וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראלי חרמון אילת, על הכנף של עידו כהן

21.12.2012 / 7:37

מירוץ ראלי חרמון אילת עובר שינוי ומזניק את המתחרים לתחרות לכל אורכה של המדינה. הצטרפנו לצוות של עידו כהן לחוויית שטח תחרותית מדהימה

קובי ליאני

הזיבר משאית של עידו כהן נעצרת בחריקת גלגלים מיד בסיומו של הסטייג' התחרותי הראשון ברמת הגולן. צוות הסיוע דרוך. הנווט של עידו המכונה 'קיד' הודיע בקשר שהמנוע מתחמם ושישנה בעיה ברכב. הצוות בראשותו של יוחאי, אחיו של עידו לא מבזבז אף רגע ומזנק לתוך תא המנוע של הזיבר. על פניו, הכל נראה תקין, אבל כשנוזל קירור חדש נמזג אל תוך הרדיאטור ונוזל כולו מיד אל הכביש, התמונה מתבהרת לכולם - הרדיאטור התבקע ואין אחד חלופי.

עוד נשוב אל הרגע הגורלי הזה, אבל הוא לא היה היחיד במירוץ חרמון אילת שנערך בסוף השבוע של ה-12 ועד ה-15 בדצמבר 2012 על ידי נועם היימן מקבוצת באחה ישראל. את עידו כהן, כבר לא ממש צריך להציג. סדנת שיפורי רכבי ה-4X4 שלו בפרדס חנה כבר התפרסמה למרחקים, הרבה מעבר לגבולות ישראל בזכות רכבי השטח הייחודיים שיצאו משעריו, כשהבולט שבהם הוא ה'זיבר' (ZIBAR - אדמת מדבר בתולית שכף רגל אדם לא דרכה בה) - רכב שטח קשוח ועתיר יכולות שנבנה בעיקר לשימוש צבאי מסביב לעולם, אך אולי בקרוב גם לשימוש אזרחי.

רק חודש ימים לפני היציאה לדרך למירוץ חרמון אילת החליט עידו להצטרף, אולם רכב מירוץ ייעודי לא היה זמין עבורו. את כל אלה שבנה בשנים האחרונות מכר עידו למכריו במטרה לגייס מספיק הון כדי לשלוח צמד זיברים מדוגמים לתערוכת סימה שבארה"ב - החלטה אמיצה שהפכה להיות לחשובה שעשה בשנים האחרונות. עידו שוטט בחניית הסדנה ושם מצא את גרסת המשאית לזיבר. רכב דו-מושבי חסון עם ארגז מאחור, אך רחוק לאין שיעור מעולם המירוצים. זה לא מה ששבר את עידו ולמרות זאת, החליט להזמין אותנו ללוות אותו באופן צמוד במירוץ החשוב.

ראלי חרמון אילת. קובי ליאני
ראלי חרמון אילת/קובי ליאני

איך הופכים משאית לרכב תחרותי?

שיטוט בסדנה של עידו דומה למסע בנבכי נפשו של עידו. בצד אחד פזורים חלקי רכב ושלדות ששמשו את עידו במרוצת השנים, פה ושם רואים רכבי אבות טיפוס שקדמו באבולוציה לזיבר המוגמר וגם המון ברזל, צינורות ושאר חלקים משודרגים לרכבי שטח כמו קפיצים, בולמי זעזועים, צמיגים וכדומה. בקצה המשרד הגדול, כמעט באופן נסתר מעין, נמצא ארון הגביעים של עידו. לא משהו נוצץ או מושקע, אבל עמוס עד אפס מקום בגביעים מלפני עשרות שנים ועד היום, מרביתם מהמקום הראשון.

הזיבר משאית נכנסה לעבודה בשעות הפנאי ואלה, עבור מי שמכיר את עידו, מצומצמות מאוד. כל אביזרי הבטיחות הנחוצים הותקנו, מושבי הנוסעים הוחלפו במושבי מירוצים ו... לא הרבה מעבר לכך. האם זה יספיק? מיד נגלה. בינתיים עידו והצוות עבדו על השיפורים הקטנים לזיבר עד לדקה האחרונה האפשרית ומעבר לה.

בגמר העבודות, עידו יוצא אל הדרך, מלווה בגל שחם, הנהג התחרותי השני בצוות ואני נשאר עם צוות הסיוע שנשאר לאסוף ציודים אחרונים. ואז עידו מצלצל לאחיו ותופס אותו כבר בתחנת הדלק - "הבולמים לא יספיקו לנו. תביאו עוד בולמי זעזועים שמתאימים למירוצים" ביקש עידו. הצוות חזר למוסך וללא מילה מיותרת, הכינו את בולמי הזעזועים (עוד נזדקק להם בהמשך), בנו תושבות מתאימות ושוב יצאו לדרך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ראלי באחה חרמון אילת זיבר MK2 של עידו כהן. קובי ליאני
ראלי באחה חרמון אילת זיבר MK2 של עידו כהן/קובי ליאני

פרולוג של צרות

מרוץ השטח הנחשב ביותר בישראל מתחיל כבר ביום רביעי, במקצה פרולוג שעל בסיס הזמנים בו יקבע סדר הזינוק ביום המחרת. אולם כבר לפני הזינוק מתברר שסטייג' זה קוצר מ-5 קילומטרים לשלושה בלבד ושהאופנוענים לא ייקחו בו חלק מסיבה שאינה ברורה. על קו הזינוק גם נרשמות צעקות וטרוניות של כמה מתחרים, אבל השלב הראשון יוצא אל הדרך והמתחרים מזנקים אל המלכודות הבוציות של הגולן.

מרבית הנהגים ברכבי המירוץ המקצועיים מבינים שלא כדאי לשבור את הרכב כבר בשלב המקדים וכמובן, שאלה גם מעדיפים שלא לזנק ראשונים אל המירוץ האמיתי (הנהג הראשון מטאטא את השבילים עבור אלה שאחריו וכן יוצר עם צמיגיו תוואי שמקל על הניווט עבור המתחרים האחרים) ולכן לא מכבידים את הלחץ על דוושת הדלק. צוות אחד ומנוסה במיוחד, אפילו בוחר להמתין בהיחבא מאחורי גבעה מרחק קצר מקו הסיום כדי לוודא שאינו במקום הראשון במקצה הדרוג.

אולם אחד הנהגים מועך אל דוושת הדלק ושועט אל המסלול - אולי מעודף יצר תחרותי או מחוסר ניסיון ולקראת אמצע המסלול מאבד שליטה, מגלגל את הרכב היקר וגורם לו נזק כבד. את עידו כהן, כל ההתחשבנויות האלה לא מטרידות והוא מביא את הזיבר דיזל שלו (600 כ"ס ו-120 קג"מ) לשיא היכולת ושועט על המסלול עדו סופו.

אולם, בדרך ממסלול הפרולוג שבקצרין אל קיבוץ מרום גולן, עידו מודיע לצוות על בעיות חימום במנוע ותקלה כל שהיא בסרן האחורי. במרום גולן, למרות הקור העז ולמרות החשיכה, הצוות מצליח לתקן את התקלה במאוורר המנוע (מצמד הויסקוזי התקלקל והוא רותך כדי שיפעל תמיד) וגם הדיפרנציאל האחורי תוקן להעלמת חופש שהופיע בעקבות החבטות שבמסלול הפרולוג.

ראלי חרמון אילת. קובי ליאני
ראלי חרמון אילת/קובי ליאני

מצאת החמה עד צאת הנשמה

עוד לפני שהשמש יוצאת מעל לצמרות האקליפטוסים, המתחרים מוזנקים אל הקטע התחרותי הראשון. יוני לוי, רוכב קבוצת דלק מוטורס על גבי הוסקווארנה TE449 בראש וסוחב אחריו את שורת המתחרים זה אחר זה והוא ימשיך לעשות כן לאורך כל המרוץ. המסלול קשה, טכני מאוד, בוצי וגדוש בשלוליות שנראות כמו אגמים ובקרקעיתן מסתתרים סלעי בזלת. זה כמובן לא מקל על חייהם של הנהגים בכלי הרכב שנרטבים וקופאים מקור.

חלק ניכר מרכבי המתחרים סובלים מבעיות חשמל, מתקלות במערכות הניווט וכדומה ובצוות של עידו כהן יש אווירת נכאים - יתכן וכבר בשלב זה יפרוש מהמירוץ וישוב לפרדס חנה. הידיעה שמגיעה מהשטח על כך שגל שחם, הנהג התחרותי השני בקבוצה נתקע, רק מוסיפה משקל על כתפיו של עידו. רכבו של גל נגרר אל רחבת ההמתנה ואצלו המצב ברור - רצועת האביזרים של המנוע נקרעה, משאבת המים הפסיקה לפעול בשל כך והמנוע נתפס מהתחממות. אבל בדיוק אז, בהברקה של רגע, מבין גל שהוא יכול לתרום את אברי רכבו ולסייע גם לעידו עם הרדיאטור (יחידה זהה לזו שבזיבר) וגם לנהג יריב אחר שנזקק לאלטרנטור.

כמו קפיץ דרוך, הצוות הטכני עט על המכונית של גל שחם, מעביר תוך דקות את הרדיאטור לרכבו של עידו וזה יוצא בדחיפות אל קטע הקישור לעבר גשר אדם דרך ציר המערכת שבבקעת הירדן. עידו מסיים את קטע הקישור באיחור של 14 דקות (דבר הגורר קנס של 28 דקות בזמן הכללי), אבל הזיבר מרגיש מצוין עכשיו ובקטע התחרותי הדומה למסלול WRC עידו משיג את הזמן המהיר ביותר מכל המשתתפים.

ראלי חרמון אילת. קובי ליאני
ראלי חרמון אילת/קובי ליאני

ברוכים הבאים לגיהינום

מגשר אדם המתחרים ממשיכים בקטע קישור אל עבר צומת לידו שעל שפת ים המלח ומשם הם מזנקים אל הקטע התחרותי הקשה והמפרך ביותר במרוץ - מדבר יהודה. מי מכם שמכיר את התוואי, יודע שמדובר בשטח טכני מאוד, עמוס בחריצים, סלעים, עליות ומדרונות נחלים, שקצב הנסיעה בו איטי להחריד ולנהג האמיץ ממתינות אינספור מלכודות שאוהבות לרסק מכוניות.

יוני לוי שוב פורץ קדימה, אחריו זיו כרמי ושאר הרוכבים ולמעשה מבינים שלמרות הקושי, בקטעים אלה אופנועי השטח שולטים. צוות הליווי של עידו כהן מאגף את הציר וממתין בסבלנות בנקודת הסיום הסמוכה לחוות הנוקדים בכביש מצדה-ערד. המרווחים הגדולים שבין המתחרים, העירבוביה שבהם והעובדה שחלקם חוזרים בצליעה מבהירה עד כמה קשה היה קטע תחרותי זה. גם ככל הנראה טעות במדידת המרחקים גרמה לכך שבניגוד למוצהר על אורך של כ-80 קילומטרים, בפועל עברו הכלים מעט יותר מ-120 קילומטרים, מה שכמובן גרם לקשיים עבור אופנועי השטח מבחינת נפח מכלי הדלק וטווחי הרכיבה.

'קיד' הנווט מבשר לנו בקשר שהבולם האחורי ימני של הזיבר נפרץ ובחניון הלילה נצטרך להחליפו. עידו מביא את הרכב אל רחבת השירות וצוות הסיוע מתעופף מסביב לזיבר משאית כאילו היה כוורת דבורים. הבולם המקורי מפורק, הקפיצים מועברים אל הבולם החדש וזה גם מקבל תושבת חדשה שמתאימה לאורכו. לאחר מכן, צמיג אחד מוחלף והזיבר שוב מוכן לקרב. אז מצא הצוות גם את הזמן לסייע שוב למספר מתחרים אחרים שסבלו מתקלות.

ראלי חרמון אילת. קובי ליאני
ראלי חרמון אילת/קובי ליאני

בין הרים ובין פצצות טס הזיבר

בוקר יום שלישי מתחיל בשעה הגיונית יותר והמתחרים יצאו מחוות האנטילופות לקטע קישור קצר שהביא אותם אל הקטע התחרותי האחרון. זה סמוך לנחל מנוחה בשטח אש צה"לי והוא נפתח במיוחד לטובת המירוץ. אולם לאחר שכבר הכל מוכן, יוני לוי עומד על קו הזינוק והצלמים פזורים בשטח, מגיע עימד, אחראי הבטיחות של הרשות לנהיגה ספורטיבית ועוצר הכל מסיבה שאינה ברורה.

ככל שהדקות מצטברות, כך עצביהם של המתחרים נמתחים ותלונות אודות התנהלות הרשות נשמעות מכל עבר. באותו רגע מגיעות גם ידיעות ממרכז הארץ על התנהלות דומה של הרשות בהקפאה ארוכת שעות במירוץ הסופרמוטו בפתח תקווה והעסק נראה אבוד. אז מחליט אחראי הבטיחות ברשות לבצע נסיעה בתוואי התחרותי כדי להתרשם ממנו ומשהתרצה, זינקו המתחרים אל הקטע התחרותי המעגלי, אשר קוצר גם הוא בקילומטרים ספורים.

יוני לוי שוב שועט בראש ופותח פער על המתחרים הרבים. בקטע זה, רכבי הטרופי טראק המקצועיים מפגינים עליונות כשאת אלה מוביל אלירן יפרח הנוהג ברכב המירוץ שהיה של עידו כהן עד לא מכבר.

גם עידו לוקח את כל מה שיש למשאית הזיבר להציע. במבט מהצד, הזיבר טס על המסלול ועם האגזוז המורם מאחור, נראה כמו רכבת מהירה לגיהינום. מכשיר הניווט מדד 175 קמ"ש מרביים על השבילים הגליים, נתון שהנהגים האחרים התקשו להשיג. אבל אז בולם הזעזועים האחורי שמאלי של הזיבר משאית שלא תוכנן לתנאי מירוץ מתפרק ממקומו ולמרות זאת, הוא מגיע שני, שש דקות אחרי צוות פוינטר של רז היימן והילל סגל, אלופי הדקאר.

הקטעים המפרכים גרמו לכך שלא כל הכלים הגיעו שלמים אל נקודת הסיום וכמה המשיכו את קטע הקישור לאילת על גרר במקום בנסיעה, אך משום מה השבר לא בא לידי ביטוי בניקוד הסופי. בסופו של קטע הקישור המתחרים הגיעו בנסיעה אל חניית פארק הקרח באילת, שם נערך טקס קבלת פנים וביום שבת גם חולקו הגביעים למנצחים ולמשתתפים.

עידו, אליו הצטרפנו במירוץ זה הגיע לא תחרותי מספיק ועם רכב קשוח, אבל שאינו רכב מירוץ בהגדרה ועדיין, למרות הקשיים, לא ויתר ולא אף לרגע. אבל אחרי שלושה ימים בהם היינו צמודים לקבוצתו של עידו, אין זה פלא. רוח הקרב התחרותית נושבת בקרב כל אחד מהחברים המגובשים והמקצוענים וזה ככל הנראה מדבק. יש לנו הרגשה שנשמע מהם בקרוב מאוד עם הפתעות מוטוריות חדשות.

עוד ספורט מוטורי בוואלה! רכב

'לייק' אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

ראלי חרמון אילת. קובי ליאני
המנצח הגדול של ראלי חרמון אילת 2012, יוני לוי, רוכב הוסקווארנה מקבוצת דלק מוטורס. אלוף הראלי בפעם השביעית ברציפות/קובי ליאני
ראלי חרמון אילת. קובי ליאני
עידו כהן במקום השלישי, למרות הרכב הלא מתאים לתנאי המירוץ/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully