וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה בלימוד הנהיגה בישראל

ירון אדרי

27.5.2008 / 11:25

לימוד הנהיגה יחולק לשלושה שלבים, יוקמו מרכזי הדרכה ותוארך תקופת הנהיגה עם מלווה לחצי שנה. היישום – מאי 2010

תחת הכותרת "מהפכה שתשנה את תרבות הנהיגה בישראל", מפרסם היום משרד התחבורה את תוכניתו של השר מופז לרפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה. במסגרת התוכנית שתחל לפעול במאי 2010, יעברו מבקשי רשיון הנהיגה הכשרה עיונית ומעשית במרכזי לימוד נהיגה (מל"ן) בשיטה מדורגת.

תוכנית הלימוד החדשה תכלול 52 מערכי שיעור אותם יעבור התלמיד בשלושה שלבים. הגיל ההתחלתי הוא 16 וחצי. בשלב הראשון יתמקד חומר הלימוד בחוקי הנהיגה ובתמרורים; בשלב השני תעבור ההתמקדות לנהיגה מעשית בדרכים (פניות, צמתים וכדומה); בשלב השלישי יעבור התלמיד לנהיגה בתנאים מורכבים יותר כמו ראייה מוגבלת בשעות החשיכה, החלקות ומנעיתן, תגובות, תקינות הרכב והצמיגים וכדומה. בתום 3 השלבים יעבור התלמיד מבחן עיוני ומעשי על ידי מנהל המל"ן אשר יקבע אם הוא כשיר למבחן המעשי של משרד הרישוי.

גם לאחר הטסט, ימשיך הנהג החדש בתוכנית המדורגת עד לקבלת רשיון הנהיגה הקבוע. תחילה, יקבל הנהג "היתר נהיגה מיוחד" לשישה חודשים במסגרתו הוא יהיה רשאי לנהוג רק עם מלווה למשך 50 שעות לפחות, מהן 10 בשעות הלילה ו-10 בדרכים בין עירוניות. מי שאין ברשותו רכב, יוכל לקבל ליווי ממורה נהיגה במשך 12 שיעורים, מחציתם בשעות הלילה. רשיון הקבע יוענק רק בתום תקופת הליווי.

עוד במסגרת הרפורמה, מודיע משרד התחבורה כי גם מורי הנהיגה והבוחנים (טסטרים) יעברו הכשרה שתשפר את רמתם המקצועית. על פי התוכנית, יוקמו ברחבי הארץ כ-100 מל"נים, בכל אחד בין 20 ל-40 מורי נהיגה, ועוד מספר מלנ"ים בערים הקטנות.

הסוף למורי הנהיגה ובתי הספר העצמאיים?

בעצם החלת תוכנית זו, יקבעו קריטריונים להקמת המל"נים, וכל מורי הנהיגה בישראל יחויבו להתאגד למרכזי ההכשרה החדשים. למעשה, לא יוכלו עוד מורי הנהיגה לפעול באופן עצמאי ובבתי ספר פרטיים וכל מורה נהיגה שלא ימצא את מקומו באחד מהמרכזים, יאלץ להפסיק לעסוק במקצוע זה.

לדברי אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, מורים שלא יעמודו בקריטריונים החדשים, כולל מורים וותיקים וחדשים, יאלצו להפסיק לעסוק במקצוע לימוד הנהיגה, ללא חשש מפגיעה בחוק יסוד חופש העיסוק. מנגד, משרד התחבורה לא יגביל את מספר המל"נים או את פיזורם ברחבי הארץ ואלה ינוהלו על ידי גופים פרטיים אשר יוכלו גם להתחרות זה בזה, בדומה לבתי הספר לנהיגה הקיימים היום. כמו כן, כל המורים יעברו הכשרות חדשות ונוספות בהתאם לשיטת הלימוד החדשה.

כמו כן, משרד התחבורה יגביר את הפיקוח והאכיפה על בתי הספר ללימוד הנהיגה ועל מורי הנהיגה הנעים בכבישים, בכדי שאלו יבצעו את המוטל עליהם ולא ישנו מצבים בהם מורי נהיגה בזמן שיעור אינם מקפידים על חוקי התנועה.

הרפורמה בלימוד הנהיגה לא אמורה לייקר את עלות שיעורי הנהיגה לתלמידים, אך במקום לעמוד במינימום של שיעורי נהיגה, על התלמיד יוטלו שלל נושאים אותם יצטרכו ללמוד ורק לאחר מכן יהיו זכאים לעבור מבחן (טסט) עיוני ומעשי על ידי מנהל המל"ן. רק תלמידים שיעברו את מבחנים אלה יורשו לגשת למבחן המעשי של משרד הרישוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully