וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישמור השיים

וואלה!NEWS

29.9.2016 / 14:12

יצאנו לבייש נהגים שמסמסים תוך כדי נהיגה. כתב וואלה רכב עלה על האופנוע בכדי לצלם את התופעה המסוכנת שגורמת לתאונות דרכים. הוא לא היה צריך להתאמץ כדי למצוא אתכם

קובי ליאני

האמת על היסח הדעת בזמן הנהיגה קשה הרבה יותר ממה שחשבתם: מחקר חדש שפורסם לאחרונה בארה"ב חושף ש-59% בממוצע מתאונות הדרכים שהתרחשו בין 2007 ו-2015 נגרמו בגלל היסח דעת של הנהג בשש השניות שלפני התאונה.

הנתון שנחשף במחקר, שנערך במימון קרן הבטיחות של ארגון ה-AAA, גבוה פי 4 מזה שמופיע בסטטיסטיקה הרשמית של הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA): לפי נתוני הרשות האמריקאית, רק כ-14% מהתאונות נגרמות בגלל היסח דעת של הנהג.

עלייה משמעותית בשימוש בטלפון נייד

לפי חוקרי אוניברסיטת איווה, שניתחו צילומי וידאו מתאונות דרכים, הפעילות הנפוצה ביותר שגורמת להיסח דעת היא דיבור – עם נוסעים אחרים במכונית או במכשיר הטלפון הנייד. החוקרים מציינים גם שמתחילת המחקר, ב-2007, נצפתה עלייה משמעותית בשיעור הנהגים הצעירים שדעתם הוסחה כתוצאה משימוש בטלפון נייד.

נתון חשוב נוסף מלמד על כך שנהגים צעירים אינם מסוכנים רק לעצמם: בכ-34% מהתאונות נכחו נוסעים במכונית, לצד הנהג שדעתו הוסחה. כ-85% מהנוסעים היו צעירים גם הם, בגילאי 16 עד 19. החוקרים מבהירים כי בכ-15% מהתאונות, הנהג דיבר או תיקשר בדרך אחרת עם הנוסעים.

"היסח דעת כתוצאה משימוש בטלפונים ניידים שכיח הרבה יותר מכפי משתקף בנתונים הרשמיים שמבוססים על דו"חות המשטרה", מסכמים החוקרים מאוניברסיטת איווה. על-מנת להתמודד עם התופעה ולהפחית את מספר התאונות שנגרמות בגלל היסח דעת, ממליצים החוקרים לחנך נהגים צעירים להפחית את משך הזמן שבו מבטם אינו מופנה לכביש.

דרך נוספת ומשלימה היא התקנה של מערכות התרעה מפני תאונה, שמזהות מצבי סיכון ומתריעות בפני הנהג על סכנה. כך למשל, מחקרים מדעיים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו שמערכות להתרעה מפני תאונת חזית-אחור ומערכות להתרעה מפני סטייה מנתיב יכולות להפחית משמעותית את מספרן של התאונות מהסוגים האמורים.

הסחות דעת בנהיגה. ShutterStock
הסחות דעת בנהיגה/ShutterStock

הבעיה הייחודית של תאונות חזית-אחור

החוקרים מאוניברסיטת איווה מצאו שבתאונות חזית-אחור, ממוצע הזמן שבו עיניהם של נהגים צעירים הוסט מהכביש עלה מ-2 שניות ל-3.1 שניות – עלייה של מעט יותר מ-50%. יש לזכור שבמהירות של 90 קמ"ש, מכונית מתקדמת ב-25 מטרים בכל שנייה, ולכן היסח דעת גם לזמן קצר של שנייה בלבד יכול לגרום לסיכון בטיחותי חמור.

"העלייה במספר תאונות חזית-אחור בקרב צעירים שנצפתה במחקר חשובה במיוחד", כותבים החוקרים. "תאונות חזית-אחור קושרו עם עלייה בהפעלה של טלפון נייד או הסטת מבט לטלפון נייד, וכן להתארכות הזמן המוקדש לפעילויות אלה".

העלייה במשך היסח הדעת התבטא גם בשיעור תאונות חזית-אחור שבהן היו מעורבים נהגים צעירים בגיל העשרה. לפי חוקרי אוניברסיטת איווה, שיעור תאונות חזית-אחור מכלל התאונות שבהן היו מעורבים נהגים צעירים עלה מכ-24.7% בשנת 2000 לכ-32.2% בשנת 2014.

"לרוב, בתאונות חזית-אחור מעורב נהג שנוסע במרחק קצר מדי (מהמכונית שמלפנים) ו-או מגיב מאוחר או לאט מדי כתוצאה מחוסר תשומת לב או היסח דעת", מסבירים החוקרים. "אמנם יתכן שנהגים צעירים נוסעים במרחק קצר מהמכונית שמלפנים, סביר יותר להניח שהיסח דעת הוביל לעלייה במשך הזמן שבו המבט הוסט מהכביש, לזמני תגובה איטיים יותר – ולכן גם לעלייה בשיעור התאונות מסוג חזית-אחור".

בעניין זה ראוי להזכיר שמחקרים שפורסמו לאחרונה הצביעו על כך שמערכת להתרעה מפני תאונת חזית-אחור (באנגלית - FCW, ר"ת: Forward Collision Warning) מקטינות משמעותית את הסיכון לתאונה. למשל, לפי מחקר שערך מכון הבטיחות של התאחדות חברות הביטוח בארה"ב (IIHS), כ-23% מתאונות חזית-אחור נמנעות בזכות מערכות FCW.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully