וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול לילה: מה יפים הלילות בכנען

1.8.2014 / 8:39

איזה חום, איזו א?ש! באוגוסט מתכנסים הג'יפאים למאורות צוננות, ומחכים לרוחות הסתוו. אבל אם חבל לכם להשבית את הג'יפ עד לחורף, אם אתם רוצים לברוח ממהדורות החדשות, יש לנו המלצה עבורכם – ב-10 לאוגוסט יהיה ירח מלא, זה בדיוק הזמן לצאת לטיול לילה מרענן

צילומים: רמי גלבוע, אילן גרייצר

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע,
טיול שטח לילי בישראל/רמי גלבוע

להט הקיץ חרך מזיכרוננו את הבוץ והשלוליות של חורף דאשתקד, את הגבעות הירוקות ואת האוויר הצונן. קיץ ישראלי הוא בית קברות לטיולי שטח, וטיילים רבים חונטים את הג'יפ עד להגעת החורף המיוחל; מי רוצה לטגן את המנוע ב-38 מעלות, לנסוע יום שלם במזגן, ולאייד את תיבת ההילוכים? לנו דווקא חבל לוותר על חודשיים של הנאות שטח, וחיפשנו דרך לטייל גם בקיץ. גילינו כי אפשר לטייל בכל פעם שהשמש שוקעת, אבל הכיף הגדול הוא לצאת לשטח בלילות של ירח מלא. אור הירח הכסוף מאפשר לצפות היטב בנוף שמסביב, הוא צובע את העולם בגווני פסטל כסופים ורכים, ניגוד חריף לימים הבוהקים והמסנוורים.

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע, ראובן שניידר
טיול שטח לילי בישראל/ראובן שניידר, רמי גלבוע

בטיול לילה כדאי לתכנן מסלול קצר יחסית, לא קשה-עבירות. המטרה היא לא לצבור הרבה קילומטרים אלא להעביר זמן נינוח, להגיע למקומות בהם אפשר להתחבר אל הלילה הצונן וליהנות מחברותא. את טיול הלילה אפשר להתחיל שעתיים לפני השקיעה, כאשר השמש נרגעה וכבר אפשר לנשום את אוויר המדבר, קרני השמש האחרונות צובעות את המדבר בגוונים אפריקניים; זו גם שעה טובה לפגוש צבאים ויעלים, המנצלים את ההפוגה מחום היום.

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע,
שעות האור האחרונות הן זמן מצוין, לפגוש את בעלי החיים היוצאים לנשום קצת אוויר/רמי גלבוע

רוב מסלולי הלילה מתאימים גם לג'יפונים רכים. חשוב להפקיד את ההגה בידי נהג מיומן, כי הלילה צופן בחובו הפתעות רבות: נקיקים חבויים, תעלות עמוקות, בורות מים ושאר מפגעים המקבלים פרופורציה מוקצנת בהיעדר אור. מסלול לילה טיפוסי יהיה באורך 20-15 קילומטר בלבד, בשטח לא מצוקי ובנהיגה איטית. הפסקות תכופות תאפשרנה לדומם מנועים וליהנות מהנוף הקסום, להאזין לרחשי הלילה, לזהות כוכבים בשמים, ולהכין קפה. בהפסקות הקצרות שולפים נקניקים וחטיפים, לוגמים משהו חריף - לא הנהג, הוא חייב להישאר ערני ומרוכז בתוואי השטח המתעתעים. אם יש אתכם ילדים, חלקו להם משימות הזכורות מימי הצופים – התגנבות יחידים, זיהוי עופות דורסים, תצפית כוכבים... בסיום המסלול אנו אוהבים להדליק מדורה ולנשנש ארוחה קלה, אין טעם להתחיל פוייקה בחצות הלילה.

לעתים נמשך הטיול עד הזריחה ואז אפשר לצפות בזריחה בוערת מעל הרי אדום, או כל מקום אחר. חשוב ובטיחותי לחטוף שינה קלה לפני שעולים על הכביש בחזרה הביתה – יוצאים הביתה רק כאשר הנהגים ערניים, לא לוקחים סיכון הירדמות! אפשר גם לעשות עוד טיולון בוקר קצר ככל שהשמש מאפשרת, ואז להמריא הביתה – ולהגיע למקלחת לפני פקקי התנועה של שבת אחר הצהריים

צפון או דרום?

בלילה אסור לנהוג בשמורות טבע כדי להימנע מדריסת בעלי חיים, וכדי לאפשר לדיירי המדבר לשוטט בניחותא בין העצים ומקורות המים הנדירים. אם אנחנו רוצים להמשיך לראות להקות צבאים הלוחכות את עצי השיטה של נחל צניפים, אז לא נטייל בנחל בשעות לילה; גם לא ניכנס לשטח מאוחר מדי וניאלץ להסביר: 'אדוני הפקח, לא הספקתי לצאת מהשטח בזמן'. זה לא טוב לבעלי החיים וזה רע גם לחשבון הבנק שלכם – מפגש לילי עם פקח בשמורת טבע עלול לעלות לכם 750 שקלים, או בהזמנה לבית משפט. האכיפה נחרצת, ובצדק.

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע,
צאו לדרך עם רכב תקין, ועם ציוד חירום מינימאלי. פנס ראש הוא ידידו הטוב של הג'יפאי/רמי גלבוע

טיולי לילה מתאימים בעיקר לדרום הארץ; בצפון יש 'זיהום אור' מסיבי, ומכל מקום אתה חשוף להילות של ערים וכבישים, בסיסי צבא ושאר מפגעי לילה. גם המרחבים בצפון מצומצמים יותר, וקשה למצוא את השלווה המדברית אותה אנו מחפשים נואשות. מצד שני, בצפון ובמרכז אפשר לפגוש בעלי חיים ליליים, דורבנים, שועלים, וחזירי בר מאיימים.

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע,
בצפון הארץ קשה מאוד למצוא נקודה ממנה לא נשקפים אורות של עיר סמוכה, או כביש/רמי גלבוע

מרבית היעדים הקלאסיים מרוכזים בסביבות ים המלח – יש שם שבילים בהירים ונוחים לנהיגה, מעט מכשולים טכניים, וההתמצאות קלה. האזור קרוב למרכז הארץ, והנהיגה המנהלתית לא מכבידה מדי; זה שיקול רב חשיבות, בימים בהם ליטר סולר עולה 7.5 שקלים ויותר!

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע, ראובן שניידר
טיול שטח לילי בישראל/ראובן שניידר, רמי גלבוע

מורה נבוכים

מכיוון שמרחקי הנסיעה בלילה קצרים, קל למצוא קטע שביל יפה שאינו נכנס לשמורת טבע. הדבר דורש תכנון מוקדם בעזרת מפת נייר עדכנית המראה במדויק את גבולות שמורות הטבע, וניווט מהודק בשטח; רצוי מאוד עם GPS, כי בלילה קשה יותר לנווט. יעד מקסים ונגיש הוא, למשל, ערוצו הקצרצר של נחל אביה המתפתל בין בתרונות ומצוקים דרמטיים. השביל השחור של נחל אביה יורד מזרחה מכביש הערבה, כעשרה ק"מ דרומית לצומת הערבה. יש שילוט בולט על הכביש. תיהנו מהנוף, עשו הפסקת קפה או טיול רגלי בין המצוקים הרכים. אל תתקרבו לשביל האדום של אמציהו, זוהי כבר שמורת טבע.

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע,
חניית לילה זוגית בנחל אביה. שקט, חושך ושלווה, מה כבר ביקשנו?/רמי גלבוע

אופציה נוספת היא נחל ח?מ?ר עליון. המסלול יורד מזרחה מכביש 258 (היורד דרומה מצומת חתרורים שליד ערד). לאחר כשני קילומטרים של שביל כחול עולים על סימון אדום, כתריסר קילומטרים מקסימים הנמצאים בין שתי שמורות טבע גדולות. השביל מתפתל לאורך הגדה הצפונית של נחל ח?מר, שביל זורם ממנו נשקפות תצפיות מדהימות לעבר ערוצו העמוק והמצוקי של נחל חמר. סעו באורות דלוקים, יש בדרך מעברים הדורשים ריכוז והכוונה מבחוץ. שמרו היטב על הילדים בחניות מעל למצוק!

לאחר כעשרה ק"מ מוציא אתכם השביל אל כביש ערד-סדום. שוחרי אתגרים יכולים לרדת בכביש כשני קילומטרים, ולפנות מזרחה בשביל הכחול של מעלה זרון; לפניכם ירידה תלולה וטכנית (לא לג'יפונים רכים), עד מ?צ?ד זהר – מקום מעולה להפסקת קפה. גם בנחל סדום יש קטעים המותרים לנסיעה, בדקו היטב במפת סימון שבילים לפני שאתם נכנסים לאזור יפה ורגיש זה.

עוד אופציות? במרכז ובצפון הארץ יש תאי שטח מצוינים לטיולי לילה: עמק האלה, בית גוברין, לוזית וצפית, רמת סירין... השטחים בצפון מבותרים בכבישים ומזוהמים יותר בתאורת ישובים אבל יש בהם מעיינות, נחלים זורמים ותצפיות מזדמנות על דורבנים, חזירי בר, שועלים וצבאים. יש מה לראות, גם כאשר אחרי השקיעה!

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע, ראובן שניידר
הלילה יודע גם לנשוך, כפי שלמדתי כאשר נפלתי לבור שהתחבא מאחורי שיח מגודל. הפסקתי לנשום לכמה דקות, עד שחולצתי בעזרת שתי כננות/ראובן שניידר, רמי גלבוע

עשה ואל תעשה בלילה

1.לפני היציאה ובאור יום, וודא בדקדקנות שהרכב תקין, הציוד נמצא במקום נגיש, ויש מספיק פנסים – עם בטריות מלאות, כמובן..

2. הניווט בלילה קשה הרבה יותר מאשר בשעות היום. תכנן היטב את המסלול, היעזר ב-GPS ובתוכנת ניווט שטח.

3. שמור מרחק; אל תיכנס לענן האבק של הרכב לפניך, כדי שתוכל להבחין במכשולים בשביל, ולצמצם סכנת סנוור מפנסיו האחוריים.

4. הכפל את מקדמי הבטיחות; המכשולים פחות בולטים לעין, הערנות נמוכה.

5. היזהר מבורות המכוסים בצמחיה, או כאלה המתחבאים בין צללי הפנסים. אם צריך, הורד מכוון חיצוני המצויד בפנס. כאשר אתה נעזר במכוון חיצוני, עמעם את אורותייך.

6. היזהר משטחים מתים; הפנסים שלך מאירים קדימה, ובזמן פנייה אתה נוסע אל תוך האפלה.

7. אל תסנוור נהגים והולכי רגל המגיעים מולך.

8. פגשת שועל, צבי או ארנב? תן לו כבוד, אל תרדוף אחריו ואל תטריף אותו. פגשת חזיר בר? תן לו עוד יותר כבוד...

טיול שטח לילי בישראל. רמי גלבוע, ראובן שניידר
את השיירה יוביל הנהג המיומן ביותר, ולצדו יושב הנווט הטוב ביותר/ראובן שניידר, רמי גלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • טיול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully