וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: שומה נגדית "סודית"

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח

14.1.2010 / 20:13

תופעה חדשה ומסוכנת של חברות ביטוח: שומה נגדית "סודית", שמטרתה הפחתת הפיצוי למבוטחים והכל בניגוד לחוק, לכללי האתיקה ולצדק הטבעי

בשבועות האחרונים אנו נתקלים בתופעה חדשה (למעשה, כל התופעות ישנות עד מאוד, אך תמיד לובשות כסות חדשה) של מספר חברות ביטוח בישראל - הפקת שומה נגדית ו"סודית" של שמאי בקר/חוץ (כנגד השומה היחידה והמוכרת למבוטח ולמוסך, המופקת על ידי שמאי חוץ שנבחר מרשימת שמאי החוץ של חברת הביטוח) והתבססות עליה לצורך תשלום הנזק למבוטח. באורח פלא כל השומות הללו, הן "שומות כלכליות" פסולות המפחיתות את הפיצוי למבוטח והגורמות לו לחסר כיס וכמובן, מובילות את המבוטח הנמצא במצוקה וברגשות תסכול, לחפש סעד אצל המוסך "הסורר" שהשיב את רכבו לקדמות על פי מחירי שוק ולא על בסיס מחירי מוסך ההסדר ומחירי החלקים הרצויים לחברת הביטוח.

פעולות אלה נוגדות כמובן את הסדר השמאים - הדין הקיים, וכן את כללי התנהגות השמאי המתחייבת על פי דין, נוגדות את כללי האתיקה המסחריים, ונוגדות את כללי הצדק הטבעי.

אנו כמובן מגנים בשאט-נפש את הפעילות הזו ואת שמאי הרכב הספציפיים אשר משתפים פעולה ליישום פעולות כגון אלו שתכליתן – הגדלת רווחים על חשבון המבוטחים תוך פגיעה ממוקדת ומכוערת במוסכים חופשיים שחברת ביטוח ספציפית חפצה ברעתם.

מאז ומתמיד ידענו והתרענו - חלק גדול מהעוולות הביטוחיות אינן יכולות להתבצע ללא שיתוף הפעולה של שמאים וצר לנו על כי תמיד נמצא "השמאי התורן" שיאות לפגוע במבוטח ובמוסך בו בחר לתקן את הרכב (ואחר כך, מן הסתם, ילין על שעור שכר הטרחה הנמוך שהוא מקבל מחברות הביטוח). אך לא הכל שחור, כמובן, ויש סעד ויש דין ודיין. לידיעתכם - מבוטחים ומוסכים שהתלוננו על חברות הביטוח ועל שמאים המייצרים שומות-כלכליות "מטעם" ו"לטעם", זכו כבר למענה חיובי מהרשויות והחברות שפעלו כך נאלצו להוציא מכתבי הסבר מגמגמים ומביישים בתוספת צ'ק שכיסה את הפער המלאכותי.

אנו מקווים כי המפקח על הביטוח, מלבד הטיפול הפרטני והמבורך שהוא עושה לתיקון מיידי של עוולה ספציפית, יחמיר מאד עם מבטחת הנוהגת באמצעים פסולים אלה על מנת שמקרים אלה לא יישנו. אנו מבטיחים כי מחלקת פניות הציבור של איגוד המוסכים בישראל, תסייע לכל מבוטח/מוסך בהוקעת כל שמאי רכב הנוהג באופן פסול כגון זה לרבות הגשת תלונות לוועדת האתיקה לשמאי הרכב במשרד התחבורה.

מאחר ובתנאים ובנתונים הנוכחיים, וזאת על פי תלונות מבוטחים ודיווחים של מוסכים/מוסכי הסדר, תיקוני רכבים שעברו תאונות דרכים, מתנהלים באקלים מקצועי הזוי בו המוסך, האחראי על השבה לקדמות של הרכב, נדרש ליישם סטנדרט בסיסי נמוך של תיקון, על מנת לממש את חוזהו עם חברת הביטוח ומבלי להתייחס למשמעויות אחרות העלולות להיגרם מיישום אוטומטי של סטנדרטים נמוכים בתיקון תאונה. אנו כמובן נפעל כנגד מוסכים שיסכימו להוציא מתחת ידם תיקון רכב לא מקצועי ולא בטוח. חובתם המקצוע והמוסרית בעת ניסיונות השבה לקדמות שאינם מתיישרים עם שיקול דעתו המקצועי ובטיחות הרכב הינה לעדכן את המבוטח והפנייתו לייעוץ מקצועי ולסעד משפטי.

בטוחני כי אורך הרוח של נותני השירות בתחום הרכב הזוכים לשיתוף פעולה מצד לקוחותיהם, המעוניינים בהשבה לקדמות של הרכב ובתיקון איכותי, מקצועי ובטוח וכזה שלא יפגע גם בערכו המסחרי של הרכב - ינצח את שוק העוולות הזה עד לביטול הבידול בהשתתפות העצמית למבוטח (פיתוי רע המכונה - "הטבה") ו/או עד שיגווע מעצמו ובאופן טבעי שוק מוסכי ההסדר באופן שהוא מנוהל כיום.

שמרו על זכותכם להיות חופשיים ושמרו על זכותו של לקוח המוסך לתיקון בטוח ולהשבה לקדמות ראויה על פי סטנדרטים מקצועיים של בטיחות ואיכות. בסופו של דבר זה משתלם לכולם.

  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully