וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מתרחשות תאונות דרכים?

700 אלף תאונות דרכים אירעו בבריטניה בין 2005 ל-2009. תתפלאו אם נגלה לכם שמהירות מופרזת גרמה רק לחלק קטן מהן?

מה גורם לתאונות דרכים? אם השאלה הייתה מופנית לאנשי האוצר ויחידות האכיפה, מיד היו מצביעים על מהירות מופרזת והתפרעות. אולם, מחקר חדש בבריטניה שבוצע על ידי ה-IAM (סימול ל-Institute of Advanced Motorists) חושב אחרת. במסגרת המחקר נבנה מאגר נתונים שהתפרס על פני ארבע שנים בין 2005 ל-2009, אשר מנסה במסגרתו לשפר את תשומת לב הנהגים לסביבתם.

לדברי החוקרים, חלק גדול מטענות נפוצות הנוגעות לתאונות דרכים, הן שגויות ומטעות מיסודן. "זה היה ממש מדהים לראות כמה בורות יש בשטח. לנו זה היה מאיר דרך ואין ספק שהצלחנו לשלול הרבה מאוד מיתוסים ולחנך את הציבור", כך ניל גריל מנהל הפרוייקט.

גריל גם לא בוחר לעדן את מסקנותיו בדבר הפרסום, וישירות תוקף את תעמולות המשטרה כנגד נהגים. "שים לב, למשל, שהם, המשטרה, הכריזו שמהירות מופרזת היא הבעיה הכי גדולה ומסוכנת על הכביש. אבל בפועל, "מדובר ב-13.9 אחוזים מכלל תאונות הדרכים הקטלניות" (בישראל הנתונים הרשמיים אף נמוכים מכך). עוד הוא מחדד כי המרכיב המסוכן הוא נהיגה במהירות גבוהה ביחס לתנאי הכביש. כ-16 אחוזים מקרב התאונות הקטלניות נגרמו בשל כניסה לסיבוב במהירות החוקית, "אבל במיומנות אפסית" הוא מדגיש.

אלה רק תסמינים, אך מבחינה סטטיסטית החלוקה מתארת תמונה חמורה מאוד. הגורם מספר אחד לתאונות דרכים קטלניות בבריטניה הוא טעות אנוש או תגובה לא נכונה למתרחש על הכביש – 65 אחוזים. במקום השני עם 31 אחוזים מופיע שיקול דעת לקוי, אלא שזה מתחלק לשתי קבוצות עיקריות ואחת נוספת – מהירות מופרזת ביחס לתנאי הכביש, מהירות מעל המותר בחוק, ואי מתן זכות קדימה (2.1 אחוזים).

בהמשך, החלוקה היא להתנהגות חברתית ושנות ותק. כאן עולה כי 28 אחוזים מכלל תאונות הדרכים הקטלניות נגרמות בשל ניסיון מועט מאחרי ההגה, נהגים ממהרים ופזיזים (תחת סעיף רשלנות, 17 אחוזים) ונהיגה אגרסיבית (8.3 אחוזים). בסעיף המנהגים המגונים, כ-20 אחוזים מכלל תאונות הדרכים הקטלניות הן תוצאה של שתיית אלכוהול והסחות דעת ברכב (סלולר וכדומה).

הד"וח כולל, על כל מרכיביו, כ-77 גורמים לתאונות דרכים והיקף של 700 אלף מקרים. מתוכו ניתן להבחין בין השאר שההרגלים הקטנים הם הגרועים ביותר לבטיחות הנהגים. "אנשים מפוזרים בכביש. הם מתעלמים מהסביבה ומשום שכך חלה עלייה מתמדת בכמות התאונות". הסתכלות מרושלת לצדדים צברה למשל 20 אחוזים במהלך השנים, תמרונים מסוכנים כ-12 אחוזים ונתון דומה לנהגים שלא מסוגלים להבין מה מתכוון לעשות הנהג השני. ומה על התשתית? שם האשמה קטנה מכפי שמקובל להניח – 13 אחוזים בסך הכול.

מתוך המחקר עולה כאמור כי האשם בתאונות דרכים הוא אכן על הגורם האנושי. אולם, ייתכן שעל פני השטח הדברים שונים בהרבה ממה שגורמים לכם לחשוב.

עוד חדשות בוואלה! רכב

איזו עבירה צריך לדעתכם לאכוף יותר ממהירות? בואו לדבר על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully