וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם שואלים, עורך הדין עונה

ד"ר ועו"ד אסף ורשה

3.9.2014 / 9:49

מה הם זכויותיכם, מה הפיצוי המיועד והאם חברת הביטוח יכולה להחליט שלא לפצות אתכם בעקבות פגיעה מתאונה? קיבצנו שורה של שאלות נפוצות ותשובות בנושאים החשובים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כחודש, לאחר שהייתי בחתונה בה שתיתי משקאות אלכוהוליים, פגעתי בהולך רגל שחצה במעבר חציה. מבירור שעשה עולה כי במועד התאונה - רישיון הנהיגה שלי לא היה בתוקף מזה שלושה חודשים. האם המבטחת בפוליסת החובה יכולה להתנער מאחריותה לפצות את הולך הרגל בגין הנזקים הפיזיים שנגרמו לו בשל העובדה כי נהגתי שיכור וללא רישיון בתוקף?

נהיגה תחת השפעת אלכוהול או בשכרות של ממש אינה מהווה עילה לאי מתן כיסוי ביטוחי. עתה בהתייחס לסוגיית אי קיומו של רישיון נהיגה בתוקף, ככל שמדובר על יריעת הזמן המתוארת במסגרתה רישיון הנהיגה לא נשלל אלא פקע בשל אי חידוש האגרה, על פניו אין סיבה שחברת הביטוח תתנער מאחריותה.

האם אני יכול לקבל "על החשבון" את חלקו של הפיצוי אותו תשלם לי חברת הביטוח בסוף התביעה?

במידה והתאונה גרמה לנפגע לפציעות קשות ומהותיות, להן יש השפעה דרמטית על מהלך חיי היום יום, הרי שניתן במקרים מסוימים לפנות לחברת הביטוח בבקשה מיוחדת לקבלת פיצוי ביניים שנקראת "תשלום תכוף". מדובר בבקשה שכוללת את הוצאות המחיה של המבקש אותן הוא צריך להוציא, על מנת לקיים את עצמו לצורך מחייתו. לרוב, בקשות אלו יוגשו במקרים בהם מדובר בשברים או בפגיעות שאינן מאפשרות לנפגע לעבוד. הכספים ששולמו במסגרת התשלומים התכופים יקוזזו בסופו של דבר מסך הפיצויים שיפסקו ושיתקבלו מחברת הביטוח.

בני בן 30 נפצע לפני כחודשיים בתאונת דרכים קשה ולאחר אשפוז של חודש ימים הוא שוחרר לבית לצורך החלמה ממושכת. בעקבות פציעתו והעובדה כי הוא אינו מסוגל לבצע שורה של פעולות בסיסיות, אני נדרשת לשהות בבית לפרקי זמן ארוכים על מנת לסייע לו ובשל כך מפסידה לא מעט ימי עבודה. מה הן זכויותיי? האם ניתן לתבוע את חברת הביטוח בגין הנזקים הכספיים שנגרמו בגין העזרה?

קיימת האפשרות לתבוע את חברת הביטוח בגין ההוצאות הכספיות שנדרש להוציאן לשם סיוע לבן. לצורך כך, הוא נדרש להמציא לחברת הביטוח אסמכתאות המוכיחות את אובדן ההכנסה. מדובר למעשה על עזרה של צד שלישי שניתן לתבוע בגינה ובכלל כך, ניתן אף לתבוע גם החזר ככל שנדרש לשכור את שירותיה של מטפלת או גורם אחר שמסייע בתחזוקת הבית במהלך תקופת השיקום.

גבס. ShutterStock
אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

לפני כחצי שנה נפצעתי בתאונת דרכים שבעקבותיה איבדתי באופן מלא את כושר עבודתי. ברצוני להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח שכוללת גם את הפסד השתכרותי - כ-29,000 שקל בחודש. האם חברת הביטוח תפצה אותי בסכום שמשקף באופן מלא הפסד זה?

התקרה לתשלום בגין הפסד השתכרות מוגבלת לסכום שעומד על שילוש השכר הממוצע במשק, וזאת בהתאם לחוק הפלת"ד. תקרה זו משתנה מידי חודש אולם כך או אחרת, יש לבחון את מגבלותיה לאור השכר אותו הרווחת וכמובן להעביר לחברת הביטוח אסמכתאות שמוכיחות את גובה השכר ששולם עד למועד התאונה וההפסד שנגרם בעקבותיה.

בעקבות תאונת דרכים שעברתי, לא עבדתי במשך שנתיים וצברתי בשל כך חובות, אותם כיסיתי באמצעות הלוואה שנטלתי. האם חברת תכיר בהלוואה כנזק הקשור לתאונה, ותפצה אותי בהתאם?

העובדה שלא עבדת משך שנתיים אינה בהכרח קשורה לתאונה. חברת הביטוח תחויב לשלם פיצוים, בכפוף לכך שמומחה בימ"ש יקבע תקופה זו כתקופת אי כושר סבירה או לחילופין, שרופא תעסוקתי יקבע כי אכן לא יכולת לעבוד בפרק הזמן האמור. באשר להלוואה, הרי שאם יוכח כי בעקבות התאונה, ההלוואה נטלה בשל היעדר מקורות הכנסה, יתכן ובימ"ש יאשרה כנזק בר פיצוי. הסיכויים לקבלת החזר מלא יגברו, אם המבוטח יוכיח כי עמד בחובתו להקטין את הנזק, כלומר - שההלוואה נטלה בתנאים סבירים, לאחר ביצוע סקר שוק, ומתוך כוונה למזער ככל שניתן את עלויותיה.

מי למעשה הגורמים שנדרשים לפצות אותי לאחר תאונת הדרכים?
הדבר תלוי במארג הפוליסות הקיימות למבוטח במועד תאונת הדרכים. ראשית כמובן נתונה למבוטח האפשרות להגיש תביעה לחברת הביטוח המבטחת בפוליסת החובה, אולם הדבר אינו שולל או מונע מהנפגע למצות את זכויותיו ביתר הפוליסות, ככל שאלו קיימות. כך למשל, רבים מבוטחים בפוליסות תאונות אישיות, או במסגרת ביטוחים שנתנו להם ממקום העבודה ובכלל זה ביטוחי חיים. יש מקום לבצע בדיקה יסודית של מערך הפוליסות, ולא רק כאשר מדובר על נזק דרמטי שנגרם לאחר תאונת דרכים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביטוח החובה שלי פג כשבועיים לפני מועד תאונת הדרכים בה הייתי מעורב. רכב צד ג' הדף את רכבי עם חזית רכבו. הוסבר לי כי לאור העובדה כי לא הייתה ברשותי פוליסת חובה בתוקף איבדתי את הזכות לקבל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לי.

אומנם, על פניו הזכות לתבוע את חברת הביטוח המבטחת בפוליסת חובה נשללה בגין אי קיומה של פוליסת חובה בתוקף, אולם אין הדבר מלמד כי לא ניתן להגיש תביעה נזיקית כנגד הנהג הפוגע. במסגרת התביעה שתוגש, יידרש הנפגע להוכיח לבית המשפט את יסוד הרשלנות של הפוגע ואת האחריות שמוטלת עליו לקרות התאונה. אין וודאות כי בית המשפט ימצא לנכון לפסוק באופן הזה, והדבר תלוי בהתרשמות השופטים מהצדדים ומנסיבות וחלוקת האחריות לקרות התאונה.

נפגעתי בידי כתוצאה מהחלפת גלגל ברכב. האם אני זכאי לקבל על כך פיצויים מחברת הביטוח בה ביטחתי את הרכב בביטוח חובה?
חוק הפיצויים לנפגע תאונות דרכים כולל שורה ארוכה של הגדרות לתאונת דרכים ובכללן גם תיקון דרך. בהתאם לכך, במידה והפגיעה התרחשה בעת החלפת גלגל, הרי שהנפגע זכאי להגיש לחברת הביטוח דרישה לקבלת פיצויים בשל הנזקים שנגרמו לו בניגוד לאמור, הרי שבמידה והנפגע עוסק לפרנסתו בהחלפת גלגלים, בין אם בהיותו נותן שירותיי דרך, ובין אם בשל היותו "פאנצ'ר מאכר", הרי שלא יתאפשר לו לקבל פיצויים מהמבטחת אותו בפוליסת החובה ועליו יהיה להגיש תביעה לביטוח לאומי בהיות התאונה תאונת עבודה.

עוד מקרי משפט וביטוח בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully