת מהירות שתועדה במצלמות החדשה אינה תקפה? עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה עונה לשאלות הגולשים

שוטר הורה לי לעצור את רכבי בשל טענתו כי לא עצרתי בהתאם לתמרור העצור. הוא סירב לרשום את מלוא גרסתי לאירוע. מה עושים במקרה כזה?

כאשר שוטר עוצר נהג בטענה כי הנהג ביצע עבירת תנועה, הוא מחוייב לדרוש את גרסתו של הנהג. גרסה זו נרשמת על גבי הדו"ח והעתקה נמסר לנהג. לגרסת הנהג מייד לאחר ביצוע העבירה יש חשיבות רבה, שכן היא נתפשת כאותנטית, מאחר ולנהג לכאורה, אין די זמן לנסות ולהמציא גרסה שתצדיק את מעשיו. כמו כן, על השוטר מוטלת החובה לרשום את גרסת הנהג בדיוק כפי שנאמרה ולהחתים את הנהג על הדו"ח, פעולה שמשמעה הסכמה לנאמר בו. ככל שהשוטר לא מוכן לרשום את גרסת הנהג – עומדת לאחרון הזכות לדרוש לרשום בעצמו את הגרסה על גבי הדו"ח. אם גם לכך השוטר מסרב, אין לחתום על הדו"ח.

השוטר טוען כי ביצעתי עבירת תנועה, אולם אני יכול להוכיח שלא היה כך באמצעות עד ראיה שנקלע למקום. הבעיה היא, כי זה אינו מעוניין להעיד עבורי. מה עלי לעשות ?

במקרים רבים, מלבד נהג הרכב שנעצר על ידי השוטר, ישנם בסביבה נהגי רכבים נוספים והולכי רגל. במקרה כזה, אין להתעצל או להתבייש - בקשו מעדי הראייה אשר נוכחים במקום את הסכמתם לשמש כעדים עבורכם ולהעיד כי אכן לא ביצעתם כל עבירה או כי העבירה בוצעה שלא באשמתכם. מומלץ לנסח בעת הארוע מזכר שבו העדים מתארים את אשר ארע וחותמים עליו בשמם המלא בצירוף מספר תעודת הזהות שלהם, זאת שכן לרוב חולף זמן רב עד מועד המשפט והעדים עלולים לשכוח את פרטי המקרה. במקרה שעד הראיה נוהג גם הוא ברכב ואינו מעוניין למסור לכם את פרטיו, ניתן לרשום את מספר הרכב שלו ולזמן אותו באמצעות צו בית המשפט להגיע ולהעיד על שארע.

האם אני יכול לבקש מהשופט שיפעיל את סמכותו ויפסוק כי לא אקבל נקודות בגין העבירה שביצעתי?

פעמים רבות נהגים מבקשים להישפט על דוחות מסוג ברירות משפט מתוך הנחה שגויה כי כאשר השופט יוכל לשקול את בקשתם להפחית את מספר הנקודות בגין העבירה

הנחה זו הנה הנחה שגויה מכיוון ששופט אינו יכול לשנות כתבי אישום על דעת עצמו.

הרשות הממונה על הגשת כתבי אישום הנה התביעה המשטרתית בישראל: ברצותה מגישה וברצותה מבטלת. סמכותו של השופט הנה להכריע לאחר שהתנהל מולו הליך בו העידו כל המעורבים בעבירה, או אז, יכריע השופט האם בוצעה עבירה אם לאו.

נהג הסבור כי העבירה שנרשמה לו איננה נכונה וכי העבירה הנכונה הנה עבירה שונה שאינה מחייבת בנקודות רשאי לפנות לתביעה המשטרתית ואם יוכיח בפניהם את צדקת דבריו יכול והתביעה תיעתר לבקשתו ותשנה את האישום לעבירה קלה יותר.

עצרתי בתמרור עצור ורק לאחר שגלשתי באיטיות, רכב צד ג' פגע ברכבי. האם קיים סיכוי כי ירשיעו אותי על אף זאת?

תמרור עצור מורכב "משני תמרורים": 1- עצור, 2 - תן זכות קדימה לרכב החוצה. החלק השני של התמרור (מתן זכות קדימה) הינו איסור חמור יותר מהעצירה עצמה. וכך , אם הנהג לא עצר לאור התמרור וחצה את הצומת, הדו"ח שיינתן לו בגין עבירה זו הינו קנס בסך 250 ש"ח + 4 נקודות. מנגד, אם מדובר על נהג, שעצור לאור התמרור, ולגש באיטיות לצומת וגרם לרכב החוצה לבלום, הרי שמדובר על עבירה שגוררת אחריה הזמנה למשפט, כמו גם פסילה מיידית למשך שלושים יום ולקינוח גם 10 נקודות.

לשון החוק והפסיקה, רואים בציווי על מתן זכות קדימה כמהותי יותר מהעצירה עצמה. במקרה של תאונת דרכים, טענה של "אבל עצרתי" אינה משנה לעניין האחריות לתאונה. לצד האמור, ככל שהנהג יוכיח כי בזמן שהחל את הכניסה לצומת השטח היה פנוי ואילו הרכב המעורב הופיע לאחר שכבר הנהג היה בתוך הצומת, הרי שבזמן הכניסה לצומת לא היה למי לתת זכות קדימה. הרשלנות במקרה זה מוטלת על נהג הרכב המעורב אשר התעלם מהעובדה כי הצומת חסומה ושעט אל עבר הרכב החוצה וגרם בכך לתאונה, אותה הנהג החוצה לא יכול היה למנוע.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

שאלה: נדמה לי כי מצלמת המהירות החדשה צילמה אותי בעת שנהגתי במהירות מופרזת. תאריך ביצוע העבירה היה לפני כשבוע אולם טרם קיבלתי הודעה על כך. מה המשמעות של האיחור?

חשוב להבהיר, אין חובה חוקית למסור את הקנס תוך שבוע. עם כניסתם לשימוש של מצלמות המהירות החדשות בכוונת המשטרה ועל כך הצהירה בתקשורת כי תישלח את הדו"חות בזמן מהיר מאוד של 7 ימים. מדובר במטרה אשר הציבה לעצמה המשטרה, בשאיפה וזאת מתוך גישה שירותית יעילה יותר.

החובה החוקית לשלוח את הקנס מוסדרת בחוק סדר הדין הפלילי הקובע כי הייתה עבירת תעבורה שהחשד לביצועה מבוסס על צילום רכב, ישלח למבצע העבירה הודעה על ביצוע עבירת קנס או הזמנה למשפט תוך 4 חודשים (במקרים מסויימים תקופה זו מתארכת לחצי שנה).

מאחר ואין חובה חוקית במשלוח הקנס תוך 7 ימים, אין משמעות לאיחור של שבוע. לעומת זאת איחור של מעבר ל-4 חודשים עלול לפגוע בתקפותו של הדו"ח

השוטר כתב בדו"ח כי שמר על קשר עין רצוף מרגע שהבחין בי מבצע עבירת מהירות ועד שעצר אותי, אומנם לי ולשוטר ברור כי הדבר בלתי אפשרי בגלל שהיה צריך להיכנס לרכב ולדלוק בעקבותיי מספר קילומטרים עד שעצר אותי. מה ביכולתי לעשות?

בהמון מקרים כאשר שוטר תופש רכב מבצע עבירת מהירות, עליו להניח את מד המהירות, לסגור את דלת הניידת, להיערך לנהיגה ואז לדלוק בעקבות הרכב מבצע העבירה. כל הפעולות האלה בהחלט מצריכות זמן ולכן טבעי והגיוני הסברה כי בזמן זה השוטר לא הצליח לשמור על קשר עין עם הרכב שמדד. עם זאת ברוב המקרים רושמים השוטרים כי שמרו על קשר עין רצוף מביצוע העבירה ועד עצירת הרכב. כדי להביא לזיכוי מהאשמה עליך להטיל ספק בקשר עין זה.

לאתר של עו"ד אלעד שור
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully