וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת הדבורות

גיא ברלס

25.8.2007 / 10:50

שמנו יד על הוראות ההפעלה הרשמיות של מכמונת הדבורה – היא עוקצת חזק, אבל יש לה גם חולשות שכדאי להכיר

הקיץ זה סופסוף קרה, הדבורה נכנסה לשירות מבצעי. רק עברו ימים ספורים והתחילו להגיע אלי ראשוני הנעקצים, עם סימפטומים כגון: סחרחורת ואדמומיות בארנק. הדבורה לא מבדילה בין תושבי הערבה, שעושים ציונות וחקלאות נגב, לבין נהגים צעירים שרוצים לקבוע שיא חדש בין תל אביב לאילת. גם רוכבי דו-גלגלי נעקצו, וזאת למרות שלבשו חולצה על פי החוק כדי שלא יעקצו ויאבדו שיווי משקל.

מדיווחי הנהגים הדבורה מופעלת בכל אפשרויות ההפעלה האפשריים, כולל הפעלה לילית בתנועה או באופן סטטי. אז הדבר הראשון לעשות היה, לבקש את הוראות ההפעלה מאת"ן. פניתי לדובר את"ן, רפ"ק דורון בנאמו, הוא נענה בחיוב והפנה אותי לרפ"ק איציק שרצקי, מומחה את"ן בנושאים טכנולוגיים.

גם רפ"ק שרצקי הסכים להעביר אלי את הוראות ההפעלה, אולם התעקש שאחכה למהדורה המודפסת והכרוכה ולא אסתפק בטיוטא שאיתה עובדים השוטרים. עם כזה שרות אי אפשר להתווכח, אז הסכמתי לחכות. כך עברו להם מאי, יוני, יולי, עד שקבלתי השבוע תשובה סופית ורשמית שאין אישור להעביר אלי את הוראות ההפעלה.

זכות הציבור לדעת

ולמה כל ההקדמה הזו? מסיבה פשוטה, כי אני מאמין שאם המשטרה מפעילה אמצעי אכיפה כלשהו, לנהגים יש את הזכות לדעת מול מה הם מתמודדים. אם המכשיר משובח אזי הכרתו תהווה אלמנט מרתיע, ואם המכשיר כושל ונתון לשגיאות רבות, כגון מכשיר הוואסקאר, אזי גם במקרה כזה ראוי שהנהגים יעמדו על זכותם לדעת מה מחכה להם בכביש, ולא ישלמו את מחיר טעויות השוטרים. ועוד לא דיברנו על הזכות לחופש המידע.

גם 200 ניידות דבורה לא היו מונעות את התאונה המחרידה השבוע בה נהרגו שני ילדים כי אביהם נרדם על ההגה, אבל גבשושיות הרדמות בין הנתיבים, שוליים רחבים יותר, גדר הפרדה וכמובן בקרת יציבות במכונית יתכן והיו משנים את התמונה בכביש זה – אז אולי רצוי שכובד המשקל יעבור לפתרון אמיתי של הבעיה, במקום לרדוף אחרי שדוני המהירות.

מלכודות הדבורה הותקנו בניידות סובארו B4 וטויוטה קאמרי גלויות ואת ההתקנה תוכלו לראות בתמונות. על גשר הקוז'אק מותקנים שני "קרמבויים" שכל אחד אחראי לשידור אלומת הרדאר קדימה ואחורה, ובתוך הניידת נמצא המכשיר עצמו הכולל את שלט הפעלה. עלות מכשיר שכזה למשטרה עומדת על 2,000 דולר, לפני התקנה.

הוראות ישר מהיצרן

היות ומאת"ן לא הצלחתי לקבל את הוראות ההפעלה פניתי לסוכן של היצרן, והוא בשמחה שלח אלי את הוראות ההפעלה הרשמיות, והרי לפניכם תקציר הוראות ההפעלה:

טווח אכיפה – טווח האכיפה של הדבורה הנו 1,219 מטרים ותלוי בגודל הרכב, תנאי השטח ותנאי מזג אויר, אולם אין לדבורה יכולת מדידת טווח, כך שהשוטר אינו יודע היכן נמצא הרכב הנמדד, וגם אין מצלמה המצלמת את הרכב הנמדד.

רכב בודד – כאשר מבוצעת אכיפה בכיוון הנגדי לכיוון התנועה, על הרכב הנמדד להיות בודד וזה הקרוב ביותר לניידת. לא מצוין בהוראות היצרן מרחק כלשהו בין כלי רכב אחרים מסביבו. אי לכך, אם נחבר לכך את טווח האכיפה, הרי שהרכב הנמדד צריך להיות בודד בקטע כביש בין 1,219 מטרים המתחיל בחרטום הניידת ונגמר אי שם באופק.

היות ומכשירי רדאר מסוגלים למדוד מהירות גם מעבר לעיקול, הרי שאם בתוך 1,219 המטרים ישנו עיקול, יתכן והרכב הנמצא בעיקול הוא זה שהרדאר ננעל עליו, גם אם הוא אינו נראה בעין על ידי השוטר. לכן דבר ראשון, אם נלכדתם ודאו שאכן קיים קטע ישר וגלוי באורך המצוין, ולא היה יחד אתכם רכב נוסף בקטע הזה.

הכי מהיר – במוד הפעלה "הכי מהיר" הדבורה תבחר מבין כל קריאות המהירות שלה את מי שנוהג הכי מהר, הבעיה שהשוטר אינו יכול לברור בראיה מי הוא הרכב המהיר ביותר.

אלומת הרדאר – רוחב אלומת הרדאר הנו 13 מעלות. מה שאומר שרוחב האלומה בקצה הטווח הנו כ-550 מטרים. אם אתם רוצים המחשה טובה יותר, הרי ששטח אלומת הרדאר גדול משטחם של 66 מגרשי כדורגל תקניים!

מי מתחבא מאחורי – אם תנהגו בהפרש מהירות של 5 קמ"ש ממהירות הניידת הנמצאת לפניכם, הדבורה לא תוכל למדוד את מהירות רכבכם, צריך רק למצוא שוטר שנוהג במהירות הרצויה לכם ולאט לאט לזחול אליו בעדינות בלי להפריע.

התגנבות מאחור – כאשר הדבורה מתגנבת מאחוריכם טווח הנעילה שלה מתקצר משמעותית ולכן במקרה כזה גלאי רדאר בעל קליטה אחורית בשילוב נהג ערני יכולים בהחלט להציל אתכם.

POP – פונקצית ה-POP בה הרדאר משדר אות חלש מאוד כדי להעריך את מהירות המטרה, אינה קבילה משפטית על פי היצרן ומחייבת תמיד נעילה ב'מוד' הפעלה בשידור רציף בעוצמה מלאה. חלק מגלאי הרדאר מסוגלים לגלות אותות חלשים אלה.'POP מוד' מוגבל לטווח של 400 מטר וכאשר יש הפרדה בין הרכבים הנמדדים.

שעון עצר – על מנת לעמוד בדיוק מדידה קביל, המעקב אחרי הרכב הנמדד צריך להימשך לפחות 10 שניות. אם נתרגם למרחק מעקב, כדי ללכוד רכב הנע במהירות 120 קמ"ש יש לנסוע בצמוד אליו למשך 400 מטרים, אז אל תחסכו במבטים אחורה במראה.

חשמל – בעיות חשמל בניידת כגון זליגות הצתה, הארקה לקויה וכדומה יכולות לגרום לטעויות במדידה, ולכן על פי היצרן יש להעביר כבל מסוכך ישירות ממצבר הניידת עד לכניסת ההזנה של הדבורה. אל תבקשו מהשוטר להראות לכם את הכבל המסוכך, הוא לא חייב להראות לכם אותו.

גשם ואבק – שני אלה יקטינו את טווח הנעילה של הרדאר.

הפרעות – שנאי חשמל, משרדי רדיו, שלטי ניאון, עלולים לשבש את פעולת הרדאר ועל המפעיל להתחשב בנוכחותם.

מחויבויות השוטר המפעיל – על מנת שעדות השוטר המפעיל תהיה קבילה בבית משפט על השוטר להעיד על הפרטים הבאים:
1. הזמן והמקום של הניידת ושל הרכב הנמדד
2. הכשרת והסמכת המפעיל חייבת להיות בתוקף
3. פעולת המכשיר הייתה תקינה
4. המפעיל ביצע בדיקת תקינות לפני ואחרי המשמרת על ידי אמצעי הכיול המתאימים על פי היצרן
5. זיהוי ודאי ומדויק של הרכב הנמדד
6. התרשמות והערכת השוטר, שאכן הרכב נראה במהירות שאינה חוקית
7. קיימת התאמה בין מדידת המכשיר לבין הערכת המהירות על ידי השוטר
8. אם דולק רמקול הדופלר, יש לוודא התאמה בין אות הדופלר, המהירות הנמדדת וההערכה האישית של המפעיל
9. אם האכיפה בוצעה בתנועה, יש לוודא התאמה בין מהירות הניידת במד המהירות לבין מהירות הניידת בצג המכשיר.

התקנת אנטנת הרדאר - יש להתקין את אנטנת הרדאר במרחק של לפחות 40 ס"מ מאדם. הסעיף הזה מופנה אל השוטרים ולתוכניות התחקיר הטלוויזיוניות. אם השוטרים ימדדו את המרחק מהאנטנה הקדמית לראשם, הם יגלו שהמרחק קטן מ-40 ס"מ, גם אם הם נמוכים ויושבים נמוך. שלא ימכרו לכם שהאוטו הוא כלוב פאראדיי ואתם מוגנים, ושלא תגידו שלא הזהרתי אתכם. לצערי, ביקרתי רבות במחלקה האונקולוגית בבית חולים רמב"ם, זה לא עתיד מזהיר.

מקום קינון הדבורה

את הדבורה נראה בעיקר בכבישי הדרום, וגם בכביש מצפה רמון כבר יש כוורת קטנה, ואפילו נראו דבורים טועות בכביש החוף בשעות הלילה המאוחרות. ובכן, באה לשכונה דבורה חדשה, יש לה עוקץ מרשים אבל יש לה גם לא מעט נקודות חולשה. תדפיסו, תלמדו, תשלחו לחברים, ושימו לב לכל צרעה שרק תבוא.

כותב המאמר הוא גיא ברלס עורך אתר האינטרנט מלכודות מהירות בישראל ispeed.co.il

*מאמר זה מבוסס על הוראות ההפעלה של היצרן, הוראות ההפעלה של את"ן יכולות להיות שונות, אולם רק לחומרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully