וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורמולה טורבו

ירון אדרי

3.7.2007 / 9:52

המילה טורבו איבדה מעוצמתה בשנים האחרונות. עבור רנו היא תמיד תיזכר כנקודת ציון חשובה בהיסטוריה

מירוצי המכוניות, והפורמולה 1 בראשם, תמיד היוו קרקע פוריה לפיתוחים טכנולוגיים שונים. לא מעט המצאות וטכנולוגיות מצאו דרכן ממסלולי הגרנד-פרי אל המכוניות הסדרתיות. היו גם המצאות פחות אטרקטיביות שנגנזו עם השנים (הטירל 6 גלגלים או האלפא-רומיאו עם המאוורר בישבן).

אחת מנקודות הציון החשובות בעידן המודרני, שייכת לקבוצת הפורמולה 1 של רנו. זה קרה בחודש יולי 1977 כשהקבוצה הדהימה את את שאר מתחרותיה והקהל שהגיעו אל הגרנד-פרי הבריטי. על המסלול עלה ז'אן-פייר ג'בולי כשהוא ספון בקוקפיט של ה-RS01, מכונית הפורמולה הראשונה בעלת מנוע V6 בנפח 1.5 ליטר ולו מגדש טורבו. לציון 30 השנים למאורע.

העונה הראשונה של מכונית הטורבו לא הביאה שמחה מרובה לצרפתים ורק לאחר שהשכילו ללמוד את מחלות הילדות, החלה הקבוצה לקצור הצלחות ובעונה שלאחר מכן ניצח ג'בולי 5 מתוך 14 המירוצים. עונת 1979 תיזכר בעיקר בגלל המירוץ הביתי שנערך בדיז'ון. למרות ניצחונו המשכנע ושליטתו של ג'בולי, יזכר המירוץ בזכות אחד מהקרבות המרתקים בהיסטוריה בו היו מעורבים רנה ארנו ברנו הצהובה וז'יל ווילינייב בפרארי האדומה.

ה-RS01 המשיכה לעשות חייל גם לאחר שפרשה לגימלאות ובין השנים 2000 ל-2005 היא אף התייצבה למירץ 'טיפוס הגבעה' של פסטיבל גודווד כשמאחורי ההגה יושב לא אחר מאשר רנה ארנו. ב-2004 היה זה ג'בולי שטיפס על הגבעה, 25 שנים לאחר שפרש מנהיגת מירוצים.

אחרי הצלחתה של רנו, החל עולם הרכב לעשות שימוש תכוף יותר במגדשי טורבו ולמרות שכיום אסור השימוש בהם בפורמולה 1, אנו עדים לדור חדש של מכוניות סטנדרטיות מוגדשות. גם בעידן הטכנולוגי של היום, לא נראה שבקרוב תהיה עוד מכונית שתעשה את קפיצה הדרך שעשתה ה-RS01.

למרות עזיבתה של קבוצת רנו את מירוצי הפורמולה 1, הם המשיכו לייצר בעיקר מנועים שהובילו לא מעט קבוצות (בנטון, וויליאמס ועוד) אל תארי האליפות. ב-2002 חזרה רנו כקבוצה רשמית ובשנתיים האחרונות היא מחזיקה בתואר אלופת העולם ליצרנים ונהגים בזכות כישרונו של פרננדו אלונסו שעזב השנה לטובת מקלארן. כעת, לציון 30 שנים לאותו מירוץ היסטורי, עורכת רנו מחווה ל-RS01. ה-R26, אלופת העולם בעונת 2006, קיבלה את הצבע הצהוב המקורי והמכוניות יוצגו יחדיו באירועים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully