וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: ג'יפ גרנד צ'ירוקי 'לימיטד'

1.5.2014 / 10:03

Only in a Jeep כתב המשורר, אבל אני לא בטוח שהוא התכוון ל- Jeepהזה. גרנד צ'ירוקי משתדרג ביכולות כביש ופינוק, מנסה לשמור על גחלת השטח של המותג שהמציא את הג'יפאות; האם זה מצליח לו?

מבחן דרכים: ג'יפ גרנד צ'ירוקי. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
למרות העדפת יכולות הכביש, גרנד צ'ירוקי מצויד בכל מה שצריך כדי לברוח מהעיר הגדולה, ולעשות זאת מהר/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

מעולם לא נזקקתי לתירוצים כדי לרדת לדרום אבל הצירוף של שיטפונות בנחל צין וגרנד צ'ירוקי מחודש, לא הותיר לי ברירה; העמסתי ערכת קפה ושמתי פני אל המדבר. עם 250 כ"ס ותיבת 8-הילוכים חדשה, הדרך דרומה מעולם לא הייתה קצרה יותר.

מבחן דרכים: ג'יפ גרנד צ'ירוקי. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
תא הנוסעים איכותי ומפנק, מאובזר להפליא ומרווח/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

מתיחת פנים לצ'יף קשיש

גרנד צ'ירוקי חוזר אלינו עם מתיחת פנים מינורית ולשמחתי, אין שינויים משמעותיים בקווי המתאר הכלליים של המרכב – גרנד צ'ירוקי נשאר קומפקטי יחסית, קליל ושרירי ביחס למתחריו שגדלו יותר מדי. 'גרנד' 2014 אלגנטי וכוחני במידה הנכונה, יחידות תאורה LED ו-קסנון מעטרות את פינות המרכב. חישוקי ה-18 אינץ' אלגנטיים ונועלים צמיגי265/60R18 - בימינו זה נחשב חתך סביר לשטח, לא 'נמוך' מדי; אם תבחרו בחישוקי 20 אינץ' האופציונאליים, תפגעו בנוחות הנסיעה וביכולת השטח. רצועת חלונות נמוכה וסרחי עודף קצרים מדגישים את המראה האגרסיבי של הגרנד המחודש. מתיחת הפנים נותנת כבוד גם למראה המסורתי שלJeep - גריל שבעת-החריצים האנכיים מעטר את החרטום, תזכורת לשורשיו הקדומים של הצ'יף.

תא הנוסעים לא עבר מהפיכה אבל הוא שודרג ושופר מאוד, מעניק תחושת 'פרימיום', כמצופה מרכב שמחירו נע בין 300 ל-480 אלף שקל. מושבי העור מרווחים ואיכותיים אם כי לאחר יום שלם באוכף, ייחלתי למושב יותר ארגונומי. צבעי הריפוד נעימים לעין עם צגי מגע גדולים המשתלבים היטב במתגים מכאניים. גלגל ההגה עמוס בפקדים כולל 'משוטים' להחלפת הילוכים. תנוחת הנהיגה מצוינת ומרווחת, יש מקום גם לז'לובים מגודלים. המרחב הפנימי נשכר מכך שלא ניסו לתקוע שורת מושבים שלישית בתא המטען, ולכן יש מקום מרווח ל-4 עד 5 מבוגרים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בדרך המלך

הצ'ירוקי הזה שובר מוסכמות, והראשונה שבהן היא טיב הנוזל במיכל הדלק; עם כל הכבוד למנוע ה'פנטסטאר' בנזין (282 כ"ס ו-35.4 קג"מ), אני מעדיף את יחידת הדיזל הפועמת בחרטומו של רכב המבחן. לדיזל אין שורשים עמוקים בארה"ב אבל המנוע הזה מגיע ממפעלי VM באיטליה. זהו 6V דיזל בנפח 3.0 ליטר המסתפק ב-247 כ"ס, אבל נותן 56 קג"מ כבר ב-1800 סל"ד. משודך לתיבת ZF מעולה ולמשקל עצמי צנוע, המנוע מעיף את הגרנד מאפס ל-100 תוך 8.2 שניות, מקמט אספלט בכל תאוצת ביניים וסוגר 202 קמ"ש. לא בדקתי מהירות מרבית אבל נהניתי מאוד מתחושת הקלילות המופלגת של הגרנד, היוצא לעקיפות מהירות כברק, ומשתלב בתנועה כאילו היה מכונית כביש זריזה. שוחרי מהירות שמעבר לאוקיינוס מחמשים את הגרנד גם במנוע Hemi 6.4 ליטר, 8V המספק כ-500 כ"ס מפלצתיים.

מבחן דרכים: ג'יפ גרנד צ'ירוקי. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
נפרדים מחורף 2014, בשעשועי מים בנחל צין/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

עם מתלי אוויר QUADRA-LIFT האופציונאליים, הגרנד שומר על יציבות מופתית בכביש 6, וגם בכבישים המתפתלים לירושלים הוא מדויק ביותר. נראה שזהו ה"Jeep" המעודן והמשוכלל ביותר מאז ומעולם, מהיר, מדויק, מפנק ואפילו – חסכוני יחסית, למעלה מ-10 ק"ל לליטר בנסיעת מבחן בזבזנית למדי. הנסיעה שקטה ומעודנת, אבל בלחיצת גז ישחרר הגרנד נהמה מסוגננת ומענגת, ממש לא 'גרגור הדיזל'.

התנהגות הכביש המופתית של הגרנד מושפעת מכמה מאפיינים טכנולוגיים; כבר ב-1984 ויתר צ'ירוקי על שלדת סולם, צעד שהיה מהפכני בזמנו והיום הפך לסטנדרט בשדה ה-4X4 'פרימיום'. במהלך השנים ויתר הגרנד על הסרנים החיים, ונראה שגם החיים בחסות מרצדס לימדו את האמריקנים דבר או שניים על הנדסת מתלים. מעולם לא הייתה הדרך דרומה מהירה ומפנקת כל כך.

בשדות הציד הנצחיים

עבור זקני שבט צ'ירוקי, "שדות הציד הנצחיים" נמצאים על פסגות הרי הא?פ?ל?אצ?'ים. שדות הציד שלי נמצאים בנגב וביום המבחן הזדמנו לי שיטפונות מדבריים נדירים. כדי לעבור משיוט אוטוסטרדה לג'יעג'וע שטח, לא הייתי צריך לעשות כלום – עם מערכת Full Time 4WD Quadra-Trac II אתה נמצא ב-4X4 קבוע, חמוש בהילוך כוח לעת הצורך, ומגובה בגמדים אלקטרוניים המסייעים לנצל את כוח המנוע בכל עת. 06

השביל הכחול המוביל למפל צין אינו מאתגר שום רכב שטח, אבל הוא שילח חץ כואב לקרקפתו של הצ'יף האינדיאני – בנסיעה רגועה ובמתלי אוויר במצב 'רגיל' היה הגרנד נוח ונעים אבל ברגע שהגבהתי את המרכב למצב 'גבוה', או כאשר לחצתי על דוושת הגז - האינדיאני החל להיטלטל בצורה מוגזמת, בועט בישבני באופן לא מכובד. מתלי האוויר האופציונאליים אינם ברמה של מרצדס או לנד רובר אבל צריך לזכור שהם עולים 'רק' 10,000 שקלים, זה לא המון כסף. נמליץ עליהם למי שמתכוון לעשות בעיקר שטח רגוע, הוא ייהנה מהם מאוד בנסיעת כביש. עכברי שטח מקצועיים יותר יוכלו לבחור בקפיצי הברזל הסטנדרטיים, ולשדרג אותם על פי טעמם.

מבחן דרכים: ג'יפ גרנד צ'ירוקי. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
עם כריות אויר מוגבהות למקסימום יש לגרנד צ'רוקי מרווח גחון וזוויות מרכב מצוינות, אבל המתלים נמצאים בקצה יכולתם/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

גשם דאשתקד

היום נראה השיטפון ההוא כחזיון תעתועים אבל בזמן המבחן נהנינו לחנות מול מפל צין הזורם, ללגום בירה צוננת ולחשוב כמה טוב לנו, במדבר הרטוב. השתכשכנו במי השיטפון, דגמנו גם את נחל נקרות, וניסינו לתהות על יכולות השטח של גרנד צ'ירוקי 2014.

מתלי האוויר האופציונאליים מאפשרים להגיע למרווח גחון של 27.4 סנטימטרים ולזווית גישה של 34 מעלות; אלו נתונים מצוינים אבל הם באים במחיר של נוקשות בלתי סבירה. ל'גרנד' יש הילוך 'כוח' מצוין ומערכת Select Terrain אלקטרונית, המאפשרת בחירה בין ארבעה מצבי שטח: שלג, חול, בוץ או סלעים. למרות המפרט המתוחכם, גילינו שבקרת המשיכה האלקטרונית מתפקדת 'בסדר', לא יותר מזה. רק לאחרונה ביצעתי השוואת ביצועי שטח בין הגרנד לבין דיסקאברי, לנד קרוזר ופג'רו; הגרנד צ'ירוקי התקשה לטפס במעלה דרדרתי, אותו בלעו המתחרים בקלות רבה יותר. האם יש להתקין ב'גרנד' נעילה אחורית נשלטת, כדי להתמודד באתגרי עבירות טכנית?

הערכתי היא שהמערכת מתקשה לתפקד בגלל מהלך המתלים המצומצם האחראי במידה רבה, גם לחוסר הנוחות בנהיגת שטח. מהלך מתלים מצומצם מעניק יתרונות רבים בכביש, אבל בדיוק בשביל זה השקענו במתלי אוויר – זו מערכת האמורה להעניק מו?צקו?ת על הכביש ורכו?ת מבו?קרת בשטח, כדי לתת ללקוח את הטוב משני העולמות.

ג'יפ והעיר הגדולה

גרנד צ'ירוקי בסיסי בגרסת Laredo בנזין יעלה לכם פחות מ-300 אלף שקלים, 299,900 למען הדיוק. גרסת הבנזין Limited עולה 355,000 שקלים, ו'Overland' המפואר סוגר 440,000 שקלים – זה כבר כסף רציני.

רכב המבחן היה בגרסת דיזל Limited, 390,000 ועוד 10,000 עבור מתלי האוויר עליהם אמליץ למי שאינו מתכוון לעשות עבודת שטח אינטנסיבית. מי שרוצה את הטוב ביותר ישקיע 480,000 שקלים בגירסת 'אוברלנד' אבל – זו מגיעה עם חישוקי 20 אינץ', הנועלים צמיגים שאינם ראויים לעבודת שטח רצינית.

ציינתי כבר שהמבחן הזה שובר מוסכמות ואכן - כשוחר מותגJeep , לא הייתה ברורה מראש העדפתי את מנוע הדיזל, על פני הבנזין הקלאסי. עוד פחות צפויה היא העדפתי את הגרנד צ'ירוקי כטורף אוטוסטראדות, ולא כבולס שבילים. עבורי, כל Jeep חייב להיות מצוין בשטח, אבל מותר לו להיות פחות רהוט על האספלט. גרנד צ'ירוקי הוא רכב כביש מעולה, בעל יכולת לטייל כמעט בכל שביל; אבל הוא בוודאי לא מכונת שטח, כפי שמצופה למצוא מאחורי המותג המיתולוגי.

אבל בואו לא נתבלבל, בנהיגת שטח רגועה יביא אתכם הגרנד אל כל קצוות הארץ. ובדרך לשטח, על הכביש ובשביל המהיר, גרנד צ'ירוקי 2014 הוא רכב מעולה – מנוע הדיזל והגיר מצוינים, המתלים מאוזנים ומהודקים, יש אחיזה, התנהגות, עידון, מעל ומעבר למתבקש. תא הנוסעים של הגרנד מאובזר ומפנק, נותן תחושת פרימיום וקלילות תנועה שהייתה תמיד משויכת לדגמים החזקים של Jeep. אין לי ספק שלקוחות רבים יבחרו בג'יפ המהיר בישראל, ישדרגו אותו לעבודת שטח או שישאירו אותו כמות שהוא. צ'יף אמיתי!

מבחן דרכים: ג'יפ גרנד צ'ירוקי. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
מבחן דרכים: ג'יפ גרנד צ'ירוקי/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully