וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל ברדה: מקום שלישי במסלול ברנו

הוא עושה זאת שוב - הרוכב הישראלי המהיר בעולם מגיע שוב אל המקום השלישי, הפעם במסלול ברנו, אולם ללא שדרוג האופנוע, התחרותיות בסכנה

יח"צ - חד פעמי

כאשר בארבעת המירוצים הראשונים של עונת הסופרבייק, גל ברדה משיג את המקום השלישי על הפודיום ולפניו נותרו שלושה מירוצים בלבד לסוף עונת 2014, העתיד נראה מבטיח עבור הרוכב הישראלי המהיר בעולם. האומנם? במירוץ האחרון והדרמטי שנערך בסבב אליפות הסופרבייק צ'אלנג' ההונגרית, גל ברדה שוב חוזר הביתה עם גביע, אבל המשך ההשתתפות באליפות כבר אינו כל כך טריוויאלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהתיאוריה למעשה

פסק הזמן של השבועיים בין המירוצים היה עמוס מאוד מבחינת גל ברדה. מצד אחד, הוא הגביר את קצב אימוני הכושר ורמת הקושי ומנגד, היה טרוד מאוד ביכולת שלו להפיק את המיטב מאופנוע המירוץ שלו. גל חזר מהמירוץ בסלובקיה רינג עם 'דטה-לוגר' מלא במידע ויחד עם הצוות הטכני בארץ, ניסה לחלץ מהגרפים מידע ממשי אודות האופנוע שלו.

"בשנה שעברה, הראשונים קבעו זמן של 2:07 דקות להקפה על מסלול ברנו ואני נמצא מאחור בפער גדול עם 2:12 דקות להקפה. הסיכוי שלי להגיע לזמן שלהם קלוש, כי זה לא פשוט לקזז פער כזה או להתמיד בקצב של 2:07, אבל אסור לפגוע באמון של הרוכב בעצמו ולצד המציאותיות צריך להאמין שאפשר לשפר את זמני ההקפה" מסביר גל.

גל הרכיב את מכשיה ה'דטה-לוגר' מאופנוע המירוץ שלו על אופנוע מקביל בארץ (פניגאלה 1199R) והתברר שיחסי ההעברה באופנוע המירוץ פשוט ארוכים מדי. הלקחים מרכיבות הניסיון התבררו כנכונות ובמירוץ בברנו צ'כיה, גם בקצה הישורת הארוכה, האופנוע של גל היה עדיין בהילוך החמישי, כלומר, ישנו הילוך שלם שאינו מנוצל באופנוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גל ברדה מירוץ סופרבייק צ'אלנג' מסלול ברנו צ'כיה דוקאטי פניגאלה 1199R.
גל ברדה על מסלול ברנו. מקום שלישי בסופרבייק צ'אלנג'

אימון מקדים

לפני המירוץ, גל מגיע ליומיים של אימונים, מצויד כהלכה בצמיגים הודות לתקציב שהגיע מהספונסרים. גל ביצע שורה של הקפות להכרת המסלול ועוד הקפות רבות כדי לשפר יכולות ולבצע התאמות קטנות באופנוע, שנגעו בעיקר לכיול המתלים ביחס לעומסים ומהירות הפניות במסלול זה. את עניין יחסי ההעברה הארוכים באופנוע, גל כבר מכיר, אבל הצצה אל אופנועי המתחרים חשפה שדרוג שגל לוטש אליו עיניים - גלגלי השיניים של הגיר והגלגל האחורי של גל קיימים בפסיעה "530", בעוד אופנועי המתחרים נעזרים בגלגלי שיניים בפסיעה 520. על הנייר, ההפרש לא משנע גדול, אך כשגל מניח בידינו שני גלגלי שיניים, אחד מכל סוג, מתגלה הבדל עצום בניהם שנוגע בעיקר למשקל.

"ה-520 שוקל שליש מה-530 שיש על האופנוע שלי. שליש! ויש למשקל המוקפץ הזה השפעה עצומה על הביצועים ועל ההתנהגות, על ההפלקה מצד לצד ועל המהירות שבה הסל"ד עולה, אבל אני לא מצליח למצוא בעולם גלגלי שיניים תואמים לצרכים שלי, גם בגודל וגם לאופנוע הספציפי" מציין גל והוסיף כי לפי החישובים והמדידות שערך, המהירות הסופית של האופנוע תעלה ב-10 קמ"ש וגם התאוצה תשתפר בשיעור ניכר.

אולם עניין גלגלי השיניים הוא הפעוט מבין שני העניינים הטכניים שעומדים בפני גל. לאחר כל סשן אימון, גל הוסיף להקשיח את המתלים, כחלק מהגברת המהירות והעומסים הפועלים על האופנוע. אבל באמצע זמן האימונים התחוור לגל שהעומס קפיץ במזלג הקדמי כבר סגור עד הסוף והוא עדיין רך מדי. כל כך רך שבבלימות חזקות ובפניות חדות, המתלה נסגר לחלוטין וזה רע מאוד - המזלג מאבד על כושר ספיגה ואינו מצליח לדאוג לעקיבה של הצמיג אחר האספלט וכן המצב פוגע במרווח ההטיה של האופנוע. גל כבר החליף את הקארטריג' של המזלג, אך לא את הקפיץ המקורי וכעת אי אפשר עוד להימנע מכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מירוץ, למרות הכל

"ידעתי שהמזלג הקדמי רך מדי, אבל עד כמה המצב חמור לא תיארתי לעצמי עד שראיתי באימונים שהוא נסגר לגמרי. זה לא מצב שהאופנוע יכול להיות בו קצת יותר מהיר, זה מצב מש חמור שיכול אפילו להיות מסוכן. אז התחלתי לחפש אחרי קפיצים מתאימים וגם מצאתי, אבל בזמן שהיה לי מרגע הגילוי ועד למירוץ, לא היה סיכוי להספיק לקנות אותם מגרמניה, להביא אותם לצ'כיה וגם להרכיב על האופנוע. אני גם לא אקח סיכון שמכונאי מקומי יפתח את הבולמים של האופנוע שלי, שלא יגרום נזק או יטחן הברגה. אין לי אופנוע חלופי כמו כמה מהמתחרים או מכונאים צמודים ואם אני לא יכול לעשות את זה בעצמי... אז יש בעיה" מתאר גל כשאכזבה בפניו.

אבל למרות הכל גל עולה למירוץ, חדור אמונה ומפוצץ גז בזינוק קדימה לקרב צמוד שימשך לפחות חמש הקפות. "היה לי ברור שאני עולה למירוץ עם חיסרון, אבל לפחות עכשיו אני יודע איפה הוא נמצא" אומר גל. "המחשבה הזו לא הכבידה עליך?" שאלנו. "אין פה עניין של הכבדה" ענה גל - "זה מה שיש ואני אנסה להוציא את המקסימום ממה שיש.

גל מזנק חזק מהשורה השלישית, מקום שלישי בסופרבייק צ'אלנג' ומקום 11 בקבוצה הכללית (מתוך 50 מזנקים) ומיד עוקף שלושה מתחרים מהקטגוריה הכללית, אבל אז נקלע לקרב מול רוכב אוסטרי שאינו בקטגוריה שלו. הרוכב האוסטרי, כפי שניתן לראות במצלמות האופנוע, עוקב אחרי גל בעקשנות ומנסה מדי פעם להתגנב פנימה לגל על הבלמים לתוך פניות, עד שבהקפה החמישית הוא גם מצליח להקדים את גל. "הרוכב הזה עקף אותי צפוף מאוד והוציא אותי משיווי משקל. כשמישהו כזה בא ונכנס לך לקו הפניה, הוא לוקח לך אותו ומאלץ אותך לקחת קו פניה אחר, בהכרח פחות טוב מזה האופטימלי והמהיר שהיה לך קודם. הפניה הזו למעשה הלכה לי לאיבוד וכשאחת הולכת, גם הפניה שאחריה בסכנה".

את הבלבול הזה ניצל דן טרוק, הרוכב הישראלי הנוסף בסופרבייק צ'אלנג', ועקף את גל על הבלמים בפניה הבאה. כדי לשמור על המומנטום, טרוק ככל הנראה הגביר קצב חזק מאוד ובפניה שמאלית מהירה, הגיע לזווית הטיה חריפה מאוד, עד שאיבד את הקדמי והתרסק אל מחוץ למסלול. "זה לא נעים לראות מתחרה מתרסק לך מול הפנים. אתה גם דואג לו (לרוכב המתחרה. ק.ל) וגם פוחד שלך יקרה אותו הדבר. אז הסתכלתי לאחור וראיתי שאף רוכב לא נמצא מאחורי ומלפנים המובילים, ינוץ וקזאקו כבר רחוקים מאוד, אז הורדתי מעט את הקצב, בעיקר כדי להקטין סיכוי להתרסקות". שתי הקפות וחצי אחר כך, גל מסיים את מירוץ ברנו שוב במקום השלישי, כשזמן ההקפה המהיר שלו עמד על 2:09 דקות (קזאקו, מוביל הקטגוריה השיג 2:06.9 דקות להקפה).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטה טקטית

בסוף המירוץ בברנו, אין רגשות מעורבים. גל מרוצה מהעובדה שלמרות הבעיה במזלג הקדמי, הוא מצליח לשמור על מקומו השלישי וגם לייצר זמן הקפה מהיר למדי. אך מה יהיה במירוץ הבא שיערך במוסט צ'כיה? בגלל החוסר מוכנות של האופנוע למירוץ התובעני, גל החליט להעדר ממירוץ זה. לפי לוח צבירת הנקודות, הסיכוי שגל יצליח לעקוף את המקום השני בטבלה הינו קלוש וכך גם הסיכוי שרוכב מהמקומות שאחרי גל יצליח לגזול ממנו את המקום השלישי הכללי. במקום המירוץ הקרוב, גל יתייצב ב-22 באוגוסט בהונגרורינג ובתקווה, עם אופנוע תחרותי יותר.

עוד על גל ברדה בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully