וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונית מירוץ חוקית ראשונה בישראל

ירון אדרי

25.9.2011 / 16:33

מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית יוסי ניסן השיק את המכונית הראשונה בישראל שמקבלת רישוי חוקי להתחרות במירוצים – שברולט קרוז ראלי של גל שחם

כשש שנים לאחר שעבר בכנסת חוק הנהיגה הספורטיבית, ניתן בישראל מספר הרישוי הראשון למכונית מירוץ. בטקס שנערך ביום שישי האחרון במסגרת המפגש השנתי של אתר השטח 'ג'יפולוג', התקין מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית במשרד הספורט יוסי ניסן את לוחית הרישוי ועליה המספר 100-001, על מכונית המירוץ 'שברולט קרוז ראלי' של נהג המירוץ הישראלי גל שחם.

"זה רגע מרגש מאוד לספורט המוטורי הישראלי שסולל סופית את הדרך למירוצים חוקיים. אני מציע לכל הסקפטים להצטרף אלינו בדרך לעשיית היסטוריה", כך אמר ניסן רגע לפני התקנת לוחית הרישוי על המכונית. בהתאם לתקנות, כל כלי רכב המשמש למירוצים החל בקארטינג וכלה בדו גלגלי חייב לשאת מספר רישוי כמו כל רכב רגיל בישראל, כאשר צבע הלוחית כסוף ועליו ספרות שחורות.

מכונית המירוץ של שחם נבנתה בהתאם לתקנות ה-FIA על ידי עידו כהן, אחד מאושיות השטח והמירוצים בישראל. היא הושקה בשנת 2004 סביב מכלולים של מיצובישי, מהם ביקש כהן להיפטר לאחר שלדבריו אכזבו אותו שוב ושוב. "נדרתי נדר יותר לא לגעת ביפני בחיים שלי. יפני זה טוב לנסוע למכולת במהירות של זקנה, לא למירוצים", כך הוא מסביר את המעבר למכלולים אמריקנים מבית ג'נרל מוטורס.

בשנת 2007 עם מנוע של שברולט קורבט (480 כ"ס, 58 קג"מ) ועיצוב של סילברדו, ניצח כהן את מירוץ ראלי חוצה ישראל ולאחר מכן עברה המכונית לידיו של שחם. תחת ידיו ובשיתוף הנווט הקבוע שלו בן לאוטרבך ניצחה המכונית גם את ראלי חוצה ישראל של 2009. שנה לאחר מכן לאחר התהפכות במהלך מירוץ, החליטו שחם וכהן לשדרג את המראה החיצוני ואימצו את העיצוב של שברולט קרוז.

"זאת היסטוריה ואני מתרגש. זה כבוד גדול עבורי להיות הראשון שעובר את כל הבדיקות המחמירות כדי לקבל את המספר 1", כך סיכם שחם. ברשות הספורט ממשיכים כעת בתהליך להכשיר עוד כלי מירוץ כולל אופנועים.

גם נהגי המירוץ הופכים להיות חוקיים

עוד לראשונה במסגרת האירוע, חולקו בישראל רישיונות נהיגת מירוץ לנהגים ונווטים ושחם יחד עם לאוטרבך היו הראשונים לקבלם. מעל ל-100 רישיונות חולקו על ידי ניסן, יו"ר התאחדות מירוצי השטח אלי שחר, יו"ר עמותת הראלי רייד ניצן שקל ומיקי יוחאי מבעלי חברת קרוס קאונטרי אשר הוסמכה להכשיר את הנהגים. נציין כי הרשות לנהיגה ספורטיבית הסמיכה גופים נוספים למתן רישיונות נהיגת מירוץ ובחודשים הקרובים צפויים עוד מאות נהגים ורוכבים לעבור הכשרה זאת.

בדומה לרישיון נהיגה, רישיונות המירוץ הם המאשרים לאדם לנהוג או לרכב בישראל על כלי המירוץ עליו הוסמך. בהתאם לחוק הנהיגה הספורטיבית, נהיגה ורכיבה תתאפשר החל מגיל 8 תחת מגבלות מסויימות כמו נפחי מנוע וסוג הכלי התחרותי, כאשר גיל 16 יאפשר נהיגה במכונית מירוץ לכל דבר. אלא שרישיונות אלה מוכרים בישראל בלבד, וכדי לנהוג במירוצים מעבר לים יש להצטייד ברישיון מטעם פדרציות המירוצים הבינלאומיות (FIA למכוניות, FIM לדו גלגלי, CIK לקארטינג) שנציגתם בישראל היא ממסי.

כאמור, מדובר בצעד חשוב לספורט המוטורי בישראל שנעשה כשש שנים לאחר שעבר בכנסת החוק להסדרת המירוצים. בשנים שחלפו הוטחה ביקורת רבה על משרד הספורט והסיבוך שיצר החוק שלדברי אנשי מפתח בענף "שם מקלות בגלגלים, תרתי משמע". לדברי ניסן, בקרוב מאוד יוסדר אחד המכשולים האחרונים – ביטוח, וכך למעשה ניתן יהיה לקיים בישראל מירוץ חוקי ראשון.


ספורט מוטורי בוואלה! רכב

וואלה! רכב אצלכם גם בפייסבוק

יוסי ניסן מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית מעניק רישיון מירוץ ישראלי ראשון לנהג גל שחם ומכונית שברולט קרוז ראלי. ירון אדרי
יוסי ניסן מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית מעניק רישיון מירוץ ישראלי ראשון לנהג גל שחם ומכונית שברולט קרוז ראלי/ירון אדרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully