וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רדיו חזק – פרק א'

11.7.2007 / 17:31

השדרוג הראשון למערכת השמע ברכב מתחילה לרוב ברכישת ה'רדיו-דיסק'. כך תבחרו את ה-HU המתאים לכם

מערכות שמע הפכו כבר מזמן לנחלת קבע ולמוצר חובה בכלי רכב. יש המייחסים למערכת זו תכונות בטיחותיות (שמירת הנהג עירני) ואחרים סתם נהנים להאזין למוזיקה איכותית. מרבית המכוניות הנמכרות אצלנו, למעט הזולות במיוחד, מגיעות עם מערכות שמע סטנדרטיות או אף מובנות ולחלקנו הן לא ממש מספיקות ולכן לדעתנו, אחת התוספות הפופולריות ביותר למכונית שלנו, היא מערכת שמע ברמת איכות כזו או אחרת.

כמו בכל תחום אחר, יש חובבי מוזיקה בעלים אוזניים רגישות ואלו לרוב משקיעים ממון רב ותכנון קפדני בבניית המערכת שתענה על דרישותיהם, אבל ישנם גם אחרים, הנמנים בקרב הרוב כמובן, אשר בוחרים להשקיע סכומים מעט "הגיוניים יותר" במערכת השמע ברכב. לכן, החלטנו ללכת אתכם יד ביד בסדרת כתבות שתנחה אתכם כיצד להתאים לעצמכם את הרכיבים המתאימים ביותר. בכתבה הראשונה, נעסוק כמובן במכשיר ה'רדיו-דיסק' או ה-Head Unit כפי שהמקצוענים מכנים אותו.

עומק הארנק

כמו בכל תחום בחיינו, גם בפרק זה אנו מוגבלים על ידי מסגרת תקציב והיא זו שתקבע לרוב את סוג הרכיבים שנרכוש ואת איכותם. יש לציין כי בשוק קיימים מוצרים הנושאים שמות של יצרנים עלומים, המגיעים לרוב מסין שמחירם יכול לנוע סביב ה-500 שקל. קשה לנו להמליץ לכם לרכוש מוצרים אלו שכן, אורך החיים שלהם עלול להיות קצר והם מתאימים, איך לומר זאת בעדינות, למי שמעוניין למכור את הרכב עם משהו שעושה קולות בתוכו.

על אותו משקל, אפשר למצוא גם מכשירים מקצועיים בסדרי מחיר של כ-6,000 שקל ויותר, אך גם הם לא בהכרח מתאימים לצורכיכם. ברוב המקרים, ככל שעולה המחיר, עולה גם איכות המכשיר וגם האופציות המוצעות בו כמו כיוונים, כניסות ויציאות למכשירי IPOD, נגנים למיניהם, DVD, יציאות למגברים, חיבורים לסלולארי, טכנולוגיית בלותות' ועוד.

לפני הרכישה, עליכם כמובן להחליט על התקציב שלכם למערכת הכוללת או למכשיר ה'רדיו-דיסק' עצמו. אנחנו החלטנו לחלק את התקציב הכללי למערכת בהתאם למדרגות התקציב הבאות:

בתקציב של עד 1,500 שקלים מומלץ להשקיע כ-800 שקלים ב-HU (ר"ת של Head Unit) ואת שאר התקציב ברמקולים ובהתקנה. עד 2,500 שקלים, מומלץ להשקיע 1,500 שקלים ב-HU והשאר ברמקולים והתקנה. בתקציב של עד 4,000 שקל, נישאר עם HU בשווי של 1,500 שקל, אך נקצה 1,000 שקל למגבר והשאר לרמקולים והתקנה. במחיר של מעל 10,000 שקל, כ-4,000 שקל ל-HU, כ-3,000 שקל לשני מגברים, 3,000 שקל סט קומפוננט קדמי וסאב וכ-500 שקל לחיווט איכותי ו-1,000 שקל להתקנה. במערכות מוגברות, משמעות החיבור של כבלי ה-RCA עשויה להיות קריטית ולכן לא כדאי להקל ראש בדבר. חשוב שהכבל יהיה איכותי אחרת לא נצליח לנצל את איכות הרכיבים.

סוג המשתמש

בסעיף זה, אתם צריכים לבחון את עצמכם: שאלו את עצמכם למה אתם מאזינים בד"כ: לרדיו, דיסקים, צרובים, דיסק-און-קי MP3 או IPod ובהתאם לכך יש לקבוע את הדרישות מהמכשיר כמו אילו יציאות ואילו יכולות עליו להציע.

יש לזכור, שככל שמכשיר ה-HU מציע יותר אופציות תפעול למקורות שמע שונים, סביר להניח כי מחירו יהיה גבוה יותר. במקרים מסוימים ניתן יהיה להתקין מתאמים ייעודיים, אך כדאי לבחון את מחירם ביחס למכשיר אשר מציע את תכונות אלו באופן סטנדרטי ומובנה.

סוג הרכב

אחת הבעיות המרכזיות בעולם After Market של השמע ברכב, הוא הגעת כלי הרכב עם מכשירי שמע מקוריים. אולם, היום אפשר לרכוש מתאמים מיוחדים המאפשרים להתקין מערכת שמע חדשה באותן מכוניות ולהפעילה באמצעות השליטה מההגה וכו'. כמו כן, המתאמים גם לעיתים מחליפים את כל הפאנל בו ממוקם ה'רדיו-דיסק' בדשבורד מהפאנל המקורי לאחר המאפשר שימוש במכשיר החדש.

עלות המתאמים נעה בין 300 לכדי 700 שקלים לרוב כלי הרכב, מלבד מאזדה3 שעולה כ-1,500 שקלים בגלל שהמתאם מגיע גם עם כל יחידת המיזוג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

רואים קדימה

חושבים בעתיד לשדרג את המערכת מעבר ל'רדיו-דיסק'? אז כדאי להשקיע באותו אופן במכשיר שיתמוך באופציות שתרצו להשתמש בהן בעתיד כמו מספר יציאות למגברים, אמצעי ניגון חיוניים, יכולת עבודה עם סאב, רמקולים, מסכי DVD וכדומה.

המילה האחרונה

שוק מכשירי השמע והמערכות בכלל מציע חידושים מדי שנה. לכן, אנו ממליצים לרכוש את המכשירים החדשים יותר בשוק, שכן הם תמיד יתנו יותר אופציות מהדגם המקביל מהשנה הקודמת ולרוב באותו מחיר. לעומת זאת, אם תקציבכם מוגבל, תוכלו לעיתים למצוא מכשירים בני שנה או יותר, מרמות גבוהות ובמחירים נמוכים יחסית במידה וישנם שאריות מלאי.

הנדסת אנוש

כמו בעולם הטלפונים הסלולאריים, גם למכשירי ה'רדיו-דיסק' ישנו ממשק הפעלה ובחזיתם יש מספר מתגים חיוניים (ולא ממש חיוניים) להפעלה יומיומית. אנו ממליצים לכם לחפש שמציע קלות תפעול והפעלה מבחינת הלחצנים והמתגים, התצוגה והממשק שמפעיל את המכשיר. בדקו עד כמה אינטואטיבית ההפעלה, עד כמה קל לכם לעשות כיוונים לסאונד וכדומה. מכשיר שלא יהיה נוח ואינטואטיבי להפעלה, עלול להוות סיכון בטיחותי בזנן נהיגה, בייחוד אם המכשיר ממוקם נמוך יחסית בדשבורד ועליכם להסיט את המבט מהכביש כדי להפעילו.

התקנת המכשיר

לא פעם, שמענו על אנשים המעוניינים להתקין את המכשיר בעצמם. אין בכך פסול אם למתקין יש ידע אישי טוב בתחום. אבל חשוב לזכור כי התקנה שאינה מקצועית עלולה לגרום להמון צרות: החל משמיעה לקויה ועד נזק למכשיר וכן לרכב עצמו.

החנות ממנה נרכש ה'רדיו-דיסק' לרוב גם תתקין לכם אותו או לפחות תפנה אתכם למתקין מוסמך ומומלץ, אך אם החנות ממנה רכשת את הכשיר לא הפנתה למתקין או התקינה בעמה, יש לקבל המלות רבות ככל הניתן ממכרים על מתקינים טובים או לבדוק מי הם המתקינים המורשים באזור למכשירים מהסוג שרכשתם.

החלטתם ללכת למתקין פרטי או להתקין בעצמכם? יש לבדוק האם האחריות על המכשיר תיפגם בעקבות התקנה במקום שאינה מורשה להתקנת המכשירים.

בהתקנות מערכות יקרות, עדיף למצוא מתקין מקצועי שידע לנצל היטב את יכולות המערכת ולהפיק את המיטב ממנה. לפני ההתקנה, יש לוודא כי למתקין יש קונקטור מקורי לרכב שלכם. אחרת, המערכת שלכם תהפוך לבליל חוטים ועלולה לסבול מרעשים, קצרים וכדומה.

אחרי ההתקנה

קניתם? התקנתם? תתחדשו. עכשיו זהו הזמן לבקש מהמתקין הסבר ראשוני על הפעלת המכשיר וכן לבצע בו כיוונים בסיסיים בהתאם להעדפות השמיעה שלכם. אז תהנו מהמכשיר, ואל תשכחו להוציא את הפאנל לפני שיוצאים מהרכב.

אזהרה: יש להיזהר מרכישת מכשירים מחו"ל. אלו לרוב יסבלו מרדיו שאינו מתאים לישראל, או שהנם ממוחזרים לאחר תקלות או שבוצעו בהם שינויים פיזיים כדי שיקלטו רדיו בארץ ובכך עלולות להיגרם פגיעות בפונקציות אחרות של המכשיר. לכן, עדיף להשקיע עוד קצת כסף כדי לרכוש מכשיר ש"יש לו אבא ואמא" בישראל וכן אחריות יבואן.

מילון מונחים קצר בעולם השמע ברכב:

פנל נשלף - פנל המתנתק מה'רדיו-דיסק' (למניעת גנבות)

קבצים: CD-R/CD-RW יכולת קריאת סוגי הדיסקים - כל הסוגים צרובים וגם רב פעמיים.

פורמט: WMA AAC MP3 קבצי מחשב כאשרMP3 וWMA הנפוצים ביותר.AAC הם קבצים חוקיים להורדה בתשלום שהולכים והופכים פופולריים. היתרון בכל הפורמטים הנ"ל הוא שבדיסק אחד ניתן לדחוס מאות שירים ולא 15-20 כמו בדיסק רגיל. איכות הסאונד פחותה מאשר בדיסק רגיל (הפורמטים הם בעצם דחיסה של קובץ אודיו רגיל שמכווצים את גודלו ומקטינים גם את טווח הצלילים)

יציאותRCA : יציאות שיש למכשיר לתוספת מגברים (נע בין 1-3)

יציאת HI-VOLT: יציאת RCA במתח גבוה (2.2-6) .

הגברה: 45,50,55,60X 4 העוצמה שה'רדיו-דיסק' בעצם מוציא לרמקולים ללא תוספת מגברים חיצוניים.

MOSFET : סוג המגבר הפנימי של המכשיר (הגברה חזקה עם יכולת חיבור לרמקולים בעלי התנגדות נמוכה).

IP-BUS: יציאה לחיבור יחידות חיצוניות כמו מחליף דיסקים, DVD, מתאמים וכו'.(כולל כניסת שמע)

SUBWOOFER CONTROL: 'רדיו-דיסק' המסוגל לשלוט על סאב-וופר (רמקול לצלילים נמוכים - באס)

HPF: פילטר שמוריד את הצלילים הנמוכים מהרמקולים הקדמיים
LPF: פילטר שמוריד את הצלילים הגבוהים מהרמקולים האחוריים


אקולייזר: נותן אפשרות לכוון את רמת ותדרי הצלילים השונים בהתאם להעדפה המון רמות וסוגים של אקולייזרים מבסיסיים (הנותנים אופציה של באס,טרבל ,מיד) ועד משוכללים מאוד הנותנים אופציה לכיוון מדויק מאוד. ישנם בדר"כ גם אופציות מובנות כגון:SUPERBASS ,POWERFULL,VOCAL,FLAT וכו'.

DSP: מעבד אות שמע דיגיטלי המפיק צלילים ברמה גבוהה מאוד
BBE: אקולייזר המתאם את הגעת הצלילים הנמוכים והגבוהים יחד לקבלת איכות סאונד גבוהה יותר

כניסת USB: חיבור מקור שמע חיצוני על ידי חיבור התקן USB (בדר"כ דיסק-און-קי. יש לבדוק האם השליטה היא מהיחידה החיצונית או ישירות מה'רדיו-דיסק')

שליטה על I-POD: מתאמים או כבלים (בדגמים מסוימים הנותנים שליטה מלאה וטעינה של ה-Ipod ישירות מה'רדיו-דיסק

AUX-IN: כניסת שמע ישירה (בגב המכשיר או בחזית) לחיבור נגנים חיצונים מכל הסוגים. (בעלי פין כמו של אוזניות בדרך כלל)

טיונר הרדיו: תדרי הרדיו שונים בעצם במספר מקומות בעולם, (קפיצות במספרים זוגיים או אי זוגיים) כאשר למכשיר יש טיונר רדיו שלא מתאים לארץ, הוא לא יקלוט את כל התחנות. לדוגמא טיונר רדיו בארה"ב נעצר רק על מספרים אי-זוגיים (91.9 ,100.1 FM וכו') ולכן מכשיר עם טיונר אמריקאי לא עוצר על שום תחנה בארץ למעט רשת ב' (95.5).

טיונר RDS (RADIO DATA SYSTEM): שיטת שידור של תחנות רדיו כאשר מידע שמתקבל מתחנות הרדיו ומדווח על עומסי תנועה, תאונות, חדשות וכו'. מופיע על צג המכשיר (אם יש לו טיונרRDS כמובן). בנוסף עוקב אחרי תדר התחנה כאשר נוסעים מרחקים שבהם התדר משתנה. נפוץ מאוד באירופה שם כל התחנות משדרות בשיטה זו. בארץ יש מעט תחנות שמשדרות בשיטה זו כאשר הפעולה היחידה שהטיונר מבצע בארץ הוא בעצם כתיבת שם התחנה ולא התדר (רדיו תל אביב לדוגמא במקום שיהיה כתוב 102.00 FM) ופונקצית ה"עקיבה" אחרי התדר כשנוסעים מצפון לדרום לדוגמא לא פועלת כראוי ברוב המקרים.

*הכתבה נערכה בעזרתם של מומחי השמע מחברת ""עוזי רדיו" מקבוצת UDT הנציגה הרשמית של PIONEER בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully