וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליון שקל במזומן: כך רוכש עבריין מכונית יוקרה

מערכת רכב

11.4.2014 / 8:08

משפחות פשע רוכשות רכבי פאר במיליוני שקלים במזומן ורשויות המס והמשטרה עדיין חסרות אונים. מי אשם? כנראה הממשלה

מרצדס S  קלאס 2013. אתר יצרן
מרצדסים לכל אחד. S קלאס החדשה/אתר יצרן

אם נבחן את המצב כיום, מרבית האנשים הפרטיים שרוכשים רכב בישראל, נאלצים לבצע עסקאות מימון ארוכות טווח כדי לעמוד בתשלומים. אבל לא רחוק מהעין, ובמרחק פגיעה בחפים מפשע, שוכנת אוכלוסייה מסוכנת שמתניידת ברכבי יוקרה בשווי מיליונים, ולהם כאמור אין כל מכשול כלכלי שעומד בדרכם בפני קניית מכונית יוקרה מפוארת, כאן ועכשיו ומבלי לחשוב פעמיים.

"לפני כחודש נכנס אלי לסוכנות בחור צעיר כבן 25 עם שני שומרי ראש. אחרי מו"מ קצר של רבע שעה, הוא קרא למלווה הבטחוני שלו, והניח לי על השולחן 680,000 שקל במזומן ויצא עם ב.מ.וו 640. עכשיו, אם אתה חושב שזה מקרה חד פעמי, אתה טועה. לא מעט מהלקוחות שלי משלמים במזומן. וזה לא רק בסוכנות שלי, לא מעט מהעסקאות שמתבצעות הן בכסף מזומן. אותי לא מעניין מאיפה מגיע הכסף כמובן. ברור לי שהוא לא הרוויח אותו במימוש אחזקות בחברת הייטק. אני סוחר רכב ולא חוקר של רשות המיסים. אותי מעניין רק דבר אחד – להרוויח".

עדות זו, של סוחר רכב מאיזור הצפון, הינה דבר שבשגרה במדינת ישראל. אנשים בעלי כיסים עמוקים שמעוניינם לטשטש את מקור הכספים מבצעים עסקאות במזומן על מנת לחמוק מתשלומי מס. לפי אומדני רשות המסים, כרבע מהפעילות הכלכלית בישראל אינה מדווחת, ומשמעות הדבר היא אובדן של 40–50 מיליארד שקל בשנה בהכנסות המדינה. בשנים האחרונות איפוא, גדל בסיס המזומן בקצב מואץ: על פי נתוני בנק ישראל, כמות המזומן בישראל עמדה בסוף 2012 על כ?55 מיליארד שקל, לעומת 49 מיליארד שקל ב?2011 ו?45 מיליארד שקל ב?2010. ב?2009 עמד הסכום על 41.5 מיליארד שקל בלבד — זינוק של 18% בתוך שלוש שנים.

לאן נעלם הכסף

סוגיית ההון השחור , ובכלל זה גם מאות מיליוני השקלים שזורמים מידי שנה בין סוחרי הרכב העירה את ממשלת ישראל מתרדמת, וזו החליטה להקים את "ועדת לוקר למלחמה בהון השחור".

הועדה הציעה לצמצם השימוש במזומן בעסקות לעד 5,000 שקל, בעוד המגבלה תהיה תקפה לעסקאות בין עסקים ולעסקאות בין לקוחות לעסקים. כל עסקה מעל לסכום זה תוכל להיעשות באמצעות צ?קים, העברה בנקאית או אמצעי תשלום אלקטרוני. ראש הוועדה הראל לוקר: "אנחנו מתרכזים כאמור בנושא המזומן. אין שום סיבה שאדם יקנה מרצדס ב-400 אלף שקל במזומן, אלא אם הוא עבריין מס, וזהו הון שחור.

ניצב מני יצחקי, ראש אגף חקירות מודיעין במשטרת ישראל אמר בעבר כי "ברור שעבריינים אוהבים מזומן, ובשטרות גדולים ורצוי בשטרות זרים. זה יותר נוח ויותר מתאים לאופי העבודה שלהם. ברמת השטח, כמעט בכל פשיטה שאנחנו עושים בבית או בעסק אנחנו מזהים כמויות לא מבוטלות של כסף זר יחד עם כסף מקומי, תמיד בשטרות גדולים. עד לפני כמה שנים היה לנו ברור שהמטרה שלנו בתפיסת סוחרי סמים היא לתפוס משלוח סמים. היום במקביל יש לנו צוות שעובד בפן הכלכלי יחד עם רשויות אחרות".

האומנם בישראל של שנת 2014, קשה יותר לבצע עבירות מס ובכלל זה להצטייד ברכבי יוקרה שהכסף לרכישתם מומן ע"י פעילות עבריינית שלא שולם בגינה מס כחוק?

בשנים האחרונות מתמודדות משפחות הפשע עם לחץ הולך וגובר מצד רשויות החוק. חקיקת החוק לאיסור הלבנת הון הובילה לחילוט נכסים רבים שהיו באחזקת ארגוני הפשיעה לרבות רכבי יוקרה ודירות בשווי של עשרות רבות של מיליוני שקלים.

כיום, כל תיק כלכלי של פשיעה חמורה המטופל על ידי משטרת ישראל מועבר במקביל או מייד לאחר מכן לידיי רשויות המס. בו בעת, מסביר עו"ד קובי כהן, מומחה בדיני מיסוי, לשעבר בכיר ברשות המיסים כי התופעה הולכת ופוחתת: "בניסיון להתגבר על החגורה המתהדקת סביבם, עושים העבריינים שימוש ב"בקופים" - גורמים במעמד היררכי נמוך בארגון, שתפקידם לעמוד בקו האש ולרשום את הנכסים על שמם תוך שהעבריין עושה בהם שימוש בפועל. כמו כן, בעת האחרונה אנו רואים יותר ויותר מקרים בהם העבריינים מעדיפים להתקשר עם חברת ליסינג בחוזה מאשר לרכוש רכב. בכך למעשה הם מקשים על רשויות המס לחלט את הרכוש.

מנגד, רשות המיסים מפעילה באופן תדיר את חוקריה שפועלים לאסוף מודיעין, גם באמצעות איסוף נתונים מסוכנויות ויבואני רכב. כך שבסופו של דבר, מסביר עו"ד קובי כהן, חייהם של העבריינים אינם קלים, בטח בהשוואה לפני מספר שנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הכסף לא תחוב תחת הבלטות

אין ספק שמשפחות הפשע אינן פועלות באופן חופשי כפי שפעלו בעבר, מסביר לוואלה! רכב רו"ח אשר מספק יעוץ חשבונאי, בין השאר לחיילים בכירים של משפחת פשע גדולה מאזור המרכז. "רשות המיסים פועלת באופן הרבה יותר אגרסיבי והפחד מחלחל לעבריינים. הם הרבה יותר שקולים, אולם עדיין הפאסון והשופוני משחק לרעתם וחלקם הגדול חי עבור זה.

"אם אתה רוצה לראות איך הדברים נראים, אני מזמין אותך לבוא איתי לנמל תל אביב ביום שישי ולראות את תצוגת המכוניות של המשפחה שמגיעה לשם מעת לעת, כי זה נראה ככה בערך: יוצא בחור צעיר בן 21, אולי קצת יותר, מתוך מרצדס 500 חדשה במחיר של מיליון שקל, ואליו מוצמדים שני שומרי ראש. עימם עוד מכונית ששייכת לכנופיה - ג'יפ של פורשה, שחור מטאלי עם גלגלי מגנזיום בגודל של מסך פלאזמה. בינתיים, מכונית שלישית מגיעה ומחנה לידם – ב.מוו 630 חדשה, מפלצת – וגם מתוכה נשפכים החוצה 3 בחורים צעירים עם 2 נערות ליווי".

את האצבע המאשימה על הרפיון לכאורה שקיים בהתמודדות עם הפשיעה הכלכלית והעמקת הגביה בקרב משפחות הפשע, אין להפנות לרשות המיסים, אלא למקבלי ההחלטות בממשלה, אומר רו"ח עופר אלקלעי, מומחה במניעת מעילות ושותף בפירמת הביקורת החקירתית אלקלעי מונרוב: "ביצוע חקירה מחייב ניתוב של כוח אדם מיומן, בעל השכלה כלכלית ומסוגלות להתמודד עם התחכום החשבונאי שהולך וגובר בקרב משפחות הפשע. ולשם כך נדרשים תקנים והקצאת תקציבים מתאימים. אין ספק שניתן לעשות יותר ולמעשה לחנוק פיננסית את משפחות הפשע, דבר שיוביל לחילוט בהיקפים משמעותיים יותר ולהעמקת הגביה. אולם כאמור, הדבר עולה כסף ואותו המדינה לא מנתבת די הצורך.

מה עושה המשטרה?

"הלחץ שמופעל על העבריינים מגיע גם מכיוון של משטרת התנועה שמנסה לקעקע אותם באמצעות מתן דוחות והזמנות לדין על עבירות תנועה", מסביר לנו עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה. "לעיתים, תוך מעקב בלתי פוסק אחריהם, השוטרים והבלשים של ימ"ר תנועה יושבים חזק על הזנב שלהם. חוקרי היחידה המרכזית של משטרת התנועה, בסיוע יחידת האופנועים ויחידות סמויות עוקבים אחר אותם עבריינים, אורבים ליד בתיהם וממתינים שיבצעו את הטעות הקטנה ביותר על הכביש, כדי לתפוס אותם.

השוטרים אורבים להם בצאתם ממועדונים, אירועים, חתונות וכו, מבצעים בדיקות סמים ושכרות. אין ספק כי הם ממררים להם את החיים" מוסיף עו"ד שור.

מפקד ימ"ר אגף התנועה, סנ"צ ידידיה סבג התבטא בעבר בהקשר זה והסביר על האמצעים העומדים לרשותו: "ההחלטה שלנו למפות העבריינים הבכירים באירגוני פשיעה בישראל ולבדוק האם הם נוהגים בניגוד לחוק היא עוד דרך שלנו לסייע למשטרה בהכנסתם לכלא של אותם עבריינים. זו אחת הדרכים שלנו לטפל בהם בדברים הקטנים שהם לא מעלים בדעתם שעליהם ניתן להכניסם לכלא. העובדה כי מדובר על עבריין, כל שכן בכיר, משפיעה באופן כזה או אחר גם על פסיקת בתי הדין לתעבורה. השופט שמקבל סקירה על עברו הפלילי של הנאשם בתעבורה, אינו יכול להתעלם ממנה והדבר מחלחל לתוך חומרת הפסיקה".

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully