וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות משקל לליטר דלק

12.5.2008 / 15:01

חברה אמריקנית מציעה מכונה לייצור ביתי של דלק אתנול. כן זה אפשרי ולא, לא צריך באר נפט בחצר האחורית

מחירי הדלק הגואים יחד עם המודעות הגוברת לאיכות הסביבה, שלחו את יצרניות הרכב לחיפושים קדחתניים אחר פתרונות מעשיים. כמה מהן סברו כי שילוב של מנוע חשמלי (היברידי) יהווה פתרון מצוין, אחרות סברו כי מימן יניע את העולם ושי אגסי מאמין שהמזור יגיע ממכוניות חשמליות על סוללות.

אולם, עד שמישהו יחליט מה יהיה סדר היום העולמי בנושא התחבורה, טום קווין, מייסדה של חברה אמריקנית בשם EFuel 100 המציא פיתרון שימושי מאוד וגם ידידותי לסביבה - ייצור עצמי של דלק אתנול.

דלק זה, שמופק לרוב מתירס ושאר גידולים חקלאיים אינו חדש. למעשה, הפורד מודל T של הנרי פורד הונעה על ידי אלכוהול מייצור עצמי, שכן תחנות דלק לא היו קיימות כלל באותן שנים.

אולם, בשנת 1919 החלה תקופת היובש - תקופה שבה נאסר ייצור ומכירת אלכוהול בארה"ב, מה ששיתק לחלוטין את ייצור האלכוהול לתחבורה. את מקומו תפס מהר מאוד הבנזין שהופק מנפט, אליו אנו מכורים עד עצם היום הזה.

בשנים האחרונות, כחלק מחיפוש אחר דלקים אלטרנטיביים, מספר יצרניות רכב נזכרו באותו אלכוהול לתחבורה שיוצר מצמחים, שכן תפוקת האנרגיה שלו גבוהה והוא גורם לזיהום אוויר נמוך משמעותית מזה של הנפט.

כאן נכנס לתמונה טום קווין, אשר עסק בפיתוח שיטות שונות לייצור אתנול לצרכים שונים בעזרת צוות מפתחים. החברה אותה ייסד הציגה השבוע מכונה לייצור עצמי של אתנול, באמצעותו ניתן לתדלק כלי רכב. קווין אגב, הוא הממציא ובעל הפטנט של שיטת הפעולה של בקרי המשחק החדשניים של קונסולת המשחק נינטנדו Wii.

132 ליטר אתנול בשבוע

מכונה זו, שגודלה כגודל מכונת כביסה ומייבש המונחים זה על זה ומשקלה כ-100 ק"ג, זקוקה לשלושה מרכיבים כדי ליצור את הדלק הנקי: חשמל, מים וסוכר גולמי (לא אותו סוכר לבן מזוקק שיש בבית).

כדי לייצר בבית אתנול, יש למלא את המכונה בסוכר גולמי ומים, ללחוץ על מתג ולהמתין כשבוע אשר בסופו יעמדו לרשותכם 132 ליטרים של אתנול מוכנים לשימוש. יש לזכור שכדי לייצר 3.78 ליטר של אתנול (1 גאלון) זקוקה המכונה לכ-5 עד 7 ק"ג של סוכר גולמי וכ-15 ליטר מים (4 גאלונים). מים אלה אגב יפלטו נקיים לגמרי בסוף התהליך ואיתם ניתן להשקות את צמחי הגינה או אפילו לשתות אומר קווין.

קווין מציין כי בעזרת השימוש במכונה זו לייצור אתנול ביתי, ניתן להוריד את עלות הדלק לכדי דולר אחד לגאלון (3.78 ליטר), או במילים אחרות, לכדי פחות משקל אחד לליטר. זאת לאחר שחושבו עלויות הסוכר, המים והחשמל הדרוש להפעלת המכונה.

אולם, בסיפור זה יש מלכוד כפול. ראשית, מחירה עומד על 10,000 דולר לצרכן. ושנית, אם מחיר זה לא מרתיע אתכם ואם הצלחתם איכשהו להבריח מכונה שכזו לישראל בתוך קופסת הדיוטיפרי, כדאי לזכור שלא ניתן לתדלק כל רכב באתנול, בטח שלא ב-100 אחוז מדלק זה. מרבית כלי הרכב המשווקים בעולם לוגמים תערובת של אתנול ובנזין ביחס של 85 אחוז אתנול ו-15 אחוז בנזין ואף אחד מכלי רכב אלו אינו משווק באופן סדיר בישראל, מלבד מספר זעום של כלי רכב אשר הובאו לכאן באופן אישי.

לטעמנו מדובר ברעיון מדליק וכעת נותר רק לקוות שמחיר הסוכר הגולמי בעולם לא יעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully