וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וואלה! רכב ופורום התיקון הבטוח עונים לשאלות

9.10.2009 / 16:30

הייתם מעורבים בתאונת דרכים ואתם לא יודעים מה לעשות? חברות הביטוח דוחות אתכם? וואלה! רכב ופורום התיקון הבטוח מנסים לענות לשאלותיכם

במערכת הפניות לוואלה! רכב הצטברו שאלות רבות של גולשים אודות מקרי ביטוח ותאונות בהם חברות הביטוח יוצרות סחבת בתשלום הפיצוי. את שאלות אלה הפנינו אל פורום התיקון הבטוח ולהלן תשובותיהם. התשובות הוכנו בסיוע עו"ד אינגריד הר-אבן, יועצת משפטית לפורום התיקון הבטוח ואיגוד המוסכים בישראל.

במידה וגם לכם יש שאלות בנושאים אלה, אתם מוזמנים לפנות אלינו בכתב באמצעות אפשרות ה"כתבו לנו" שנמצאת ברשימת המדורים שמימין לדף, או בקישור המצורף וננסה לסייע לכם ככל יכולתנו.

"את הולכת לבית משפט, תתבעי שם את הכל"

כמה אני מתוסכלת וממורמרת. בתאריך 27.02.09, פגע בי רכב צד ג'. הנהג הודה, מסר הודעה לחברת הביטוח ואפילו קיבל את כל ערך ריכבו שנקבע על ידי השמאי כאובדן להלכה. ריכבי הושבת והגשתי להם מיד את דו"ח השמאי כי לא היה ברשותי רכב חליפי.

חברת הביטוח טענה שלא קיבלה את המסמכים וכאן החלו כל המשחקים. "תשלחי בפקס", "תחכי עשרה ימים עד שמחלקת סריקה יסרקו את החומר", בקיצור תתפוצצי. לאחר כארבעה וחצי חודשים לערך קיבלתי כתב סילוק בקיזוז רשלנות תורמת בסך של 2,284 ש"ח, ובסך הכל פיצוי של 12,941 ש"ח. אמרתי שאני לא מוכנה וחתמתי שהסכום שנוי במחלוקת מכיון שהתאונה לא הייתה בצומת בכלל, אז על מה רשלנות תורמת?

הם הוציאו לי צ'ק על סך 5,000 ש"ח ואמרו לי "את הולכת לבית משפט, תתבעי שם את הכל". אתם קולטים, איזו זכות וכמה כוח יש לחברות הביטוח? זו חוצפה כיוון שאני צריכה מאוד את הכסף. נאלצתי לשלוח להם כתב סילוק חדש ומכתב שבו אני מצהירה שלא אתבע אותם וזאת למרות שמשרד האוצר קבע שאסור להם להחתים מבוטחים שלא יתבעו אותם בעתיד.

מה עלי לעשות ולאן לפנות?
לאה שמואל


תשובת פורום התיקון הבטוח:
חברת ביטוח של צד ג' מחוייבת על פי חוק חוזה הביטוח והוראות המפקח על הביטוח, לשלם תוך 30 יום מעת שהוגש לה מלוא החומר את הסכום שאינו שנוי במחלוקת וזאת ללא התנאה על חתימה על כתבי סילוק סופיים. ככל שיש מחלוקת על שעור האשם של כל צד לתאונה, המקום המתאים להכרעה הינו בית משפט.

לזרז את הסחבת

שלום רב, אני פונה בקשר ל"התעללות חברת ביטוח". לפני כשמונה חודשים נכנס בי רכב מאחור והרכב נהרס כליל. חלפיו נמכרו, לקחתי הלוואה מהבנק בריבית גבוהה וקניתי רכב חלופי, בידיעה שתוך חודש עד חודשיים אקבל את כספי ואכסה את ההלוואה. חשוב לציין שנהג הרכב הפוגע הודה באשמתו ואף אמר זאת בתצהיר לשוטר שהגיע למקום התאונה.

מהמוסך שמטפל לי בתביעה, נמסר לי שבגלל שהנהג הפוגע מבוטח בחברת הפניקס, יקח הרבה זמן עד שאקבל את כספי. כנראה שחברת הפניקס רגילה להתעלל באנשים. האם יש משהו שאני יכול לעשות כדי לזרז את קבלת הכסף שכאמור עדיין לא הגיע ואולי גם לדרוש פיצוי על הסחבת?

אודה לעזרתכם,
מורן גרינברג


תשובת פורום התיקון הבטוח:
1. לא ברור מה הכוונה "למוסך שמטפל בתביעה". עדיף שהתביעה תתנהל על ידי גורם מקצועי ומוסמך לכך ולא על ידי מתקן הרכב.
2. לא ברור מהעולה מהתלונה האם בעל הרכב שילם עבור התאונה או שהמוסך המטפל מממן את התביעה עד לסיומה.
3. במידה ועניין האשמה אינו ברור וסופי על פי דעתה של חברת הביטוח ו/או של הנהג הפוגע, הרי שניתן בשלב זה לתבוע את הפוליסה האישית ולתבוע לאחר מכן בבית המשפט את הפוגע על ההפסדים של ההשתתפות העצמית, כינון וכד'.
4. נזקים עקיפים כגון הפסדי מימון וריביות ניתנים לתביעה בשתי קונסטלציות: מול צד ג' וכן מול הפוליסה, אך רק במקרים בהם מוכח כי השיהוי בתשלום תגמולי הביטוח גרם לנזק שעל חברת הביטוח היה לצפותו (פסיקה חדשה של בית המשפט המחוזי בחיפה).
5. במידה ותיווצר מחלוקת – מומלץ לפנות לבית המשפט.
6. יש לשים לב כי הוראות המפקח על הביטוח מחייבות את חברות הביטוח להציג את עמדתן המנומקת למבוטח ו/או לצד ג' אודות עמדתן ביחס לתביעת המבוטח/צד ג'.
7. רצוי לעיין באתר המפקח על הביטוח תחת הכותרת "הכרעות עקרוניות – ביטוח רכב" ולבדוק אם קיימת הכרעה המשליכה על המקרה הספיציפי (ראה קישור מצורף).

במידה ובעל הרכב המתלונן ימצא כי חברת הביטוח אינה נוהגת על פי הכרעות המפקח, רצוי להתלונן למחלקת פניות הציבור של המפקח על הביטוח – משרד האוצר.

היה או לא היה מלווה?

לפני שלושה חודשים בערך פגע נהג ברכב שלי וברכב של שכן. בזמן התאונה אני ישנתי והשכן היה בעבודה. מדובר בתאונה שקרתה ככל הנראה מאיבוד שליטה של הנהג הפוגע, שעלה על אי תנועה ופגע ברכב שלי. הנהג הוא נהג חדש ולפי דוח משטרה האבא היה ברכב כמלווה. חברת הביטוח שלו אומרת שלא היה מלווה איתו ואינם רוצים לשלם לי את הכסף.

אני כבר לא יודע מה לעשות. נקטתי בתביעה משפטית כנגד הנהג הפוגע אבל יש עוד הרבה זמן לדיון ואני בלי רכב. אני לא מבין את הדבר הזה, בן אדם לא יכול לישון בשקט בבית שלו? יש לציין כי אני ישנתי, הרכב היה בחנייה ויש לי ביטוח חובה + צד ג' ולנהג הפוגע יש ביטוח מקיף על פי דברי הסוכן ביטוח שלו. מה עושים עכשיו, אני נשאר בלי רכב וקשה לי לתפקד בחיי היום יום.

שלומי


תשובת פורום התיקון הבטוח:
איננו נותנים יעוץ לגבי הליכים שכבר מתנהלים בבתי המשפט. יש לפנות לעורך הדין המייצג אותך בהליך.

התביעה טופלה, הכסף לא שולם

אני מבוטחת בחברת שירביט. מישהו פגע ברכב שלי והתקשרתי לביטוח שלי להודיע על התאונה. חברת הביטוח שלחה אותי למוסך שלהם שם ביקשו ממני לשלם להם במזומן או שלא יתחילו בעבודה. התקשרתי לביטוח שלי וסיפרתי להם, אמרתי שאין לי כסף מזומן ואני יודעת שנותנים שיק דחוי לשלושה חודשים עד לקבלת הכסף בחזרה. אמרו לי שזה לא כך בדיוק ואין מה לעשות, שאני אשלם למוסך והם יחזירו לי את הכסף תוך שלושה חודשים.

אחרי שלושה חודשים התקשרתי לביטוח ואמרו לי שהתביעה התקבלה והביטוח של הפוגע צריך רק להעביר את הכסף והם ישלחו לי שיק הביתה. חיכיתי חודש, התקשרתי ופתאום אומרים לי שזה בכלל לא טופל כי הפוגע מסר לי ביטוח חובה ולא צד ג' והם מנסים לברר איפה הוא מבוטח. הם גם אמרו שלא עונים בטלפון ושאני אנס לברר בעצמי. במענה הקולי אפשר לברר את מצב התביעה ושם אומרים שהיא טופלה והכסף נמסר. כאן הבנתי שהם לא רוצים להחזיר לי את הכסף שלי ואני מנסה כל הזמן להיתקשר ואין מענה. ברגע ששומעים את השם שלי שמים אותי בממתינה ואחרי זה הניתוק בפנים. כאן הבנתי שאת הכסף שלי לא אראה לעולם ואני בבעיה.

מירי


תשובת פורום התיקון הבטוח:
חשוב להבין: 1. הפניית חברת ביטוח ו/או סוכן ביטוח למוסך, הינה המלצה בלבד ללא תוקף מחייב ואף לא ניתן להתנות בירור חבות על ידי חברת הביטוח בפניה למוסך מסויים. רצוי תמיד להשתמש בשירותי מוסך מוכר איתו לבעל הרכב יש מערכת יחסים קבועה ועליו הוא סומך ולאו דווקא להשתמש בשירותי מוסך לא מוכר.
2. למוסך אין חובה לספק אשראי עבור תיקון בו השקיע חלקי חילוף, חומרים וזמן והוא רשאי לגבות תשלום עבור עבודתו על פי תנאי האשראי המקובלים אצלו בעסק – בהסכמה כמובן. רצוי וחשוב לסכם תנאים אלה קודם לתיקון הרכב.
3. יש לברר מראש האם חברת הביטוח מתייחסת לתביעה כתביעת פוליסה או כתביעת צד ג'. יש הבדלים רבים, כולל מבחינת שעור ההשתתפות העצמית, זהות השמאי ושכר טרחת השמאי.
4. יש לקבל עמדה בכתב מחברת הביטוח ובהתאם לכך, לפנות לקבלת סעד בערכאות.

לא זכאית לביטוח. אז מה אם שילמה

אני בת 23 ונחשבת נהגת צעירה ובשל כך כשאימי ביטחה אותי בחברת תשעה מיליון, היא שילמה יותר. לא מזמן עשיתי תאונה ראשונה מאז הוצאת הרישיון שלי. הם שלחו אותי למוסך דרכם ואמרו שגם מי שפגעתי בו ילך דרכם. הכול טוב ויפה, שילמתי השתתפות עצמית גבוהה יותר מהיותי נהגת צעירה וחיכיתי. פתאום גיליתי שהחברת ביטוח טוענת שאני לא זכאית לביטוח מטעמם והם לא שילמו לאדון שפגעתי בו ולכן הוא תובע אותי על הכסף. בנוסף הם רוצים את הסכום ששילמו לי לתיקון בחזרה.

אחרי אינספור טלפונים, שיחות עם מנהלים ובירורים, הם טענו שהוקלטנו ונתנו פרטים שיקריים בנוגע לנהג הראשי. לאחר מכן הם שלחו לזה שתובע אותי מכתב ובו נאמר שזה קשור בכלל בי, שאין לי ותק מסויים. בקיצור נעשה הכול בכדי לצאת מידי חובה.

אשמח אם תוכלו לעזור לי בעצה בכבוד רב ותודה מראש,
אורטל


תשובת פורום התיקון הבטוח:
בנסיבות המתוארות, בפרט כאשר יש טענות של חברת הביטוח כלפי המבוטח, רצוי לפנות לייעוץ משפטי.

צרות בצרורות

שלום שמי ירון ויש לי סיפור לטפס על הקירות ממש. לפני חמישה חודשים התנגשתי ברכב שיצא לצומת בלי מתן זכות קדימה, פגעתי בו והוא הודה באשמה אבל שינה דעתו לאחר שדיבר עם הביטוח שאמרו לו שבצומת יש רשלנות תורמת לשני הצדדים. לאחר שסידרו את הרכב, באתי לקחת אותו אבל הוא לא הניע אז לקחו אותו לחשמלאי שאיבחן תקלה בסטרטר ובחמם מצתים של הסולר. החשמלאי התקשר לשמאי, השמאי אישר בטלפון את התיקון אבל לאחר שהגיע התשלום התברר שהעבודה של החשמלאי לא אושרה. לאחר בירור של הסוכן, השמאי יצא שקרן. אני כמובן שילמתי את החשבון של התיקון ועד היום לא קיבלתי את הכסף. כמובן שהיו בעיות ברכב חלופי, בעיות עם הגרר הכל פתוח.

סיפור שני – פגעתי ברכב חונה וחיפשתי את בעל הרכב להודיע לו. נתתי לו את הפרטים ושרציתי לנסוע התברר לי שנשברו כמה חלקים בגלגל הימני וצריך גרר. זה קרה בירושלים בתאריך 7.9.09. מממס"י אמרו שלוקחים את הרכב למגרש ושיתאפשר ישלחו אותו למוסך שלי בקרית גת אבל יש בעיה עם הרכב שלי כי הוא עמוס בציוד יקר אז אמרו לי להוריד ממנו הכל. דיברתי עם הסוכן שסידר שיקחו את הרכב מיד למוסך בלי תחנות.

הרכב סודר, יצאתי מהמוסך אני שומע רעשים לא רגילים מהצד שניפגע. בחשבונית כתוב בצורה ברורה החלפת חלקים כאלה ואחרים משומשים. חזרתי למוסך, בדקו שהחלקים שהחליפו לא תקינים ובמקום החליפו לחלקים חדשים. רק בשעה שלוש בצהריים יום שישי האחרון יצאתי מהמוסך. את הרכב החלופי קיבלתי רק ליומיים כשהרכב היה במוסך ארבעה ימים.

הצרה הבאה לא איחרה לבוא. לאחר שעתיים שיצאתי מהמוסך בצומת שזכות הקדימה שלי פגע בי רכב. יצאתי מהרכב רועד לא יודע איפה בדיוק להניח את עצמי. כמובן שבעל הרכב ביקש סליחה ושהוא אשם. מעניין מה יקרה ביום ראשון זאת נדע בהמשך. כל תאונה כזו עולה לי בהון, אני עצמאי הרכב כל כך חשוב למערך התפקודי שלי שישבתי עם הסוכן בכדי להבהיר לו שאני חייב רכב חלופי מסחרי לטובת המשך פעילותי אבל דיבורים ומעשים לחוד. הרכב החלופי שקיבלתי הוא יונדאי גאץ עם הגבלה של 200 ק"מ ליום. שתי התאונות הראשונות גרמו לי נזק כספי של למעלה מ-50,00 ש"ח הוצאות לא צפויות. למה משלמים ביטוח?

ירון


תשובת פורום התיקון הבטוח:
1. רצוי וחשוב לנתק את התיקון של הרכב מחברת הביטוח ו/או סוכן הביטוח ולפיכך לבחור בעצמך את המוסך המתקן, את השמאי המטפל (שיכול להיות שמאי מרשימת חברת הביטוח או שמאי פרטי) ולשלם עבור התיקונים בעצמך. במקרים אלה תוכל לתבוע את המוסך באופן אישי ואת חברת הביטוח באופן אישי ולוודא כי המוסך יתקן את רכבך כמו שאתה רוצה וכנדרש לפי צרכי ההשבה לקדמות של הרכב ולא תחת אינטרסים של חברת הביטוח הנמצאת באופן טבעי במקרה כגון זה בניגוד עניינים מובנה עם האינטרסים שלך (חברת הביטוח מעוניינת להוזיל עלויות – אתה תרצה לקבל את המוצרים הטובים ביותר ).
2. אחרי שתיקנת את הרכב וקיבלת את דו"ח השמאי, זה הזמן להפעיל את סוכן הביטוח שיטפל בתביעות. במידה והלה לא הצליח בזמן סביר להשיב לך את הוצאותייך (דרך חברת הביטוח שלך ו/או באמצעות גבייה מהמזיק), אין מנוס – פניה לבית הבית המשפט.
3. עלות הרכב התחליפי היא גם חלק מהתביעה.
4. הפסדים "עקיפים" כגון אובדן הכנסות וימי עבודה ניתן לתבוע בשתי קונסטלציות: מול צד ג' וכן מול הפוליסה, אך ורק במקרים בהם מוכח כי השיהוי בתשלום תגמולי הביטוח גרם לנזק שעל חברת הביטוח היה לצפותו.
5. סוכן הביטוח מחוייב בחובת נאמנות ללקוחו, לא רק בשלב קימום הפוליסה אלא גם בשלב סילוק התביעה.

המוסך, השמאי והסוכן נגדי

הרכב שלי ניפגע בתאונת דרכים והנזק לפי שמאי נקבע 53.6 אחוזים.
1. אני לא הייתי בזמן שהשמאי ביקר במוסך.
2. הרכב תוקן ללא ידיעתי וללא אישור ממני.
3. אני לא מרוצה מהטיפול ברכב. הורכב לי פנס שבור והמוסך מושך אותי בתירוצים כבר חודשים.
4. אני חושד שהמוסך, השמאי וסוכן הביטוח מרמים אותי יחד.
5. מה עלי לעשות ואיך אני יודע שלא מרמים אותי
תודה, יורם

תשובת פורום התיקון הבטוח:
1. גם המבוטח הוא לקוחו של שמאי החוץ (ככל שאכן מדובר בשמאי חוץ מתוך רשימת חברות הביטוח ולא בשמאי פרטי שהמבוטח הזמין ושילם לו, שאז הוא לכאורה מחוייב לחוות דעתו) החייב לשתף את הלקוח בתהליך השומה ולדווח לו, ולא בדיעבד.
2. אם חוות הדעת לא הומצאה מבעוד מועד לכאורה יש לבדוק האם הופרו הזכויות על פי חוזר השמאים המחייב למסור לידיך אומדן נזק ראשוני ולאפשר לך להגיש חוות דעת שמאי נגדית.
3. על פי הוראות משרד התחבורה, רק בעל הרכב נותן הנחיה למוסך להתחיל בעבודה.
4. יש לבדוק, אפשרי באמצעות שמאי אחר, את דו"ח שמאי החוץ – האם מדויק מבחינת תימחור ושעורי הנזק. יתכן ששעור הנזק בפועל גבוה יותר וראוי היה להכריז עליו כאובדן מוחלט ולא לתקנו.
5. בנזק של מעל 50 אחוזים (ועד 60 אחוזים) יש לחברת הביטוח פררוגטיבה האם להכריז על הרכב כ"אובדן להלכה", שאזי היא מקבלת את הבעלות ברכב ומשלמת למבוטח את מלוא ערכו.
6. פגמים וליקויים בתיקון ברכב: אם זה מוסך הסדר, האחראים הם המוסך וחברת הביטוח. אם מוסך פרטי, אחראי המוסך ואין זה קשור ליחסי הביטוח.

נכשל בטסט ללא סיבה

בהמשך לכתבה הנ"ל (ראו קישור מצורף), היה לי בדיוק את אותו המקרה באותו מכון "דינמומטר" בתל אביב (יד אליהו). הייתי ב-27/8/09 בטסט בדינמומטר ת"א ואמרו לי שיש לי נזילה מהמערכת הגה. שאלתי מאיפה הוא זיהה את הנזילה כי אני הנדסאי רכב, וענו לי שבשביל זה יש מוסך שיגיד מהיכן הנזילה.

הסברתי לבוחן שלא היה חסר לי אף פעם שמן הגה, אך הרב בוחן התייחס אלי בזלוזל ואמר לי שאני יכול להמשיך לדבר שטויות עד 16:30 שזאת שעת הסגירה שלו. נאלצתי ללכת למוסך שיבדוק את הטענה והוא כמובן רשם שאין שום נזילה ולא נגע בשום דבר במערכת. יש לציין שהמוסך גם לא עשה שום שטיפה לאזור אך נאלצתי לשלם לו 150 ש"ח על בדיקה ואישור. הגומיה של המסרק אכן היית רטובה אבל כתוצאה מטפטוף של הצינור ניקוז של המים מהמזגן. איזה חוסר מקצועניות זאת, הוא לא היה יכול לשים את האצבע הקדושה שלו על הגומיה ולראות שמדובר במים ולא בשמן הגה אדום!

נאלצתי לשלם גם למוסך 150 ש"ח וגם על בדיקה חוזרת ועל עמידה בתור חוזרת. איך זה הגיוני שהרכב עבר את הטסט הנוסף בדיוק באותו מצב ששנכשל בפעם הראשונה? מה, נפלו השמיים במהלך 16 שעות?

יש לציין ששבוע לפני הטסט אכן הוחלפה משאבת הגה כוח בגלל שהמיסב של המשאבה הקודמת התחיל להרעיש ובנוסף לכך נפתח הגיר האוטומט לצורך ניקויו והחלפת שמנים אך לא נשארו שום עקבות מהפעולה. יש לי את כל הקבלות מאותו יום כולל הטופס בדיקה שהכשילו אותי.

אופיר רודניצקי.


תשובת פורום התיקון הבטוח:
ניתן להפנות תלונות כנגד פעולה של מכון רישוי לאיגוד מכוני הרישוי ו/או למשרד התחבורה - אגף הרכב (ראה קישורים מצורפים). ככל שנגרם נזק כספי בגין דו"ח שגוי ממכון רישוי (כגון רכישת רכב פגום על בסיס הדו"ח), יש מקום לבחון הגשת תביעה נזיקית לביה"מ.

  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully