וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: יונדאי אלנטרה החדשה. בשם היעילות

1.5.2016 / 8:06

יונדאי אלנטרה החדשה נותרה זהה בגודלה ל-i35 היוצאת, מייצרת פחות סוסים ומומנט במנוע, אבל שמרה על הביצועים ועדיין מוגדרת כמשפחתית יעילה ומרווחת. האם זה מספיק בשנת 2016?

צילומים: קובי ליאני

מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016. קובי ליאני
יונדאי אלנטרה החדשה: האם השינוי מה-i35 מובחן מספיק?/קובי ליאני
האם זו המכונית שתסייע ליונדאי לשוב אל פסגת המכירות בישראל ?

עוד מאז הלנטרה של סוף שנות התשעים, אשר הפכה לאלנטרה של תחילת האלף השני, הורגלנו מחד לקבל מיונדאי מכוניות יעילות ותחרותיות אשר מחזירות תמורה טובה למחירן. הן אמנם לא ניצחו כל מבחן משווה מול המתחרות, אבל מאידך, כן יכולנו לשים לב לקפיצות הענק שעברו מכוניות אלה בעת החלפת הדורות. זה לא היה רק שדרוג מעלה, אלא ממש שיפור מקיף ומעמיק שגרם לדור היוצא להראות ארכאי ממש. כך גם הרגשנו לפני כשש שנים, כאשר ה-i35 נחתה בחופינו. הממדים, העיצוב, המנוע שהעלה את רף ההספק אל מעל ל-130 כ"ס (132 במקרה של ה-i35) ממנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר בלבד עם הזרקה ישירה וללא מגדש טורבו, השאיר את רוב האירופיות וכמעט את כל הקוריאניות והיפניות ללא מענה ראוי. לא בכדי היא הפכה לזמן מה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל וללהיט בציי הרכב והליסינג.

עכשיו, ברבעון הראשון של שנת 2016 שוב מגיע דור חדש. זה חזר לשם המקורי אלנטרה (ללא תוספת ה-i35) ועמו גם הציפיה לאותה קפיצת מדרגה בהחלפת הדורות. האם זו המכונית שתסייע ליונדאי לשוב אל פסגת המכירות בישראל כשנה לאחר שהודחה משם על ידי האחות למדינה, לעיר ולפס הייצור - קיה? לקחנו את המשפחתית החדשה של יונדאי ברמת אבזור סופרים שמחירה 133,500 שקל למבחן מקיף ומעמיק, שכלל גם שימוש משפחתי וחזרנו עם תשובות.

מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016. קובי ליאני
מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016/קובי ליאני

חדשה או מתיחת פנים?

בדרך כלל, אנו נמנעים מלהגיע למבחני רכב עם ציפיות מוקדמות, כדי לא לפגום ביכולת של הרכב ל"דבר" בזכות עצמו, וכך גם עשינו כעת, רק מיד במפגש הראשון נתקלנו בבעיה שלא חשבנו להיתקל בה תחת יונדאי, וזו השאלה - "האם המכונית ה"חדשה" הזו באמת חדשה או שמה מדובר כאן רק במתיחת פנים?".

הסיבה לכך הייתה שהאלנטרה החדשה לא רק שלא נראתה שונה מספיק מה-i35 היוצאת, היא נשענת על אותם מספרים בדיוק (מלבד ממד האורך) ואפילו הלכה מעט אחורנית בכל הקשור ליחידת הכוח. היכן קפיצת המדרגה אתם שואלים? גם אנחנו. כאמור, האורך שלה גדל ב-4 סנטימטרים (מ-453 ל-457 ס"מ) בשל שינוי עיצובי הפגושים, אבל הגובה נותר ללא שינוי (145 ס"מ) וגם בסיס הגלגלים קפא על 270 ס"מ מכובדים. הדבר לרוב מלמד על המשך שימוש בשלד הקיים, אך ביונדאי מצהירים כי נעשו בו מגוון שינויים ששיפרו את משקלו, קשיחותו וכמובן הבטיחות.

העיצוב החיצוני לוטש ביחס לדור היוצא, שגם הוא היה מלא בקמטים וריקועים שגרמו לו להראות מתקדם וחייכני. כעת יש יחידות תאורה חדשות, גריל עם יותר נוכחות וחזות שמזכירה כעת יותר את הסונטה החדשה (מחליפת ה-i40). גם תא הנוסעים שיפר ושינה את הנראות והאיכות - המרחב כצפוי זהה (וטוב ליושבים מאחור) לדור הקודם בשל השמירה על בסיס הגלגלים, אבל האווירה נעימה יותר. שילוב הצבעים קרם ושחור נראה טוב מאוד גם כאן (תשכחו מהמושבים הצבעוניים של ה-i35) וגם ניכרת ההקפדה באיכות החומרים שבהם מצופה תא הנוסעים. למרות זאת, בסיס הדשבורד הפריע מעט למרחב ברך ימין של הנהג וחבל שנפחו של תא המטען התכווץ מ-485 ליטר לכדי 458 ליטר באלנטרה. ועדיין, הוא היה גדול ויעיל מאוד עבורנו באריזת ציוד לחופשה משפחתית בת שבוע ימים.

מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016. קובי ליאני
תא הנוסעים נראה טוב מאוד, גם איכותי, רק המרחב לברך ימין מעט מוגבל/קובי ליאני

נינוחה, קלילה ואוורירית

האלנטרה החדשה מצליחה לשחק היטב בתחושות הראשוניות שהיא מעניקה למי שפוגש בה. תא הנוסעים שלה (לפחות ברמת הסופרים) משדר תחושה אוורירית, של מקום שנעים לך להיכנס אליו וכזה שלא צפוי לגרום לך להתלונן בשעות הקרובות. המושב מתכוונן לגובה, ההגה גם לעומק, המשענת תומכת בגב, בסיס המושב מחזיק את הירכיים וזה מתחיל ממש טוב. גם כשנותנים לאצבעות למשש מסביב, מוצאים רמת איכות טובה (חיבור דיפון הגג לקדמת השמשה יכול היה להיעשות יותר מוקפד) וגם לא מעט עזרים שמשפרים את חוויית השימוש - מולטימדיה עם מסך מגע ורמת איכות שמע טובה מהרמקולים, תפעול מההגה, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מזגן ליושבים מאחור (מרחב המחיה שם טוב מאוד גם לשלושה ילדים), חלון בגג, מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, שבע כריות אוויר ועוד.

מיד עם התחלת הנסיעה מגיע הרושם הראשוני הבא בתור - תחושה של קלילות. האלנטרה מתגלגלת בעיר ללא מאמץ, כאילו גולשת על הכביש בכוח הרוח בלבד. משקלה 1,250 ק"ג בלבד, אבל זה בידוד הרעשים הטוב, ההגה הקליל והתגובתיות של המנוע, הגיר וגם ההיגוי לפקודות. המתלים אמנם מעבירים תחושה מעט חלולה כשהם פוגשים מהמורות, אבל השיכוך בסך הכל טוב הגם שאינו מצטיין. אם אתם נאלצים לבלות זמן ממושך בפקקים, האלנטרה תעביר לכם את הזמן בנעימים עם מוזיקה איכותית, מושב נוח גם בנסיעות ממושכות ומרחב מחיה טוב.

מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016. קובי ליאני
מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016/קובי ליאני

בתנועה

את האלנטרה החדשה השתדלנו לבחון במגוון רחב של תנאים ומצבי שימוש, מנהיגה לבד באופן תובעני שמביא את יכולות הרכב למיצוי, דרך נהיגה עירונית יומיומית ועד שימוש משפחתי בטיול ארוך ורגוע. כבר בשלב זה נוכל לספר לכם שעם כל המשימות התמודדה היונדאי הזו בכבוד, כאשר הקו המנחה בה הוא היעילות. היא לא הצטיינה בדבר, כמו שגם לא נכשלה באף סעיף - אין בה ריגושים או יכולות חריגות והיא כלל אינה מאכזבת.

הדור החדש של האלנטרה הלך מעט אחורנית כשזה מגיע למנוע והנתונים המופקים ממנו. זהו אינו עוד מנוע ה-GDI הקודם (עם הזרקה ישירה) ועל הנייר הנתונים שמופקים ממנו נחלשו - מ-132 כ"ס ל-127 כ"ס ב-6,300 סל"ד ומ-16.1 קג"מ ל-15.8 קג"מ ב-4,850 סל"ד. עוד על הנייר, נתוני היצרן מדברים על 20 ק"מ לליטר בשיוט בינעירוני, 15.6 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת ו-11.3 ק"מ לליטר בעיר.

ומה הרגשנו במציאות? אם לפני שש שנים הביצועים של האלנטרה שמו אותה בחוד המשפחתיות בישראל, הרי שכעת, כשמגדשי טורבו נכנסו כבר מזמן לתודעה וגם תיבות מרובות הילוכים, 11.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש כפי שמדדנו לה במבחן שלנו (11.6 ש' בנתוני היצרן) וגם 8.4 שניות להאצה מ-80 ל-120 קמ"ש, הם רק בסדר ולא יותר. נכון, זו אינה מכונית ספורטיבית וגם לא אמורה להיות כזו, אבל כשהרכב מלא בנוסעים וציוד בבגאז', החוסר במומנט של המנועים המוגדשים מורגש ועקיפות נמשכות קצת יותר מהרצוי. גם בסעיף התנהגות הכביש אין כאן בשורות חריגות - המתלים הרכים נועדו לספוג מהמורות ולא עומסים כבדים בפניות ובלימות תכופות (עמידות הבלמים לעומס טובה) וההגה נטול תחושה לא ייתן מענה לחובב הנהיגה. אם בכל זאת תעיזו לנהג בה חזק, תגלו שהבקרות האלקטרוניות בה נקראות תכופות לדגל כדי למנוע איבודי אחיזה בכביש.

למנוע החדש שהתאים עצמו לתקני הזיהום המודרניים אין מחץ או צליל נעים והוא מצריך מהנהג לנעוץ את הדוושה לרצפה בעקשנות ולהמריץ את המנוע לסל"ד גבוה כדי להפיק ממנו את הכוח הנחוץ כדי להעפיל במעלה העליות מהכינרת. במקום זאת, המנוע מרגיש הרבה יותר בנוח לשייט ברגיעה סביב המהירות החוקית (100 קמ"ש ב-2,250 סל"ד), אך עדיין כל עקיפה תצריך הורדה של שניים או שלושה הילוכים כדי לזוז.

וצריכת הדלק? בשום צורה או הזדמנות לא הצלחנו להתקרב לנתוני היצרן שכצפוי הושגו בתנאים סטריליים במעבדה. השימוש שלנו ברכב ששיקף באופן די אמיתי שימוש סטנדרטי לאורך מאות קילומטרים, הניב בתדלוק נתון צימאון של 10.9 קילומטרים לליטר בממוצע - כבר לא לגמרי לגיטימי בשנת 2016, אוטוטו 2017.

מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016. קובי ליאני
מבחן יונדאי אלנטרה. אפריל 2016/קובי ליאני

עושה את העבודה

מהפכה או קפיצת מדרגה של ממש, לא מצאנו באלנטרה החדשה ביחס ל-i35 המוחלפת. מעבר לאכזבה שנראית כאילו יונדאי בחרו להרפות מעט מהמצערת בתכנון הדור הבא של המשפחתית שלהם, יהיה זה מעניין לראות כיצד החבילה המשודרגת של הדור החדש תתמודד עם המשפחתיות המתחרות, אשר בזמן זה עברו כברת דרך ארוכה למדי והשתפרו בהתאם. מבחינת התשלום, רמת האינספייר תעלה לכם 131,700 שקל ורמת הסופרים כשל רכב המבחן כאמור תעלה לכם 133,500 שקל. לשם ההשוואה, לפני שש שנים מחירה של ה-i35 הבכירה היה 124,000 שקל.

כפי שנאמר קודם, האלנטרה החדשה היא מכונית יעילה, נעימה, זורמת וקלילה, שאינה מצטיינת בדבר אך גם לא נכשלת באף סעיף אותו בחנו. העובדה שכה התרגלנו אליה לאורך השנים, מיעוט השינויים ביחס לדור היוצא והמספרים הגדולים בהם היא נמכרה, הפכו אותה למוצר הגנרי של עולם הרכב בישראל. כזה שמוצע בכל עסקת ליסינג, עומד בכל פינת רחוב וכזה ששמו עולה תמיד כתשובה ריאלית לשאלה - איזו מכונית משפחתית כדאי לקנות בישראל. ייחודיות אין בה, אבל יעילות, יש והמון.

עוד על יונדאי בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן קודם

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully