וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף למוסכי ההסדר?

אתי אפללו ותומר הדר

20.9.2007 / 14:17

איגוד המוסכים לידין ענתבי: הפסק מבצעי ההטבות של חברות הביטוח הכובלים צרכנים למוסכי הסדר

איגוד המוסכים פנה אמש למפקח על הביטוח, ידין ענתבי, בדרישה כי יאכוף את ההכרעה העקרונית שנתן, הקובעת כי חברת ביטוח לא תוכל להתנות למבוטח האם לתקן את מכוניתו במוסך מסוים.

פנייתו של איגוד המוסכים למפקח הגיעה בעקבות מבצעים אשר החלו מספר חברות ביטוח להציע לאחרונה. ביטוח ישיר, לדוגמה, מציעה למבוטחיה במסגרת "מבצע סליחות" ויתור על דמי ההשתתפות העצמית בתאונה הראשונה, אך מתנה את ההשתתפות במבצע בתיקון הנזק במוסכי הסדר.

לטענת איגוד המוסכים וארגון הצרכנים "אמון הציבור" אשר פנה אף הוא לענתבי בנושא, ישנה פגיעה משולשת בצרכנים במבצעים אלה:

א) לחברת הביטוח יש אינטרס להפנות מבוטח למוסך הסדר אשר בו יש לה שליטה על התרחשות השמאות והתיקונים - סוג החלפים ועלות העבודה. המבוטח זכאי במקרה של תאונה להשבת רכבו למצבו הקודם ואילו לחברת הביטוח יש אינטרס שהתיקון יעלה מעט ככל האפשר. תיקון במוסך ההסדר מאפשר לה לשלוט על ההוצאות. לטענת מוסכי ההסדר, לעתים אף ההטבה בגובה ויתור על דמי ההשתתפות העצמית יכולה להיות נמוכה מהנזק אשר ייגרם ללקוח בגין תיקון לקוי אר נועד לחסוך עלויות לחברת הביטוח.

ב) ייתכן מצב של סיבסוד צולב בין לקוחות הבוחרים בהטבה, ללקוחות אשר יוותרו עליה ויבחרו לתקן את מכוניתם במוסך רגיל. במקרה זה יסבסדו אותם לקוחות את ההטבות אשר נתנה חברת הביטוח ללקוחות אשר פנו למוסך הסדר.

ג) לטענת "אמון הציבור", בפועל נוצר מצב בו חברות הביטוח שולטות בשוק תיקוני הרכב. זהו מצב של ניגוד אינטרסים מבני אשר תמיד יפעל לרעת הצרכן. ההשתתפות העצמית נועדה לקביעת סף אשר ימנע מהצרכן להגיש תביעות לא ראויות, ולא כלי בידי חברות הביטוח לקידום אינטרסים לשם הפחתה בהוצאות.

ענתבי, בהכרעה עקרונית, קבע כי למבוטח ישנה הזכות לבחור האם לתקן את מכוניתו במוסך הסדר או בכל מוסך אחר אשר יבחר וחברת הביטוח לא תוכל להתערב בקביעתו. על פי עמדת איגוד המוסכים, מבצעים אלה נוגדים את קביעתו זו של ענתבי והם דורשים ממנו לאכוף אותה.

מחברת ביטוח ישיר נמסר: "מדובר במבצע חודשי, שכתמיד הוא בגדר המלצה. מימושו אינו מחייב את לקוחות החברה. ברגע האמת יכול הלקוח לבחור אם לגשת למוסך הסדר וכך להנות מתנאי המבצע, או לבחור כל מוסך אחר".

ידין ענתבי מסר: "חברות הביטוח נוהגות להעניק הטבות שונות למבוטחים אשר מתקנים את רכבם באחד ממוסכי ההסדר שחברת הביטוח מפנה אותו אליהם, כגון הנחה בדמי ההשתתפות העצמית או מתן רכב חלופי מהיום הראשון שהרכב נמצא במוסך. למפקח על הביטוח אין התנגדות למתן הטבות כגון אלה והדבר אינו סותר את הוראות הדין השונות. פניית איגוד המוסכים נתקבלה היום ולאחר בחינה נמצאה לא מוצדקת."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully