וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרחק שבין S ל-R

ליאור ברוך

17.10.2007 / 9:38

רגע לפני ה-A4 החדשה, נפגש ליאור ברוך עם אחת מגרסאות העבר החזקות. המרחק שבין קודש לחול נמצא באות R

"כמה חזקה היא כבר יכולה להיות?" שאלתי את עצמי... "הרי זו בסך-הכל אודי S4". אז נכון, מנוע ה-V6 עם שני מגדשי טורבו מספק במקור 250 כ"ס, הנעה כפולה אמורה לספק לה תאוצה טובה יותר ממקבילותיה בעלות הנעה קדמית או אחורית, אך משהו בעיצוב שלה, אין מה לעשות, זורק אותי מיד לתדמית רכב מנהלים קטן שאיתו אפשר לנסוע לעשות קניות בסופר, להביא את החליפה מהניקוי היבש או מקסימום לצאת לטיול משפחתי בצפון ולקטוף חרציות. עד שהתיישבתי במושב הנהג וראיתי את כיתובי ה-RS4, אותם כיתובים המבדילים בין קודש לחול, בין ה-S4 אשר הייתה במקור, לבין ה-RS4 המשופרת שהיא היום ועניתי לעצמי – "יש למה לצפות".

כרחוק מזרח מערב

לאלי אליהו, בן 31 מאיזור השרון, היו בעבר צעצועים מוטוריים כאלה ואחרים, אם ממשפחת VAG בדמות גולף VR6 ואם צעצועים יפניים כגון סובארו GT, סובארו STI ועוד. לפני כשנה, חיפש אלי מכונית שתמלא את הצורך לתחושת הכוח המתפרץ אליו התרגל מהמכוניות המוגדשות אשר היו לו בעבר וכן הרצון להנות מנוחות נסיעה של מכונית פרטית "רגילה". התשובה הגיע בדמות ה-S4 ואם בצעצועים עסקינן, להשוות בינה לבין הצעצועים היפניים, יהיה כמו להשוות בין Xbox 360 לבין אטארי.

בבעלותה הקודמת, נשלחה האודי לגרמניה לסדנת השיפורים הוניסטר (www.hohenester-sport.de) המתמחה בחיזוק מנועים, מתלים, שלדות ועוד. בין היתר, הוחלף מנוע ה-S4 ה"חלש" למנוע RS4, זוג המגדשים הוחלפו ל-KKK04, האינטרקולרים הוחלפו גם הם לאלו של ה-RS4, צנרת פליטה כפולה בקוטר 3" נמתחה לה מתחת למכונית וכן המצמד הוחלף לכזה המסוגל לשרוד בהספקים גבוהים ומכלולי מתלים והיגוי שונים הוחלפו, שודרגו וחוזקו.

אלי שומר על המראה המקורי של המכונית, ובצדק. היא לא צריכה ספויילרים צעקניים או ג'אנטים בקוטר של אבוב כדי שיבחינו בה, להיפך. ה-S4 היא המכונית האידיאלית לנסוע איתה לסופר, עם מזגן ומוזיקה ואם במקרה חולפת לידכם פורשה או טוענת לכתר אחרת, תוך רגע פושטת היא את עורה וחושפת שיניים של 477 סוסים המוכנים לדהור (ומהר) על פיסת כביש הפרוסה לפניהם ולהראות לכל מתחרה פוטנציאלית רק דבר אחר - אבק.

ה-S4 כבר מתגלגלת כ-5 שנים על הכביש, אך עדיין נראית חדשה לחלוטין - מבפנים ומבחוץ. בעזרת אסי מרשת "ההילוך השישי" ועודד ש., פיגורה נוספת מתחום שיפורי הרכב, הביא אלי את האודי למצב מכאני מושלם. התיישבתי על מושב הנהג מרופד העור והתבוננתי על לוח המחוונים, אשר נראה היה לי סטנדרטי למדי למעט מספר פרטים "שוליים": כיתוב ה-RS4, אשר מסגיר את מה שמתחבא מתחת למכסה המנוע וכן חיווי מהירות מרבית של 310 קמ"ש - בפוטנציה. ההגה הוחלף גם הוא לזה של ה-RS4, אך יתר פנים הרכב נותר כפי שהוא במקור - מרווח, מפואר, עם דיפוני עץ ואיכות פלסטיקה והרכבה גבוהה, כיאה לאודי.

עד שייגמר הנוזל השקוף

התנעה. שקט מוחלט בתא המנוע ורק מד הסל"ד המצביע על כ-800 סל"ד מרמז על כך שהמנוע מותנע. ליטוף קטן של דוושת הגז, רק כדי לוודא שאכן יש מנוע אי-שם מלפנים מעורר כמה סוסים משנתם. שילוב להילוך ראשון והאודי מתגלגלת לה בעצלתיים, עד להחלפה להילוך שני ולשיוט במהירות עירונית. בנסיעה מנהלתית, ה-S4 מרגישה כמו כל A4 אחרת, שקטה, כבדה על הכביש ובעיקר, נוחה. תוך זמן קצר הגענו לקטע כביש סגור לתנועה ציבורית, עצרתי את המכונית מול ישורת ארוכה, לקחתי נשימה עמוקה, הסתכלתי לרגע על אלי, אשר נראה היה כאילו והוא רואה שמישהו עומד לבצע מעשה מגונה במכונית שלו... ובכן, כך גם עשיתי.

הסל"ד זינק לכיוון ה-2,500 כששיחררתי במהירות את דוושת המצמד וה-S4 זינקה כמו קליע, ללא תחושת חפירת הצמיגים והעמידה במקום המוכרת ממכוניות הנעה קדמית או אחורית המזנקת מהמקום. תוך חלקי שנייה, הגיע המנוע ל-3,500 סל"ד וצליל ענוג של שאיבת אוויר בקע ממכסה המנוע, זוג המגדשים התעוררו לחיים ונתנו מכת כוח, תוך הצמדת איבריי הפנימיים למושב הנהג, וסייעו לסל"ד להגיע תוך זמן שמוח האדם (הנוהג ב-S4) לא יכול לעכל ל-7,000 סל"ד. העברת הילוך מהירה לשני, הסל"ד צונח לסביבות ה-4,000 ומשאיר את המגדשים בגדישה מלאה של כ-1.5 באר ותחושה עילאית של דחף, כך בטיפוס מהיר עד לקצה הסל"ד בהילך הרביעי והורדת הרגל מדוושת הגז.... רגע שקט ברכב... אלי מסתכל עליי ואומר, "נו?"... אני מסתכל על אלי ואומר לו "שמע, היא חזקה" והוא מתחיל לצחוק ולא בכדי... לומר על המפלצת הזו, עם כוח שאול מהגיהנום "חזקה", זו המעטה ביכולתה וכוחה.

בכדי לחזק את התחושה הכוחנית והממכרת, הודרתי הילוך לשני, ייצבתי את הסל"ד על 3,500, תוך ידיעה שהנה, ליטוף קטן של הדוושה והסוסים באים ובום, דוושה ברצפה ושוב אותה מכת כוח מטורפת, תוך שקיעת המתלים האחוריים ותחושת מומנט שאף מילה כתובה לא תוכל להעביר ושוב, טיפוס במעלה הסל"ד ומד המהירות עד קצה ההילוך הרביעי והורדת הרגל מהדוושה... יש עוד שני הילוכים אחרי ההילוך השני, אני יודע ונגיד... נגיד שהייתי מעביר הילוכים וממשיך להאיץ, תוך קילומטר וחצי הייתה סוגרת ה-S4 סקאלה, בקלות, 310 קמ"ש וזה בדוק, לא על-ידי כמובן, אסור לנהוג בישראל במהירויות כאלו... האממ.. כן, אסור.

כנגד כל הציפיות

בדיעבד, ציפיתי לרעש מפלט חזק בסל"ד גבוה, ציפיתי לויברציות במהירויות בנות 3 ספרות, ציפיתי לתחושה כבדה המתבקשת מעיצובה והתבדיתי. גם כשה-S4 שועטת לפנים ומד המהירות מטפס בכפולות של עשרות קמ"ש, היא נשארת שקטה יחסית, עם צליל מנוע ענוג משולב בצליל זוג מגדשי הטורבו ובמעלה הסל"ד.

נתוני G-Tech מראים האצה מ-0-100 בזמן של 4.1 שניות, שיפור של 1.4 שניות מביצועי ה-S4 במקור. נתוני דיינו מספקים תעודת מקוריות לכל אחד מ-477 הסוסים וכן מומנט של 61.8 קג"מ. נתוני הדיינו על הנייר הרשימו אותי ולכן לקחתי שוב את ה-S4 לסיבוב אימה ופחד, כדי לספק שוב את תחושת הכוח והדחף הממכר, עד שאלי תקע בי מבט של "נו, אז נכון שהיא מטורפת?", הנהנתי בראשי ואמרתי שכן ולא סתם, אחת המכוניות החזקות עליהן נהגתי בישראל.

בנסיעה שגרתית ומתונה, ה-S4 בתצורתה הנוכחית מקנה תחושה בטוחה ויציבה על הכביש, אך גם מטעה, שכן הבולמים רכים יחסית ובכניסה לסיבוב במהירות בינונית (יחסית ל-310 קמ"ש המרביים) מורגשת שקיעת מתלים ורכות, קצת יותר ממה שהיה מצופה ממכונית ראדיקלית שכזו אך מצד שני, עם מכונית ראדיקאלית אי אפשר לנסוע לסופר, עם ה-S4 הזו אפשר, ומהר.

* הכותב הנו עורך אתר הרכב הקלאסי הישראלי 'קלאסיקאר'

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
  • עוד באותו נושא:
  • אודי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully