וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: סוזוקי גרנד ויטרה

25.12.2008 / 12:31

רכב הפנאי-שטח של סוזוקי קיבל לאחרונה מתיחת פנים של אמצע החיים, אז יצאנו איתו לרעות באחו והופתענו לטובה

במבט רחב על פלחי שוק רכבי השטח והפנאי, קשה לא לשים לב להתלפלפות שעוברת עליו. זה אחר זה, החלו רכבי השטח לאבד מיכולותיהם לחרוג מהאספלט הסלול. הם קרובים יותר לקרקע, נועלים צמיגי כביש, נשקו לשלום להילוך הכוח, עטו פלסטיקה עדינה וכעת הם בעיקר נראים כמו הדבר האמתי ופחות מבצעים.

מצד שני, קשה לבוא ליצרניות הרכב בתלונות, הרי זה מה שהלקוחות מבקשים בסופו של דבר. גם רכב השטח המסוקס ביותר, בידי מרבית שועלי השטח, יבלה אחוז בודד מזמן חייו בדילוג מעל סלעים וניתור מעל לדיונות של חול רך. המשך הישיר של ההתרככות וההתקרבות אל עולם המכוניות ה"רגילות" גרם לשיפור בולט ביכולת של כלי רכב אלו להתמודד טוב יותר עם הכביש – גם בהנאה בנהיגה וגם בבטיחות.

כל הנאמר לעיל, נכון ברובו גם בהקשר לגרנד ויטרה המחודשת. גם היא, או לפחות אבות אבותיה, החלו להתגלגל כערמות ברזלים שלועסות סלעים. בתחילה, עם מנועים חלושים, גימור ספרטני ונוחות נסיעה של כרכרה. השנים חלפו, סוזוקי החלו להקשיב לקולות מהעם שרצו קצת יותר מהכל והם גם סיפקו את הסחורה. כלי הרכב גדלו, השתפרו, התחזקו, אבל כמו שגילינו הפעם, הקריבו רק מעט מאותן יכולות שטח מעולות.

מתיחה פה ובוטוקס שם

הדור הנוכחי של הגרנד ויטרה החל את חייו בשנת 2005 וכבר אז הציג תיקון משמעותי לדור המעוגל והרכרוכי שקדם לו. זה, כשהופיע העלה חשש גדול לגבי הישחקות טוטאלית של הויטרה כרכב שטח חביב. יכולותיו גם בשטח וגם בכביש נפגמו וגם עיצובו היא פושר בלשון המעטה.

כעת, לאחר כשלוש שנות חיים, הדור האחרון של הגרנד ויטרה נשלח למכון יופי שהוסיף מעט חן ועדכונים. הגריל הוחלף באחר אלגנטי יותר, פנסי איתות נוספו אל המראות ופה ושם נעשו מספר נגיעות בתא הנוסעים. התוצאה: המראה הרבוע והחסון נשמר וכעת הגרנד ויטרה גם נראית חביבה למדי.

קודם למתיחת הפנים, צוידה הגרנד ויטרה בשני מנועים - 2.0 ליטר בנזין ואחר גדול בהרבה עם שישה צילינדרים. הראשון היה חלש מדי עבור המרכב הכבד, מה שגרר ביצועים בינוניים וזה משושה הצילינדרים היה פשוט יקר מדי. כעת, לאחר העדכון, הויטרה קיבלה בדיוק את מה שהייתה צריכה – מנוע חזק מספיק ותג מחיר הולם ברמת הכניסה. כאמור, מנוע ה-2.0 ליטר פינה את מקומו לאחר חדש בנפח 2.4 ליטר שמפיק 168 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-23.1 קג"מ ב-3,800 סל"ד. והמחירים: החל מ-146 אלף שקל לגרסה הקצרה ועד 186 אלף שקל לגרסה הארוכה הגדושה באבזור.

אולם, חשש אחד עלה מהצהרות היצרן על העדכון האחרון. אמנם מאחור הוחלפו תופי הבלימה בדיסקים יעילים יותר, אך הגרנד ויטרה איבדה בדרך את הדיפרנציאל המוגבל החלקה מאחור וכעת על מניעת סחרור הגלגלים אחראית האלקטרוניקה. זה מחיר המודרניזציה.

קדימה לשטח

ימי המבחן לא יכלו להיות טובים יותר. ממש בסיומם של ימי גשם ומספיק זמן אחרי שנספגו שלוליות המים, הפנינו את החרטום ישר אל הטבע. בהתחלה, עוד לקחנו את העניינים ברגיעה. לאט, בזהירות, עם יתר תשומת לב כדי שלא נצטרך לשלם על הפלסטיקה היקרה וכדי שלא נשפשף את הגחון הנמוך והלא ממוגן בסלעים מזדמנים.

אבל כבר אחרי מספר רגעים בשבילים מהודקים, החשש החל להתפוגג, המהירות התחילה לעלות ועמה גם החיוכים. גרסת המבחן שנמסרה לידינו כפי שתוכלו לראות בתמונות, היא זו הארוכה, בעלת מושבי העור, עם מנוע ה-2.4 ליטר ותיבה אוטומטית. המנוע החדש מפיק מספיק כוח כדי להמריץ את הסוזוקי הזו קדימה בנחישות וגם תיבת ההילוכים, למרות שמציעה רק ארבעה יחסי העברה, עושה עבודה טובה.

הגרנד ויטרה, בניגוד לטויוטה ראב 4, מתחרהו הוותיק, מעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים באופן תמידי, כאשר זה נע בין הסרן הקדמי לאחורי בהתאם לצורך, בעיקר בכביש. בעזרת מתג שעל הדשבורד, אנו מעבירים למצב 4X4 LOCK שמכתיב חלוקת כוח שווה 50:50 בין הסרנים. בשבילים ואף מעבר לכך, מדובר במצב מועיל מאוד שמונע אובדני כוח ומאפשר משחקי נהיגה מאוד מענגים כאשר מבטלים את בקרת היציבות.

ההגה המדויק והחד שלה מאפשר נהיגה מאוד מהירה בשבילים מהודקים והמתלים לא מהססים לבלוע גבנונים ובליטות שונות בדרך מבלי להטריד את היושבים.

ואז נגמר השביל, או יותר נכון קיבל תפנית מעניינת, לא ימינה, לא שמאלה, אלא למעלה בשיפוע חד שלאחריו ישורת שגרמה לנו לספקות באשר ליכולת הטיפוס וההתיישרות שאחר כך מבלי לשפשף את הגחון. אז ניסינו. קודם במצב ההנעה הכפולה הרגיל ללא נעילות. קרבנו את האף ובזכות זווית הגישה הטובה, הפגוש ריחף מילימטרים בודדים מעל השיפוע וככל שהתכהתה זווית הטיפוס, האלקטרוניקה החלה להזיע.

תקתוקים מכל קצוות הרכב נשמעו כאשר בקרת המשיכה הפעילה את הבלמים על הגלגלים שאבדו אחיזה. אולם, למרות מאמציה, גבול יכולת הטיפוס הגיע במהרה ואלץ אותנו לדרדר לאחור. במצב הביניים, התוצאה דומה. טיפסנו יותר גבוה רק במעט מבניסיון הראשון לקולות תקתוקי האלקטרוניקה. אבל מעבר להילוך הכוח, ל-4X4 LOW, מצב ההינע שעליו ויתרו מרבית רכבי הפנאי, היה הפיתרון. הגרנד ויטרה טיפסה בזלזול מרשים את המעלה בכל צורה אפשרית וללא התערבות בקרת המשיכה.

משם עברנו לחולות, אך אלו שעוד היו ספוגים בגשמי יום האתמול, לא הוו מכשול עבור הויטרה. החול שהיה מוצק יחסית מתחת לגלגליה אפשר לה לשעט עליו ללא דרמה כאשר המנוע מספק שפע של כוח וגם צמיגי הכביש שלה עשו עבודה טובה בציפה על החול גם מבלי להוריד מהם הרבה אוויר.

בניגוד למצופה, דווקא גרסתה הארוכה של הגרנד ויטרה הייתה זו שככבה בשטח לעומת זו הקצרה, בשל מיקומו הבעייתי של מפלט האגזוז בגרסה הקצרה.

מפתיעה גם בכביש

אחרי שעות של שעשוע בחול ובשבילים המטפסים אל עבר ירושלים, התפנינו גם אל מבחן האספלט. גם כאן הגרנד ויטרה הארוכה השביעה את רצוננו. למרות המרכב הגבוה, היא לא נוהגת לרכון הכבדות על המתלים בפניות הדוקות או מהירות. זאת משום שמתליה כוילו על הצד הקשיח יחסית. מצד אחד, ישנה פגיעה קלה בנוחות הנסיעה – מהמורות מורגשות פה ושם יותר מהרגיל, אך המרכב שלה נותר מרוסן תמיד.

אם ממשיכים להגזים ברמת הנהיגה, אבדני האחיזה לא מאחרים לבוא, אך אלה נשלטים בקלות, קל לצפות אותם וגם בקרת היציבות אומרת את שלה במקרים אלה. כמו כן, כדאי לשבח שוב את ההגה שעשה עבודה טובה בשביל ועושה עבודה טובה גם בכביש עם רמת דיוק טובה וגם מידה נכבדת של תחושה ביחס לרכבי פנאי מוכרים אחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חבילה משתלמת

בגמר ימי המבחן של הגרנד ויטרה המחודשת, שמחנו למצוא רכב חביב שלא מפחד לצאת עם המשפחה לשבילי ישראל וגם מצליח להיות פרקטי וידידותי ביום יום. תא הנוסעים שלו נראה ומרגיש טוב ובעיקר מקרין עמידות לאורך זמן עם תא מטען שיספיק לכל צורך.

עם החלפת המנוע לחדש וחזק יותר וגם הגמשת תג המחיר הפכה הגרנד ויטרה לא רק לזמינה יותר, אלא אף אטרקטיבית, בעיקר בהיותה חלופה מבריקה למשפחתית גדולה כדוגמת פאסאט או אקורד, רק עם יכולת כלל לא מבוטלת של נסיעה בשטח.

  • עוד באותו נושא:
  • סוזוקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully