וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי נוהג טוב יותר: גבר או אשה?

מערכת רכב

7.3.2014 / 14:50

לרגל יום האישה, בחרנו לבחון פערים בביצועי הנהיגה והרגלי השימוש ברכב בין גברים לנשים. האם הגברים באמת נוהגים טוב יותר? האם נשים אדיבות מהם בכביש? התוצאות מפתיעות, ואולי לא

נהגת. ShutterStock
מלחמת המינים. גבר או אשה, מי נהג מיומן ואחראי יותר?/ShutterStock

על עובדה אחת לא ניתן לחלוק: גברים מעורבים יותר בתאונות דרכים מאשר נשים. מנתוני אור ירוק שפורסמו בעבר, עולה כי אחוז הנשים המעורבות בתאונות דרכים עומד על כ -23% מבין הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בין השנים 2003-2010. עוד עולה מהסקר, כי רק 10% מהנהגים המעורבים בתאונות קטלניות הן נשים. מה הסיבה לפער הדרמטי בשיעורי המעורבות? האם התשובה לכך נתונה רק במספר הרב יותר של גברים שנוהגים ? מוטי כהן - פסיכולוג תעסוקתי ותרפיסט: "ההסבר לפער במעורבות של נשים בתאונות דרכים על פני גברים טמון בין השאר בנכונות הפחותה של הנשים ליטול סיכונים כאשר מדובר על הפעלה של מערכות טכניות. הביטחון העצמי המובנה של גברים בכל הנוגע להיבטים טכניים בא לידי ביטוי גם בכביש".

לדבריו, יש יתרון מסוים לגברים כאשר מדובר על תפיסה מרחבית, עדות לכך ניתן לקבל גם בהיקף מספר הנשים שמסיימות קורס טיס. "בין השאר, אני גם מעורב בהליכי המיון לקורס וכיום, לאחר מספר שנים בלתי מבוטל בהן הוסרו החסמים בפני נשים להתקבל לקורס, מיעוט הנשים שמסיימות אותו מעיד על כך. אולם דווקא המיומנות הטובה יותר היא שגורמת לגברים ליטול סיכונים משמעותיים יותר, ולראיה, בסופו של דבר, סיכונים אלו מתממשים לכדי תאונות דרכים. כך או אחרת, בסופו של דבר האגו הגברי גובה קורבנות רבים על הכביש, חוסר הסלחנות שלו וקשיחותו , בצירוף של חוסר סבלנות וביטחון עצמי מופרז - יוצרים סטטיסטיקה מצערת של תופת בכביש".

למי יש יותר כבוד

חיזוק לנתוני אור ירוק מתקבל מנתונים חדשים שמפרסםמועדון הצרכנות של עובדי חברות ההיי-טק "הייטקזון". לרגל יום האישה, ערך המועדון סקר בקרב עובדי החברות ממנו עולה כי 33.3% מקרב הנסקרות העידו כי הן חשות מידי יום במהלך הנהיגה תחושה של זעם על הכביש וזאת בניגוד ל-69% מהגברים שהעידו כי מידי יום הם חשים זאת, כך לדברי נועם בוסידן , מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות הייטקזון.

סוגיה נוספת שנבחנה בסקר, היא הפער באדיבות של שני המינים על הכביש. מנתוני הסקר עולה, כי 45.8% מהנשאלים השיבו כי הם מאפשרים לנהגים אחרים לצאת מהחניה תוך האטה של הרכב, לעומת כ-62.3% מהנשאלות שהעידו כי הן נוהגות באופן הזה דרך קבע.

במסגרת הסקר, נבדק ההבדל בין המינים בכל הנוגע למתן אפשרות לעבור מנתיב לנתיב. הנתונים מלמדים כי שיעור הנשים שמאפשר באופן קבוע לעשות כן, עומד על כ-51%, וזאת בניגוד ל-29.8% מהגברים שהשיבו כי הם "מוחלים על כבודם" ומאפשרים זאת. עוד הוצגה לנשאלים שאלה הבוחנת את מספר הצפירות הממוצע בכל נסיעה. מעיבוד הנתונים, עולה כי 35.2% מהנשאלים השיבו כי הם צופרים לכל הפחות 5 פעמים במהלך נסיעה ממוצעת בת שעה, וזאת בניגוד ל-20.3% מהנשים שהשיבו כי הן נוהגות לעשות כן.

מדינה של מכוניות ליסינג

המציאות מלמדת, כי קיים פער בין נשים וגברים בכל הנוגע לנאמנותם כלפי המעביד בהתייחס לאופן בו הם משתמשים ברכב ממקום העבודה. עובדים רבים מקבלים מהמעביד רכב שתכליתו לשמש לצורכי עבודה, אולם פעמים רבות העובד או העובדת עושים שימוש ברכב לצורך ביצוע משימות שמוגדרות כפרטיות, וזאת למעשה תוך חריגה מהנהלים וההנחיות. לצורך בחינת הפער בין מספר הנסיעות הפרטיות שמבצעים נהגים לעומת נהגות, בחנה לאחרונה חברת 'עוקץ' את הסוגיה באמצעות עיבוד נתוני סקר שנאספו, תוך כריית נתונים ממערכת בקרת נסיעה וחישוב שווי רכב המבקרת נתוני נסיעה של כעשרת אלפים כלי רכב.

מעיבוד נתוני הסקר עולה, כי מספר הנסיעות הפרטיות שמבצעים מחזיקי רכב גבוה בכ-20.5% ממספר הנסיעות הפרטיות שמבוצעות על ידי מחזיקות ברכב. לדברי עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בעוקץ מערכות, "שימוש ברכב לצורך ביצוע מטלות פרטיות מגדיל באופן ניכר את הוצאות המעביד ומהווה חריגה ברורה ומטרידה מהנהלים, תוך סטייה מתנאי החוזה עליו חתום העובד. במציאות בה המעביד נדרש לקצץ ככל שניתן בהוצאות על מנת להימנע בראש ובראשונה מפיטורי עובדים - על העובדים להפגין לויאליות לארגון ולא לפעול בחוסר אכפתיות".

לדברי עו"ד דגנית לפידור זינגר, מומחית לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות': "שימוש ברכב עבודה לצרכים פרטיים, למרות שהדבר אסור על פי תנאי חוזה העבודה, מהווה עבירת משמעת. עבירה שיכולה בנסיבות מסוימות להוות עילה לפיטורים, לבטח אם המעביד הזהיר את העובד שלא יעשה כן, אולם זה בחר להתעלם ולהמשיך לפעול באופן הזה. מדובר על התנהלות מזלזלת שהמעביד אינו צריך להשלים עימה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

תורידי את הרגל מהגז

נתון נוסף שעולה מהסקר הוא שנשים נוהגות לאט יותר מגברים. עיבוד הנתונים מעלה, כי מספר הפעמים שהנשים נהגו במהירות שעולה על החוק נמוך ב-29.8% ממספר הפעמים שגברים נהגו במהירות מופרזת. לדברי עמי ברגמן, "מלבד סיכון חיים האדם, הן של הנוהג והן של הסובבים כתוצאה מנהיגה במהירות מפורזת, יש לכך גם השפעה על תזרים המזומנים של המעסיק. מחקרים מלמדים כי נהיגה מתונה חוסכת 10%-20% בצריכת הדלק. לדוגמא, עובד שיוצא בזמן לפגישות, תוך תכנון מושכל של שבוע העבודה שכולל שילוב נסיעות לאזור דומה והקפדה על תקינות הרכב ותפעול נכון וחסכוני שלו, יכול להקטין באופן ניכר את הוצאות הארגון בסעיף זה. כמובן שהפתרון היעיל ביותר ברוב המקרים הוא לא שימוש רק במקל אל מול העובדים וחיובם על חריגות מהתקציב שהוגדר אלא, גם הענקת תגמול על התייעלות בגדר" חוסכים, נהנים ושומרים על החיים.

ההבדל בין נשים וגברים מתחדד גם כאשר בוחנים את סוגיית מעורבות הנשים בעבירות ביטוח בתחום הרכב. בחינת הפסיקה מלמדת כי נשים מעורבות פחות בעבריינות ביטוח בתחום הרכב - רכוש, ומתעוררת השאלה מדוע. חוקר הביטוח אלי שדה, מנהל חברת לקט מידע שעוסקת גם בחקירות ביטוח מסביר: "התשובה לכך נעוצה במקרים רבים בחוסר הפניות של הנשים לנושא מכונאות ופחחות הרכב, שנדרשת לרוב לשם ביצוע של הונאת ביטוח. בתחומי ביטוח אחרים, נדמה כי שיעור המעורבות של גברים ונשים בעבריינות ביטוח אינו שונה באופן משמעותי. כך למשל בהונאות בתחום הרכוש דירה, אולם כאמור בתחום הרכב, נדמה כי הנשים מעדיפות לסיים את מהלך התביעה מהר ככל שניתן ולא לקחת סיכונים מיותרים".

עוד מתוך מדור משפט וביטוח בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully