וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה מסכם את 2009

31.12.2009 / 15:17

שנה מוצלחת בכבישים? משרד התחבורה מציג ירידה של 22 אחוזים בהרוגים, שיפור בתשתיות והעלאת רמת האכיפה. ומה ב-2010?

שנת 2009 היא שנה חריגה מאוד בהיסטוריה התחבורתית הישראלית. לצד מהפכות במיסוי כלי הרכב, המשבר העולמי, ייקור הביטוחים לדו"ג ועוד, לפחות מהבחינה הסטטיסטית, ישנם הרבה פחות הרוגים בכבישים. כמה פחות? הנתון הנמוך ביותר שנמצא בישראל מאז החלו המדידות המדויקות לפני 35 שנים בשנת 1975.

ביום האחרון של השנה, נספרים בישראל 348 הרוגים, נתון המהווה ירידה של 22 אחוזים ביחס לשנת 2008 בה נהרגו 449 בני אדם בתאונות דרכים. גם מספר התאונות הקטלניות פחתו מ-381 בשנת 2008 לכדי 311 תאונות, ירידה של 18 אחוזים. זאת למרות המשך הצמיחה בנתוני הנסועה, מספר כלי הרכב, גודל האוכלוסייה ובעלי רישיונות הנהיגה. נתונים אלה מביאים את ישראל לרמה של 4.1 הרוגים לכל מאה אלף תושבים, כשבשנת 2008 עמד נתון זה על 5.8 ל-100 אלף. בהקבלה אל הנסועה המצב טוב אף יותר, עם 6.4 הרוגים למיליון קילומטרים ב-2009, לעומת 9.1 הרוגים למיליון קילומטרים ב-2008.

הירידה הכללית במספר ההרוגים נפרשת כמעט על כל פני המפה התחבורתית בישראל כשבתחום העירוני נרשמה ירידה של 24 אחוזים, בתחום הבינעירוני ישנה ירידה של 22 אחוזים, בתחום הדו-גלגלי ישנה ירידה של 28 אחוזים וגם נתון היפגעות הולכי רגל בתאונות ירד מ-155 הרוגים ב-2008 ל-116 ב-2009, אך למרות הירידה, אלה עדיין מהווים שליש מכלל הרוגי תאונות הדרכים בישראל.

כץ: "אני לא אחראי למספר ההרוגים"

בין אם למזל פשוט היה או לא היה קשר לירידה המשמעותית במספר ההרוגים השנה, הדעות חלוקות בקרב נושאי הדברים במשרד התחבורה, אך כולם בחרו לחלק את הקרדיט על כך בהצהרה שרק הפעולה התקינה של כל הגופים יחד, הביאו לתוצאות החיוביות.

ראשון הדוברים בכנס שערך היום משרד התחבורה היה ישראל כץ, שר התחבורה לבטיחות בדרכים וזה בישר כי לא הוא זה שאחראי על מספר ההרוגים. לדבריו, הוא אחראי שכל אחד מהגופים שנמצאים תחתיו והפועלים בשיתוף עם המשרד (הרשות הלאומית, החברה הלאומית לדרכים, משטרת התנועה וכו') יעשה את המקסימום מבחינתו לשיפור הבטיחות בדרכים.

לדברי כץ, בשנת 2010 ימשיך המשרד להתמקד בעשייה הבטיחותית כשבמרכזה של התוכנית השנתית שוב חוזרת המנטרה הקבועה של שרי התחבורה לדורותיהם, והיא החמרת האכיפה והענישה. בכוונת שר התחבורה לכנס את ועדת השרים ושם בתיאום עם משרד המשפטים יתקבלו החלטות על החמרה משמעותית בענישה, כולל הרחבת סמכויות להחרמת כלי רכב של עברייני תנועה.

כדי ליישם את החלטה זו, יש בכוונת שר התחבורה לתגבר את מערך האכיפה של משטרת התנועה על ידי הוספת עשרות ניידות לשירות ועל ידי עיבוי מספר שופטי התעבורה. לאחר מכן, בעזרת חקיקה (אם תתבקש) והעברת תקנות בכנסת יהיו לדבריו רצף ומכלול שלם של הגורמים המטפלים בתאונות הדרכים.

האחראי ליישום - מנכ"ל משרד התחבורה

את החלטות השר יבצע המנכ"ל החדש במשרד התחבורה, יעקב גנות. לדברי שר התחבורה, המשימה הראשונה שהוטלה עליו היא ארגון מחדש של כל הגופים במשרד התחבורה, שבראשן הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

עניינה של הרשות הלאומית נידון שוב ושוב במסגרת קשיי קיומה שהחלו ביצירת רשות ללא כוח מבצעי וביקורתי כלפי משרד התחבורה עצמו והמשיך בהדחת מנכ"ל הרשות. נכון להיום, טרם הוצב מנכ"ל בראש הרשות הלאומית, למרות העובדה שוועדת האיתור סיימה את תפקידה. את תפקיד מינוי המנכ"ל לרשות העביר שר התחבורה דווקא לידי מנכ"ל משרד התחבורה, פעולה תמוהה משהו משום שבהגדרת תפקידה, אמורה הרשות הלאומית לשמש כגוף מבקר לפעילות משרד התחבורה ולא לפני שביטל את המכרז הרשמי למינוי מנכ"ל לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

את ההסבר לכך נתן יעקב גנות ולדבריו אין בכך סטייה מהמנהל התקין, שכן לשני הגופים מטרות משותפות והרשות ממילא כפופה לכל החלטות משרד התחבורה והדרך שמתווה שר התחבורה. עוד הוא מוסיף כי למרות שוועדת האיתור סיימה את תפקידה והגישה מועמדים, אלה לא יוכלו להתמודד על התפקיד (כאמור, בוטל המכרז), שכן המועצה המנהלת של הרשות הלאומית פוזרה בסוף חודש נובמבר, לפני בחירת המנכ"ל מבין המועמדים המומלצים ולכן, בעזרת ועדת איתור חדשה בניהולו, יבחר מנכ"ל לרשות באופן שקוף וכי הבחירה תעשה עם העדפה לאדם בעל הקשרים הפוליטיים החלשים יותר, כדי למנוע חשד למינוי פוליטי כזה או אחר.

שר התחבורה סיים את דבריו בנושא הרשות הלאומית בכך שהוא לא יחכה לשנת 2012 בה משרדו חייב לבחון את קיומה של הרשות, אלא כבר כעת הוא מתווה עבורה דרך פעולה לשנים הבאות. כמו כן הבטיח כי בשנה הקרובה תהיה הרשות הלאומית גוף מתפקד ופעיל עם מנכ"ל בראשה ותפקידה יאוישו על ידי אנשי מקצוע ללא רקע פוליטי.

נוכחות גדולה של משטרה בכבישים

לצד ההצהרות על הכוונה להגביר את האכיפה בכבישים בשנת 2010, מסכם ניצב אבי בן חמו, ראש אגף התנועה את שנת 2009. בשנה החולפת בוצעו 2.8 מיליון מפגשי שוטר אזרח בכבישים, נפסלו 29,750 רשיונות נהיגה על ידי קציני משטרה בעקבות עבירות תנועה חמורות, 10,650 כלי רכב הושבתו לתקופות של בין 30 ל-90 יום, בוצעו 530,012 בדיקות שכרות ונתפסו 11,216 נהגים הנוהגים תחת השפעת אלכוהול.

יעדי אגף התנועה לשנת 2010 ימשיכו את המגמה מהשנה החולפת כדי לעמוד בהמשך הורדת מספרי ההרוגים בכבישים על ידי הרחבת סמכויות ההשבתה ופסילת הרשיונות. כמו כן, ישנו יעד להגיע לכדי 2.5 מיליון מפגשי שוטר ואזרח שמתוכם 50 אחוז גם על ידי בדיקות מסוף (בעזרת טכנולוגיה חדשה בניידות משטרת התנועה) וכן יבוצעו מיליון בדיקות שכרות.

במסגרת מיקוד האכיפה, משטרת התנועה הכריזה על שלוש אוכלוסיות בהן ינתן דגש מיוחד ואלה הולכי הרגל (להקטין את חלקם בסך ההרוגים העומד כאמור על 33 אחוזים), נהגים צעירים (כבר השנה נרשמה ירידה במעורבותם בתאונות) והמגזר הלא יהודי אשר מעורבים בתאונות דרכים הרבה מעבר לחלקם באוכלוסייה.

בכוונת משטרת התנועה גם להגביר את שיתוף הפעולה עם החברה הלאומית לדרכים באיתור מפגעים ותשתיות לא סלחניות על בסיס ניתוח מעמיק יותר של תאונות דרכים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

יותר תקציב, יותר כבישים חדשים ומחודשים

מתוך ההבנה שבכוחה של תשתית מתוכננת כראוי וסלחנית כלפי הנהגים ניתן למנוע תאונות וכן להקל בחומרתן, החברה הלאומית לדרכים מתכוונת להגביר את הטיפול בכבישי ישראל. על פי הנתונים שהוצגו, הקמת מחלף מפחיתה את מספר התאונות במקום ב-20 אחוזים (50 פרויקטים בוצעו בתוכנית החומש), כביש דו מסלולי מופרד מפחית ב-34 אחוזים את התאונות (34 פרויקטים) והסדרת צמתים תפחית ב-21 אחוזים את מספרי התאונות במקום (90 פרויקטים).

כמו כן, בשנת 2009 רובדו מחדש כבישים בעלות של 300 מיליון שקל, לאחר שבשנת 2008 לא רובדו כבישים כלל בישראל. בשנת 2010 מתכננת הרשות לרבד כבישים בעלות של חצי מיליארד שקל, לאחר הגדלת תקציב הרשות.

בשנת 2009 לדברי מנכ"ל הרשות הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר, טופלו 65 קטעים וצמתים בעייתיים בעלות של 200 מיליון שקלים, לעומת 56 קטעים ב-2007 ו-58 קטעים ב-2008. בזכות העלאת תקציב הרשות ב-50 מיליון שקלים, בשנת 2010 מתכננת הרשות לטפל ב-61 קטעים וצמתים בעייתיים נוספים בעלות של 250 מיליון שקלים.

בסך הכל, בשנת 2009 הושקעו 8.3 מיליארד שקל בתשתיות: 4 מיליארד שקלים בכבישים בין עירוניים, מיליארד שקלים בכבישים עירוניים, 850 מיליון שקלים בתחבורה הציבורית, 2.45 מיליון שקלים ברכבת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully