וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: סובארו פורסטר המחודש. מוטיבציה חדשה

12.6.2011 / 11:20

סובארו פורסטר עובר מתיחת פנים קלילה ובעיקר מקבל מנוע חדש שמבטיח להיות חסכוני מבעבר ואולי אף מעניין יותר לנהיגה. אך היכן הוא מתקשה?

באמצע שנת 2008, הדור השלישי של סובארו פורסטר הגיע לישראל. במשך 11 שנים (אז) למדנו לאהוב את הנוסחה המיוחדת שהוא הביא עמו - גוף סטיישני מוארך ומנופח שהתבסס על האימפרזה, מערכת הנעה כפולה קבועה, מרכז כובד נמוך ומרווח גחון נדיב. השילוב הזה הפך את היערן של סובארו לכלי רכב מושלם למשפחות שזקוקות לניידות יומיומית אל הגנים, החוגים ומקום העבודה ובסופי שבוע, להעמיס את כל אלה עם ציוד הכרחי ולצאת לשבילי הארץ בצפון ובדרום. כלי מושלם?

ובכן, כמעט. משום שהפורסטר בגרסאותיו העממיות הציע ביצועים רופסים למדי ברוב דורותיו או צריכת דלק פרועה על גבול הפשע בגרסאות הטורבו שהכניסו מעט יותר עזוז להתנהלות והביצועים. גם הערות על תכונות ניהוג מרדימות וסביבה מעט עוינת מבחינת איכות בתא הנוסעים נשמעו מכל עבר.

אולם כעת, שלוש שנים לאחר הגעת הפורסטר בדורו השלישי, מגיעה מתיחת הפנים לרכב זה. אז מה נשתנה בפורסטר הזה, מה כולל העדכון ואיך זה מרגיש על הכביש ובשביל? יצאנו לבדוק.

מבחן דרכים סובארו פורסטר. קובי ליאני
מה נשתנה בפורסטר הזה, מה כולל העדכון ואיך זה מרגיש על הכביש ובשביל?/קובי ליאני

פה ושם

עדכון אמצע החיים של הפורסטר נגע בו בשלושה מוקדים: במנוע האטמוספרי, בנראות החיצונית ובאבזור תא הנוסעים ובשלושתם מדובר בטיפול קליל למדי. נתחיל מהאמצע - כדי להבחין בשינוי של ממש בהופעתו של הפורסטר, צריך להעמידו לצד הדגם היוצא, וגם אז מומלץ להיעזר במדריך. שכן קשה מאוד להבחין בכך שהגריל נראה מעט שונה, שהחיבור לכביש נעשה בעזרת חישוקי 17 אינטש שנראים מעט אחרת ושבגרסאות היקרות יותר מוצאים גם איתותי צד במראות, פנסי חזית קסנון ו... זהו. הפורסטר נשאר נאמן להופעת קודמו.

בתא הנוסעים הפורסטר המחודש מציע בעיקר עליה ברמת האבזור וכעת, כבר מרמת הבסיס ניתן למצוא בו שליטה מההגה למערכת השמע ודיבורית בלוטות' מתוחכמת יותר, גם כן עם שליטה מההגה. רמת ה-X תוסיף איכות למערכת השמע ותצוגה דיגיטלית לבקרת האקלים והגרסה הבכירה XS תסגור את החבילה עם מסך 4.3 אינטש במערכת, מצלמת נסיעה לאחור, סאב וופר ושבעה רמקולים. בקרת האקלים מפוצלת לשני אזורים והמושבים לובשים כעת עור במקום בד בגרסאות הבסיסיות. בהחלט לא מדובר באזור עשיר או חריג, אך בהתחשב בכך שהדורות הקודמים הוצעו כמעט עירומים לגמרי, מדובר בשדרוג של ממש. כל התפנוקים האלו מוצעים בו ללא תוספת מחיר, שכן הפורסטר המחודש הוזל ביחס לקודמיו בעזרת הירידה בפליטת המזהמים של המנוע החדש שהביאה אותו לרמה 7 והורידה את מרכיב המס במחירו.

תוספות האבזור והשדרוגים בהחלט משפרים את איכות החיים עמו בנסיעה. בגרסת המבחן הבכירה, קשה לומר שהיה חסר לנו דבר, בין אם התנהלנו בגפנו או עם כל השבט בטיול לצפון. המרחב נדיב מלפנים ומאחור, גם למבוגרים וגם למושבי בטיחות לילדים, תא המטען מציע שפע של מקום אחסנה ושטח החלונות הגדול, כולל גג השמש הענק שוטפים את הקבינה באור נעים, בייחוד כאשר השמיים כחולים. לילדים היושבים מאחור, זו חוויה של ממש.

למרות זאת, בסעיף האיכות ובגימור אין שינוי וזה חבל. הפלסטיקה הפנימית בפורסטר עדיין שייכת לזן הקשיח והעיצוב עדיין מפגר אחרי כולם בעשור שלם, אם לא יותר. אנשי סובארו מגדירים את המילה "איכות" כעמידות לאורך שנים ולטעמנו הקבינה הזו באמת תחייה לנצח, אולם אחרי שהתרגלנו לפלסטיקה הרכה ולגימור המרופד של מתחריו, קשה פתאום לקבל סביבה כל כך קשיחה, כל כך לא נעימה לעין.

מבחן דרכים סובארו פורסטר. קובי ליאני
הפלסטיקה הפנימית בפורסטר עדיין שייכת לזן הקשיח והעיצוב עדיין מפגר אחרי כולם בעשור שלם, אם לא יותר/קובי ליאני

אי שם בחזית

החידוש העיקרי בפורסטר נמצא כאמור מתחת למכסה המנוע. סובארו השליכו את המנוע המנומנם הקודם הצידה והתקינו במקומו מנוע זהה בנפחו, אך יעיל בהרבה לדבריהם. עיון בדפי הנתונים מעלה תהיות רבות אודות ה"עדכון" שלפיו לא רק שהנפח הכללי נשמר, גם נתון ההספק נשאר תקוע על 150 סוסים ב-6,000 סל"ד. נתון המומנט מצדו מוסיף רק 0.2 קג"מ למשוואה (20.2 במקום 20 קג"מ), אך מעלה את שיא המומנט ב-1,000 סיבובים ל-4,200 סל"ד ביחס למנוע הקודם. אז היכן השיפור?

בסובארו מסבירים שבזכות הארכת מהלך הבוכנה ויחס הדחיסה, ירדה צריכת הדלק המשולבת מ-11.9 ק"מ לליטר ל-13.3 ק"מ לליטר (נתון יצרן), פליטת ה-CO2 צומצמה לכדי 174 גרם לקילומטר במקום 199 גק"מ וכך גם יתר המזהמים ולכן הציון הירוק של הפורסטר מבחינת רשויות המס עומד כעת על 7 במקום 13 במדרג הקבוצות הירוק. מבחינת התנועה, זמן התאוצה ל-100 קמ"ש מעמידה צומצם מ-12.7 שניות ל-12.4 שניות (ירידה של 0.3 שניה). המהירות המרבית נותרה ללא שינוי ועומדת על 185 קמ"ש.

כן, לא רק לכם השיפור נראה כמעט זניח והיציאה למבחן לוותה בלא מעט ספקות. ובאמת, קשה היה לחוש בשינוי כל שהוא בהתנהלות הפורסטר, אך כן יכולנו לשים את האצבע על תגובה טובה יותר בזינוק מהמקום, בו המנוע מרגיש נמרץ יותר בשלוש השניות הראשונות, כשגם התיבה משתפת פעולה בבחישה בין ארבעת ההילוכים שבה. אך מעבר לכך, לא הצלחנו להרגיש בדחיפה חריגה בהאצות ביניים המדמות עקיפות או בגמישות יתר בכבישים הרריים. המנוע אמנם חלק ופחות מהוסס מבעבר, אך עדיין יש לנעוץ בו את הדורבנות כדי לקבל ביצועים סבירים וממילא מעטים מאוד יצליחו להבחין בשינוי.

דווקא בכל הקשור לצריכת הדלק הצלחנו למצוא הבדל מסוים. אם במבחן הקודם שלנו צרך הפורסטר בגרסת המנוע המקבילה והמוחלפת ליטר אחד של דלק לכל שבעה קילומטרים בערך, הרי שזה החדש עצר אצלנו את המחוג על 9 קילומטרים לכל ליטר.

מבחן דרכים סובארו פורסטר. קובי ליאני
כשגם התיבה משתפת פעולה בבחישה בין ארבעת ההילוכים שבה/קובי ליאני

מצד לצד וגם בשביל

עם המתלים ומערכת העברת הכוח, סובארו בחרו שלא להתעסק ולכן גם לאחר העדכון, הפורטסר שומר על מאפייני הניהוג שזכרנו מהמפגש הראשון בו. זה אומר הגה קליל מאוד (נעים בתמרוני חניה, הרבה פחות בכבישים מפותלים), מתלים רכים שסופגים היטב את תחלואי הכביש והשביל. תא הנוסעים של הפורסטר מרגיש גם מבודד למדי, כך שרוב רעשי הסביבה לא מצליחים לחדור פנימה ולהפריע לשלוות הנוסעים.

כל עוד שומרים על נהיגה שפויה, הפורסטר יודע להחזיר המון חיבה ליושביו. הוא רך ונעים, שקט ומבודד וקל מאוד לגמוא עמו מרחקים גדולים. הפורסטר לא מיועד בתצורתו הנוכחית להעלות חיוכים בכבישים מפותלים. הוא מרגיש בטוח ויציב כל עוד לא מנסים לדחוק בו מעבר להיגיון, ואת הרמז הראשון להגזמה מקבלים מכיוון הבלמים – אלה מרגישים ספוגיים וחסרי נשיכה החלטית גם כשהם טריים ובטח כשהם מחוממים.

שמחנו לגלות שגם בפרק חיים זה, הפורטסר לא מוותר על העולם שנמצא מעבר לאספלט הכבוש. לא היינו ממליצים לאתגר את צמיגיו עם אבנים חדות או את מרכבו עם בולדרים אכזריים ברמת הגולן, אבל שבילים הם הלחם והחמאה שלו והוא יכול להביא אתכם למקומות מפתיעים למדי מבחינת יכולת. הוא אמנם לא מציע דיפרנציאלים מוגבלי החלקה (רק בגרסתו הידנית), אבל האלקטרוניקה עושה עבודה טובה מאוד במקרה שלו בתפיסת גלגלים מסתחררים מהצלבות או מתנאי קרקע חלקים.

מבחן דרכים סובארו פורסטר. קובי ליאני
לא היינו ממליצים לאתגר את צמיגיו עם אבנים חדות או את מרכבו עם בולדרים אכזריים ברמת הגולן/קובי ליאני

175 ועד 200 אלף שקל

מחיריו של הפורסטר כאמור, נותרו ללא שינוי לאחר העדכון, למרות ההתארכות המשמעותית ברשימת האבזור. השינויים שחלו בו אינם רבים או משמעותיים במיוחד, אך הם יהיו מוחשיים אם יש לכם רגישות יתרה למפרט המוצע בתא הנוסעים או היכרות מעמיקה עם הגרסה היוצאת של מנוע ה-2.0 ליטר, אחרת לא תבינו על מה כל המהומה.

ועדיין, הנוסחה של סובארו פורסטר ממשיכה לעבוד ולשחק לטובתו. הוא יעיל, שימושי, מרווח וידידותי מאוד וכעת גם אולי יצרוך פחות דלק ויהיה עירני יותר על הכביש. למכורי סמל הכוכבים בחזית זה מספיק כדי לפתוח עבורו את הארנק ולהצדיק את הפופולריות העצומה לה הוא זוכה בארה"ב ובאוסטרליה. גם אצלנו המצב דומה והפורטסר נהנה מאותה כמות של חיבה, גם כרכב משומש, ונראה שכעת משימת שכנוע הלקוחות יכולה להיות מעט יותר קלה עבור אנשי סובארו. אנחנו מנגד נמשיך לקוות שיום אחד נראה עליה באיכות תאי הנוסעים של מכוניות החברה. לרוב, זה כל מה שחסר בהן.

מבחן דרכים סובארו פורסטר. קובי ליאני
אנחנו מנגד נמשיך לקוות שיום אחד נראה עליה באיכות תאי הנוסעים של מכוניות החברה/קובי ליאני

  • עוד באותו נושא:
  • סובארו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully