וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשיכים להילחם בגניבות הרכב

ליאור גוטמן

17.7.2007 / 10:26

האם נמצא הפתרון למכת גניבות הרכב? הצעת חוק: טיפול ברכב מחוץ לגבולות ישראל - עבירה פלילית

הכנסת מנסה להילחם בהיקף גניבות הרכב על ידי הצעת חוק פרטית של ח"כ משה כחלון. לפי הצעת החוק, כל טיפול במכונית מחוץ לגבולות ישראל ייחשב לעבירה פלילית שדינה שלוש שנות מאסר.

הסיבה העיקרית להצעת החוק היא ניסיון לצמצום היקף העסקות הלא חוקיות שנעשות בשוק הרכב, רובן ככולן עוסקות בטיפול מכוניות פגומות בשטחי הרשות הפלסטינית.

נייר עמדה שהגיש פורום ארגוני הרכב בישראל לוועדת הכלכלה קובע כי היקף עסקות השוק השחור של הרכב בישראל עולה למדינה מעל שלושה מיליארד שקל בשנה. לדברי גורמים בפורום, תופעת הטיפול במכוניות במוסכים שאינם מורשים אחראית לעלייה בהיקף גניבות הרכב והסחר הפלילי בחלקי חילוף, לזיוף זהויות רכב והונאות ביטוח, לאובדן הכנסות למדינה ולעסקים החוקיים ולפגיעה צרכנית בציבור.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, מסביר כי כלי רכב שנפגעו בתאונות קשות מוגדרים לעיתים על ידי שמאים מטעם חברות ביטוח כ"אובדן להלכה", כלומר, ניתן לתקנן ולהחזירן לשימוש.

מדוע חברות הביטוח אינן מתקנות את המכוניות בעצמן? "הסיבה היא בעיקר כלכלית", מסביר לוי, ומוסיף שחברות הביטוח מעדיפות לפעמים למכור את המכונית ההרוסה לגורם שלילי ולהימנע מהוצאות מיותרות.

לוי מוסיף שהיקף העסקות הלא חוקיות התפתח בשנים האחרונות לרמת מגיפה, מאחר שבחסות החוק נמכרות על ידי חברות הביטוח והליסינג אלפי מכוניות בשנה לסוחרי רכב ישראלים, ישירות או באמצעות צד שלישי.

לאחר מכן מועברות המכוניות לתיקון זול, לא מקצועי ומסוכן בשטחי הרשות הפלסטינית. בסופו של התהליך הן חוזרות לתוך ישראל כ"משומשות במצב טוב". בנוסף, מכוניות אלו משמשות לצורך זיוף של רכבים גנובים על ידי החלפת זהויות ביניהם.

לוי מסביר שאזרחים תמימים רוכשים את אותם רכבים מסוחרי רכב פרטיים מבלי לדעת כלל שמדובר ברכב שהיה מעורב בתאונה קשה: מצבו האמיתי של הרכב מתגלה רק בביקור במוסך מורשה או כאשר בעל הרכב מבקש למכור אותו ומגיע למכון בדיקה.

יוזם הצעת החוק, ח"כ משה כחלון, מסביר שהצעת החוק שלו באה לאסור מכל בעל רכב לטפל בו מחוץ לגבולות המדינה. כך תתבצע כל תחזוקת הרכב במוסכים מורשים ותחת פיקוח מלא: "הצעת החוק לא תטפל בגנבים אלא בתופעה כולה - כך נייבש את הביצה. עם אישור החוק, נטל ההוכחה על מקום ואיכות טיפולה של המכונית חלה על בעל הרכב".

כחלון טוען שכאשר בעל רכב יעמוד בפני האפשרות, לבלות שלוש שנים בכלא או להוציא מעט יותר כסף בעבור הטיפול ברכב, הוא יבחר באפשרות השנייה. כך יטופלו מכוניות בצורה מקצועית ומתועדת.

כחלון מוסיף שהסיכוי להעביר את הצעת החוק בשבועיים הקרובים קטן, זאת מכיוון שהכנסת יוצאת לפגרה. יחד עם זאת, הוא תולה תקוות בתמיכה הגורפת לה זוכה הצעת החוק: "זאת הצעת חוק שכולם ירוויחו ממנה - הציבור יקבל מכוניות תקינות, פרמיות הביטוח יהיה זולות יותר, היקף הגניבות יצטמצם ולמוסכים בישראל תהיה יותר עבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully