וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסאן מציגה - המדריך לעולם הרכב החשמלי

אסף בר שי

28.1.2018 / 8:48

איך אפשר להיפרד מחברת החשמל ומתחנת הדלק, כמה זמן לוקח לטעון מכונית חשמלית מודרנית ואיך זה לנסוע עם דוושה אחת בלבד. וגם, האם ייתכן שהמכונית הבאה שלכם תהיה חשמלית?

העתיד הטכנולוגי של ניסאן. יצרן, ניר בן טובים
עתיד טכנולוגי אקולוגי, יש את הידע היישום עוד רחוק/ניר בן טובים, יצרן

על מה הייתם מוותרים בחיים? אם זה היה תלוי בניסאן, הם ישמחו לעזור לנו להיפרד מהקשרים ההדוקים שלנו עם חברת החשמל וגם עם חברות הדלק. הדרך לפרידה האפשרית עוברת בלהשיג את החשמל בעצמכם, לשמור עליו וכמובן - להשתמש בו באופן נרחב במכונית שלא תצרוך דלק נוזלי אלא חשמל.

מערכת חשמל עצמאית, בבית או בעבודה

כדי שאפשר יהיה להסתדר בלי חשמל חיצוני, בניסאן מציעים מערכת ביתית רעיונית מלאה, שהם קוראים לה "אקו-סיסטם חשמלי", כלומר, מעגל אנרגיה עצמאי. כדי להשיג את החשמל, מוצבים על הגג פאנלים סולריים שיספקו חשמל כל עוד ישנה שמש.

החשמל שמופק מהשמש מאוחסן בבית, בסוללה ייעודית בממדים שמזכירים טלוויזיה גדולה ועבה, ושמה הוא xStorage. הסוללה גדולה מספיק כדי לספק חשמל לשימושים בבית עצמו, מהמקרר ועד לחימום וקירור.

היות שאתם מבלים כעת במדור הרכב, בוודאי תשמחו לשמוע שעם החשמל הזה אפשר גם לנסוע לסופר, או לסרט. כן, גם אם הם בצפון הארץ. הדרך ברורה - מחברים את סוללת הרכב ליציאה של הסוללה הביתית בחניה וטוענים את סוללת המכונית.

כל המערך הזה הוצג לנו בפעולה, באיים הקנריים של ספרד. אחת הסיבות היא כמות הרוח האדירה שעל האיים, שמנוצלת היטב בידי המקומיים לייצור חשמל. המוני טורבינות רוח פרושות לאורך חופי האיים במספרים מרשימים, כולל סביב הכפר האקולוגי שסביבו התקיימו ההדרכות, הנהיגות והמצגות.

העתיד הטכנולוגי של ניסאן. יצרן, ניר בן טובים
ה-xStorage סוללה המשמשת את כלל צרכני החשמל בבית/ניר בן טובים, יצרן

המכונית יודעת גם להחזיר חשמל

כשיש לחץ ודרישה מוגברת לחשמל במערכת, המכונית יכולה גם לספק אותו חזרה

אחד הפרטים המשמעותיים באקו-סיסטם החשמלי של ניסאן נמצא ביכולת של הסוללה להפוך לחלק ממערך אחסון ואספקת החשמל. הקשרים של סוללת המכונית עם הגריד הביתי הם דו-כיווניים. הכוונה היא שסוללת המכונית יכולה ליהנות מאספקת חשמל טרי ורענן כשהדבר נדרש, אבל כשיש לחץ ודרישה מוגברת לחשמל במערכת, היא יכולה גם לספק אותו חזרה.

דוגמה לטכניקה הזו יכולה להיות כשבבית נגמר החשמל, בשל הפסקת חשמל (בבית רגיל) או כשנגמר החשמל הסולרי (בבית עם מערכת חשמל סגורה) ואז המכונית יכולה לספק את החשמל, אפילו בלי שבני הבית ירגישה בבעיה כלשהי. אבל ישנה גם אפשרות אחרת.
האפשרות שהמכונית גם תחזיר חשמל, ולא רק תקבל, יכולה לפעול באופן הרבה יותר נרחב. אם הרבה מכוניות חשמליות מחוברות, לשם דוגמא, למערכת חשמל בעסק גדול או אפילו בכל העיר, אזי היא יכולה "לתרום" מעט חשמל מדי פעם ולאפשר קיום של מערכת חשמל הרבה יותר יציבה, כזו שמסוגלת לספק כמויות גדולות של חשמל. כמות החשמל הנדרשת מהמכונית במצב כזה היא זעומה, לפי אנשי ניסאן, ולא אמורה להיות מורגשת כלל כשהבעלים ירצה לנסוע בה.

צריך בכל זאת לומר שמערכת חשמל כזו, שבה כל מכונית תורמת למערכת אקולוגית שלמה, עובדת טוב הרבה יותר כשטעינת החשמל מתוכננת, כשהבעלים מחבר את המכונית ומציין מתי ירצה שהמכונית תהיה טעונה. פעולה לא-ספונטנית שכזאת דורשת שינוי באופן השימוש במכונית, דבר שאינו עובר תמיד בקלות בקרב ציבור המשתמשים.

העתיד הטכנולוגי של ניסאן. יצרן, ניר בן טובים
העתיד הטכנולוגי של ניסאן/ניר בן טובים, יצרן

ארבע אפשרויות לטעון את המכונית

כדי למלא את הסוללות הגדולות, בניסאן מציעים לא פחות מארבע דרכי טעינה שונות

השינוי הכי משמעותי בספונטניות השימוש במכונית, ובכלל בדרך הצריכה שלה, אינו בטווח הנסיעה המוגבל-לרוב של המכונית החשמלית, אלא בטעינת הסוללות עצמה. מצד אחד, פרישת עמדות הטעינה בעולם אינו רחב כמו פרישת תחנות הדלק. מצד שני, משך טעינת הסוללות ארוך משמעותית ממילוי מיכל דלק.

בסמינר של ניסאן, שבו הודגם לנו החזון החשמלי של היצרן היפני (עם הקשרים האירופיים החזקים), פגשנו שני כלי רכב חשמליים, הגרסה החשמלית של הוואן-טנדרון NV200 (שנקרא e-NV200) והדור השני של המכונית החשמלית, ניסאן ליף (בכתבה נפרדת). שני כלי הרכב מצוידים בסוללה חשמלית גדולה משמעותית מבעבר, שתכולתה היא 40kWh.
כדי למלא את הסוללות הגדולות, בניסאן מציעים לא פחות מארבע דרכי טעינה שונות. הדרך הפשוטה והעממית ביותר היא שקע ביתי פשוט, שמתחבר לכבל ממוחשב ומותאם לטעינה. כדי למלא את כל הסוללה מהשקע הביתי נדרשות 21 שעות ארוכות.

הדרך השנייה היא באמצעות מעין קופסת חשמל, שמסבה את החשמל הביתי ליכולת טעינה אינטנסיבית יותר. עם קופסת החשמל אפשר לטעון את הסוללה במלואה במשך 7.5 שעות. זאת נראית כדרך המומלצת בידי ניסאן לשימוש ביתי.
השיטה השלישית לטעון את המכונית נמצאת בפיתוח בניסאן והם קוראים לה "טעינה סמי-מהירה". לדבריהם, עמדת טעינה ייעודית כזו עולה הרבה פחות מעמדת טעינה מהירה, מורכבת פחות להתקנה ומסוכנת פחות במונחים של עוצמות החשמל, ועדיין יכולת אספקת החשמל שלה לא מאוד רחוקה מטעינה מהירה. הטעינה הסמי-מהירה תטען את 40 הקילוואט-שעה של הליף או ה-e-NV200 בתוך שעתיים.

השיטה המהירה ביותר היא באמצעות עמדת טעינה מהירה. איתה, בתוך 40 דקות תמלאו 80% מתכולת הסוללה. וכן, אנחנו עדיין רחוקים מחלום אספקת 500 ק"מ של נסיעה ב-5 דקות.

טעינה מרחוק, מיזוג אוויר מרחוק

מדוע שלא ארצה את הסוללה מלאה הכי מהר שאפשר? היות שלעתים עלויות החשמל גבוהות יותר בשעות מסוימות

על טעינת המכונית החשמלית של ניסאן אפשר לשלוט באמצעות אפליקציה ייעודית ששמה הוא NissanConnect. באמצעות האפליקציה אפשר לקבל פריטי מידע על הדרך, צריכת החשמל וכו'. אפשר לשלוט באמצעותה על טעינת החשמל, כלומר, בעיקר להחליט מתי ארצה סוללה מלאה.

מדוע שלא ארצה את הסוללה מלאה הכי מהר שאפשר? היות שלעתים עלויות החשמל גבוהות יותר בשעות מסוימות וייתכן שאוכל לטעון אותה לאט יותר, אבל בשעות זולות יותר. כמו כן, אוכל לאפשר לסוללה להיות חלק מאותו אקו-סיסטם שהוזכר למעלה. שוב, זה דורש שינוי בתפישת השימוש.

רכיב מפנק במיוחד באפליקציה מאפשר (כמו בלא מעט מכוניות היברידיות קיימות) למזג את הרכב מרחוק לטמפרטורה היעודה בשעה היעודה. הסיבות לאפשרות הזו הן סוללה גדולה שיכולה לספק די חשמל למיזוג הרכב והן היות שהמכונית פשוט מחוברת לחשמל...

מי צריך דוושת בלם

אם לחצנו על הכפתור, הדוושה תשמש הן להאצה והן לבלימה: נלחץ על הדוושה – המכונית תאיץ; נרפה ממנה – המכונית תאט

אחד החידושים המפתיעים בניסאן ליף, דור שני, הוא בדוושת ההאצה. בלחיצת כפתור אפשר להסב את הדוושה למה שנקרא e-Pedal. אם לחצנו על הכפתור, הדוושה תשמש הן להאצה והן לבלימה: נלחץ על הדוושה - המכונית תאיץ; נרפה ממנה - המכונית תאט.

במציאות זה עובד נהדר. בסיטואציות שבהן צריך לחיצה יציבה וקבועה על הדוושה אפשר לנטרל את הדוושה ולעבור לבקרת שיוט (שומרת מרחק) אבל כשצריך נהיגה דינמית יותר, בתוך העיר, בפיתולים וכדומה, אז הדוושה מאפשר נסיעה חלקה ונעימה יותר מאשר עם שתי דוושות. דוושת הבלם, אגב, אינה מנוטרלת ונדרוך עליה לרוב רק במקרה של בלימה חזקה או בלימת חירום. בניסאן טוענים שבדקו ומצאו שהדוושה החשמלית מונעת 90% מהלחיצות על דוושת הבלם.

היתרונות הנוספים ל-e-Pedal הם ביכולת גדולה יותר למחזר חשמל (regeneration) תוך כדי תנועה, בהאטות וירידות בעיקר וגם בהפחתה משמעותית בעומס על מערכות הבלימה.

העתיד הטכנולוגי של ניסאן. יצרן, ניר בן טובים
גרסה כל-חשמלית למסחרית הקטנה NV200 מיועדת למרכזי ערים/ניר בן טובים, יצרן

מלכת המכירות החשמלית

את מה שעשה טויוטה לעולם הרכב ההיברידי, ניסאן רוצה לעשות לעולם הרכב החשמלי. מהרכב החשמלי השלם ביותר שלו, ליף, ניסאן מכר כבר כ-300,000 יחידות. המספר הזה עושה את המכונית לרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם עד כה. שיפורים משמעותיים בתכולת הסוללה, טווח הנסיעה ועוצמת המנוע, מבלי לייקר משמעותית את המכונית, צפויים להעצים עוד יותר את השליטה של המכונית בשוק הזה.

בינתיים אלון מאסק האמריקני אינו מצליח לעמוד בביקוש לטסלה מודל 3 החשמלית שלו, שיכולה הייתה להתחרות בהיקפי המכירות, ועל כן לא נראה שבזמן הקרוב ימכור יותר מניסאן.

העתיד הטכנולוגי של ניסאן. יצרן, ניר בן טובים
ייצור החשמל נעשה באמצעות כוח הרוח או פאנלים סולריים/ניר בן טובים, יצרן

עדיין בגדר חזון

נראה שייקח עוד זמן עד שהמכונית החשמלית הנגישה תהפוך לחלק בלתי נפרד מחיינו המוטוריים. אבל כשזה יקרה, ניסאן תהייה שם

הפרידה מחברת החשמל לא תבוא מהר כל כך. מדינת ישראל לא תרצה בוודאי לוותר על הכנסות יציבות וגבוהות כל כך, גם אם במחיר של היעדר עצמאות אנרגטית או סביבה ירוקה ופשוטה יותר. עם זאת, האפשרות של סוללת הרכב החשמלי לתרום לפרישת החשמל העירונית או השכונתית, יכולה להפוך את המערך החשמלי א-לה-ניסאן לסביבה כדאית יותר למשתמש.

בניסאן רואים את עולם הרכב החשמלי כחלק ממערך של אספקה וצריכה מורחבים של חשמל. בינתיים, עם נתוני טעינת הסוללה ופרישת העמדות (עד היום מעט פחות מ-5,000 עמדות טעינה מהירה בכל אירופה ועמדות מעטות בישראל), נראה שייקח עוד זמן עד שהמכונית החשמלית הנגישה תהפוך לחלק בלתי נפרד מחיינו המוטוריים. אבל כשזה יקרה, ניסאן תהייה שם לפני רוב המתחרים שלה. ויש מי שעשויים לעשות את החשבון שלהם ולהגיע למסקנה שהרכב החשמלי הוא הפתרון הטוב ביותר עבורם, כבר כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully