וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכל חצי דקה נהרג אדם בתאונת דרכים

ירון אדרי

24.8.2009 / 9:24

כך עולה מדו"ח שמפרסם איגוד הבריאות העולמי. המדינה המסוכנת ביותר היא ארתיראה והבטוחה ביותר איי מרשל. ישראל? יש הפתעות

כ-1.27 מיליון בני אדם נהרגים מידי שנה בתאונות דרכים ברחבי העולם, כך עולה מדו"ח מפורט שפירסם לאחרונה ארגון הבריאות העולמי. בנוסף להם, מעריך הארגון כי מספר הפצועים הוא בין 20 ל-50 מיליון איש. מכאן, שבכל שניה נפגע אדם בתאונה ואדם אחר נהרג בכל חצי דקה כשמחציתם נמנים על הולכי רגל, רוכבי אופניים ורוכבי כלים דו גלגליים ממונעים. אריתראה שבאפריקה היא המדינה בה מספר ההרוגים הממצוע הוא הגבוה ביותר – 48.4 בני אדם לכל 100 אלף תושבים. לעומתה, איי מרשל שבאוקיינוס הפסיפי היא הבטוחה ביותר שם עומד נתון זה על 1.7.

הדו"ח אותו מפרסם הארגון מאגד מידע מ-178 מדינות הכוללות 98 אחוזים מאוכלוסיית העולם. לא מפתיע לגלות כמובן, כי המדינות בהן אחוזי הקטל הם הגבוהים ביותר נמנות על אלו המוגדרות "מתפתחות" וכמו כן אלו בהן השכר לנפש נמוך יחסית. במדינות אלה נעות 48 אחוזים מכלל המכוניות בעולם אשר גורמות ל-90 אחוזים מההרוגים.

שש מתוך עשר המדינות בעלות אחוזי הקטל הגבוהים ביותר הן מאפריקה, בינהן אריתראה כאמור, מצרים (41.6 הרוגים ל-100 אלף איש), לוב (40.5), אנגולה וניגר (37.7) וגמביה (36.6). באיי קוק שבאוקינוס הפסיפי נרשמים 45 מקרים בממוצע אך יש לקחת בחשבון כי האוכלוסיה מונה רק כ-20 אלף איש. עוד בין עשר המדינות נמצאות אפגניסטן (39 הרוגים), עירק (38.1) ואיחוד האמיריות (37.1). איראן אגב, במקום ה-11 עם 35.8 הרוגים.

יש חוקים, אין תאונות

אחת הסיבות העיקריות לתאונות דרכים כרוכה בחוקי תנועה ואכיפתם, כך אומרים בארגון הבריאות העולמי. לדבריהם, ישנם חמישה גורמים עיקריים לתמותה בתאונות – אלכוהול, אי שימוש בחגרות בטיחות, אי שימוש בקסדה לרוכבי דו גלגלי, אי שימוש במושב מתאים לילדים וכן מהירות. מהדו"ח מתברר כי רק ב-15 אחוזים מהמדינות בעולם ישנם חוקים ואכיפה ממשית כנגד כל חמשת הגורמים ואלה כמובן אינן נמנות על המדינות שהוזכרו לעיל. אולם, נראה כי גם חשיבותה של האכיפה יורד עם השנים.

בשנת 2007 קבע האו"ם כי תאונות דרכים הן הגורם העיקרי למותם של בני אדם בגילאי 15 עד 19. בטווח הגילאים 10 עד 14 וכן 22 עד 24, היו תאונות הדרכים הגורם השני לתמותה. בגילאים צעירים יותר של 5 עד 9 שנים, היו התאונות הגורם השלישי. ארגון הבריאות העולמי מציג תמונה מעט עגומה יותר לפיה תאונות דרכים הן גורם התמותה העיקרי לטווח הגילאים 5 עד 44.

בארגון לא מרוצים כמובן מהמצב ובעיקר כשלדעתם המגמה רק תלך ותחמיר בעתיד. 2.2 אחוזים ממקרי המוות בעולם בשנת 2004 היו כתוצאה מתאונות דרכים ועד 2030, יהיה חלקם 3.6 אחוזים כלומר 2.4 מיליון הרוגים. מדובר על קפיצה מהמקום התשיעי לחמישי בין סיבות הרבות לתמותה.

ישראל במקום טוב מאוד

למדינות קטנות יש יתרון יחסי, כך מגלים כשמסתכלים על הרשימה עם הנתונים היותר חיוביים. איי מרשל השוכנים במרכז האוקיינוס הפסיפי, רושמים את מספר מקרי המוות הנמוך ביותר ל-100 אלף איש – רק 1.7 בני אדם בממוצע. יש לקחת בחשבון כמובן, כי בכל שטחם חיים רק כ-60 אלף איש. רפובליקת סאן מרינו השוכנת בתוך איטליה בה מונה האוכלוסיה כ-30 אלף איש, מדורגת שנייה עם 3.2 מקרי מוות בממוצע. מלטה בה חיים כחצי מיליון תושבים, מדורגת שלישית עם 3.4 הרוגים.

לאירופה כמובן נציגות גדולה בין המדינות הבטוחות יחסית וכך גם מרבית המדינות המערביות. אורוגוואי שבדרום אמריקה מדורגת רביעית (4.3 מקרי מוות בממוצע), סינגפור והולנד אחריה (4.8) ובשווייץ נהרגים מידי שנה 4.9 בני אדם לכל 100 אלף תושבים. יפן ונורווגיה מדורגות אחר כך עם חמישה הרוגים בממוצע.

לבטח תתפלאו לשמוע, אבל ישראל מדורגת במקום ה-12. למרות שמדובר במכת מדינה ברמה לאומית, השוואה לעולם מגלה כי אצלנו נהרגים 5.7 בני אדם לכל 100 אלף איש מידי שנה. מצבנו טוב יותר מגרמניה (6 הרוגים), צרפת (7.5) ואפילו ארה"ב (13.9). בריטניה שם נרשמת אכיפה מוגברת לפחות בכל הקשור למהירות, מקדימה אותנו במיקום אחד עם 5.4 הרוגים.

טעון שיפור

את הדו"ח מסיימים בארגון עם מספר המלצות שלדעתם יביאו להפחתה ניכרת במספר תאונות הדרכים בכל מדינות העולם, כשהאחריות העיקרית היא על הממשלות. אלה צריכות לקחת בחשבון את כל משתמשי הדרך וצרכיהם, בין אם מדובר על הולכי רגל או נהגים, כבר בעת תכנון התשתיות.

שיתוף פעולה יעיל בין כל הגורמים הרלוונטיים, החל ממערכת האכיפה וכלה במערכת הבריאות, גם הוא חשוב. בכדי שזה יתקיים, יש להקים מאגרי מידע מתאימים וכמו כן לאפשר את כל כוח האדם הדרוש ולא לקצץ בתקציבים. בעניין האכיפה, על הממשלות לקבוע חוקים ברורים והגיוניים בכל חמשת הגורמים שהוזכרו ולפעול לאכיפתם.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully