וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תחום מעולה": כמה מרוויח בוחן רישוי בישראל?

19.9.2017 / 8:05

האם כדאי להיות בוחן של משרד הרישוי? למרות התדמית הלא מחמיאה, מסתבר שזו פרנסה מצוינת. אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי: "בטחון תעסוקתי ואתגר אינטלקטואלי"

אילוסטרציה – מכון רישוי (טסט). קובי ליאני
אילוסטרציה – מכון רישוי (טסט)/קובי ליאני

"הבן שלך מעוניין להשתלב בתחום בחינות רישוי רכבים? את יכולה לישון בשקט; הפרנסה טובה, המשכורות מכובדות, יש אתגר אינטלקטואלי ובטחון תעסוקתי", כך אומר לוואלה! רכב אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי בישראל שמסביר כי נכון להיום, קיים חוסר של 500 בוחני רישוי בכל רחבי הארץ. "אני נכנסתי לתחום בגיל 20. היום אני בן 68 ואני אומר בוודאות לכל אם מודאגת מפני אבטלה: אם הבן שלך ישקיע – התחום הזה נהדר עבורו. תחום מעולה".

ומה עושה בוחן רישוי ומה תהליך ההסמכה? התפקיד הבסיסי בו ניתן לעסוק במסגרת עבודה במכוני רישוי הוא בוחן מכשור רכב, שתפקידו לבצע בדיקות בעזרת מכשירי מדידה, כגון בדיקות זיהום אוויר, בדיקת בלמים, בדיקת אורות וכו'. לצורך כך יש לעבור קורס ערב שאורכו כחצי שנה ובתומו נדרש הסטודנט לעבור מבחן עיוני ומבחן מעשי במשרד התחבורה. תנאי הסף שנקבעו לצורך ביצוע הקורס הם 12 שנות לימוד או 10 שנות לימוד והסמכה למכונאות מסוג 1. סיום הקורס בהצלחה מאפשר להשתלב באחד ממכוני הרישוי בארץ,במסגרתו הוא יוכל לעבוד במסלול הרישוי במכון בכל העמדות, למעט בבור בדיקה ובביצוע בדיקות עשן לרכב דיזל.

בוחן מכשור רכב שרוצה להתקדם בשרשת התפקידים יכול לעבור קורס ערב של סוג 3 במכונאות שאורכו כ-10 חודשים ולאחר מכן יוכל לגשת לקורס בוחן רישוי של 6 חודשים נוספים ולהפוך לבוחן רישוי, אשר רשאי לבצע את כלל העמדות במכון הרישוי. כמו כן לאחר ביצוע קורס סוג 3 ניתן לגשת ישירות למבחני משרד התחבורה ולהפוך לבוחן בדיקת קניה/מכירה במכוני הבדיקה לקניה בארץ וזאת ללא צורך בקורס נוסף.

וכמה מרוויחים?

לצורך כך, בחנה לאחרונה חברת עוקץ מערכות שעוסקת בין היתר בהתקנת מערכת נוכחות, את הנושא באמצעות עיבוד תלושי שכר של 106 בוחני רישוי. נתוני השכר הוצלבו עם נתונים שסיפק אבי גלנצר. לפניכם כל המספרים: בוחן מכשור רכב בתחילת הדרך ירוויח בין 8-9 אלף שקל ברוטו. חברו שקיבל את ההסכמה והתקדם לתפקיד בודק רכב לפני קניה ירוויח בתחילת הדרך בין 10.5- 12 אלף שקל. כעבור חמש שנים הוא צפוי לראות בשורת הברוטו סכום שנע סביב 15 אלף שקל. בוחן רישוי מלא ירוויח בתחילת דרכו סכום גבוה יותר, לרוב ב- 1,000 – 2,000 שקל. אך כעבור חמש שנות ניסיון, הנתונים מצביעים כי רבים מתקדמים לעבר תפקיד של מנהל מקצועי, בו השכר מטפס משמעותית ואחרי 5 שנות ניסיון "הם מסיימים את החודש עם סכום שנע בין 20-22 אלף ברוטו" מחדד גלנצר.

עמי ברגמן, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות מסביר כי בניגוד לתחומים עיסוק אחרים בענף הרכב, בהם תכיפות החלפת מקומות התעסוקה בקרב העובדים רבה , דווקא בתחום בחינות הרישוי אנו מזהים כי העובדים מועסקים פרקי זמן ארוכים. ההסבר לכך עשוי להיות העדר חלופות תעסוקתיות , הוא מסביר, אך גם בהחלט סביבת עבודה ראויה , מתמגלת וכזו שפותחת אופק תעסוקתי.

מה בתחומים אחרים?

לפני מספר שבועות סקרנו את השכר שמשולם בתחום מכונאות הרכב, והתברר כי השכר שמשולם לעוסקים, גם כעבור חמש שנות ניסיון – נמוך משמעותית מזה שמשולם לבוחני הרישוי. אם כך, מדוע המכונאים לא עושים את "השדרוג" המתבקש? אבי גלנצר מסביר כי רבים מפחדים מהליך ההכשרה; ,אלו לימודים לא פשוטים ויש מבחנים והרמה גבוהה, אך בל נשכח כי אנו עוסקים כאן בדיני נפשות. אנו מצילים חיים ומונעים מרכבים מסוכנים ליטול אותם".

אך הבעיה התדמיתית של התחום, מתחילה, כך נדמה בריבוי המקרים בהם נתפסו עובדי מכוני רישוי כשהם מועלים בתפקידם, או במילים אחרות, מקבלים כסף ובתמורה נותנים היתר לרכבים לקויים לנסוע בכביש. כך למשל, בפרשה שהתפוצצה בנתיבות במסגרתה בעלי המכוניות "שעברו טסט" היו משאירים לטסטר את מעטפות הכסף במגן שמש או במגירה במשרדו והוא היה חותם על אישור הרכב. למעשה, כלי הרכב כלל לא מגיעים למכון הרישוי אלא עוברים טסט "בשלט רחוק".

במקרה אחר שהתגלה בירושלים הבוחן עמד בקשר עם בעל מוסך באזור התעשייה בו נמצא גם מכון הרישוי, אשר על-פי החשד ניפק אישורי תיקון פיקטיביים עבור כלי הרכב האמורים.

ומה יש לך להגיד להגנת התחום, אנו שואלים את אבי גלנצר. מה לדעתך צריך לקרות על מנת שציבור הנהגים לא יהיה חשוף לסיכון שנובע מהליך רישוי פיקטיבי של כלי רכב מסוכנים? "בעל מכון רישוי צריך לנהוג כמוני ולשלוח באופן יזום ותדיר חוקרים פרטיים - בשביל לבחון האם הכל מתנהל כשורה במכון. ניתן להתמודד עם העניין. זו רק שאלה של רצון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully