וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה שמוכר, או זה שקונה?

ירון אדרי

12.9.2008 / 10:59

מכרת או קנית רכב חדש, ופתאום החלו לצוץ בעיות. כדאי שתדע על מי חלה האחריות ולמי אפשר לבוא בטענות

כולנו מכירים את המעמד. בשעה טובה ומוצלחת הסתיים המשא ומתן, ולאחר בדיקת המכון הוחלט על העברת הבעלות. לא עובר זמן רב והקונה המאושר מתקשר לברך אותך על הטיפול המסור שהענקת למכונית כשהיתה בחזקתך, אשר גורמת לו הנאה בכל פעם שהוא מתיישב בתוכה. אולם שיחת הטלפון יכולה בנקל להיות גם מסוג אחר; אז מי אשם אם ביום בהיר אחד נשבר המנוע, נפל הגיר או גילית שמלפנים זאת מאזדה 3 ומאחור סובארו משנות ה-90?

עו"ד משה בן דוד, המתמחה במשפט אזרחי-מסחרי, מסביר כי האחריות ברובה היא על המוכר. "בהתאם לחוק החוזים, חלה על מוכר רכב החובה לפעול בתום לב במשא ומתן לקראת כריתתו של החוזה, ואסור לו להטעות את הקונה". במילים אחרות, מחובתו של המוכר לעדכן את הקונה בכל הידוע לו על מצב הרכב ובכלל זה גם מצב המנוע, הגיר, השלדה ומספר הבעלים הקודמים. כל זאת כמובן בהתאם לידוע לו ועל כן חשוב לערוך גם בדיקה מקיפה קודם למכירה במקום מקצועי המקובל על הצדדים.

רגע, האם רק על המוכר קיימת האחריות? לא בדיוק מסביר עו"ד בן דוד. "ללא הסכם מכר מפורט, ייתקל הקונה בקושי להוכיח את גרסתו העובדתית בבית המשפט בדבר המצגים שהציג בפניו המוכר ביחס לרכב לפני הקניה". מכאן, שישנה חשיבות לעריכותו של הסכם בו יפורטו כל הפרטים כמו שמות הצדדים וסכום המכירה, מספר הקילומטרים שעבר הרכב, דו"חות שמאי במקרה וקיימים, תוצאות הבדיקה וכל שאר הפרטים לגבי מצבה של הכלה.

ומה אומר בית המשפט?

בית המשפט המחוזי בירושלים, נענה לבקשתו של אדם שגילה בוקר בהיר אחד כי הרכב אותו רכש במיטב כספו עבר תאונה קשה. בפסיקתו, קבע השופט כי המוכר ביצע הטעיה ועל כן חייב אותו להשיב לקונה את כל כספו, כולל הוצאות העברת הבעלות, תשלומי הביטוח ואפילו עלות התקנת מערכת השמע והדיבורית. ואין זה פסק הדין היחיד בו נקבע כי חלה הטעיה וכי על המוכר להשיב לקונה את כל מלוא התמורה.

לאחרונה, נתבקשה גם כנסת ישראל לדון במקרים המתרבים בהם נמכרים כלי רכב לא ראויים. "חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), התשס"ח 2008", אשר הוראותיו ייכנסו לתוקף ביום 6.12.2008, קובע בסעיף 4 שלו כי על העוסקים ברכב (סוחרים ויבואנים) להביא לידיעת הרוכש את כל המידע האפשרי - פרטי הסוחר ובעל הרכב, בעלים קודמים, המצב המכני, תאונות אם וכדומה. כל הפרטים הנ"ל, יירשמו בחוזה מחייב.

חשוב שתדעו גם אתם רחבי הלב, שמוכרים את מכוניתה של דודתכם החולה, כי מחובתכם להיות מקירבה ראשונה של המוכר. אם לא, החוק יחשיבכם כעוסקים ברכב על כל המשתמע מכך, ויהיה עליכם לעמוד בתנאי החוק. שיהיה במזל.


* הכותב הוא שותף בכיר במשרד 'בן דוד, אברהם, הכהן' המתמחה במשפט אזרחי- מסחרי ובמקרקעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully