וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכבים בשול בגלל הפקקים ונדרסים

מערכת רכב

15.3.2014 / 8:46

המשטרה אפשרה לרוכבי דו גלגלי לנסוע בשול הדרך כדי להמנע מהסכנות הטמונות בפקקי התנועה. אלא שבפועל, כלי רכב רבים משתמשים בשוליים ודורסים את הרוכבים

שוליים בכביש. ShutterStock
מותר לרוכבים לנסוע בשול, אבל לא כדאי/ShutterStock

נדמה שכל ההנחיות המתריעות מפני הסכנות הטמונות שבעצירה בשול הדרך נופלות על אוזניים ערלות. רק לפני מספר ימים נדרס רוכב אופנוע בן 40 שנסע על השוליים בנתיבי איילון לאחר שפגע בכלי רכב שעצר לפני מחלף ההלכה. לצערנו, אין מדובר על מקרה חד פעמי: מידי שנה נפצעים רבים בתאונות שנגרמות כתוצאה מעצירת כלי רכב בשול הדרך. בין אם מדובר על התנגשות של דו גלגלי ברכב החונה, ובין אם על פגיעה כתוצאה ממפגש עם רכב חולף התוצאה זהה: פציעה חמורה או מוות.

במציאות בה חלק ניכר מכבישי ישראל פקוקים, תופעת הנהיגה בשול הדרך הפכה להיות מקובלת מאוד בקרב נהגי הדו"ג. אם בעבר כל נהיגה בשול היתה מהווה עבירה, הרי שבשנים האחרונות, לאור הנחיה שהועברה ע"י אגף משטרת התנועה, יותר ויותר רוכבים מעדיפים לנהוג בשול. יש היגיון רב באי האכיפה, מסביר עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה : "שוטרי התנועה הגיעו למסקנה המתבקשת כי מוטב לאפשר לרוכבים לנהוג בשול הימני מאשר להתמודד עם ההשלכות של השתחלות בין המכוניות". מאידך, לא ניתן להתעלם ממספר התאונות הגבוה שמתרחשות בנסיבות אלה".

הוראות, אכיפה ומה שביניהן

בהנחיה נכתב במפורש, כי "בזמן עומסים לא תבוצע אכיפה של נסיעה בשול ימין בתנאי שהדבר מתבצע באיטיות ובזהירות", אולם נהגים רבים עימם שוחחנו מתלוננים על נהיגה פרועה של רוכבי דו"ג בשול הדרך. כך למשל, מספרת דרורה, לוואלה רכב. "יש כאן בעיה חמורה. אני לא יודעת מי נתן את ההנחיה התמוהה שמאפשרת לרוכבי דו גלגלי לנסוע בשול הימני בעת שיש פקקים. מילא כי הם היו נוסעים כמו שצריך אולם הם נכנסים ויוצאים משול הדרך, כאילו אין עוד רכבים בכביש. ועוד יותר מכעיסים אותי אלו הקטנועניסטים שנוהגים בשול השמאלי. אין להם בית שהם רוצים לחזור אליו בשלום?"

מנגד, אומר אהרון, רוכב קטנוע לוואלה רכב כי "הנהגים בישראל עדיין לא הפנימו שיש להתבונן במראה לפני שהם יורדים לשול הדרך. אני רוכב מידי יום בנתיבי אילון בפקקים הבלתי אפשריים ומעת לעת נאלץ גם לרדת לשול הדרך על מנת להאיץ במעט את מהירות נסיעתי. אין יום אחד! בו אני לא נמצא במצב של כמעט תאונה לאחר שנהג רשלן החליט לסטות פתאום לשול לצורך עצירה או עקיפה מהשול הימני. זו סכנת נפשות. אני לא עובר על החוק ונוסע באופן מתון בשול הדרך, אך יש כאן הפקרות של נהגים. חד משמעית הפקרות". עו"ד שור מחדד ומבהיר כי " ההתבוננות במראה טרם ביצוע סטיה של הרכב אינה בגדר המלצה, והיא מחויבת גם במקרה של ירידה לשול".

שול זה לא נתיב האצה

בניגוד לדבריה, מעיר בפנינו אלון, רוכב אופנוע מנוסה שהמכוניות הן הסכנה הגדולה: "כמעט כל מפגש של דו גלגלי עם רכב שעומד בשול הדרך מסתיים בפציעה קשה, אולם נדמה כי שוטרי משטרת התנועה לא עושים די על מנת לאכוף את החוק . מידי יום אני נוסע בנתיבי איילון ורואה לא מעט כלי רכב שעוצרים בצד הדרך ומסכנים את שלום נהגי הדו"ג. אין סיכוי שבכל הפעמים מדובר על עצירת חירום, ובכל מקרה - רבים מהם לא מציבים משולש אזהרה. פשוט סכנת נפשות".

ומה אומר החוק באשר לעצירה בשול הדרך ? לדברי ד"ר ועו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, "על פי תקנות התעבורה, הנוהג ברכב בדרך שאיננה עירונית, המסומנת כדרך ראשית או אזורית על-ידי תמרור מודיעין לא יעצור את רכבו, לא יעמידו, לא יחנהו ולא ישאירו עומד על הכביש או על שול הדרך בין בהשגחה ובין שלא בהשגחה".

כך או אחרת, חיזוק לסכנה הנשקפת לרוכבי הדו גלגלי, ניתן לקבל מתגובת חברת נתיבי איילון שפורסמה על פיה: "יובהר שכלי רכב אינם"'חונים" באיילון ויורדים לשוליים כתופעה. מבלי להתייחס לנתונים של אור ירוק, אנחנו יכולים לציין שרוב ההרוגים הם רוכבי דו גלגלי". האומנם ספורים הם המקרים בהם כלי רכב חונים בשול הכביש של נתיבי איילון?"

במקרה של תאונה שנגרמה כתוצאה ממפגש עם כלי רכב שעצר בשול הדרך, הנהג יכול למצוא את עצמו מואשם בעבירות חמורות הרבה יותר, אומר עו"ד אלעד שור, ומוסיף כי המקרה עלול להגיע "עד לכדי גרימת מוות ברשלנות". אם יתברר כי עילת העצירה לא היתה כניסה למצב חירום ולנהג היה די זמן על מנת להניח את תמרור האזהרה, אך הוא לא עשה - הדבר מהווה בסיס להגשת כתב אישום חמור", מסביר עו"ד שור ; "החוק מצפה מהנהג לפעול באופן סביר, ואף להזמין משטרה במידת הצורך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

נהיגה בחוסר זהירות

עו"ד וד"ר אסף ורשה, מסביר כי מבחינת דיני הנזיקין והביטוח, האחריות לקרות התאונה בסיטואציה כזו יכולה להתחלק בין שני הצדדים. חובת הזהירות מוטלת לדבריו על שני הנהגים, אשר כל אחד מהם הפר אותה בדרכו שלו. הנהג שעצר בשול הדרך בניגוד לחוק, קל וחומר אם לא הציב סימון אזהרה – "יצר בכך סביבה מסוכנת שהנהג השני מימש את פוטנציאל המסוכנות שלה באמצעות חוסר תשומת הלב", כך מדגיש עו"ד ורשה.

אם במזל האירוע לא הסתיים בתאונה, המציאות מלמדת כי ישנן סיטואציות רבות בהן נהגים מוצאים את עצמם מקבלים דוחות, נקודות ואף הזמנה למשפט. כך למשל, יש לא מעט רוכבים שסבורים כי אי האכיפה כלפי נהיגה בשול, רלוונטית גם בעת נהיגה בשול השמאלי. "זו טעות", מחדד עו"ד ורשה. "משטרת התנועה לא מהססת במקרים בהם היא תופסת נהגים במצבים כאלו".

מלבד זאת, גם הנסיעה על אי תנועה המצויר על הכביש מהווה עבירה על החוק. "העבירה מתבצעת לרוב כששול הדרך מסתיים, והנהג נאלץ לעלות על אי התנועה המצויר לצורך הגעה לשול הדרך הבא. זו עבירה וגם במקרים כאלו – שוטרי משטרת התנועה לא מהססים לרשום דוחות".

"בטרם מפנים אבצע מאשימה רק לעבר הנהגים", מוסיף עו"ד שור, יש בהחלט מקום לגלגל את האשמה גם על כתפי הרשויות. בחלק בלתי מבוטל מהכבישים הוא אומר, רוחב שול הדרך אינו רחב דיו והדבר מהווה סכנת נפשות, ולא רק לנהג שיושב ברכב שעצר, אלא גם ליתר הנהגים שברגע קל של חוסר תשומת לב יכולים למצוא את עצמם מעורבים בתאונה קשה.

סעו בזהירות, ופיקחו עיניים.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully