וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקון הרכב - המדריך המלא

בר חיון ודניאל שמיל

25.6.2008 / 9:21

הרכב החליט שנמאס לו או שהוא סתם זקוק לטיפול תקופתי? לפני הביקור במוסך, חשוב שתדעו כמה דברים

דומה שאין תחום שבו מרגיש הלקוח יותר חסר אונים מול נותן השירות כמו בתחום המוסכים. מפתחות הרכב נמסרים למוסכניק, המאתר את התקלה ומתקן אותה בעבור סכום שיכול להגיע גם לאלפי שקלים, זאת בזמן שלבעל הרכב אין לרוב אפשרות אמיתית לדעת מה בעצם קרה.

כדי לפזר את מסך הערפל סביב השירות במוסכים דיברנו עם מומחים מהתחום ועם מכונאי רכב, שסיפקו שורה של עצות וכללים איך לבחור מוסך ובדקנו אם יש הבדלים במחירים לטיפול זהה בין המוסכים השונים.

ראשית, צריך להבדיל בין שלושה סוגי מוסכים: סוג ראשון הוא מוסכים מורשים מטעם משרד התחבורה, שקיבלו רישיון להפעלת מוסך כללי. חלקם יקבלו לתיקון כמעט כל רכב, אך חלקם מצהירים כי הם מתמחים בכמה יצרנים ספציפיים על פי הכלים והניסיון שרכשו עם השנים.

הסוג השני - מוסכים מורשי יבואן - הם מוסכים מורשים על ידי משרד התחבורה, שקיבלו גם זיכיון להפעלת מוסך רשמי מטעם יבואן רכב כלשהו. היבואן קובע את תנאי השירות, אופן הטיפול, התעריף של החלפים ואף את מראה המוסך.

הסוג השלישי, ואולי הבעייתי ביותר, הוא מוסכי מדרכה, כלומר, מוסכים בלתי מורשים ובלתי חוקיים, שטיפול בהם עלול להיות מסוכן. דורון אובזנק, דובר איגוד המוסכים, מציין כי לפי הערכת האיגוד, פועלים כיום בישראל כ-7,000 מוסכים, מהם כ-2,000 ללא רישיון.

הפרש של 200 שקל לבדיקה

על פי רוב, קיימים פערי מחירים בין מוסכים מורשי משרד התחבורה, הזולים יותר, לבין המוסכים מורשי היבואן. ואמנם, בבדיקות שערכנו לטיפול 30 אלף במאזדה 3 מודל 2006 ולטיפול 40 אלף בהונדה סיוויק מודל 2006, התגלו הפרשי מחירים משמעותיים בין המוסכים מורשי משרד התחבורה למוסכים מורשי היבואן. בבבדיקת ההונדה סיוויק הפרשי המחירים הגיעו ל-200 שקל בממוצע. נהוג לחשוב שמוסכים מורשי יבואן מספקים שירות יותר איכותי ומקצועי. טענה זו לא בהכרח נכונה, והפערים במחירים נובעים מפערים בתעריפי שעות עבודה ובסוגי החלפים.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים ובעל מוסך מורשה יבואן בעצמו, טוען כי מוסכים מורשי יבואן בדרך כלל ימליצו על החלפים של היצרן, שעל פי רוב יקרים יותר מחלפים לא מקוריים. איכותם של חלפים לא מקוריים מגוונת, וללקוח קשה לאמוד את טיבם ועליו לסמוך על המוסכניק. חלקם מיוצרים על ידי ספק משנה של היצרן, ולמעשה זהים לחלפים המקוריים, אך ארוזים באריזה אחרת (OEM).

מה הם בכל זאת היתרונות של המוסכים מורשי היבואן? משיחות עם מומחים בתחום עולה כי הם מסתכמים בעיקר בשירות הלקוחות ובידע המעודכן שהם מקבלים ישירות מהיצרן.

אסף ספקטור, סמנכ"ל השירות של קבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסאן, טוען כי מנגנון השירות של מוסכים מורשי יבואן יעילים יותר. "אצלנו זה מתחיל ברמה שקיים חדר המתנה מסודר עם דלפק קבלה, ויועץ שירות על כל 15 לקוחות, המלווה את הלקוח מרגע הגיעו למוסך ועד לעזיבתו. היועץ משמש כנציג הלקוח מול אנשי המוסך ועוזר לו להבין את המונחים הטכניים בשפה פשוטה. אנחנו גם מדוורים את הלקוחות ומתזכרים אותם, למשל, כשהם זקוקים לטיפול או טסט".

ספקטור מדגיש כי יבואנים רבים אף מבצעים בקרה צמודה למוסכים המורשים שלהם. "אצלנו, למשל, באמצעות לקוחות סמויים, אנחנו בודקים את מחסן החלפים של המוסך ואת העובדים הטכניים. במקביל, אנחנו עושים גם שימוש בסקרים".

למוסכים מורשי יבואן יש כלים טכניים לייעל את השירות מעבר לתודעת השירות. רון אבל, מנהל שירות ארצי ביפנאוטו, יבואנית סובארו, מסביר כי מאגרי המידע של מוסכים מורשי יבואן מרכזים את כל התקלות שיש ברכב.

"אני יכול לראות מיד את ההיסטוריה של הרכב במידה וטיפלת ברכב באחד מהסניפים שלנו, וזה משפר את זמן ואיכות העבודה", אומר אבל. בנוסף, גם הידע לגבי כלי הרכב של היבואן שוטף ועדכני יותר מאשר מוסכים שאינם מורשי יבואן.

הסמכת היצרן לא תמיד מספיקה

ואולם, צריך לקחת בפרופורציה את הצהרותיהם של היבואנים לספק תמיד שירות טוב יותר מאשר השירות שמספקים המוסכים מורשי משרד התחבורה. יבואני הרכב בישראל משווקים את המוסכים המקבלים את זיכיונם בתור המוסך היחידי שאליו כדאי לצרכן ללכת עם רכבו, ומדגישים את הטעויות העלולות להיגרם במוסך לא מורשה יבואן בפעולות פשוטות לכאורה, כגון ניקוז לא יסודי של האוויר במערכת הבלמים בעת החלפת נוזל בלמים או שימוש בשמן מנוע באיכות ירודה. ואולם, חשוב לזכור כי מוסך שאינו מורשה יבואן אינו חייב להיות רשלן בהכרח.

רונן לוי מודה כי החשיפה למידע של מוסכים מורשי יבואן עדכנית והזמינות לכלי עבודה ואבחון גבוהה יותר, אך הוא מסביר כי האיחוד האירופי מחייב את יצרני הרכב להוציא את המידע החוצה. "אמנם מוסך כללי לא יכול להרשות לעצמו לרכוש מידע וכלים ספציפיים על כל כלי הרכב, ולכן מוסכים כלליים מתמחים בדרך כלל במספר מצומצם של כלי רכב. חשוב לזכור שבין המוסכים הכלליים יש תתי-קבוצות והרמה של חלקם ברכבים ספציפיים או בתחום מסוים אינה נופלת מזו של המוסכים מורשי היבואן", אומר לוי.

מאיר (פוקה) פוקס, לשעבר בעל מוסך מורשה של משרד התחבורה וכיום עובד בגל-אור, חברה ליבוא חלפים, נחרץ יותר בדבריו: "אני לא בעד מוסכים מורשים באופן עיוור, כי הם יקרנים. למרות החזות המקצועית, הם לא תמיד נותנים את הפתרון הטוב. 'הסמכות היצרן' שהם עוברים לא מקנות להם יתרון של ממש. מדובר בהסמכה לא מעמיקה דיה כדי להפכם למקצונים של ממש. זה כמו לעבור טסט, זה עדיין לא הופך אותך לנהג מקצועי. דרוש ניסיון וכישרון. לעומת זאת, צריך להיזהר ממורשים של משרד התחבורה כי יש הרבה חאפרים".

אם בכל זאת החלטתם ללכת למוסך מורשה יבואן, חשוב לדעת שגם בין מוסכים אלה יש הבדלי מחירים משמעותיים לטיפולים זהים. בבדיקה שערכנו נמצאה שונות די גבוהה בין המחירים וההפרשים הגיעו ל-300 שקל ויותר.

רון אבל מסביר כי אמנם במוסכים מורשי יבואן יש פיקוח על תמחור החלפים והטיפולים השונים, אך אין פיקוח על עלות שעות העבודה: "ליבואן אין זכות לקבוע למוסכים המורשים שלו את תמחור שעות העבודה. זה בדרך כלל מרכיב דומיננטי, אבל ההפרשים של עלות שעת עבודה יכולים לעלות על 100 שקל. יש מוסכים שמעלים מראש את המחיר ומגדילים את הגמישות בהתמקחות".

איך תבחרו מוסך

* אל תפחדו ממוסכים שאינם מורשי יבואן, בעיקר כשמדובר בטיפולים שוטפים כמו טיפול 10,000. אלה טיפולים פשוטים יחסית, שכוללים החלפת שמנים, מסננים ומצתים.

* אם נכנסתם למוסך שאינו מורשה יבואן, ודאו שמדובר במוסך מורשה משרד התחבורה (לא מומלץ ללכת למוסכים לא מורשים). כדאי לשאול גם אם מכירים במוסך את התקלה אותה באתם לתקן.

* קיימות בעיות מסוימות שבהן למוסכי היבואן יתרון על המוסכים הרגילים. מדובר בעיקר בתקלות אלקטרוניקה המשפיעות, למשל, על זרימת דלק לא נכונה, אי התנעת הרכב והעברת גיר אוטומטי לקויה. על אף שגם למוסכים הכלליים מחשבי דיאגנוסטיקה לזיהוי וטיפול בבעיות אלה, המחשבים של המוסכים מורשי היבואן מעודכנים יותר.

* אל תירתעו אוטומטית מחלפים ושמנים שאינם מיוצרים על ידי היצרן. אמנם אין לצרכן מן השורה דרך לדעת מה איכות החלק שמציעים לו, אך מומלץ בכל זאת להתעניין ולשאול מה בדיוק שמים לכם ברכב ולקבל אחריות על כל חלק ולוודא שהדבר רשום. לגבי שמני מנוע, מקובל להניח כי השמנים האיכותיים ביותר הם השמנים הסינתטיים של המותגים המוכרים - Castrol, Agip, Mobil 1, Gulf.

* במוסך רציני אתם לא אלה שתקבעו מה הבעיה ואופן הטיפול ברכב. צריך להיות מאבחן רכב שתפקידו להיות קשוב לכם ולתרגם את התופעה שמתוארת למהות התקלה עצמה, ואז לתת הוראות לטכנאים. המוסכים המורשים תולים על קירותיהם את תעודת ההסמכה של מאבחן הרכב, והן לא קישוט: מומלץ לוודא שבעל התעודה הוא אכן המאבחן העובד מולכם.

* שאלו איזו בקרת איכות מתבצעת על הרכב לאחר הטיפול. פוקס מסביר כי בקרת האיכות שבמסגרתה בוחנים את איכות התיקון היא חלק בלתי נפרד מהטיפול בלקוח, ורק מוסכים לא רציניים יחזירו ללקוח את המפתחות מיד לאחר התיקון.

* חשוב לוודא שהמוסך מנהל היסטוריה של הטיפולים והבדיקות במכונית, ובמקביל, לנהל רישום נפרד, כדי שתהיה לכם בקרה על הפרטים.

* בבחירת מוסך כדאי כמובן להביא בחשבון ניסיון קודם של חברים מביני עניין, בעל הרכב ממנו קניתם את הרכב, אם מדובר ברכב יד שנייה, ולהתייעץ בפורומי רכב באינטרנט.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

איך תשלמו פחות במוסך

צרכנים נבונים המעוניינים לעשות השוואת מחירים, יצטרכו לרוב לכתת רגליהם אל המוסך. זאת, משום שלמרבית התקלות המוסכים לא מוכנים למסור הצעת מחיר דרך הטלפון.

"אם מדובר בתיקון יקר ומסובך, כדאי בכל זאת לעשות את המאמץ כדי לקבל כמה חוות דעת והצעות מחיר", מציע פוקס, אבל גם בתיקונים קלים אין סיבה שלא להתמקח, אפילו במוסכים מורשי יבואן, שהתעריף שלהם קשיח יותר, ניתן להוריד עד 10% מהמחיר.

שייקה הורוביץ, מנכ"ל רשת מוסכי הילוך שישי, מציע שלא לתת אשראי בלתי מוגבל למוסכניק: "כדאי לתת מגבלת מחיר, ולבקש שיתקשרו אליך על כל חריגה ממנה". לבסוף, כדאי לדעת שיש שירותי אקסטרה שעליהם לא נהוג לשלם, כגון חיזוקי ברגים, החלפת נורות (לאחר קניית הנורה) ואפילו שטיפה של המכונית בתום הטיפול - כל אלה הם חלק מקובל מהשירות במוסך.

  • עוד באותו נושא:
  • מוסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully