וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: ב.מ.וו 320GT

20.4.2014 / 8:19

ב.מ.וו גראן טוריסמו 3 מציעה ממדים עצומים, שימושיות גבוהה ופרופורציות קשות לעיכול. האם היא מצדיקה תוספת של כ-10% במחירה על סדרה 3 המקבילה? יצאנו לבדוק

ב.מ.וו 320 GT במבחן דרכים. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ב.מ.וו 320 גראן טוריסמו. שימושית וספורטיבית?/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

לעיתים כדאי ללכת נגד הזרם. זה מרחיב אופקים ויכול לפתוח אפיקים חדשים. דוגמאות להצלחות גרנדיוזיות של אנשים שחשבו מחוץ לקופסא לא חסר (waze, פייסבוק, דיסק-און-קי), אך אני בטוח שעל כל רעיון שהצליח נמצא עשרה שכשלו. ההחלטה ללכת בכיוון שונה לא פשוטה וגם לא קלה (כמה פעמים הצלחתם לשכנע את הבוס שלכם ללכת בכיוון אחר?) ובתעשיית הרכב היא כנראה בין הקשות לאור פרק הזמן הארוך שעובר משלב הרעיון לדגם חדש עד לשלב הייצור הסדרתי (לפחות חמש שנים) והעלויות הגבוהות הקשורות בכך. לעיתים הרעיון תופש כאש בשדה קוצים, כמו זה שהביא ניסאן ג'וק שפתח את אופנת הג'יפונים העירוניים או תצורת קופה-ארבע-דלתות של מרצדס CLS. לעיתים הרעיון לא מצליח כמצופה כמו ה-5GT (גראן טוריסמו) של ב.מ.וו.

ה-5GT נוצרה כתשובה של היצרנית הבווארית ל-CLS של מרצדס. ב.מ.וו כמו מרצדס ביקשה להרחיב את קהל לקוחותיה וחשבה שבאמצעות דגם חדש בעל מראה מעט שונה אבל דומה לקופה-ארבע-דלתות, היא תצליח לעשות זאת. זה לא תפש ומכירות המכונית לא הגיעו לתחזיות המקוריות. למרבה ההפתעה, לא רק שב.מ.וו לא הצליחה להגדיל את מעגל הלקוחות, בחלק מהשווקים מכירות סדרה 7 נפגעו (יחסית) מלקוחות שהעדיפו לרכוש את ה-5GT הזולה יותר ולקבל תמורת כספם מפרט זהה לספינת הדגל (ממדים, מנועים ואבזור).

אבל ב.מ.וו לא אמרה נואש והחליטה להמשיך בקו שבו החלה גם עם סדרה 3 הקטנה יותר. כך נולדה 3GT שהוצגה בתערוכת ז'נבה 2013 ושיווקה בארץ החל לאחרונה.

תא נוסעים ואבזור

כשיצאה ה-5GT היא נראתה קצת כמו גרסה מונמכת של X6 או - אם תרצו - גרסה קופה-ארבע דלתות מעט מוגבהת. ה-3GT אינה שונה מבחינה זו וגם היא מציגה מראה מעורב ומעורבב. לכאורה ה-3GT יכולה להתקבל כגרסת חמש דלתות לסדרה 3 אבל אם שואלים את אנשי ב.מ.וו מגלים שהרעיון מורכב יותר. ב.מ.וו מבקשת במכונית אחת ליצור תצורת 5 דלתות שימושית יותר מהסדאן, לשלב בה גם תכונות של SUV ולגשר בעזרתה על אופנת הקופה-ארבע-דלתות המתפתחת. בארה"ב היא גם החליפה את תצורת הסטיישן של סדרה 5 ששיווקה הופסק בשל מכירות דלות. זאת הסיבה שקברניטי ב.מ.וו מדגישים כי המכונית היא יותר 'גראן' מאשר 'טוריסמו'. כלומר, היא יותר "גראן" - גדולה ומרווחת ופחות GT ספורטיבית (כפי שעולה מתדמיתן של ה-CLS ו-CLA).

בדומה ל5GT, גם ה-3GT מציעה ממדים גדולים יותר מהסדרה הנרמזת משמה. היא ארוכה מסדרה 3 ב-20 ס"מ, רחבה ב-2 ס"מ, גבוהה ב-8 ס"מ ומציעה בסיס גלגלים ארוך ב-11 ס"מ. עם נתונים שכאלה ה'גראן' בהחלט גרנדיוזית וקרובה יותר בממדיה לסדרה 5 מאשר לסדרה 3. עיקר ההבדל ניכר במושב האחורי, שם נמצא מרחב עצום שאף גדול מזה שנמצא בסדרה 5. המושב האחורי נוקשה אבל נוח ומרווח הראש מספק גם אם לא ברמה של SUV. היחיד שאולי יתלונן הוא הנוסע החמישי שיאלץ להתפשר במושב מעט צר ותעלת הינע מגודלת שתפריע מעט לרגליו.

ממדים ונפחים הם קלפים חזקים ב'גראן' ותא המטען זוכה למחמאות בזכות הנפח העצום (520 ליטר) וגם בזכות הדלת החמישית השימושית שאף נפתחת באמצעות הזזת כף הרגל מתחת לפגוש האחורי (ברמות האבזור הבכירות). בנוסף כשרוצים להעמיס עוד יותר ניתן לפצל את המושב האחורי בחלוקה של 40-20-40 מאוד שימושיים. לחובתו של תא המטען נציין שהוא מעט גבוה והפנלים הקשיחים שביום-יום יסתירו את תכולתו מפני עיניים חמדניות, מעט קשים לפרוק והרכבה.

כניסה מלפנים ונהג סדרה 3 ירגיש מיד בבית עם דשבורד מוכר ועיצוב נקי ומוקפד. כמו ב-3 סדאן גם כאן צג המידע הבוקע מאמצע הקונסולה המרכזית, נראה שמפר את האיזון האסטטי שבחלל האירוח. רמת האבזור הבסיסית טובה עם ריפוד עור למושבים, מערכת I-DRIVE לשליטה על מערכות הבידור והמידע, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור ואפשרות שליטה על הטמפ', בקרת שיוט, חיישני גשם ואורות וגג פנורמי גדול שחלקו הקדמי נפתח.

מכונית המבחן הגיעה ברמת האבזור הגבוהה יותר, 'לקצ'רי', שמוסיפה: כניסה ללא מפתח, פתיחת תא המטען באמצעות הזזת כף הרגל מתחת לפגוש האחורי, פנסי קסנון, מראות מתקפלות, חיישני חניה אחוריים ומושבים חשמליים עם זיכרונות. מחירה של 320GT עומד על 290,000 שקלים ועלות חבילת האבזור עומדת על 38,000 שקלים. ועדיין חסרים במכונית אבזרי בטיחות ומותרות שהינו מצפים לקבל תמורת כל כך הרבה מזומנים.


המבנה הגבוה יותר של המכונית מציע תנוחת נהיגה גבוהה יותר מזו המוצעת בסדרה 3 - משהו בדרך ל-SUV ובקלות ניתן להגיע לתנוחת נהיגה טובה. גם אחרי שעות נהיגה מרובות לא נשמעה זעקה מאף עצם או תלונה משום שריר ובכל זאת משהו במושב חסר. יתכן ותמיכה טובה יותר לירכיים (שמוצעת ברמת אבזור 'ספורט' הזהה במחירה לרמת אבזור לקצ'רי) וכרית ניפוח למשענת היו פותרות את הבעיה. ואם כבר דנים במשאלות לב, אז מערכת מיזוג למושבים היא ממש פריט מתבקש במכונית יוקרה בוודאי שמדובר במכונית עם כל כך הרבה שטח שמשות.

ב.מ.וו 320 GT במבחן דרכים. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ב.מ.וו 320 GT במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

ביצועים והתנהגות

מבחן ב.מ.וו 320 GT. קובי ליאני
מבחן ב.מ.וו 320 GT/קובי ליאני

הגראן 3 מוצעת בישראל בגרסת 320 בלבד וזה אומר שבחרטומה פועם מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר שמפיק 184 כ"ס בין 6,200-5,000 סל"ד ו-27.5 קג"מ בין 4,500-1,250 סל"ד. כפי שניתן לראות מהנתונים, מדובר ברצועת כוח רחבה מאוד והשילוב עם תיבה אוטומטית בעלת 8 ההילוכים המצוינת מתגברים על תוספת המשקל של 140 ק"ג ביחס ל-320 סדאן. התלונה היחידה היא לתיבה שלא תמיד מזדרזת בדפדוף הילוכים בקיק-דאון. סה"כ מדובר ביחידת כוח מעולה וחסכונית למדי כאשר בנסיעה משולבת (עירונית, בינעירונית ומאמץ) הניבה תוצאה של 13.4 ק"מ לליטר.

כמו הסדרה 3 סדאן גם ה'גראן' מציעה נוחות נסיעה משובחת. בעיר היא סופגת מצוין את המהמורות והבורות ומחוץ לעיר רק גלים גדולים יוציאו אותה משלוותה. אבל ב.מ.וו מתהדרת כמכונת נהיגה מושלמת וכאן ה'גראן' מעט מאכזבת. היא רוכנת על מתליה יותר מהמצופה ומפגינה רכות מוגזמת בכבישים לא מושלמים. כאילו מנסה לנער את הנהג ולומר: "ת'רים את ת'רגל מדוושת הגז". על כבישים מפותלים בעלי אספלט אוחז העסק משתפר אך לא בהרבה, ודי מהר הגראן נכנעת לתוספת האורך לבסיס הגלגלים ולמשקל העודף. ההגה, עוד נקודת חוזקה של ב.מ.וו, גם מאכזב עם שטח מת גדול במרכז ותחושת משקל מלאכותית המגיעה תוך כדי סיבוב.

סדרה 3 סדאן זכתה לביקורת דומה, אך נראה שהגראן נכנעת לממדיה מוקדם יותר. אם הגעת מסדרה 3 בוודאי כבר הבנת שהתחושה האינטימית והמכווצת ההיא נעלמה וגם היכולת הדינמית - טובה ככל שתהיה - אינה באותה רמה של הסדרה. על מותגים אחרים לא הינו מתעכבים על סעיפי ההתנהגות, בכל זאת לא מדובר ברכב ספורט אלא במשפחתית שימושית. אבל זו לא סתם עוד משפחתית חסרת ייחוס.

ב.מ.וו 320 GT במבחן דרכים. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ב.מ.וו 320 GT במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

סיכום

3GT יתרונות ברורים: הממדים הגדולים בקטגוריה, שימושיות גבוהה, תא נוסעים מוקפד ויחידת כוח מעולה. אבל ביחס לסדרה 3 המקבילה יש לה יתרון אחד בלבד: ממדים במושב האחורי. תוספת המחיר ביחס ל-320 סדאן המקבילה אינה גדולה - כ-10%, מ-290 ועד כ-330 אלף שקלים, והשאלה היא אם ימצא מי שמוכן לשלם את הסכום?

היצע דגמי ב.מ.וו כל כך רחב שעבור כל דפוס לקוח יש דגם מתאים. מי שמחפש גם רכב נהיגה יבחר בסדאן, מי שמחפש מראה SUV יבחר ב-X3 (תוספת של כ-7% על מחיר ה-3GT) ומי שיבחר בשימושיות מוצעת לו תצורת הסטיישן (שבאופן רשמי מיובאת רק בגרסת 328, אבל מי שירצה יוכל לקבל גרסה אחרת).

ב.מ.וו ניסתה לפתח את נישת הקופה-ארבע-דלתות ויצרה את סדרת הגראן טוריסמו. סדרה מעט קשה על העין, בעיקר בחלק האחורי בעל מראה כבד ומגושם. הוסיפו לכך את הרצון לשלב מראה דמוי SUV (מבלי להפריע לסדרות הפנאי של המותג) וקיבלתם רכב עם פרופורציות מקוריות אבל קשות לעיכול.

אם אתם אוהבים את האריזה, דעו לכם שרבים בתעשיית הרכב חושבים שרעיון הקופה-ארבע-דלתות לא יאריך ימים ויחלוף מהאופנה תוך דור או שניים. ואז מי יודע, אולי נגלה שדווקא ב.מ.וו גראן טוריסמו הקדימה את זמנה?

עוד הרבה על ב.מ.וו בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully