וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמים ונהיגה: פסילה היא רק ההתחלה

עו"ד אלעד שור, מאמר אורח

28.9.2012 / 9:15

נהיגה תחת השפעת סמים יכולה לגבות מחיר יקר מהנהג, הן בהיבט הבריאותי והן מבחינה פלילית. שוטרי התנועה מחויבים לפעול עפ"י לשון החוק, ההוראות והפסיקה. שאלות ותשובות

שוטר עצר אותי לבדיקה שגרתית במסגרת מחסום, ומבלי להחליף איתי אפילו מילה ישר הורה לי השוטר לעצור, לרדת מהרכב ולתת לו דגימת שתן. האם דרישת השוטר הייתה חוקית?

תשובה: בניגוד לבדיקת נשיפה במכשיר "ינשוף", כאשר מדובר בדגימת שתן, השוטר הדורש זאת מנהג צריך לגבש חשד סביר כי הוא נוהג תחת השפעת סמים. בהעדר חשד סביר, ייתכן ודרישת השוטר תחשב כלא חוקית ואף עלולה להוביל למצב של פסילת הבדיקה.

לפני שבועיים הייתי במסיבה של חבר של חבר, במסיבה נכחו מלא אנשים שאת רובם המוחלט לא הכרתי. חלק מהאנשים עישנו סיגריות אשר נראו והריחו מוזר. לפני יומיים עצר אותי שוטר וביקש ממני לתת לו דגימת שתן. תוצאות הבדיקה הראו כי היו בגופי תוצרי חילוף של סמים. בחיי מעולם

כן. החוק אינו קובע כי עליך לעשן אקטבי. יתרה מכך, גם אינו קובע האם אסור לך לעשן לפני עלייה לרכב או שבוע לפני עלייתך על ההגה. החוק יוצר חזקה לפיה, קיימים ברגע נתון בגופך תוצרי חילוף של סמים הינך נחשב כנוהג תחת השםעת סמים. לכן אין חשיבות אם עישנת אקטיבי או פסיבי או באיזה מועד. לסיכום, באם בגופך מצויים שרידי סמים ונהגת ברכב, אתה עלול להיחשב כנוהג תחת השפעת סמים.

מה העונש הצפוי בגין דוח על נהיגה תחת השפעת סמים?

עפ"י חוק הינך צפוי לפסילת רישיון נהיגה למשך שנתיים לפחות. מבחינה פרקטית נוטה התביעה לעתור אף לפסילה ארוכה יותר ואף לרכיבי ענישה נוספים כמו מאסר על תנאי, קנס ופסילה על תנאי ולעיתים גם מאסר בפועל.

כיצד ניתן למזער את הנזק ולא לקבל פסילת רישיון נהיגה לתקופה כה ממושכת?

מומחיות הסנגור העוסק בדיני תעבורה היא לאתר כשלים ראייתיים ולהביא לכך שתזוכה מאשמה. לעיתים ניתן להגיע גם להסדרי טיעון הכוללים עונש מופחת יחסית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מבחינת "הסאגה" המשפטית אכן בכך ייגמר הסיפור - אך לא תם ונשלם. במקרים של נהיגה תחת השפעת סמים כאשר נפסלת לתקופה של מעל 12 חודשים הינך צפוי לביצוע מבחן עיוני ומעשי במשרד הרישוי כתנאי להוצאת רישיון נהיגה, קרי תאוריה וטסט.

בהמשך לאמור בשאלה 5, אם אני אעשה תאוריה וטסט, אז תסתיים הסגה המשפטית נגדי?

לא בהכרח. במצבים של נהיגה תחת השפעת סמים, במידה והפסילה הנה מעל שנה, נשלחים הנהגים אשר הורשעו בביצוע העבירה לבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים לשם שלילת התקיימותם של תנאים רפואיים השוללים את נהיגתך. לכן אפילו עוד לפני שתוכל לגשת לביצוע טסט ותאוריה, תיאלץ לעבור בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

לפני שבוע התקשרתי למשטרה כדי להודיע על ניסיון פריצה לביתי, כאשר הגיעו השוטרים לביתי וערכו בדיקותיהם לאתר את הפורץ, גילו השוטרים בביתי חומרים החשודים כסמים. לשאלת השוטר, כיצד הגעתי היום לביתי לאחר העבודה, השבתי "ברכבי הפרטי". בו במקום ביקש ממני השוטר לבצע

מדובר בשאלה פרשנית אשר עתידה להיות מוכרעת ע"י השופט היושב בדין. מחד, באם השוטר גיבש חשד סביר כי נהגת תחת השפעת סמים דרישתו בדין. מנגד, לעניות דעתי חייבת להיות סימולטניות בין הנהיגה לבין החשד ולכן במצב בו אין סימולטניות, הדרישה איננה כדין.

הכותב הוא עו"ד, מומחה לדיני תעבורה
לאתר של עו"ד אלעד שור
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully