וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: אפריליה SR MAX 300

הקטנוע הספורטיבי החדש של אפריליה, ה-SR MAX 300 מחליף את הנקסוס ז"ל של ג'ילרה, מעלה את רף היכולת ומוריד את המחיר

צילום: בן קלמר

מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300. בן קלמר
אפריליה SR MAX 300: קטנוע גברי וספורטיבי/בן קלמר

יש מעט מאוד קטנועים שבמפגש הראשון גורמים לתחושת "וואו" אצל המתבונן בהם וה-SR MAX של אפריליה הוא אחד מהם. מכל כיוון שמתבוננים בו (פרט אולי ליחידת התאורה מאחור), מגלים שהפילוסופיה האיטלקית המוכרת של לעצב כל דבר וקודם כל, יושמה גם בו במלואה. גופו מפוסל בחדות, מלא נוכחות בעיקר ממדיו הגדולים וגם כאן נכון לומר שהמפגש הישיר עמו מחמיא לו בהרבה מכל תמונה אחרת. הקטנוע הספורטיבי החדש הושק בישראל רק לפני ימים אחדים כמחליפו של הג'ילרה נקסוס - גם כן קטנוע מרשים מאוד ויזואלית, אך למרות הוותק שלו, הצלחה של ממש במכירות הוא לא השיג. האם יש ל-SR MAX את התכונות הדרושות להצליח היכן שקודמו דשדש? יצאנו לבדוק.

מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300. בן קלמר
מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300/בן קלמר

"וואו" שהופך ל"הממ..."

הקסדה נרכסת, הכפפות עוטפות את הידיים ואנו מוכנים לצאת לכרך הלוהט של תל אביב באוגוסט (סיוט בפני עצמו), אבל עוד קודם, מופתעים מתנוחת הרכיבה החריגה. בלי סיפורים ותיאורים מיותרים - האפריליה הזה הוא קטנוע שמושיב את הרוכב שלו גבוה מעל הכביש. בכוונה גם נכתב "רוכב" (רוכבות, עמכן הסליחה), שכן סטטיסטית, גברים גבוהים יותר מנשים וגם האחוזון הגבוה שבהם, עלול להיות מופתע מגובהו של ה-SR.

דף הנתונים מדבר על גובה מושב בשיעור של 81.5 סנטימטרים - לא מבהילים ולא חריגים, אבל כשמוסיפים לאלה את רוחבו של המושב, גיליתי שגם אני שגובהי 181 ס"מ, מגיע לכביש רק עם חלק קטן מכפות הרגליים. המשמעות של כך, שמאותגרי גובה, או נשים שנופלות בסטטיסטיקה, פשוט לא יחושו בנעימים לרכב על כלי שכזה.

אבל זה רק מתחיל במושב, שכן כאשר מושיטים את הידיים לעבר הכידון, מגלים שהוא נמצא קרוב ונמוך משמעותית מהיכן שמצפים לפגוש בו. במבט מקדים, קשה לחזות זאת, שכן הכידון עצמו בנוי על התקן גבוה שבולט בהרבה מחזית הקטנוע ורק ההפרש הקטן בין שיא גובה המושב לידיות האחיזה, רומז על התנוחה המשונה. כל עניין הגובה של המושב לא חולף עם הזמן, אך כאשר ההיכרות עם ה-SR MAX מעמיקה, מיקומו של הכידון מפסיק להרגיש משונה ומתחיל להראות כיותר ספורטיבי המתאים לאופיו של הקטנוע הזה.

מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300. בן קלמר
מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300/בן קלמר

278 סמ"ק, 22 כ"ס

עם 22 כ"ס קשה לדבר באמת על ביצועים ספורטיביים ובאמת כאשר מסובבים לאפריליה הזה את המצערת עד לעצר, הוא משתהה מעט בהאצה הראשונית ומ-30 קמ"ש הווריאטור כבר מאפשר למנוע לעלות לסל"ד גבוה יותר ולהמריץ את הקצב בצורה משמעותית יותר. הוא לא קטנוע ה-300 המהיר ביותר, אבל הוא בהחלט זז בקצב משביע רצון. עד 90 קמ"ש הוא מגיע בזריזות ומשם הוא צריך קצת יותר נחישות במצערת כדי להעפיל למהירות מרבית שנרשמה על הצג של 149 קמ"ש (138 לפי ה-GPS). זה אומר שאם נקרית לפניכם ההזדמנות לייצר עקיפה במהירות התחלתית של כ-110 קמ"ש, תכננו אותה מראש עם מספיק מרווח ביטחון, שכן היא עלולה לארוך קצת יותר זמן מהצפוי.

עם זאת, בעיר האפריליה הזה מתנהג בזריזות וחדות, בזכות משקל של 174 ק"ג ואחיזה טובה מאוד מהצמיגים. למרות הרושם והתחושה שהוא מעביר, הוא לא רחב מדי ולכן קל להשתחל עמו בין טורי המכוניות וגם תפקודו המצוין של ווריאטור התנועה, הופך את הרכיבה לפעילה וזריזה. כזו שמפתה את הרוכב להבריג את המצערת ולנוע קדימה במהירות בכל מצב.

זה המקום גם לציין, כי את האפריליה SR MAX 300 קיבלנו למבחן כשהיה עוד בתול לגמרי, ועם פחות מ-50 קילומטרים על מד המרחק מאז בקע מארגז העץ ולכן ניתן להניח שבסופה של הרצה מסודרת ואחרי פרק זמן שבו המנוע ישתפשף עם עצמו, הביצועים ישתפרו מעט. מבחינת צריכת הדלק, האפריליה SR MAX סיים את המבחן עם ממוצע תדלוקים של 23 קילומטרים לכל ליטר דלק וזה הגיוני בהתחשב בזמן שבו המצערת בילתה דבוקה לעצר.

מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300. בן קלמר
מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300/בן קלמר

משייט בקלות ומתנהג בספורטיביות

עם תנוחה גבוהה כל כך ועם משקף גבוה כשלו, לא יכולנו שלא לצפות לתכונות שיוט טובות וזה גם מה שמצאנו בו. אמנם שיא היכולת הוא כאמור במעט פחות מ-140 קמ"ש מציאותיים, אבל הוא מתיישב בקלות על 120 קמ"ש וללא שום מאמץ, קושי או רעשים מיוחדים, הוא מפליג קדימה בנינוחות. ההיגוי שלו, כפי שנגלה מאוחר יותר בכביש המפותל, חד ומהיר, אבל לא מדי כדי לא להטות את הכף ולפגוע ביציבות הכיוונית שלו ברכיבות ארוכות בכבישים מהירים. מיגון הרוח שלו שכולל את המשקף כמובן ואת הרחבות החזית מהפלסטיק הכהה, מסיטות את מרב הרוח מסביב לגוף הרוכב ומגישות אותה אל מרכז הקסדה בצורה שלא גורמת למערבולות מציקות. במהירויות גבוהות, הפרונט של קטנוע המבחן רעד מעט, והדבר ככל הנראה נבע מצורך לבצע איזון מחדש לצמיג על הג'נט הקדמי.

אפריליה SR MAX 300 מגיע עם מזלג רגיל מלפנים (35 מ"מ), עם צמד בולמים וקפיצים מאחור (הקשחנו מעט את הפרילואוד מאחור כדי להתאים למשקל רוכב של 90 ק"ג ביחס לכוונון המקורי עמו הוא הגיע) ודיסק יחיד מלפנים (260 מ"מ) וזה לא ממש מגרה ספורטיבית, עד שנותנים לו להוביל ולהראות למה הוא מסוגל. כפי שאמרנו קודם, ההיגוי שלו חד ומהיר יותר מרוב הקטנועים עליהם רכבנו עד כה ולא צריך יותר מליטוף בכידון כדי לגרום לו לרכון ולפנות, עד שג'ק האמצע יחרוץ את הכביש מוקדם מהצפוי. אם לא היינו חוששים לגרד את הווריאטור בכביש, היינו מוותרים על הג'ק ונותנים לו עוד כמה מעלות בהטיה. הוא בהחלט מסוגל להן ואפילו מעודד את הרוכב להעז ולהיכנס לסיבובים מהר יותר ויותר.

חישוקי ה-15 אינץ' מלפנים וה-14 אינץ' מאחור שלובשים צמיגים במידות 120/70 מלפנים ו-140/60 מאחור עוקבים היטב אחרי הכביש ומספקים אחיזה טובה מאוד, הן בבלימה והן בהטיה. אם כבר הזכרנו את הבלמים, אחרי שיוף של הרפידות החדשות, יכולנו להשקיע פחות כוח במנופים כדי לקבל נשיכה חזקה ומדויקת מאוד גם בבלם הקדמי וגם באחורי. ABS אם תהיתם, עוד אין בו. אולי בעתיד.

מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300. בן קלמר
מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300/בן קלמר

7,000 שקל פחות מהנקסוס

גם בסופם של ימי המבחן, כשהחנינו את האפריליה SR MAX 300 חשבנו שמדובר בקטנוע שפשוט נראה טוב, רק שאל הרושם הוויזואלי, הוספנו לתחושות החיוביות ממנו גם התנהגות מהנה ושימושיות טובה בעיר ובכביש הבינעירוני. מול האפריליה הזה יש היצע רחב שגדל מאוד בתקופה האחרונה, של קטנועי 300 סמ"ק אשר מעניקים, בתוספת של כ-1,000 שקלים למחיר הביטוח החובה השנתי, יכולת אמיתית לדלג בין ערים.

ה-SR MAX מוסיף לתכונה הזו גם יכולת ספורטיבית מסוימת וגם מחיר מעניין שעומד על 31,000 שקל על הכביש, שזה 7,000 שקל פחות ממחירו של הנקסוס המקביל עליו השלום. המחיר הזה לא רחוק או זהה למתחריו כמו קימקו דאון טאון 300 (גם כן של עופר אבניר), סאן יאנג ג'ויימקס 300 של מטרו מוטור או זול מפורזה 300 של הונדה (אם כי חלש מכולם) וזה משאיר אותו בעמדה רלוונטית, עם יתרון קל בשם הייחודיות.

עוד על אפריליה בוואלה! רכב

קונים קטנוע או אופנוע חדשים? קבלו מגוון מבחני רכיבה

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300. בן קלמר
מבחן קטנוע אפריליה SR MAX 300/בן קלמר
  • עוד באותו נושא:
  • אפריליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully