וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: קאן-אם מאווריק החדש

12.9.2014 / 6:48

קרב ה-SBS מגיע לנקודת הרתיחה. אנו חורכים את שדות הכפר הירוק עם דגמי קאן-אם הקנדיים שהגיעו זה עתה לישראל. הקרב מול פולאריס בדרך

צילומים: רונן טופלברג

השקה קאן אם מווריק Can-Am Maverick 1000. רונן טופלברג, מערכת וואלה! NEWS
רגע של לחץ, עם MAX הארבע-מושבי... אין תענוג גדול מהיגוי יתר שיצא לרגע משליטה!/מערכת וואלה! NEWS, רונן טופלברג

התקלה התחילה ברגע שזיהיתי את טופלברג ממתין לי בשולי השביל. "האיש עם העדשה" עמד ביציאה מהפניה, וברור היה לי שבשניות הקרובות הוא ינקב אותי בסדרת צילומים חדים כתער; בזחיחות דעת האצתי את הטרקטורון המגודל ונכנסתי להיגוי יתר מוגזם למדי. ממושב הנהג של Maverick 1000 MAX XRS/DPS הכל נראה תקין, אבל הכלי ה-4-מושבי ארוך יותר מהשם שלו. הזנב המונומנטאלי נסחף החוצה אל תוך השיחים ותיקוני ההגה שלי לא עשו רושם רב על 700 הקילוגרמים של ה'מאווריק' הגדול. קצת גז, תיקוני הגה מבוהלים ולאחר מטרים ספורים כבר הייתי אפוף ברעם המפלטים של המאווריק MAX. איזה כייף!

אני משער שאפשר לטייל עם דגמי ה'צד בצד' של קאן-אם בסטאלבט נינוח, וליהנות מהטבע ומהבריזה הקלה. זה אפשרי, אבל רק לאחר שהוצאת את הרעלים מהדם, ובילית כמה דקות עם מצערת מהודקת לרצפה. משפחת מאווריק-1000 כוללת רכבי 'פאן' טהורים המושכים אותך לנהיגה מהירה ומאתגרת, תוך גירוד מגבלות האחיזה של הצמיגים ובעיקר, מגבלות הנהיגה של עצמך.

השקה קאן אם מווריק Can-Am Maverick 1000. רונן טופלברג, מערכת וואלה! NEWS
נא לא להתבלבל - שלושת דגמי 'מאווריק' שונים לחלוטין מדגם 'קומאנדר' הנמצא בישראל; הקומאנדר הוא רכב עבודה משודרג, ה'מאווריק' הוא רכב ספורטיבי טהור-גזע/מערכת וואלה! NEWS, רונן טופלברג

פעמיים כי טוב

היה זה שבוע מצוין, לתוכו נדחקו שתי השקות דומות; רק לפני כמה ימים דיווחנו על השקת דגמי פולאריס 1000RZR, ועכשיו אנו רוכסים חגורות בתאי הנהג המשודרגים של הארכי-מתחרה מקנדה, עם דגמי Maverick 1000 בעלי 2 ו-4 מושבים. רכבי Side by Side הם דבר גדול באמריקה, ביזנס של מיליוני דולרים. היום אנו יכולים להתענג על מיטב התוצרת האמריקנית ובדרך אלינו נמצא עוד שחקן ראשי, Wild Cat 1000 של ארקטיק קאט.

את דגמי קאן-אם מייבאת לישראל עופר אבניר, השחקנית הוותיקה ביותר בשוק האופנועים והטרקטורונים. עם רשת סוכנים ענפה ברחבי המדינה מציגה אבניר שלושה טרקטורוני SBS אטרקטיביים ביותר. כפי שאיננו מופתעים מסמיכות הזמנים בין שתי ההשקות, גם איננו מופתעים מכך שפערי המחירים בין המוצרים המתחרים אינם גדולים. דגמי מאווריק של קאן-אם זולים בכמה אלפי שקלים מאלה של פולאריס. כניסת דגמי ה-4-מושבים לישראל מתאפשרת עקב שינויים בתקנות ייבוא רכבי שטח קלים, אליהן התייחסנו בכתבה הקודמת.

השקה קאן אם מווריק Can-Am Maverick 1000. רונן טופלברג, מערכת וואלה! NEWS
עם מחיר כניסה של 118,000 שקלים, גרסת R1000 אטרקטיבית יחסית לקטגוריה/מערכת וואלה! NEWS, רונן טופלברג

Maverick 1000R

טרקטורון הבסיס של קאן-אם הוא Maverick 1000R המככב כאן בצהוב בוהק. מחירו נמוך ביחס לקטגוריית ה-1000 החדשה לחלוטין בישראל, 117,950 שקלים. הוא אולי 'טרקטורון בסיס', אבל הוא ממש לא בסיסי - ל-R1000 יש את אותו מנוע רוטאקס 2V בהספק 101 כ"ס, אותה תיבת הילוכים ושלדה ספורטיבית, אותה תנוחת ישיבה שולטת ונינוחה. בניגוד לדגמים היקרים יותר, ה-R1000 יושב על בולמי פוקס בקוטר 2 אינץ', ויש לו הגה כוח חשמלי בעל מצב בודד. אם תשאלו אותי, זו תצורה מספקת מאוד, לכל מי שאינו מתכוון להתחרות ביובל שרון ותום בריל על מסלול המרוצים.

בהשקה הקצרה לא יכולנו להתעסק בכוונונים האינסופיים של מתלי FOX המתוחכמים אבל כפי שקיבלנו את ה-1000R, אהבתי אותו מאוד. מתלה 5-נקודות אחורי מבטיח שהגלגלים יהיו אנכיים לקרקע בכל מצב, זה מגביר את הדיוק וחידוד הפניות. שתי גרסאות ההיגוי החשמלי מדויקות ומוגברות כראוי, נותנות מידע מצוין מהגלגלים הקדמיים. פחות אהבתי את רכות המתלים שגרמה להטיות מרכב מודגשות, אבל אני מניח שזה עניין של כיוונון אישי יותר. כמו בכל רכבי ה-SBS, גם כאן יש הילוך 'כוח' לצורכי עבירות אתגרית. ל'מאווריקים' אין דיפרנציאל אחורי. ברגע שהם אינם מורשים לנוע על הכביש, מסביר היבואן, אין טעם לשלם את מחיר הדיפרנציאל, בשקלים וקילוגרמים.

1000R הוא כלי רב עוצמה המשרה ביטחון רב. בידיים הנכונות הוא בולע שבילים במהירויות דמיוניות, מתרומם באוויר ונותן תחושת ריחוף מענגת. נחרת המפלט מעודדת ללחוץ יותר ויותר, והוא נוח מאוד לנסיעה ארוכה. עם 101 כ"ס בגלגלים האחוריים וללא דיפרנציאל אחורי, מצב 2X4 מתאים רק לשאהידים מוטוריים או לנהיגת כביש רגועה. ב-118,000 שקלים, 1000R הוא כרטיס כניסה אטרקטיבי מאוד לקטגורית ה-1000 סמ"ק שהסתערה עלינו באחת! מתג ECO מאפשר נסיעה חסכונית יותר, לטיילי המרתון המדברי (טווח הנסיעה הוא כ-180 קילומטרים, תלוי בסגנון הנהיגה).

השקה קאן אם מווריק Can-Am Maverick 1000. רונן טופלברג, מערכת וואלה! NEWS
לוקחים אוויר, עם ה-XRS/DPS. מתלי TTA שומרים את הגלגלים ניצבים לקרקע, בכל מצב/מערכת וואלה! NEWS, רונן טופלברג

Maverick 1000 XRS/DPS

הדו-מושבי הלבן הוא שדרוג של הצהוב, עם אותו מנוע, גיר רציף ושלדה. בנוסף למפרט ה-R1000 תקבלו מתלי פוקס משופרים בקוטר 2.5 אינץ', לוח מחוונים עשיר יותר, ועוד זוטות ומדבקות. במחיר 127,950 תקבלו הגה חשמלי בעל מצב אחד, בעבור 137,950 שקלים תקבלו את מערכת ההיגוי DPS בעלת 3-המצבים. אלו כבר מחירים גבוהים אבל עדיין, נמוכים מ-142,000 שעולה RZR מקביל.

השקה קאן אם מווריק Can-Am Maverick 1000. רונן טופלברג, מערכת וואלה! NEWS
יובל שרון מתחרה במרוצי מהירות עם מאווריק 1000, כאן בסיבוב נינוח עם ה- Shuttle bus/מערכת וואלה! NEWS, רונן טופלברג

את הרשימה סוגר דגםMAX המפלצתי, 3.72 מטרים של ברזל ופלסטיקה מפוארת, בסיס גלגלים 289 ס"מ, 702 ק"ג משקל יבש. זוהי ספינת הדגל המשפחתית של קאן אם, המתחרה הישיר ל-RZR הארבע מושבי. כאשר נהגתי לבדי על הסיפון, הוא היה מהיר וזריז באופן מפתיע - אם כי ברור שהוא אינו תזזיתי כמו הדו-מושבי. עם ארבעה נוסעים על הסיפון היה ה-MAX פחות זריז, אבל עדיין מדהים לחלוטין - בידיו האמונות של ג'וי בירן החליק הקטר הארוך בפניות הכורכר המהירות, טס בישורות הארוכות, וספג בצייתנות כל מה שזרקנו עליו.

המאווריקים נועלים צמיגים בגודל 27 אינץ' (לעומת ה-29" של הפולאריס), ויש להם מרווח גחון ומהלך מתלים נמוכים יותר. אלו מגרעות במצבי עבירות טכנית ובגיהוץ באמפים, אבל יש לפערים אלה גם יתרונות - הם עשויים להעניק למאווריק יתרון בניהוג והיגוי מהיר בשבילים. מרכז כובד נמוך יותר, גלגלים קטנים יותר, אלה עדיפים בנהיגה מהירה וספורטיבית.


מהמושב האחורי, סיפון המאבריק MAX מסביר פנים יותר מאשר ה-RZR; יש יותר מרחב פנים, ידיות האחיזה מצוינות ונוסכות ביטחון. לעזאזל, יש אפילו מחזיקים לארבע פחיות משקה! הארבע-מושבי של קאן-אם עולה 145,950 שקלים, גם זה מחיר אטרקטיבי, יחסית לפולאריס. נשאלת השאלה, כמובן, האם 6,000 שקל יסיטו החלטת קנייה מיצרן אחד לשני? אני משער שזה יעבוד, כאשר אין העדפה נחרצת בין הדגמים.

השקה קאן אם מווריק Can-Am Maverick 1000. רונן טופלברג, מערכת וואלה! NEWS
אין בעיה להמריא לשחקים אבל הבעיה היא לנחות ישר ומדויק. הולך יפה עם מאווריק 1000/מערכת וואלה! NEWS, רונן טופלברג

אז מי יותר טוב, מאווריק או RZR?

אהיה אחרון ההדיוטות לענות על שאלה זו. הכלים דומים מאוד, לכולם יש יכולות כבירות, ופערי המחירים אינם גדולים. מדובר בשתי חברות צפון אמריקניות בעלות מוניטין, וניסיון שוק רציני גם בישראל. כדי לענות על השאלה ניאלץ לגרור את עצמותינו המאובקות למבחן השוואתי רציני, אבל לא אסיים כתבה זו בלי לציין את ההבדלים הבולטים.

מבחינת מפרט יבש, לפולאריס יש כמה יתרונות - מנוע חזק יותר (110 כ"ס מול 101), צמיגים גדולים (29 אינץ' מול 27), מרווח גחון גבוה, ומהלך מתלים ארוך. יתרונות אלה יבואו לידי ביטוי בעיקר בתנאי עבירות, אבל יש בהם גם חסרונות בנהיגה מהירה וספורטיבית, בוודאי בידי נהג שאינו מקצוען. הפולאריסים גם כבדים יותר - הדו מושבי של פולאריס שוקל 35 ק"ג יותר מהמבריק המקביל, הפולאריס 4-מושבי שוקל 20 ק"ג יותר. תאי הנוסעים של קאן-אם נראים מושקעים ואיכותיים מאוד, יש בהם מושבים מתפרקים היכולים להנעים הפסקת צהריים, ויש להם עוד 2 ליטר במיכל הדלק.

לא תהיה ברירה, נצטרך לצאת לשטח ולעבוד קשה, כדי לפסוק מי הוא מלך קטגוריית ה-1000 סמ"ק, שנולדה אצלנו בן לילה. לפני שבוע לא היה לנו כלום, ועכשיו נחתו כאן חמישה דגמים חדשים, ביניהם שתי אופציות ל-SBS ארבע מושביים. איזה כייף לחובבי הספורט המוטורי והטיילות המדברית!

השקה קאן אם מווריק Can-Am Maverick 1000. רונן טופלברג, מערכת וואלה! NEWS
השקה קאן אם מווריק Can-Am Maverick 1000/מערכת וואלה! NEWS, רונן טופלברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully