וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוק איתן: רקטות באוויר, מסוממים בכבישים

מערכת רכב

18.7.2014 / 7:29

החרדה עושה את שלה: במהלך מבצע צוק איתן חלה עליה בהיקף הביקוש לסמים קלים ומשטרת התנועה לא עושה הנחות. "מה עדיף, שניטול כדורי הרגעה"?

קנאביס על שולחן. וואלה!, מערכת וואלה! NEWS
המצב הביטחוני העלה את מפלס החרדה, וגם את כמות משתמשי הסמים הקלים/מערכת וואלה! NEWS, וואלה!

המציאות החדשה שנכפתה על מרבית תושבי מדינת ישראל הביאה לעליה משמעותית במפלס החרדה והלחץ שחווים התושבים. הדי הפיצוצים והאזעקות הכניסו רבים לתוך מעגל האימה, דבר אשר הביא לעליה בהיקף הביקוש והצריכה של סמים קלים במהלך העימות בעזה. גורמים שבקיאים בשוק הקנאביס והחשיש בישראל, מדווחים כי במהלך תשעת הימים האחרונים, חלה עליה בביקוש מצד הצרכנים לקנבאיס ולחשיש. האם תמוה הדבר? לא ממש.

רבים מתושבי המדינה, מגלים במהלך השבוע האחרון תסמיני חרדה בשל האיום הרקטי שטווחו הורחב באופן משמעותי במבצע צוק איתן. מעדויות של גורמים המעורבים בשוק הקנאביס בישראל עולה כי במהלך המבצע חלה עליה משמעותית בהיקף הביקוש וצריכת הסמים הקלים ולא בכדי : מחקר שנערך באוניברסיטת וונדרבילט מצביע על השפעה שיש למריחואנה על האזור במוח המנטר את הפחתת החרדה ואת תחושת הבריחה.

לצד הסיכון שכרוך בשימוש בסמים ניצב סיכון לא פחות חמור: ממחקר שנערך בעבר בסיועה של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול אודות נטילת סיכונים ונהיגה מסוכנת, נמצא קשר ישיר בין חרדת מוות ובין מעורבות בהתנהגויות סיכוניות כלליות ,תוך מציאת קשר חיובי חזק בין שימוש בחומרים פסיכו אקטיביים לבין נהיגה מסוכנת. עוד נמצא, כי ככל שעולה וותק הנהיגה, כך גם עולה רמת הנהיגה המסוכנת.

הבעיה היא כי הקשר הסיבתי בין אלכוהול ותאונות דרכים נצרב היטב בתודעה של הציבור, אולם נדמה כי הזיקה שבין עישון קנאביס למעורבות בתאונות עדיין לא התבססה. הטאבו החמור סביב שכרות ונהיגה אינו קיים כאשר מדברים על עישון סמים קלים.

בנהיגה, זה עולם אחר של גזירות ועונשים

למרות מדיניות הענישה המקלה לפיה המשטרה אינה ממהרת להגיש כתבי אישום על שימוש עצמי בסמים קלים, בכל הנוגע לעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים נותרה המדיניות קשוחה ובלתי מתפשרת.

א', שקונה באופן קבוע ובצורה מרוכזת לקבוצת חברים מספר לוואלה! רכב: "אני לא מבין על מה אתם מתפלאים. באיזה עוד מדינה הציבור מקבל כל היום רקטות ופצצות על הראש? ברור שיש עליה! לדעתי משהו כמו 20%, אולי קצת יותר בכמות החומר שמושכים ממני. אני לא דופק את הקליינטים שלי ולא מעלה מחירים, אלא כפי שאני עושה בכל פעם: לוקח על הדרך כמות קטנה עבורי בשביל לעשן קצת". עוד הוא מוסיף, כי "גרם של קנאביס מסוג היידרו עולה 100 שקל. ואם מדובר על חומר משובח או רפואי שאני משיג, אז אני גובה 110 שקל אבל יש סוחרים אחרים שמנצלים את המצב וגובים סכומים גבוהים יותר".

גם ע', משתמש ותיק בקנאביס מציין כי בשבוע האחרון הוא צורך כמות גדולה יותר. "כל המתח הזה פשוט הורס אותי. אני לא יכול לצפות כל היום בחדשות ולראות את כל התופת הזו שקיימת במדינה. אני שבור מהמצב הכלכלי. אני מרוויח טוב אבל לא גומר את החודש. תוסיף לזה את המצב הביטחוני ואת החרדה של הקיום שאני חי בה. חייב קצת לברוח להתנתק מהדרמה המטורפת שמתחוללת במדינה. אז אני מעשן יותר. אני לא יוצא בשבוע האחרון בערבים אז החברים מגיעים אלי, או שאני נוסע לבית של אחד מהם. אם בשבוע רגיל אני קונה 3 גרם מריחואנה אז בשבוע האחרון קניתי 6. כך גם כל החברים שלי".

איזור הדרום: פחד משתק, אז מה הפלא שצורכים סמים?

ד', שפעיל הוא בתחום הסמים הקלים באזור הדרום מחזק את קודמיו: "יש עליה. ועוד איך שיש עליה. מזמינים יותר. הציבור שאני עובד איתו גר באזורים המטווחים וגם אני, כמו כל אחד אחר שגר כאן, מפחד פחד מוות. הייתי השבוע בתל אביב והתנועה שם זורמת. יש פחות רכבים על הכביש אולם החיים ממשיכים. כאן החיים נעצרו ואני מבין לגמרי מדוע אנשים צורכים יותר סמים. נראה לך שעדיף לקחת כל היום כדורי הרגעה?! גם ככה זו מדינה בהפרעה, אתה רוצה לסמם את הציבור עם חומרים כימיים מלאכותיים? עדיף גראס. תאמין לי שעדיף גראס".

לדבריו, עתות משברים ביטחוניים מהווים "מאני טיים" מבחינת הסוחרים. חלק ניכר מהמריחואנה מגודל בבתים של אנשים פרטיים או של "קופים", שמשולם להם כסף בכדי שייקחו את הסיכון ויקימו חממה בתוך הבית. "אין ספק שבשבוע האחרון הסוחרים עובדים קשה יותר ומספקים יותר מריחואנה", כך מוסיף. "המאבק הבלתי מתפשר של יחידת מג"ן ויחידת המסתערבים של מג"ב דרום, בסיוע יחידות של צה"ל הפרוסות לאורך הגבול יצר מחסור בחשיש
ובגראס".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

משטרת התנועה: אין הקלות מיוחדות, למרות המצב

חרדה או לא חרדה, המציאות מלמדת כי שוטרי משטרת התנועה לא מדקדקים בנסיבות שהובילו לנהיגה תחת השפעת סמים, זולת דבר אחד בלבד: להבטיח כי הנהג יוכל לאחוז בהגה ולנהוג על פי דין, במתינות ובזהירות.

אומנם, קיימת הנחיה לגבי אי הגשת כתבי אישום כנגד אזרח כשהוא נתפס פעם ראשונה עם כמות מסוימת של סמים קלים לשימוש עצמי, אולם מציין עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה כי היא לא קיימת ככל שמדובר על נהיגה תחת השפעת סמים. לדבריו, ידה של משטרת התנועה 'כבדה' ואגרסיבית בכל הנוגע לעבירה זו והמשטרה מגלה מינימום התחשבות.

עו"ד שור מזכיר, כי על פי חוק נהג שייתפס נוהג תחת השפעת סמים, צפוי לפסילת רישיון נהיגה למשך שנתיים לפחות. לדבריו, מבחינה פרקטית נוטה התביעה לעתור אף לפסילה ארוכה יותר ואף לרכיבי ענישה נוספים כמו מאסר על תנאי, קנס ופסילה על תנאי ולעיתים גם מאסר בפועל. ישנם מחקרים שמצביעים על ירידה באופן הנהיגה הפרועה כתולדה של שימוש בקנאביס המפחית את המוטיבציה לשתות אלכוהול, אולם אל מול זה, לא ניתן להתעלם מהשפעת מריחואנה על הנהיגה שכוללת בין היתר זמני תגובה ממושכים יותר. כמובן שהוויכוח הוא תיאורטי בלבד אומר עו"ד שור, ואין מקום לבחון את עמדת משטרת ישראל בנושא.

תלוי גם בכמות

עו"ד שי רודה, מומחה במשפט פלילי שמייצג בין היתר עברייני סמים, מציין כי"מדיניות התביעה המשטרתית כיום בנוגע למי שנתפס פעם ראשונה עם כמות סמים קלים (חשיש, גראס) לצריכה עצמית עד 15 גרם, היא לא להעמידו לדין. מדובר על 15 גרם נטו של הסם, ובלבד כי מדובר באזרח נורמטיבי שלא היה מעורב בעבר בפעילות עבריינית, לבטח לא כאלה שהיה להם עבר פלילי בתחום.

לדבריו, היועץ המשפטי לממשלה קבע בעבר כי משיקולים של עניין לציבור, אין מקום למצות את הדין עם אנשים אלו, המהווים אנשים נורמטיביים. בה בעת, מדגיש עו"ד רודה כי ההקלה אינה חלה בכל מקרה בו אזרח ייתפס עם עציץ מריחואנה בביתוף שכן מדובר על עבירה חמורה בהרבה של גידול. "כמו בעבירות של סחר בסמים, כך גם במקרה של גידול, יש אפס סובלנות מצד רשויות החוק ורצון מובהק למצות את הדין עד לכדי הטלת עונש מאסר וריצויו בעבודות שירות, ללא משמעות לכמות החומר אף שהוא נועד לשימוש עצמי ולא לכוונת סחר".

שיטות חיפוש

בתוך כך, לא מעט נהגים בישראל מוצאים את עצמם מתבקשים לצאת מהרכב ולאפשר לשוטר לעשות בו חיפוש. כך למשל מתאר ב' מקרה שקרה לו: " נסעתי ברמת גן. ראיתי שוטר ונזכרתי שאין עלי רישיון נהיגה, אז האצתי את הרכב. השוטר דלק אחרי, עצר את הרכב וביצע חיפוש כולל, גם עלי וגם בתוך הרכב. שאלתי אותו מאיפה הזכות לחפש עלי סמים. הוא השיב כי נהגתי בנסיבות מחשידות".

לדברי עו"ד רודה, שוטר אינו רשאי לעשות חיפוש ברכב בגלל שמשעמם לו. צריך שיהיה לו חשד שאותו אדם מחזיק משהו לא חוקי. חשד מתעורר בנסיבות העניין. כלומר אם השוטר ראה כי משליכים מהרכב ג'וינט או מישהו נוהג בנסיבות מחשידות, בית המשפט העליון קבע בעבר כי חיפוש בנסיבות סתמיות שאינן מחשידות, פוסל את הראיות. בין אם מדובר בסמים, סכין או כל דבר אחר.

עוד הרבה משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully