וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכב פרטי או רכב מהעבודה?

רו"ח יורם שיפר

1.1.2009 / 10:38

ההחלטה בין רכישת רכב פרטי או שימוש ברכב עבודה שמציע מעסיקך, היא כלכלית נטו. רו"ח יורם שיפר מתרגם את המספרים

בעקבות הרפורמה בנושא שווי השימוש ברכב, שוקלים מעסיקים ועובדים את כדאיות השימוש ברכב צמוד לעובד, ויהיו אף עובדים שישקלו להחזירו למעסיק.

על מנת לבחון את הכדאיות של קבלת רכב מהעבודה, יש לפרט תחילה את העלויות הכרוכות באחזקת רכב. אמנם לכל רכב יש את העלויות הכרוכות באחזקתו, אך לשם ההמחשה חושבו העלויות הקבועות של רכב בטווח מחיר של כ-150 אלף שקלים.

עלות אחזקת רכב פרטי באופן עצמאי

ירידת ערך הרכב: מקובל לחשב ירידת ערך בשיעור של כ-1 אחוז לחודש, זאת בהתאם לנתוני שווי הרכב כפי שמפורסם מידי חודש במחירונים המקובלים. במקרה זה, 1,500 שקלים.

ריבית על הכסף שהושקע ברכישת הרכב: יש לקחת בחשבון מה מקור מימון רכישת הרכב. הלוואה בנקאית תישא בממוצע ריבית בגובה של כ-0.6 אחוז לחודש. מנגד, במידה ומשתמשים במקורות עצמאיים, יש לקחת בחשבון את "הריבית האלטרנטיבית" בגובה 0.25 אחוז בממוצע שהינה אובדן ריבית זכות שהייתה מתקבלת לו היה הכסף מושקע בתוכנית חיסכון. לצורך החישוב, לקחנו עלות ממוצעת של 0.4 אחוז בגין ריבית. עלות סעיף זה מגיעה לסך של כ-600 שקלים.

עלות רכישת פוליסת ביטוח מקיף וחובה: גובה הפרמיות המשולמות על ביטוחי רכב פרטי יכול להגיע לכדי 500 שקלים לחודש ואף למעלה מזה, תלוי בנתוני הנהג והרכב.

עלות אגרת רישוי שנתית: גובה אגרת הרישוי שמשולמת בממוצע לרכב פרטי נעה סביב 200 שקלים לחודש.

תיקונים וטיפולים: טיפולים תקופתיים ותיקונים שוטפים שכוללים החלפת חלקים מתבלים כגון צמיגים וכו', יכולים להגיע בממוצע לכדי 400 שקלים לחודש.

צריכת דלק: עלות חודשית של צריכת דלק יכולה להגיע לכדי 500 שקלים, נתון המשקף נהיגה של 12 אלף עד 17 אלף ק"מ בממוצע בשנה.

להלן סיכום ההוצאות באחזקת רכב פרטי שעלותו 150 אלף שקלים:
ירידת ערך - 1,500 שקלים
ריבית - 600 שקלים
ביטוחים - 500 שקלים
רישוי - 200 שקלים
החזקה - 400 שקלים
דלק - 500 שקלים
סך הכל - 3,700 שקלים

* הנתונים שהובאו מייצגים ממוצע, אולם כל אחד יוכל לחשב לעצמו את עלות אחזקת הרכב שלו על פי המדדים שהוצגו בחישוב זה.

עלות אחזקת רכב במצב בו המעביד והעובד מתחלקים בהוצאות

על מנת להשוות את הכדאיות בין מצב בו העובד מקבל רכב מהעבודה לבין מצב בו הוא מחזיק רכב בעצמו, יש לחלק את הוצאות הרכב אצל המעביד (באופן תיאורטי) בין המעביד והעובד לפי ההנאה שמפיק כל אחד מהם מהרכב. נעשה זאת לפי יחס הק"מ, ובהנחה כי הרכב נוסע בשירות המעביד כמות ק"מ גבוהה יותר מזו שהעובד נוסע לצרכים הפרטיים שלו. בהתאם לכך, נייחס שני שלישים מההוצאות הקבועות למעביד.

לגבי דלק, המעביד ישא רק בחלק העודף על 500 שקלים. מהחישוב הזה עולה כי חלק העובד בהוצאה צריך להיות 1,566 שקלים (500 ועוד שליש מ-3,200 שקלים). כלומר, העלות שצריכה להיות מיוחסת לעובד במקרה שהרכב צמוד אליו היא 1,566 שקלים.

מהי העלות אותה משלם העובד בפועל על קבלת רכב ממקום עבודתו?

אחזקת רכב מקבוצת רישוי 3 או 4, עומדת על סך של 2,000 שקלים בחודש. בגין הטבה זו מוטלת על העובד חובת תשלום מיסים: מס הכנסה, ביטוח לאומי, ומס בריאות. אלה יכולים להגיע לכדי 900 שקלים לחודש לערך. זאת לעומת 1,566 שקלים בהם היה נושא העובד אילו היו מחייבים אותו בעלות האמתית, או 3,700 שקלים אילו היה מחזיק את הרכב בעצמו.

לאור הנתונים הנ"ל, הואיל ועלות אחזקת הרכב נופלת ברובה על המעביד, הרי שקיימת בכך הטבה משמעותית לעובד. ברמות סכומי השווי הנוכחיים ואף ברמות גבוהות יותר, הצפויות לעלות בקרוב, עדיין משתלם לעובד לשאת בעלות השימוש ברכב שנתקבל ממקום העבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

קיימות מספר חלופות לקבלת רכב מהעבודה שיכולות לחסוך ממון רב

שימוש ברכב מאגר
שימוש ברכב על ידי העובד מתוך מאגר כלי הרכב של המעסיק והשארתו בסוף היום בחניון החברה, לא יצריך את חיובו בשווי שימוש ברכב הואיל ובמקרה זה העובד לא לוקח את הרכב הביתה ולא עושה בו שימוש מעבר לשעות העבודה. שימוש ברכב לצרכי עבודה בלבד אינו מחייב את העובד בשווי שימוש ברכב.

שימוש ברכב כבד
אינו מחייב את העובד אשר משתמש בו גם מעבר לשעות העבודה, הואיל ורכב כזה איננו נכלל בהגדרת "רכב" לצורך התקנה המחייבת חיוב בשווי. הגדרת רכב אינה כוללת רכב שמשקלו הכללי המותר הנו מתחת ל-3,500 ק"ג .

שימוש בדו גלגלי
דו גלגלי אינו נכלל בהגדרת "רכב" לצורך התקנות, ולכן עובד אשר יוצמד אליו רכב דו גלגלי ממקום העבודה לא יחוייב בשווי רכב. כדאי לשקול החלפת הרכב הצמוד ממקום העבודה באופנוע, כך ניתן לחסוך סכומי כסף ניכרים על ידי העלאת שכר הנטו במאות רבות של שקלים בכל חודש.

שימוש ברכב לצרכי עבודה בלבד
שימוש שכזה יאפשר אי חיוב העובד המשתמש ברכב בשווי רכב. מדובר בפסק דין של בית המשפט (עמ"ה 1134/03) בו קבע שופט כי אין מניעה שהנישום יביא הוכחות למספר הק"מ הפרטי אותו ביצע כנסיעות פרטיות. עובדים אשר לא עושים שום שימוש פרטי ברכב לאור העובדה שהוא משמש לעבודה בלבד (לדוגמה: רכב שירות יעודי אשר אינו מאפשר נסיעות פרטיות בשל מיתקנים מיוחדים המותקנים עליו וכד'). רצוי שבמצב כזה יערך חומר מספק אשר יאמת את הטענות בדבר חוסר שימוש בנסיעות פרטיות כגון כרטיס רכב עם פירוט מלא של הנסיעות וכדומה.

רכב בשותפות
רכב צמוד לשותפים אינו מחוייב בשווי רכב שכן השותפים אינם עובדי השותפות והתקנות חלות על עובדים בלבד. בשותפות, בנבדל מחברה בע"מ בה יש לחייב את בעלי המניות בשווי רכב, אין צורך לחייב את השותפים בשווי רכב.


* הכותב הנו רו"ח במשרד 'זיו, שיפר ושות''

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully