וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז נגד הנהגים. שוב

ירון אדרי

16.3.2009 / 16:10

רגע לפני שהוא עוזב, יוצא שר התחבורה שאול מופז למערכה אחרונה נגד עברייני התנועה. ב-2008 זה לא כל כך הצליח

מלחמתו של שר התחבורה שאול מופז בנהגים להם מספר רב של הרשעות חוזר לסדר היום. בהודעה שפירסם היום, מודיע מופז אשר בקרוב יעזוב את תפקידו, כי החל מיום ראשון יורדו מהכביש כ-130 נהגים מסוכנים שאותרו על ידי משטרת ישראל ומשרדו. לדבריו, "מדובר בנהגים מסוכנים, ומחובתנו להגן על הציבור מפניהם. החוק קבע במפורש כי הדבר בסמכותנו ורוב בתי המשפט בירכו על היוזמה".

בחודש ינואר 2008, החל מופז ביוזמה חדשה במטרה להילחם בתאונות הדרכים. השיטה כוללת איתור נהגים בעלי גליון הרשעות פורה, ושלילת רשיונותיהם לאחר הליך שימוע מהיר. במהלך 2008, אותרו כ-130 נהגים ולחלקם נשלל רישיון הנהיגה לתקופות של בין שלושה חודשים ל-15 שנים. התהליך נעשה בשיתוף משרד המשפטים, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תוך הסתמכות על סעיף 56 לפקודות התעבורה לפיו ניתן לפסול רישיון נהיגה של נהג המסכן את עוברי הדרך.

אלא שבתי המשפט לא תמיד הסכימו עם הקביעה הנחרצת של משרד התחבורה, יחד עם הקביעה כי פעולותיו נעשות בניגוד לחוק. מנתוני המשרד עולה כי אל מול עשרה שופטי תעבורה שאישרו את פסילות הרישיון, היו שישה שהתנגדו לכך. בנוסף על אלה, שני שופטים מחוזיים התנגדו להחלטת מופז לעומת ארבעה שאישרו אותה. במקרים בהם התנגד בית המשפט, קרא השר לפרקליטות המדינה להגיש ערעור לבית המשפט העליון. בינתיים, זה דרש את הגשת הטיעונים בכתב ועד לפסיקתו בעניין, צפויים לעבור חודשים רבים.

אולם נראה כי כל הנ"ל אינו מפריע להמשיך ביוזמה הבעייתית, ולא רק מבחינת החוק. כפי שציינו בעבר, לא זו הדרך להילחם בתאונות דרכים היות ונהג שלחובתו הרשאות קודמות אינו בהכרח נהג המסוכן לסביבה. יתרה על זאת, נהג המבצע עבירה ביודעין, לוקח זאת בחשבון ועל כן לרוב פעולתו לא תגרור תאונה. הבעייה נמצאת דווקא עם הנהגים אשר עוברים על חוקי התאונה בשוגג, ועל כן אינם מודעים לסכנה שבכך. ולראייה, למרות הפעילות האינטנסיבית של השר מופז בנושא, ב-2008 נרשמה עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים.

שלא נובן לא נכון. יש לעקור מהשורש את תופעת הזלזול בחוק, היות ומשם מגיעות הרעות החולות של החברה שלנו. אולם, אין זה מתפקידם של גורמי האכיפה לעשות זאת, אלא גורמי החינוך. בכדי לעקור מהשורש, יש לטפל בשורש ולא בקומץ הפירות הרקוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully