וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: חיישני לחץ אוויר בצמיגים

חיישני לחץ האוויר בצמיגים שיהפכו למוצר חובה יכולים להציל את חייכם, אבל הפאנצ'ר מאעכר לא יודע להתמודד עם הטכנולוגיה

נערה לבושה בשמלת מיני כחולה מחליפה גלגל. ShutterStock
אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

נסיעה עם לחץ אוויר נמוך מדי הנה הסיבה העיקרית לפיצוץ צמיגי הרכב במהלך נסיעה. הצמיג שמאבד מצורתו מתכווץ ומתרחב בתדירות גבוהה וזו גורמת להתחממותו ולבסוף לקריסת שכבות הצמיג. הסכנה בכך מתגברת כאשר משולבת נסיעה במהירות גבוהה וממושכת. אבדן השליטה ברכב עלול להסתיים בתאונה קשה ורק משום שלא זכרתם לבדוק את הלחץ בצמיגים.

בשנת 2007 גופי הבטיחות בארה"ב יישמו החלטה לחייב את כל יצרניות הרכב ומשווקות הרכב בארה"ב להתקין בכל כלי הרכב חיישני לחץ אוויר בצמיגים. אלה מתריעים בפני הנהג על ירידה בלחץ האוויר ולמעשה מונעים בצורה כמעט מוחלטת פיצוץ צמיגים בנסיעה כתוצאה מירידת לחץ האוויר. בנוסף לכך, המערכת תורמת לחיסכון בדלק, שכן נסיעה עם לחץ אוויר נמוך מדי, מעלה את צריכת הדלק ברכב.

האיחוד האירופי יישר קו עם החלטה זו בתחילת 2014 וכתוצאה מכך, כלי רכב רבים המגיעים לישראל, מצוידים כסטנדרט במערכת חשובה זו לניטור לחץ האוויר בצמיגים. אולם מאחר ופנצ'ריות רבות אינן מעודכנות בטכנולוגיה, הפכה המערכת לעול כספי כבד לבעלי המכוניות ואף לסכנה של ממש לבטיחותם.

קורעים את החיישנים

המערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים מבוססת ברוב המקרים על חיישנים המותקנים בתוך הצמיגים והגלגלים על גבי פתח המילוי (וונטיל). חיישנים אלה מודדים כל העת את לחץ האוויר ואת חום הצמיג ומשדרים למרכז בקרה שתפקידו להתריע בפני הנהג על ירידה בלחץ האוויר בכל הצמיגים ואף בכל אחד מהם באופן בודד.

הבעיה מתחילה כאשר ישנו תקר (פנצ'ר) בצמיג או בעת החלפת הצמיגים בחדשים. אז בהגעה אל הפנצ'ריה, בעל המקצוע שאינו מיומן או אינו יודע על קיום המערכת, עלול לחתוך את פתח המילוי (וונטיל) או אף לבצע פירוק לא מקצועי שלה או לא לכייל את המערכת כנדרש ובכך להרוס לחלוטין את החיישן. במקרה שכזה, בעל הרכב נאלץ לרכוש חיישן חדש שכזה מיבואן הרכב (החיישנים מקודדים לכל רכב באופן אישי) ועלותו גבוהה למדי - 1,500 שקלים לכל חיישן וישנם עשרות סוגים שונים של חיישנים.

יש להעלות את המודעות והמקצועיות

במקרים רבים, לאחר גרימת הנזק לחיישן, בשל עלות התיקון הגבוהה נהגים רבים בוחרים שלא להתקין חיישן חדש במקום זה שניזוק ולמעשה מוותרים אחת המערכות החשובות ביותר. לבטיחותם בנהיגה - חשובה לא פחות מבקרת יציבות אלקטרונית ומערכת למניעת נעילת הגלגלים.

משרד התחבורה מצדו לא מחייב או אף מעודד את אנשי השירות לצמיגים להתעדכן בטכנולוגיה או להחזיק בכלים הדרושים לטיפול במערכות המתקדמות, כפי שהוא עושה למשל בקרב מוסכי שירות בכל הקשור לטיפול במערכות בטיחות אחרות כמו כריות אוויר למשל.

ולכן, במידה ורכבכם מצויד במערכת אלקטרונית לניטור לחץ האוויר בצמיגים, ראשית הכירו בקיומה ודעו כי היא זקוקה לתחזוקה ותשומת לב כדי שתוכלו ליהנות מרמת הבטיחות שהיא מציעה. במקרה של נקר, עדכנו את הפנצ'ר מאעכר בטרם פירוק הצמיג כי זה מצויד בחיישן ובמידה והוא אינו מסוגל לטפל במערכת כראוי, מומלץ שלא לבצע את התיקון או החלפת הצמיג על ידו. את התיקון יש לבצע במוסך מורשה (שיודע לטפל במערכת זו) או בפנצ'ריות מוסמכות לעבודה עם מערכת בטיחות זו. ההכרה הזו יכולה לא רק לשפר את הבטיחות שלכם בכביש, אלא לחסוך לכם הוצאה כספית כבדה מאוד.

*תודה לרשת צ'קאפ' על הסיוע בהכנת הכתבה

עוד בטיחות בנהיגה בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully