וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבים מתים יותר בתאונות דרכים

ירון אדרי

13.7.2011 / 8:15

מחקר: בני המגזר הערבי אינם מזדהים עם מדינת ישראל וחוקיה ועל כן מעורבים ביותר תאונות דרכים ביחס לחלקם באוכלוסיה

נהגים בני המגזר הערבי (מוסלמים, נוצרים-ערבים ודרוזים) מעורבים יותר בתאונות דרכים קטלניות ביחס לחלקם באוכלוסיה. כך עולה ממחקר מקיף שמפרסמת היום (רביעי) הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אשר נערך במכון לחקר התחבורה בטכניון על ידי ד"ר רוני פקטור, פרופ' דוד מהלאל ופרופ' ענת רפאלי. מהמחקר עולה כי ליחס המנוכר של בני מגזר זה למדינת ישראל ולחוקיה חלק גדול במגמה קטלנית זו.

המחקר ביקש לבדוק את הסיבות והמאפיינים למעורבותם הגבוהה של בני המגזר הערבי בתאונות דרכים, זאת לאור העובדה שבשנים האחרונות חלה בקרבם עלייה במספר ההרוגים. בעוד שבין השנים 2006 ל-2010 נרשמה ירידה של 26 אחוזים בקרב יהודים ואחרים (נוצרים וכו'), במגזר הערבי נרשמה עלייה של תשעה אחוזים. בהתייחסות לכלל נפגעי תאונות דרכים (כולל פצועים) במגזר זה לא חל שינוי ממשי בחמש השנים האחרונות, אלא שמנגד רשם המגזר היהודי ירידה של 22 אחוזים.

בשנת 2010 בה נהרגו על כבישי ישראל 390 בני אדם בתאונות דרכים, עמד חלקו של המגזר הערבי על סך של 37 אחוזים מכלל ההרוגים (36 אחוזים ב-2009 ו-33 אחוזים ב-2008). זאת כאשר חלקם בכלל אוכלוסיית מדינת ישראל הוא 20 אחוזים. מתחילת שנת 2011 נהרגו בתאונות דרכים 69 בני המגזר הערבי לעמות 139 מהמגזר היהודי.

בחישוב הנתונים על פי קבוצות גיל, מספר ההרוגים לכל 100 אלף תושבים באוכלוסייה חריג אף יותר ובולט בעיקר בטווח של עד גיל 4. בשל שכיחות "תאונות חצר" במגזר הערבי בה נוסע הנהג לאחור ופוגע בילדו, נהרגים בממוצע פי 7 פעוטות בטווח גילאים זה במגזר הערבי מול המגזר היהודי. מספר הנפגעים הגבוה ביותר הוא בקרב צעירים בטווח גילאי 20-24 בו נהרגים בממוצע מידי שנה 19 בני אדם לעומת שבעה.

ארבעה הרוגים בתאונת דרכים בבית הספר הטכני בחיפה. אתר פאנט, פאנט
בעוד שבמגזר היהודי חלה ירידה, במגזר הערבי חלה עלייה למרות היותם 20 אחוזים מכלל האוכלוסייה בישראל/פאנט, אתר פאנט

14 אחוזים מהנהגים, 42 אחוזים מההרוגים

מיקוד המחקר בנהגים מגלה כי האוחזים בהגה בני המגזר הערבי מסוכנים מאוד לעצמם ולסביבה. למרות שחלקם הינו 14 אחוזים בלבד מכלל המורשים לנהוג, בשנים האחרונות הם מהווים כ-42 אחוזים מכלל ההרוגים, פי 2.5. בני המגזר הערבי מעורבים בעיקר בתאונות עצמיות ותאונות חזיתיות וכן בתאונות בהן מעורבות משאיות.

בקרב נהגים צעירים מספר ההרוגים זהה בין המגזרים אלא שיש לקחת בחשבון שבמקרה זה מהווה המגזר הערבי 21 אחוזים מכלל הנהגים. בטווח של עד גיל 24 אמנם חלה ירידה של שבעה אחוזים במספר ההרוגים במגזר הערבי, אך במגזר היהודי הירידה מסתכמת ב-40 אחוזים. עוד מציין המחקר כי מספר הנהגים ההרוגים שאין ברשותם רישיון נהיגה גבוה פי שניים במגזר הערבי, וכי יותר נהגים ערבים נהרגו לאחר שביצעו עבירת תנועה.

עוד יש להוסיף כי נהגים במגזר הערבי אינם מקפידים על שימוש בחגורת בטיחות לעצמם ולנוסעים, מה שמגדיל באופן ישיר את הסיכוי למוות בעת תאונה. בסקרי תצפיות שנערכו נמצא כי רק 37 אחוזים מהילדים חגורים כהלכה ו-26 אחוזים לא חגורים כלל. במבט כולל על המגזר, 79 אחוזים מהנהגים חוגרים חגורת בטיחות לעומת 96 אחוזים במגזר היהודי. יש לציין כי בשנת 2010 חלה ירידה בקרב בני המגזר הערבי החגורים במושב האחורי – 24 אחוזים לעומת 51 אחוזים ב-2009.

צעירה מעילוט נהרגה לאחר שהתנגשה עם רכבה במשאית, אפריל 2011. פאנט
חוסר הזדהות עם מדינת ישראל וחוקיה גורם לתוצאות הטרגיות של תאונות הדרכים/פאנט

הסיבה לתאונה – לא מכירים במדינה וחוקיה

ברשות הלאומית מציינים כי המחקר מעיד שבקרב המגזר הערבי קיימת תחושה של חוסר ההזדהות עם מדינת ישראל. תחושות הניכור מהחברה כפי שאמרו בני מגזר זה לחוקרים, נובע מקיפוח, אפליה ומצב כלכלי-חברתי שמובילים באופן כללי לתחושות התנגדות המתבטאות בצורה ישירה או עקיפה בביצוע עבירות תנועה שחלקן מובילות לתוצאות הטרגיות של תאונות הדרכים. לדברי החוקרים, התנהגות זו אינה בהכרח מודעת והיא נעשית מתוך רצון לבטא את תחושה ההתנגדות ו"צפצוף" על החוקים הנחקקים על ידי קבוצת הרוב, וכי הם אינם לוקחים בחשבון שהתנהגות זו יכולה להובילם לתאונה טרגית.

מסקנת המחקר היא כי התמקדות במחוייבות הנורמיבית לחוקי התנועה לא תביא לצמצום הקטל בדרכים במגזר הערבי. לאור הממצאים, נטען כי יש לפעול בדרכים אחרות להגברת יחסם למדינה, וכפועל יוצא מכך להביאם לכבד את חוקיה. כך למשל דרושה התייחסות לגורמים חברתיים בסיסיים כמו צמצום תחושת האפליה, שיפור תשתיות תחבורה בתחומי הישובים וחינוך תוך התמקדות בנהגים צעירים.

ברשות הלאומית מדגישים כי למנהיגי המגזר הערבי ישנה חשיבות גדולה לשיפור המצב. "לא הכול טמון בהשקעה כספית, דרושה מנהיגות אמיצה בקרב ראשי הרשויות הערביות", כך לדברי מנכ"ל הרשות רון מוסקוביץ'. "ראשי הרשויות חייבים להבין שהם נושאים באחריות על הנעשה בתחום הבטיחות בדרכים ברשויות עליהן הם מופקדים. נוכח הנתונים העולים מהמחקר הם חייבים להתמסר יותר מעמיתיהם ברשויות בהן יש ריכוז יהודי גדול. הרשות הלאומית תשקיע יותר רק במקומות בהם תהיה מחויבות ברורה", כך הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully