וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספורטאז' בתפקיד המשקם

5.5.2008 / 5:40

אחרי שהוחלף היבואן וגם איות השם, החלה מלאכת שיקום התדמית למותג קיה. יצאנו למבחן עם הספורטאז'

שנת 2008 הייתה פעילה במיוחד עבור קיה בישראל. לא, לא בגלל הצלחה יתרה במכירות, אלא בעיקר בגלל העדרה. קיה העולמית, אשר קצה בשיטת העבודה של היבואן הקודם לישראל (סמל"ת), החליפה אותו באחר (ריי מוטורס) והטילה על כתפיו מעמסה כבדה – לשקם את המותג הקוריאני בארץ הקודש, בה הוא נשכח ונרמס. בשאר העולם אגב, קיה ממוקמת טוב יותר בטבלאות המכירות.

וכמו שנכתב, זו אינה משימה קלה. שכן, נהוג לומר כי אפשר להרוס ברגע מה שנבנה בשנים, אבל האם גם ניתן לבנות ברגע מה שנהרס במשך שנים? התשובה היא, וודאי שלא. כדי שקיה תוכל להצליח בישראל, עליה להיות קודם כל תחרותית וזה אומר, שאולי סוף סוף נוכל לפגוש במכוניות קיה שלא מרגישות כמו החמצה וכן מצליחות להתבונן שמתחרות בלבן שבעיניים מבלי לחשוש. וכן, גם מחיר הולם יכול לעזור.

ואם לשפוט על פי המתרחש במדינות הנכר, קיה מתחילה לייצר את הכלים הנכונים כמו הסיד החדשה, משפחתית יעילה ונאה שמצליחה להימכר במספרים נאים מאוד באירופה. אולם, עד שזו תגיע אלינו, נצטרך להסתפק בסנונית הראשונה, בספורטאז' – רכב פנאי חביב למדי, שבנוי על בסיס היונדאי טוסון וגילו מונה כבר שלוש שנים.

אחיו התאום כבר הצליח

הבחירה בספורטאז' אשר היה אצל היבואן הקודם מסורב עליה, יכלה להיות הפעולה הבטוחה ביותר עם מינימום סיכון, הרי שהיונדאי טוסון עליו מבוסס הספורטאז', נמכר כאן באלפיו מאז הגיע בשנת 2004. אבל רק "יכלה להיות בטוחה", משום שכלמוביל, יבואנית יונדאי צפתה את המהלך והחלה לשווק בישראל טוסון ברמת אבזור נמוכה יחסית, אך עם מחיר כניסה של 147 אלף שקל.

הספורטאז' לעומתו, מתומחר ב-160 אלף שקל, אך הוא ישווק עם חבילת אבזור מפתה הכוללת רדיו דיסק איכותי, מערכת איתור, חלון בגג (בהתקנה מקומית) ומכשיר ניווט GPS נייד. את חבילה זו מתמחר היבואן בשווי של 15 אלף שקל, וזה אמור לענות על שאלת הלקוחות – למה לקנות ספורטאז' ב-160 כשאת הטוסון אפשר כבר ב-147 אלף שקל.

אח תאום, כמעט זהה

אם תסתירו את סמל קיה בחזית ואת השם ספורטאז' מאחור, קשה יהיה להבדיל בין הטוסון לבין מתחרה מבית קיה. אולם, חדי העין יבחינו בחזית מעט שונה: גריל, מכסה מנוע, פגושים ויחידות תאורה. מבט מהפרופיל יחשוף טפיחות כנפיים בוטות יותר מאשר תוספות הפלסטיק של הטוסון וכן במבנה קורה אחורית שונה, כזה היוצר חלון נוסף בספורטאז' ומקנה לו מראה סטיישני יותר. הבדלים קלים יותר נמצאים מאחור, ומסתכמים במסגרת שונה ללוחית הרישוי ובצינורות מפלט מלבניים במקום האובליים של הטוסון.

כאשר פותחים אל הדלתות ונכנסים אל תא הנוסעים, ההבדלים כמעט ונעלמים, ומסתכמים בעיקר בתוספת ידית אחיזה שקועה בדשבורד מול הנוסע שלצד הנהג. ואם כבר דיברנו על הדשבורד, זה ושאר חלקי הפלסטיק בתא הנוסעים, נראים ומרגישים יצוקים וחזקים, אם כי קשיחים ותעשייתיים מדי ונראה שיעבור עוד זמן מה בטרם יחלו היצרניות האסיאתיות להשתמש בחומרי פלסטיק רכים כפי שעושות כבר שנים היצרניות האירופיות. אולם, יש לציין כי לאורך כל המבחן המפרך, לא שמענו ולו צקצוק פלסטיק אחד המעיד על הרכבה רשלנית.

משחק הכיסאות בתא הנוסעים, גילה כי ארבעה נוסעים וילד לא יתקשו למצוא מקום בספורטאז', אם כי לא הצלחנו להתפעל מנוחות המושבים. אלו האחוריים ממוקמים נמוך מדי והישיבה בהם יכלה להיות נוחה יותר וגם אלה הקדמיים הרגישו מעט קטנים עלינו והצריכו עצירה לחילוץ עצמות אחת לכמה עשרות קילומטרים.

הספורטאז' אינו גדול בהרבה ממכונית משפחתית קומפקטית ממוצעת ולכן תא המטען שבו אינו גדול – 330 ליטרים ליתר דיוק. זה מספיק בהחלט עבור משפחה בת 3 נפשות, אבל לא הרבה מעבר לכך. במידה ויש צורך בשטח הטענה גדול יותר, אפשר לוותר על המושבים, לקפלם ולהגדיל משמעותית את נפח ההטענה לכדי 1,410 ליטרים ולהוביל משטחים ארוכים בקיפול גב המושב הקדמי.

על הכביש

קשה לצפות מכלי רכב כדוגמת הספורטאז' שיעניקו התנהגות כביש מפולפלת או מענגת באיזה שהוא אופן, בשל מרכז הכובד הגבוה, המשקל וכן הניסון לחלוף על שני העולמות – הכביש והשטח. אולם, הקוריאני היה רחוק מלאכזב. גובה הישיבה יוצר תנוחת ישיבה גבוהה ושלטת וגם הראות לאחור טובה. כאשר מוסיפים לכך גם מתלים קשיחים יחסית, מקבלים שליטה טובה על הגוף וריסון טוב כנגד גלי אספלט. בתחומי העיר, גם אם הוא מרגיש מעט נוקשה, הוא מרגיש ממש בבית עם בידוד מעולה לרעשי הסביבה וממדים שמרגישים קטנים ממה שהם במציאות.

למרות זאת, לחובתו של הספורטאז' עומד הגה חסר תחושה ובעל מהלך ומשקל מאוד לא טבעיים, קפיציים אפילו שגורמים לערפול בכל הקשור להבנה מה קורה שם למטה אצל הגלגלים הקדמיים. כמו כן, בשל הכיול הנוקשה יחסית למתלים, כושר הספיגה למהמורות בינוני בלבד ועדיין ישנה מידה לא מבוטלת של רכינה על המתלים בעת כניסה מהירה לפניות חדות.

הספורטאז' הוא לא הרכב המתאים לתקיפת כביש הררי מפותל. למרות היותו מצויד במנוע V6 המפיק 175 כ"ס, הביצועים אינם מזהירים. זאת משום שעדר סוסים זה מתקשה תקבל ביטוי בעת השילוב לתיבת הילוכים לא מודרנית המציעה רק 4 יחסי העברה ארוכים מאוד. הקומבינציה הזו גם גררה צריכת דלק גבוה למדי. בעוד היצרן מצהיר על 10 קילומטרים לליטר בממוצע, בימי המבחן שלנו צרך הספורטאז' ליטר דלק לכל 7 קילומטרים בממוצע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

עצמאי בשטח

כאשר יורדים מהאספלט הכבוש, מגלים שהספורטאז' שומר כמה הפתעות בקשה השרוול.מבנהו הגבוה יחד עם סרחי עודף קצרים, יצר זוויות טובות לגישה ונטישה – כמעט 29 מעלות וזה מגובה במרווח גחון צנוע של 19 ס"מ וזה מאפשר לו לחלוף ללא חשש בשבילי קק"ל ואולי גם מעט מעבר להם. רחוק יותר מאשר כמה ממתחריו מסוגלים.

את הכוח מעביר הספורטאז' אל הגלגלים הקדמיים באופן טבעי, וכאשר לחוצים על מתג הנעילה להנעה הכפולה, מסוגלת המערכת להעביר עד 50 אחוז מהמומנט אל הגלגלים האחוריים. כאשר לוחצים על מתג זה, כדאי ללחוץ גם על המתג הצמוד שמבטל את הבקרות האלקטרוניות, אז הספורטאז' מתגלה כבעל יכולות בשטחים חוליים. אולם, יש לזכור שהגבולות לא רחוקים והתקיעה עלולה להיות קרובה מהצפוי. הספורטאז' נועל צמיגי כביש טהורים, מהלך המתלים שלו קצר למדי וכבר בהצלבה הראשונה אתם יכולים למצוא את עצמכם ללא יכולת התקדמות כאשר הגלגלים שמתנופפים באוויר מסחררים את עצמם לדעת.

הרבה אוטו, מעט כסף

אלו המילים שמסכמות באופן הטוב ביותר את הספורטאז' שהגיע בחודש האחרון לישראל. תמורת 160 אלף שקל, מקבלים רכב עירוני חביב, תא נוסעים מרווח ופוזה של רכב שטח עם יכולת שבילים טובה. חובבי הזאנר יתקשו למצוא דיל טוב יותר, אם לא מחשיבים את הטוסון שהוזל לאחרונה. למרות זאת, נראה שהספורטאז' מצדיק כל שקל במחירו ואפשר לסמוך עליו במלאכת שיקום המותג הקוריאני שנשחק.

ועל מה בכל זאת כדי לתת את הדעת? על צריכת דלק לא מעודדת שעלולה להעיק על הארנק.

  • עוד באותו נושא:
  • קיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully