וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלה רוטורית

ירון אדרי

30.5.2007 / 9:19

לפני 40 שנים בדיוק, פגש שוק הרכב היפני במנוע הוואנקל הרוטורי. על הנוסטלגיה שהפכה להיסטוריה בכתבה שלפניכם

המאזדה RX8 היא מכונית מיוחדת. על הנעתה מופקד מנוע בנפח של 1.3 סמ"ק המפיק 240 כוחות סוס המכונה 'רנסיס'. אתם בטח שואלים את עצמכם איך זה יכול להיות? אז למי שעדיין לא יודע נספר, כי המנוע בו עושה שימוש ה-RX8 אינו מנוע טורי רגיל אלא מנוע רוטורי (סיבובי) המוכר גם בשם מנוע וואנקל. בשביל להבין קצת יותר על המנוע הזה, אנו צריכים לחזור 90 שנים אחורה, לימים בהם פליקס וואנקל היה נער בן 17 מגרמניה.

מחלום למציאות

יום אחד, התעורר פליקס וואנקל הצעיר משנתו ובראשו הדהד עדיין החלום אותו חלם. האגדה מספרת כי את הנערות המעורטלות החליפה מכונית איתה השוויץ אל מול חבריו. המיוחד במכונית אות ייצר בעצמו היה המנוע המיוחד ששכן בקרביה. המוזר בכל הסיפור הוא הידע המועט שהיה לוואנקל אודות מנועים שהסתכם למעשה במונח 'ארבע-פעימות'. 5 שנים לאחר אותו חלום, הקים פליקס וואנקל מעבדה קטנה בה החל לעמול על פיתוח פרי דימיונו הבריא. 35 שנים מאוחר יותר, ב-1957 אם נדייק, הוצג המנוע הרוטורי של דר' וואנקל.

בבסיסו, עיקרון הפעולה של המנוע הרוטורי די פשוט. בתוך תא הבעירה האליפטי מצוי הרוטור שהוא מעיין 'בוכנה' משולשת הנעה סביב צירה. ציר הסיבוב הוא למעשה הקאמשפט הממוקם במרכז תא הבעירה. תנועתו הסיבובית של הרוטור אינה ממורכזת וכך למעשה הוא מסתובב תוך שהוא נע גם בציר האורך והרוחב ומבצע את 4 פעימות המנוע. אם נפשט את הפעולה, ניתן לומר כי במקום הבוכנה המוכרת לנו שנעה מעלה-מטה, כאן היא נעה בסיבוב. בסרטון המצורף תוכלו לראות את עקרון הפעולה.

רומן על אמת

הרומן עם מאזדה החל בשנת 1961 כשנשיא החברה דאז גילה את הפוטנציאל של המנוע שעתיד היה להניע את ה'רו-80' של NSU מגרמניה המערבית. שיתוף הפעולה הניב פיתוח מואץ של המנוע הקיים ובשנת 1967 הוצגה המאזדה הראשונה עם המנוע הרוטורי הכפול עם שם הקוד 'Type 10A dual-rotor RE'.

המאזדה הרוטורית הראשונה עונה לשם 'קוסמו ספורט' ושווקה החל ב-30 למאי 1967. הקוסמו עשתה שימוש במנוע רוטורי בעל שני תאי בעירה בנפח 491 סמ"ק כל אחד. המנוע המהפכני הניב 110 כוחות סוס שהניעו את מכונית הספורט-קופה החדשה של היצרן היפני. שנה לאחר מכן, שידכו מאזדה את המנוע גם למכוניות הסדאן שלה ולשאר מכוניות הקופה. ההצלחה היתה גדולה ובשנת 1970 החל גם הייצוא, בעיקר לארה"ב.

עם כל ההצלחה של המנוע, חסרונו היה בצריכת הדלק המוגברת שלו שהפכה ליותר ויותר בעייתית עם משבר האנרגיה של שנות ה-70 וכן באמינות נמוכה מאוד. שנתיים של עבודה תרמו להפחתה של יותר מ-40% בצריכת הדלק ובשנת 1978 נולדה המאזדה הרוטורית המפורסמת ביותר, ה-RX-7. מאזדה המשיכה לשפר ולייעל את המנוע ובשנת 1982 אף שידכה לו מגדש טורבו יחד עם השקת הקוסמו RE שהיתה לרכב המהיר ביותר ביפאן באותם ימים. ב-1983 הוצגה גם אופצית מגדש העל.

רוטוריקה

השנים המשיכו לרוץ ואיתם הפיתוח למנוע שתפוקתו הגיעה בשנת 1999 ל-280 (ואף יותר אם נתייחס לסדנאות השיפורים השונות וגירסאות המירוץ). בדרך, לאחר מספר ניסיונות כושלים, ניצחה מאזדה ב-1991 את מירוץ המכוניות הקשה בעולם, 24 השעות של לה-מאן עם ה-787B. כיום, לאחר 40 שנים של פיתוח מתמיד, מניעה המצאתו של דר' פליקס וואנקל את מכונית הספורט RX-8. הפיתוח האחרון אגב, הוא מנוע רוטורי מימני.

* ה-RX-8 אינה משווקת בישראל באופן סדיר וחבל שכך, אך בישראל קיימות מספר מכוניות שהגיעו ביבוא אישי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
  • עוד באותו נושא:
  • מאזדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully