וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבע של המכונית שלך שווה הרבה כסף

21.1.2018 / 9:47

מסתבר שצבע חיצוני למכונית הוא הרבה יותר מאשר בחירה של טעם. דו"ח רשות המיסים ונתוני הרשתות טרייד מוביל ואוויס חושפים את העדפות הצבע של הישראלים וגם ההשפעה שיש לו על הביקוש של המכונית כמשומשת

נשים וקניית מכונית. אסי שביט,
השילוש שחור-לבן-אפור שולט, אבל יש גם הפתעות/אסי שביט

תציצו רגע מהחלון של המשרד או הבית, נסו להיזכר בחניות הבתים בשכונה שלכם או באלו שהיו סביבכם בדרך לעבודה או חזרה ממנה - אם נראה לכם שאתם רואים הם בעיקר בשלוש הצבעים שחור, לבן או אפור - אתם צודקים בהחלט.

מהסקירה השנתית שמפרסמת רשות המיסים, תחת "מגמות והתפתחויות בענף הרכב" עולה כי 84 אחוזים ממכוניות הנוסעים שנרשמו בשנת 2016 היו בצבעים לבן-שחור-אפור. מגמה שנמצאת במגמת עליה ביחס לשנים 2014 ו-2015, אז עמדו האחוזים על 79 ו-81 בהתאמה.
תת החלוקה היא של 42 אחוזים לצבע הלבן, 30 אחוזים לאפור (כסוף כדי שתרגישו טוב עם עצמכם) ו-12.5 אחוזים לשחור. מתוך 16 האחוזים הנותרים היו אלו בעיקר מכוניות בצבע כחול/תכלת עם 5.6 אחוזים ו-3.1 אחוזים לצבע האדום.

אגב, השוק הפרטי לא לבד, גם בסיווג של כלי רכב בבעלות תאגיד הצבעים השולטים הם לבן-שחור-אפור. שם האחוזים גבוהים יותר ועומדים על 88 לטריו השגרתי ושאר הצבעים מסתפקים ב-12 האחוזים הנותרים.
הסיבות לכך רבות ומגוונות. יש בהן פרקטיות הנוגעות לכך שצבע לבן פחות רגיש לצבירת לכלוך, או הימנעות מצבע שחור שמתחמם יותר (הרי למי יש כסף למכונית עם מזגן, ולמאוורר הקטן על הדשבורד קשה להתמודד עם פינוי החום). בחלק מהמקרים ברכישה של ציי רכב גדולים יש גם שיקול לאחידות ואפילו הוזלה של עלויות תיקון חיצוני במידה וזה נדרש בגוון פשוט יחסית. אבל יש גם סיבות שלא נוגעות למדור הרכב אלא למדעי הפסיכולוגיה, ההתנהגות ולא עלינו שמענו גם על כר נרחב להפרעות אישיות בתחום האמונות הטפלות והתפלות לפי העדפתם האישית.

צבע המכונית וההשפעה על הביקוש שלה. וואלה!רכב, ניר בן טובים
התפלגות הצבעים והפער השלילי של כל אחד ביחס למחיר המחירון/ניר בן טובים, וואלה!רכב

ומה קורה למשומשות?

ובכן, באופן טבעי גם בשוק המשומשות מצב הצבעים זהה פחות או יותר לזה של המכוניות החדשות. אולם כאן נכנס גורם מעניין מאוד, הפרשים של ממש ברמת הביקוש ולכן גם על שווי המכונית המשומשת בצבע כזה או אחר.

בעוד למעט מקרים מאוד מסוימים, באולם התצוגה מחירה של מכונית לבנה או צהובה יהיה זהה, בשוק המשומשות בהחלט יש העדפה לצבעים מסוימים. אנחנו עושים שימוש במאגרי המידע של רשת טרייד מוביל על מנת לתת בפעם הראשונה תובנות על השפעת הצבע של המכונית המשומשת על שוויה. כולל ניתוח סגמנטים ותוצרים.

כדי להבין את ההשפעה שיש לצבע על שמירת הערך של המכונית, בדקנו מה הממוצע של הפרש המחיר של המכוניות בצבעים השונים ממחיר המחירון. השאיפה הייתה לבדוק מכוניות הקרובות ככל האפשר בנתונים שלהם על מנת לבודד את נושא הצבע עצמו מתוך המשתנים.

על פי תוצאות הבדיקה, מתוך כלל כלי הרכב, שלושת הצבעים ששומרים על הפער הקטן ביותר ממחיר המחירון היו כתום עם 3 אחוזים בממוצע, שחור עם 4 אחוזים ונחושת עם 5 אחוזים. בעוד השחור מובן למדי ואפילו הנחושת, הכתום בהחלט היווה את ההפתעה הגדולה כאן. המכוניות בעלות הפער השלילי הגדול ביותר ממחיר המחירון בממוצע היו חציל וטוניק (שזה גוון שבין תכלת בית חולים וכסוף...) שהציגו פער של 17 אחוזים, ירוק עם 16 אחוזים, סגול ובז' חולקים שניהם את המקום השלישי מהסוף עם 15 אחוזים. הפירוט המלא לנוחותכם מוגש בתמונה למעלה.

שני ניתוחים נוספים שביצענו היו על פי חיתוכים של יצרניות פופולאריות וכן על פי סגמנט. ארבע היצרניות שנבדקו היו טויוטה, מאזדה, יונדאי וקיה.

אצל טויוטה היו אלו הצבעים שחור ואפור המבוקשים יותר בעוד את הרשימה סוגר הטורקיז שנמכר בפער ממוצע של 17 אחוזים מתחת למחירון. אצל מאזדה, השחור והלבן במקומות הראשונים ובז' בתחתית הרשימה. יונדאי כמו מאזדה במקומות הראשונים אבל אצלה הירוק הוא זה שמתרחק עד כדי 18 אחוזים מתחת למחיר בממוצע. בקיה הצבעים השולטים הם שחור ולבן ובמקום האחרון כחול.

בחיתוך נוסף על פי קבוצות וסגמנטים, עולה כי אצל המשפחתיות הגדולות (מה שפעם כונו "מכוניות מנהלים"), ה-SUV והג'יפונים מכונית שחורה תהייה סחירה יותר בפערים ניכרים שיוכלו לנוע בין 5,000 ל-15,000 שקלים. מן הצד השני של הסקאלה, במכוניות קטנות, אופנתיות או כאלו המכוונות לצעירים ההעדפה הברורה היא לצבעים המיוחדים, בעוד הגוונים המסורתיים והקלאסיים מבוקשים פחות וזולים יותר.
כך למשל, העדפות הצבעים בקטגוריות המשפחתיות הגדולות (לבן, שחור), שטח (לבן, שחור ואפור), משפחתיות (לבן, אפור), מיני (לבן, אפור) - די זהות ואילו מכוניות הסופר מיני מפתיעות עם ביקוש גבוה מאוד לצבע האדום דווקא.

מתונים של חברת "אוויס" עולה כי גם שם בהתפלגות הצבעים, שלושת המקומות הראשונים שייכים ללבן (31.3 אחוזים), כסף (22.9) ושחור (14.4), במקום הרביעי נמצא האפור (12.9). הצבעים הפחות אטרקטיביים לפני הנתונים שלה הם ברונזה (0.7 אחוז), תכלת (0.8 אחוזים) ואדום (1.2 אחוזים).

עוד באותו נושא

לאן נוסע ענף הטרייד אין בישראל?

לכתבה המלאה
צבע המכונית וההשפעה על הביקוש שלה. וואלה!רכב, ניר בן טובים
העדפות הצבע של הישראלים על פי נתוני אוויס/ניר בן טובים, וואלה!רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully