וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן אופניים: MERIDA BIG 7 500

27.9.2014 / 8:21

לקחנו את ה-BIG 7 500 של מרידה למבחן מקיף - ביער, בסינגלים, בקפיצות, בחול וגם בעיר. הזנב קשיח והתמורה למחיר?

צילומים: קובי ליאני

אופני שטח מרידה BIG 7 500. קובי ליאני
מרידה BIG 7 500, זנב קשיח עם יכולות רבות/קובי ליאני

אבא גרמני, שמקפיד לתכנן היטב כל פרט ופרט ואימא טאיוואנית בעלת יעילות ייצור שאין כדוגמתו בעולם המערבי חברו יחדיו והביאו לעולם משפחה שלמה של דגמי אופניים העונה לשם מרידה. המרידה ביג 7 500 החדשים הם אחד מהדגמים שמסמלים טוב יותר את התוצאה של שילוב היכולות המעניין, שבין המזרח למערב בכל הקשור לייצור אופניים. יצאנו איתם ליערות, לדיונות, לפארקים ואפילו למרוץ "אפיק ישראל", כדי לבדוק האם השילוב בין האיכויות של שתי היבשות הצליח באמת להעניק לרוכב, אופניים יותר טובים במחיר נמוך יותר.

אופני שטח מרידה BIG 7 500. קובי ליאני
אופני שטח מרידה BIG 7 500/קובי ליאני

פחות זה בעצם יותר?

העדר בולם אחורי והמבנה ה"נקי" של השלדה מקלים מאוד על העמסת האופניים על מתקן האופניים ולא מצריכים מוטות עזר, או אלתורים מוזרים אחרים. כך אני מוצא את עצמי בדרך ליער בן שמן בשבת בבוקר כמה דקות מוקדם מהרגיל. למרות שילוב הצבעים המוצלח בין שחור, אדום ואפור של חלקי המרידה והיותם חדשים ונוצצים, לא התבקשתי לפתוח את חלון המכונית ברמזורים ולענות על שאלות. כנראה שאופניים בפחות מ-20K פשוט לא שווים התייחסות בעיני מרבית הרוכבים. גם לאחר פריקת האופניים, התגובות של החברים לרכיבה היו פושרות בלשון המעטה והתחלתי להבין עד כמה אנחנו, רוכבי האופניים, שבויים באסטרטגית השיווק של היצרנים השונים.

אין לי ספק שמזלג יותר איכותי, שלושה קילוגרמים פחות ומערכות הילוכים ובלמים שעולות כל אחת כמו המרידה 500 היו מוסיפות לי עוד קצת חיוך בקצה הסינגל, אבל זהו בדיוק הקלף החזק של המרידה 500. היחס בין גודל החיוך לבין עלותו עושים את המרידה 500 לאופניים מעניינים מאוד עבור רוכבים רבים ומגוונים. גלגלי 27.5 בשילוב עם גאומטרית שלדה נכונה מעניקים מצד אחד זריזות בסינגלים הדוקים ומצד שני יציבות בקטעים מהירים ובקטעי חול.

מבט יותר מעמיק על אותה השלדה חושף תושבות לסבל אחורי ואפילו חורים לרגלית צד בתומכות השרשרת וזוהי עדות לקהל הרחב במיוחד, שאליו המרידה 500 מכוון. למרות ייעודם הנרחב, המרידה לא זכו אצלנו להנחות בשום תחום ונאלצו להתמודד עם סינגלים טכניים וסלעיים, דרופים וקפיצות בגבהים סבירים ומסלולי קרוס קאנטרי של עשרות קילומטרים. האופניים לאורך המבחן נשארו בהתאם למפרט המקורי פרט לפדלים שהוחלפו ברחבים ועמידים יותר.

אופני שטח מרידה BIG 7 500. קובי ליאני
אופני שטח מרידה BIG 7 500/קובי ליאני

בין עצים ובין סלעים

נחזור ליער בן שמן בשבת בבוקר. לאחר כמה דקות של רכיבת התחממות והסתגלות אני נעמד על הפדלים, השרשרת על הפלטה הגדולה מקדימה, ומתחיל לדווש בעוצמה תוך כדי הטיית האופניים מצד לצד בהתאם לפדלים. האופניים מזנקים קדימה ללא שום השתהות ורק גמישות מאזור הגלגל הקדמי בכל הטיה, מזכירה לי שאלו לא אופני קרוס קאנטרי תחרותיים. העדר בולם אחורי והשלדה הקשיחה של המרידה מעבירים היטב את מומנט הדיווש אל הגלגל האחורי ועוזרים להשיג תאוצה גדולה יותר וביתר קלות לעומת אופני שיכוך כפול, בעיקר על קרקע ללא אבנים.

אין כל צורך להשתמש בנעילת המזלג הקדמי, רוקשוקס XC30 אוויר עם מהלך 100 מ''מ, גם בלעדיה המזלג כמעט ולא גורם לנדנודים בזמן דיווש. קשיחות זו של השלדה והמזלג אומנם תורמת בדווש חזק, אך מציבה לרוכב כמה אתגרים לא פשוטים לאורכן של ירידות עם אבנים לא מחוברות לקרקע. בירידות האבנים הראשונות הרגשתי חוסר בטחון ונאלצתי להוריד את הקצב לעומת אופני שיכוך כפול. עם הזמן הבנתי שצריך לסמוך על השלדה והגלגלים הגדולים ולהתרכז בבחירת קווים "נקיים" יותר ולהשתמש יותר בהעברות משקל כדי לסייע לאופניים לשמור על הכיוון הרצוי. אין ספק שירידות מהירות עם אבנים מהוות אתגר לא קטן על גבי המרידה, אך בסוף הירידה הסיפוק הוא גדול מאוד גם בגלל שהעלייה, שבאה באופן טבעי אחרי הירידה תהיה קלה יותר עם המרידה הקשיחות.

אופני שטח מרידה BIG 7 500. קובי ליאני
אופני שטח מרידה BIG 7 500/קובי ליאני

זמן אוויר, כן או לא?

לאורך הירידות ובמיוחד בתנאי האחיזה הירודים של סוף הקיץ אהבתי מאוד את הרגישות והעמידות של מערכת הבלימה, שימאנו M355. מערכת זו שייכת לרמת הבסיס בכל הקשור למערכות בלימה הידראוליות של היצרן היפני, אך מספקת ביצועים טובים מאוד. ירידות מהירות כוללות תמיד גם הזדמנויות לתפוס זמן אוויר וכך מצאתי את עצמי מספר פעמים מתלבט בין כן ולא באותם המקומות, שבהם עם אופני שיכוך כפול השאלה כלל לא הייתה קיימת.

לאחר שבמספר לא קטן של פעמים ההתלבטות הנ''ל הסתיימה ב'כן' גם עם המרידה, המסקנה שלי היא, שביצוע קפיצות ודרופים לא מהווה בעיה מיוחדת עבור השלדה והגלגלים, אך מומלצת בדיקה של אזור הנחיתה ושימוש מוגבר בשרירי הרגליים והידיים כדי לספוג את הנחיתות. בנוסף לכך, צריך להקפיד לנחות כמה שיותר עם גלגלים ישרים ולשמור על גוף אחורה בצורה מודגשת הרבה יותר לעומת אופני אול מאונטיין.

כמו תמיד, לאחר הירידה מגיעה העלייה ואז המרידה מחזירות לעצמן כמה נקודות שאיבדו בירידות ובקפיצות. כאמור השלדה הקשיחה מעבירה היטב את מומנט הדיווש ובעליות זה הופך למשמעותי עוד יותר. הופתעתי מכך, שגם בעליות עם מדרגות אבנים יש יתרון בזנב קשיח בכך שמרווח הגחון לא קטן בכניסה למדרגה וכך ניתן לעלות מדרגות גבוהות עם הרבה פחות דאגה לפלטה הגדולה ולפדלים.

אופני שטח מרידה BIG 7 500. קובי ליאני
אופני שטח מרידה BIG 7 500/קובי ליאני

30 הילוכים

לאורכן של העליות למדתי להעריך גם את אופן הפעולה של מערכת ההילוכים הכוללת, מעביר אחורי שימאנו SLX , מעביר קדמי ושיפטרים DEORE המספקים יחדיו 30 הילוכים. מערכת זו פעלה לאורך כל המבחן בצורה מדויקת ועזרה רבות בהתגברות על עליות והפתעות לאורך מסלולי הרכיבה. העדר מנגנון מגביל תנועה לפנים במעביר האחורי גרם לרעשי הצלפת שרשרת מוגברים בירידות המסולעות, אך מעולם לא הגעתי למצב של נפילת שרשרת.

זוהי הפעם הראשונה שבה עשיתי שימוש נרחב כל כך בפלטה הגדולה מלפנים וללא ספק זוהי העדות הטובה ביותר ליעילות הדיווש ולמהירויות שאליהן הגעתי עם המרידה. בחירת המכלולים השונים, כגון כידון, סטם, אוכף, צמיגים ועוד מתאימה מאוד ליכולת השלדה ומוסיפה לרבגוניות של האופניים. כמובן שניתן להתאים טוב יותר את האופניים לשימושים יותר ספציפיים, אך מי שירצה לעשות זאת, מפספס את אחת מנקודת החוזק של המרידה ביג 7 500 תכונה זו היא ההתאמה של המרידה למגוון רחב של סגנונות ותנאי רכיבה במחיר סביר.

אופני שטח מרידה BIG 7 500. קובי ליאני
אופני שטח מרידה BIG 7 500/קובי ליאני

למי מתאימים?

אם צריך בכל זאת לבחור מקום שבו המרידה יהיו טובים במיוחד, הייתי מציין את אזור בארי, המתאפיין בסינגלים חלקים ומהירים ואת כל אותם סינגלים, שבהם אין יותר מידי אבנים לא מחוברות לקרקע. מבחינת הרוכבים, המרידה יתאימו יותר לרוכבים הנוטים לרכיבות קרוס קאנטרי ארוכות, אך גם לחובבי הסינגלים הטכניים, כל עוד המהירות ותנאי הקרקע לא גורמים לרוכב להתמודד עם אתגרים גדולים מידי. מנגד, הם גם ישמשו בהנאה מרובה רוכבים עירוניים שחפצים להתקין על האופניים סבל ומושב לילד, שמחפשים יותר מאופניים בסיסיות ושבמקרה הצורך ניתן יהיה גם לרדת עמם לשטח וליהנות בבטחה ללא צורך בתחזוקה מסובכת ויקרה. אני חושב שהמרידה ביג 7 500 הם אכן ההוכחה, שאפשר למצוא אופניים שיודעים לעשות כמעט הכול בצורה טובה וכל זה במחיר סביר בהחלט. כנראה שהשילוב בין המזרח למערב הצליח גם במקרה הזה.

אופני שטח מרידה BIG 7 500. קובי ליאני
אופני שטח מרידה BIG 7 500/קובי ליאני

נתונים טכניים

מחיר: מחירון 5,439 שקל, 4,786 ש'קל לחברי מועדון רוזן מינץ
שלדה: אלומיניום BIG 7 TFS Heat Treated Alloy
בולם זעזועים קדמי: מהלך Rock Shox XC30TK27 SA mm 100 עם אפשרות נעילה
הילוכים: 30
מעביר אחורי: Shimano SLX Shadow
מעביר קדמי: Shimano Deore triple
שיפטרים: Shimano Deore
קראנק: Shimano M523 octa 40-30-22 עם ציר משונן
מעצורים: Shimano M355 180 mm / Shimano M355 160 mm
צמיגים: Merida RACE lite 27 2.1 fold
חישוק: Merida Big 7 comp D
צירי גלגל: Formula Centerlock / Formula Centerlock cassette
סטם: Merida Comp OS 6°
כידון: Merida pro OS 680 R12
מוט אוכף: Merida comp SB12 27.2
אוכף: Merida Sport 5
פדלים: XC Alloy
מסה מוצהרת: 12.8 ק''ג, (נמדד 13.2 ק''ג לשלדה במידה 20)
יבואן: רוזן ומינץ

עוד מבחנים, חדשות ואביזרי אופניים במדור אופניים של וואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • אופניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully