וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: מכוניות היברידיות מסרטנות

ירון אדרי

30.4.2008 / 17:09

שערורייה חדשה בעולם הרכב. על פי ה'ניו יורק טיימס', ישנו חשד כי משתמשי מכוניות היברידיות חשופים לקרינה אלקטרו מגנטית

שילוב מערכות חשמל להנעה ברכב כתחליף או בנוסף למנועים הקונבנציונאליים (מנוע היבדידי) צובר תאוצה בשנים האחרונות בקרב יצרניות הרכב בעקבות המודעות הגוברת לאיכות הסביבה. אולם, ייתכן והמרדף אחר התועלת הסביבתית תעלה בחייהם של ה"ירוקים". בידיעה שמפרסם ה'ניו יורק טיימס', עולה כי מנועים היברידיים וחשמליים אמנם תורמים להפחתה בפליטת המזהמים לסביבה, אך עלולים לפגוע קשות בבריאותנו מכיוון אחר לחלוטין.

המערכות החשמליות האמונות על הנעת המכונית – בכללן מכוניות חשמל טהורות ומכוניות תא דלק - נעזרות בכוח חשמלי חזק אשר גורם להיווצרותם של שדות קרינה אלקטרו-מגנטיים שעל פי מדענים עלולים לגרום למחלות ובראשן סרטן, בעיקר בקרב ילדים. הסכנה אף גוברת ככל שקרובים נוסעי הרכב לרכיבים, כמו כבלי החשמל הנמתחים לכל אורכה. במכוניות מסויימות, יושבים הנוסעים ממש מעל למערכות המותקנות מתחת למושבים. לדברי הטיימס, נסיעה יומיומית אינה שונה מלגור בסמוך לקווי מתח גבוה.

מדדנו, נדהמנו, מכרנו

בהמשך הכתבה מביא הטיימס את סיפוריהם של מספר בעלי מכוניות היברידיות מבית טויוטה והונדה, אשר נדהמו לגלות את עוצמת קרינת השדות האלקטרו-מגנטיים ברכב אותו רכשו. בולט בעיקר סיפורה של נייסה לינזר בת ה-58 מסטייטנד איילנד, אשר נוהגת בסיוויק ההיברידית שלה כ-200 מייל בשבוע (כ-320 ק"מ). לינזר מספרת לכתב הטיימס שבזמן שצריכת הדלק פחתה, לחץ הדם שלה עלה והיא אף נרדמה 3 פעמים על ההגה ורק בנס לא גרמה לתאונה. כשפנתה להונדה בכדי שזאת תספק לה הגנה, סירבה החברה בטענה שהמכוניות בטוחות לחלוטין.

מדידות שעשו לקוחות נוספים שחשו כי המכונית עושה טוב רק למיכל הדלק, מצאו כי לא רק בהונדה קיימת הבעיה אלא גם בטויוטה. זאת בתגובה ציינה כי אכן ישנה קרינה אלקטרו-מגנטית במכונית, אולם עוצמתה לא עולה על הקרינה הקיימת במכוניות בנזין רגילות. לקוחות רבים לא השתכנעו ובחרו למכור את מכוניתם, אף שזאת היתה בחזקתם רק מספר חודשים.

בדיקות מול ארגון הבריאות הלאומי של ארה"ב, מגלה כי בניגוד למוצרי חשמל או טלפונים סלולריים כאן הנושא עדיין פרוץ. ללא קביעת רמות סף, לא ניתן יהיה לשלוט על רמות הסיכון העומדות בפני המשתמשים במכוניות הניזונות מחשמל ואם נסתמך על דברי המדענים, ייתכן ולחלק משוחרי איכות הסביבה זה גם יהיה מאוחר.

העתיד באמת ירוק יותר?

מדיי שנה משקיעות יצרניות הרכב מיליארדי דולרים במאבק להפחתת צריכת הדלק וזיהום האוויר. המושג מכונית היברידית כבר מזמן הפך לשם נרדף לעתיד בריא, וכעת מחכים האופטימיים למנועי תא הדלק והמימן. אך כפי שציין עיתון הטיימס, גם מנועים אלה אינם חפים מפגמים שכן גם הם פועלים באמצעות חשמל ונראה שאנו נמצאים בפני דרך ללא מוצא.

דרור גורלניק, סמנכ"ל השיווק של חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה מוסר בתגובה לפרסום כי טויוטה מייצרת את הפריוס וכלי הרכב ההיברידיים תחת בדיקות מחמירות במיוחד וב-10 השנים האחרונות, נעות על כבישי העולם למעלה מ-1.2 מיליון מכוניות טויוטה עם מנועים היברידיים ומאז לא נשמע על אף מקרה כמתואר. דרור גורלניק גם מצטרף אל תגובת טויוטה ומוסר כי רמת הקרינה במכוניות ההיברידיות אינה עולה על זו שבמכונית רגילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully