וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי רישיון, חארקות ושיכורים: יפו מופקרת?

מערכת רכב

12.5.2014 / 9:06

רחובות יפו הפכו לזירה בה רובצים עברייני תנועה מסוכנים שלא פוחדים מאכיפה. "ילדים בלי רשיון. עשו מהכביש מסלול מירוצים ומאיימים על כל מי שמנסה להעיר להם"

מצלמה בכיכר השעון ביפו אשר הוצבה כחלק מפרויקט של עיריית תל אביב להציב מצלמות לאכיפת חניה אסורה, פברואר 2014. ניב אהרונסון
יפו. הנהגים מלגלגלים על החוק/ניב אהרונסון

כל מי שמבלה לעתים ביפו בשעות הערב המאוחרות, נע בחוסר נוחות. לצד מבנים ציוריים, מסעדות מומלצות ומורשת עתיקה, מתגוררת אוכלוסייה שחלקים גדולים ממנה מצפצפים על תרבות אנוש הגונה, בין אם זו בין אדם אחד לאחר או בין מכונית להולך רגל. עולם של עבריינות כביש שלא סופרת אף אחד והכול באין מפריע. המערב הפרוע על גלגלים, כאן מתחת לאף שלכם. כך לפחות מדווחים חלק מתושבי המקום שמרגישים מופקרים.

"זו כבר לא בגדר סברה. בשנים האחרונות הפכו הכבישים בעיר יפו לשטח הפקר. נהגים נוסעים בפראות, לעיתים נגד כיוון התנועה במהירות מסחררת, מבצעים "צלחות" באמצע הכביש. אני יכול להישבע לך שראיתי לפני מספר ימים ילד, אולי בן 13, נוהג בקטנוע בלי קסדה, כשהוא עושה תחרות עם מיצובישי לנסר בה ישבו חבורת צעירים, אחד מהם עם פלג גוף עליון מחוץ לרכב צועק לחבר על הקטנוע יאלא יא תעבן יאלא|! בוא תגיד לי אתה איפה אנחנו חיים? גם אם זה היה בהרים ולא במרכז תל אביב, איפה נשמע דבר כזה שהמשטרה אוכפת את החוק בריפיון? זו סכנת נפשות".

עדות זו של תושב המקום, היא רק אחת מיני רבות של נהגים והולכי רגל שמתגוררים ביפו ומדווחים כי תרבות הנהיגה של חלק מתושבי העיר מזלזלת באופן מופגן בלשון החוק, וחרף דרישות חוזרות של "הקולות השפויים" בעיר, נדמה כי המשטרה מעלימה עין או לכל הפחות, לא מקצה די שוטרי תנועה על מנת להשליט סדר באזור.

"הילדים חושבים שהם שומאכר"

כך למשל מספר לוואלה! רכב עיסא, תושב המקום בן 45: "על איזו אכיפה אתה מדבר, הא? אני אומר לך כי להערכתי, לפחות 5% מהצעירים שנוהגים כאן נוהגים ללא רישיון. מילא לנהוג ללא רישיון שזו עבירה חמורה, אבל הם גם נוסעים כמו מטורפים. לכל ילד יש איזה פוסטר של שומאכר בחדר, והם קצת התבלבלו בין הדמיון והמציאות. עשו מהכביש מסלול מירוצים. רוצה לראות? אני מזמין אותך לרחוב יפת. תבוא היום בצהריים. ואם תבוא ביום שבת – וואלה שיקגו כאן. 2 ורבע שוטרים שדופקים דוחות. בדיחה עצובה".

דבריו של ג'ורג, תושב המקום בן 50 היו לא פחות נחרצים מקודמיו: "אתמול עמדתי ברחוב נס לגויים ברמזור אדום, מאחורי עמד ג'יפ מסוג טויוטה שחור, מתוכו בקעה מוזיקה בעוצמה שאני כמעט התחרשתי. לקח זמן עד שהרמזור התחלף, וכשזה קרה הג'יפ עקף אותי בפראות תוך נסיעה מטורפת בנתיב הנגדי. בשנייה האחרונה הוא חזר לנתיב לפני שהתרחשה תאונה בינו ובין הרכב שנסע בנתיב ממול. אם היתה כאן משטרה נורמאלית הם לא היו נוהגים כך. וואלה יש לי ילדה בת 10. כל פעם שאני שולח אותה למכולת אני מתפלל שהיא תחזור בשלום".

אלמוג, תושב יפו בן 38 מספר: "אם אני שם אותך בכיכר חג' כחיל למשך רבע שעה, אתה בטוח שאתה בעיר דלהי, חוץ מהפרות, הנהיגה כאן דומה להפליא לנהיגה בהודו. הלוואי וזה היה מצחיק אבל זה כל כך עצוב. אכלתי בצהרים בסטקייה על הכיכר, פתאום מגיע רכב, נוסע נגד כיוון התנועה, עוצר באמצע הכביש, יוצא מהרכב ומדבר עם חבר שלו. הנהג מאחורה צפצף לו, הוא סימן לו עם היד שמוטב שהוא יירגע עם הצפירות לפני שיהיה כאן רצח. זו פשוט מציאות שלא ניתן לחיות איתה. סכנה אמיתית, ואיפה המשטרה? אם היא היתה עושה מלאכתה נאמנה, במקום לחלק דוחות לנהגים שנוהגים במהירות מופרזת בכביש 6, ומטפלת בנהגים העבריינים באמת – המצב כאן היה שונה. ובתור תושב המקום אני יכול להגיד לך שפניתי לא פעם למשטרה וביקשתי הגברה של האכיפה. הם השיבו לי כי הנושא ידוע ובטיפול. בפועל אין כאן הלימה בין מספר השוטרים לבין רמת הסיכון".

המשטרה לא מפחידה כאן אף אחד

הנהגים הצעירים באיזור גם הם לא ממש פוקחים עין מעבר לכתף למקרה שהניידת אורבת בסיבוב. כך מעיד לפחות סובחי, צעיר בן 18 שקיבל רישיון לפני מספר שבועות: "אני לא מפחד לא ממשטרה ולא מאף אחד. אני נוהג מגיל 15 ועדיין לא עשיתי תאונה. אני חותם איתך שאני נוהג יותר טוב מהרבה נהגים אחרים. אתה לא יכול להגיד שאין כאן משטרה, יש הרבה אבל היא לא מטפלת בעניינים של התנועה. יש כאן אצלנו בעיות הרבה יותר קשות, של סמים ועבריינים, בעיקר בתוך עג'מי ובאזורים ליד בת ים".

"שלא יכניסו לכאן כוחות ושיעזבו אותנו במנוחה". אומר סמיר , תושב המקום בן 62: "פעם אחרונה שהכניסו לכאן כוחות גדולים, זה היה בשנת 2006. נכנסו לכאן כוחות מג"ב ועשו לנו את המוות. המשטרה הכריזה שזה הביא לירידה בפשיעה, אבל באיזה מחיר? היתה כאן הרגשה שאנחנו בעוצר. המשטרה רק עושה אווירה של פחד, ומעלה את התסכול של התושבים." אז מה הפיתרון? שאלנו את סמיר. "להביא את הראשים של כל החמולות למפגש. להוריד את ההנחיה מלמעלה".

"אתה חייב לראות מה קורה כאן" אומר אורי , תושב יפו בן 31 לוואלה רכב. "יש ביפו עשרות קטנועי טימקס, נהוגים ע"י בחורים משועממים שנוסעים הלוך ושוב ברחוב יפת. אולי עשרים פעם ביום, מילא שזה אבסורד, אולם כל אחד מהם סבור שהוא לכל הפחות ולנטינו רוסי. שמים לך אגזוז לחץ ויאללה ללחוץ עליו. לא משנה שמדובר על רחוב סואן ולא משנה להם שמאות ילדים וילדות חוצים את הכבישים בדרך מבית הספר. אין דין, ואין דיין. פעם אחת הערתי לרוכב טימקס על האופן בו הוא נוהג. מה אתה חושב שקרה? כמו שהטימקס שלו מאיץ מאפס למאה – כך העצבים שלו האיצו: דפק לי מבט של דון קורלאונה ואמר לי לעוף לו מהעיניים לפני שאני מקבל דקירה בתחת".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

שטח ציבורי זה בדיחה פה

דרור, נהג אופנוע בן 40 מספר כי לפני חודשיים הוא נסע ברחוב לאונרדו דוינצ'י ביפו אולם בשל סוכת אבלים שהמשפחה הקימה באמצע הכביש – לא ניתן היה לעבור. "אני תושב המקום ויש סטאטוס קוו עדין עליו צריך לשמור. אולם זה לגמרי לא סביר. חוסמים רחוב שלם בשל סוכת אבלים. אני מבין לחלוטין את המנהג הזה אולם למה באמצע הרחוב? אני משער שלו יהודי היה מחליט לחסום רחוב שלם באמצע העיר ולהכריז כי הוא סגור לרגל אבלות, ההיגיון מנחה כי המשטרה, עם כל הרגישות היתה מבהירה כי מדובר על שטח ציבורי ויש להשאירו כך. המשטרה נזהרת ומקפידה לשמור על היחסים העדינים והטובים שיש בין היהודים לערבים וזה נהדר, אולם לעיתים נדמה שעבור כך, הם מוכנים להקריב ולא מעט".

אלון שעבד שנים רבות בחברות ביטוח מספר לוואלה רכב כי חברות הביטוח אינן ששות לבטח את תושבי יפו, הן בביטוחי רכוש והן בביטוחי רכב לסוגיו השונים. פעמים רבות הדבר יוצא קושי של ממש לצד ג' שנפגע בתאונה ומוצא את עצמו רודף אחרי הפוגע על מנת שיממן מכיסו את עלות תיקון הנזק. כך למשל מספר לוואלה רכב!, דור, בחור בן 35 תושב המקום שהיה מעורב בתאונה לפני שנה: "רכב נסע ברוורס מאחת הסמטאות בואך רחוב יפת ופגע ברכב שלי וגרם לו לנזק של עשרים אלף שקל. לרכב שלי לא היה ביטוח מקיף, והתברר כי לבעל הרכב השני גם אין ביטוח. עד היום, כשלוש שנים אחרי התאונה, אני עדיין רודף אחרי הכסף".

לדברי עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ותעבורה: "אין ספק שזו בעיה אולם בשנים האחרונות, בעקבות הרפורמה בהוצאה לפועל , מהלך הגביה הפך ליעיל יותר, ויותר חייבים משלמים את חובם. זה יותר מורכב מאשר הליך תביעה אל מול חברת ביטוח, אולם במקרים רבים קל יותר מאשר בעבר לגבות את החוב".

פקחים עושים מה שנראה להם, לא את מה שצריך

"מה שאותי מקומם", אומרת לוואלה רכב דרורית, תושבת יפו בת 32 "היא העובדה שבנוסף לתרבות הלקויה, קיימת בעיה עם האכיפה הסלקטיבית על עבירות חניה ביפו. או שאני עיוורת או שבכל עשר שנותיי באזור ראיתי אולי פעם או פעמיים פקח עירייה נותן דוחות ביפו. בהארד קור של יפו הכוונה.

אנשים חונים דאבל פארקינג אפילו חניה משולשת. עוצרים איפה שבא להם, אני פשוט לא מבינה את הסלקציה הזו. אם הייתי חונה ככה ברחובות תל אביב, היו גוררים לי את הרכב תוך שניות. טוב שלא חונים לי על הראש, כי על כל מקום אחר הם חונים. יש באמצע רחוב יפת חנות שמוכרת צמיגים. המכוניות שם חונות ממש באמצע הכביש.

תראה לי עוד מדינה מתוקנת בעולם שבעיר כל כך גדולה ומרכזית בה כמו תל אביב, העירייה מאפשרת להפקרות כזו להתקיים לאור יום. אבל מה אכפת לה, יש לה פרה חולבת בדמות רחובות תל אביב. עכשיו תרשום מילה במילה מה שאני אומרת לך: כמו שהמדינה לא יודעת, סליחה לא רוצה, סליחה – מפחדת לגבות מס כחוק מערביי ישראל, כך היא גם מפחדת להשליט סדר ובכלל זה גם לרשום דוחות על עבירות חניה ביפו. בושה למדינה, בושה לעיריית תל אביב!"

לא שומעים מימין או משמאל

ישנן השלכות נוספות. לא מעט מתושבי המקום התלוננו על מטרד שכרוך בתרבות הנהיגה העוינת: השמעת מוזיקה בווליום מחריש אוזניים. הנושא הפך רגיש ומקומם, עד שלפני מספר חודשים נחנך דף בפייסבוק תחת הכותר "עצרו את הרעש של הערסים מהמכוניות ביפו". יוצרי הדף (שבינתיים הוסר) קראו "לשים סוף לתופעה המכוערת של ערסים צעירים שנוסעים עם מערכות הגברה על המכונית וממררים את חיינו".

בכתבה שפורסמה על דף הפייסבוק צוטטו דבריה של בכירה בוועד שכונת לב יפו, שאמרה כי "היחסים פה לא פשוטים. יפו נראית מאוד רומנטית, אבל היא מסוכנת ויש פה באסים שמרעידים את הנשמה מהמכוניות. לדבריה, היא פתחה ביוזמה לרישום מספרי מכוניות של מרעישים ולהעביר למשטרה לטיפול".

לדברי עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה: "השמעת מוזיקה ברכב בעוצמה גבוהה יכולה להוות משום יצירת מטרד לסביבה, דבר אשר מאפשר למשטרה ולרשות המקומית לרשום דו"ח ולקנוס את הגורם שיצר את המטרד. אין מדובר על איום סרק. כך למשל, לפני כמעט שנה הוחלט באגף הפיקוח העירוני של עיריית באר שבע ובמשטרת באר שבע לשים סוף לתופעה הרועשת.וכך, במבצע משולב של אגף הפיקוח והמשטרה לאכיפת חוק הרעש הבוקע ממערכות הגברה של מכוניות, בפיקודו של מפקד השיטור העירוני, פקד דוד לוי, נרשמו ברחבי העיר עשרות דו"חות לבעלי מכוניות, מהן בקעו הצלילים ברמת דציבלים גבוהה החורגת מהמותר בחוק"..

לסיכום, אין ספק כי המציאות בכבישי העיר יפו מחייבת את משטרת ישראל להתייחס בחומרה למצב הקיים ולפעול באופן נמרץ והחלטי על מנת לאכוף את חוקי התנועה ולהקטין את הסיכון שנוצר למשתמשים בדרך. וואלה! רכב יעקבו אחר הנושא וייבחנו האם משטרת ישראל הרימה את הכפפה והשליטה חוק וסדר בכבישיה הפרועים.


עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

תגובות

משטרת תל-אביב יפו: "משטרת מרחב יפתח, באמצעות שוטרי ומתנדבי הסיור והתנועה, מקיימים במקום פעילות אכיפה ענפה. מדובר בפעילות הכוללת סיורי ניידות לאורך רחוב יפת וביצוע אכיפת תנועה במקום. לציין, כי מתחילת השנה נרשמו 421 דוחות בגין עבירות המסכנות נהגים ועבירות הגורמות לתאונות דרכים. רק בתקופה האחרונה בוצעה פעילות ממוקדת בשילוב יחידת התנועה הארצית במהלכה הורדו רכבים לא כשירים מהכביש. אנו נמשיך בפעילות האכפתית במקום ומבקשים מהציבור לפנות למשטרה בזמן אמת במידה ומזהים ביצוע עבירות חמורות כמצויין בפניה".

עיריית תל--אביב יפו: " "בניגוד לנטען, ביפו בכלל ובאזור המדובר בפרט, בדומה לשאר רחובות העיר, מבוצעת פעילות אכיפת חניה ותנועה שוטפת, כולל צוותים משותפים של אגף הפיקוח והמשטרה לאכיפת תקנות התעבורה. לראיה, ב-12 החודשים האחרונים הוגשו באזור רחוב יפת כ-2,000 דוחות חניה מסוגים שונים."

לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully