וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיסוי שוודי

22.2.2007 / 17:14

מכונית הסלון של וולוו, ה-S80 הגיעה לישראל. לקחנו את גרסתה החזקה ביותר למבחן חזק, אבל מפנק

מערכת וואלה!

מאז החל שיווקן בישראל, מכוניות וולוו נהנו תמיד מתדמית יוקרתית ומכובדת. אחת העובדות שסייעו לכך הייתה העדפתם של שרי המדינה להתנייד במכוניות שרד מתוצרת וולוו. אולם, עם השנים סבל המותג מהזדקנות מסוימת הן מהבחינה התדמיתית והן מבחינת ממוצע גילאי הלקוחות. וכך, החלה וולוו השוודית לאבד מאסה של לקוחות ולהידחק אחורה במאבק בין שלוש הגרמניות; אודי, ב.מ.וו ומרצדס.

אנשי וולוו הבינו כי חייבים לגדוע הידרדרות זו ובכל מחיר, אם ברצונם להמשיך ולהתקיים מבלי להרגיז את פורד, בעלת הבית. לכן, וולוו החלה במסע מורכב ומפרך של שדרוג התדמית השחוקה על ידי הצגת מכוניות כמו ה-C30 הצעירה וגרסת הגג הקשיח המתקפל של ה-C70. בכך כמובן אין די ולכן וולוו החלה ליישר את השורות גם בקרב הדגמים המוכרים.

לפני שנה בדיוק, חשפה וולוו את ספינת הדגל של החברה; ה-S80 החדשה בסמוך מאוד לתערוכת ז'נבה בשוויץ, ואיך לומר זאת, התגובות היו פושרות למדי. הסיבה לכך הייתה כמובן העיצוב החיצוני. הוא לא נראה רע חלילה, אלא שהוא פשוט דומה מדי לזה של הדור היוצא.

לומדת עברית

לאחר המתנה לא קצרה, ה-S80 החדשה הגיעה אל אולמות התצוגה בישראל וכאשר נפלה לידנו ההזדמנות לבחון אותה באופן מעמיק יותר, כמובן שלא היססנו. ה-S80 החדשה מגיעה לארץ בארבע גרסאות מנועים; אחד לוגם דיזל ושלושה לוגמי בנזין: 2.5 טורבו, 3.2 ובקצה העליון נמצאת גרסת ה-V8 החזקה והיוקרתית בהיצע. את זו האחרונה לקחנו למבחן.

אחרי שיצאנו מהדוחק העירוני, עצרנו לרגע בפינה שקטה כדי לבחון מקרוב את הופעתה החיצונית. כאן, התמונות לא משקרות. אין כאן מהפכות, אלא יותר התפתחות וליטוש העיצוב הקיים, אך ה-S80 החדשה נראית קטנה ואתלטית יותר מזו היוצאת למרות שבפועל היא מעט גדולה ממנה.

תא הנוסעים לעומת זאת, מרגיש טוב בהרבה מבעבר. מלבד השיפור במרחב הפנים, הן מלפנים והן מאחור, הקבינה בכללותה משרה תחושה נעימה יותר. החומרים מהם עשוי הדשבורד רכים וגם איכות הרכבתם גבוהה.

ברגעים הראשונים, ישנה בעיית התמצאות קלה לנוכח ריבוי המתגים ועומס הטכנולוגיה, אבל אחרי 5 דקות של משחקים וניסויים, התפעול מתגלה כהגיוני מאוד ולבטח קל יותר ממערכות בסגנון ה-I-Drive של ב.מ.וו וה-MMI של אודי.

אבזור ובטיחות

בטיחות היא שם נרדף כמעט לוולוו וגרסת העילית של ה-S80 מצוידת כמעט בכל מערכות הגנה אפשריות, ועוד כמה שפותחו בלעדית על ידי וולוו: 8 כריות אוויר עם הגנה לברכי הנוסעים, מערכות קדם תאונה המכינות את הבלמים לבלימת חירום, מערכת התראה על תאונה מלפנים, מערכת הקרויה BLIS לניטור כלי רכב בשטחים ה"מתים" של שדה הראיה ועוד ועוד.

המכונית שהגיעה לידינו צוידה גם בבקרת שיוט מתקדמת המופעלת באמצעות רדאר הממוקם בחזית ובאמצעותו "יודעת" המערכת להתאים את מהירות הנסיעה של הרכב בהתאם לזו של התנועה, כולל הפעלת הבלמים בעצמה כאשר מורגשת סכנה מלפנים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ולמנה העיקרית

אחרי שלחצנו על כל מתג אפשרי וירדנו לעומקו של תא המטען (480 ליטר אם תהיתם) הגיע הזמן לתת למנוע העוצמתי שבחזית לדבר. אבל, עם היד על הלב, אל פרק הנהיגה הגענו עם ציפיות בגובה האספלט; ה-S80 הקודמת אמנם הייתה קרוזרית נעימה למרחקים ארוכים, אבל ברגע שניסינו לדרוש ממנה יותר, ברגע שרק הראנו לה כבישים מפותלים, היא הרימה ידיים בכניעה וביקשה לנוס מהמקום כל עוד צמיגיה בגלגליה.

וכן באמת, את הפניות הראשונות תקפנו במהירות נסיעה של גימלאים ממוצעים והיא לא התלוננה. מאוחר יותר, כאשר הרגשנו בטוחים יותר, הקצב התגבר והתגבר עד למצב שהתקשינו להאמין כי אנו נוהגים ב-S80 סלונית וארוכה.

הכיול החדש לשלדה והמתלים והשימוש הנרחב באלומיניום, שינו מאוד את אופי הנהיגה בה. המרכב כבר אינו נוטה בהגזמה בפניות חדות והוא נשאר מרוסן לגמרי מנדנודים מיותרים בעת מפגש עם אספלט גלי. בנוסף לכך, ההגה, גם אם לא מציע עודף תקשורת, הוא חד למדי ואת עצמת תגבורו ניתן לבחור מתוך שלוש אפשרויות במחשב השליטה ברכב; היגוי כבד (ספורטיבי), בינוני, או קל (בעיקר לשימוש עירוני) וההבדל בניהם בהחלט מורגש.

נקודת זכות נוספת מגיעה לרמת האחיזה; זו כמובן גבוהה גם בזכות הגומי האיכותי הנעול על חישוקיה במידות 245/40 R18 וגם בזכות מערכת ההנעה הכפולה המותקנת בה. זו יוצרה עבור וולוו על ידי 'האלדקס' והיא פועלת על עיקרון של הנעה קדמית רוב הזמן עם אפשרות להעברת עד 50 אחוז מהמומנט אל הגלגלים האחוריים. היצרן מצהיר כי מערכת זו תוכננה לתגובה מהירה ביותר במעבר הכוח לאחור. ובאמת, במקרים של האצה חזקה או תחת עומס בפניות, התחושה היא כאילו מדובר בהנעה כפולה קבועה ממש. מעבר לרמת האחיזה הגבוהה, על המשמר עומדות גם שלל בקרות יציבות, אך רוב הזמן הן נותרות ללא פעולה.

מבינה רק כוח

כאשר מגיעים לסעיף המנוע, נראה שוולוו הלכו כאן הכי רחוק שאפשר. מתחת למכסה האלומיניום, שוכן מנוע V8 חזק ובשרני בנפח 4.4 ליטר. כמה חזק? 315 כ"ס וכמעט 45 קג"מ של מומנט. אלו נתונים מרשימים במיוחד ובצירוף למשקל גוף של 1,540 ק"ג בלבד והם מסייעים לסלונית הזו להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6.5 שניות ומשם להמשיך לעבר מהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית ל-250 קמ"ש.

בפועל, הוולוו הזו מרגישה כמעט פראית. לחיצה על הדוושה הימנית מזניקה אותה קדימה בחדות ומטיחה את הראש המופתע אל המשענת. יחד עם זאת, הסאונד של מנוע זה ממש מענג וממשיך להשתפר ככל שעולים בסל"ד, והמנוע הזה עולה מהר בסל"ד.

הכוח מורגש כבר בתחילת הדרך אבל באזור ה-4,000 סיבובים מורגשת משיכה של ממש לפנים. הגמישות הזו במנוע מאפשרת ל-S80 לשייט בחרישיות בסל"ד נמוך בהילוך שישי וכן מכונת האצות מדהימה ממש שתשמוט לסתות מהסובבים בכל קרב רמזורים. למעשה, לא הורגש ולו רגע אחד במהלך הנסיעה של חוסר בכוח. מצד אחד המנוע שש לספק את מיטב אונו ומצד שני גם תיבת ששת ההילוכים מגיבה בחדות ובצייתנות לכל בקשה להוריד הילוך, שניים או אפילו שלושה.

נוע תנוע

כפי שוודאי הבנתם, די אהבנו את ה-S80 החדשה. ההתנהגות שופרה מאוד, המנוע בגרסה החזקה מציע מעל ומעבר וגם תא הנוסעים שלה מרגיש כמו שתא נוסעים של מכונית סאלון אמור להרגיש. קשה להתעלם מהתחושה שה-S80 נעשתה דומה מאוד למתחרותיה הגרמניות וכעת גם גוזלת מאודי את הבלעדיות על הצעת מערכת הנעה כפולה.

וביקורת? אין הרבה; למרות שלל ההסברים על החשיבות של השמרנות השוודית, דווקא כן היינו שמחים למצוא עיצוב 'טיפ-טיפה' חדש יותר וגם היינו מברכים על מעט יותר תמיכה צדית במושב הקדמי, אבל כאן בעצם זה נגמר. אלא אם מכניסים את תג המחיר של 593 אלף שקל שמוצמד לגרסת ה-V8. מחיר המעמיד אותה אף אל אף עם גרסת ה-V8 של אודי A6 החזקה ממנה והעדיפה בהרבה עבור חובבי הנהיגה. אנחנו בכל מקרה, אהבנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully