וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואם אין לי ביטוח?

ד"ר עו"ד אסף ורשה

7.11.2008 / 13:12

נהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף הנה מנוגדת לחוק, אולם ישנם מקרים בהם גם החוטא יזכה לפיצוי. האם הגונב מגנב פטור?

חלה חובה על כל בעל או נהג ברכב מנועי במדינת ישראל, להחזיק בידו פוליסת ביטוח חובה בתוקף מכוח 'פקודת ביטוח רכב מנועי'. במידה והרכב היה במעורב בתאונת דרכים והנהג מבקש לקבל פיצוי עבור נזקיו הפיזיים מחברת הביטוח, הוא יתבקש להציג פוליסה בתוקף. במידה וזה לא החזיק בכזו, לא יתאפשר לו לקבל פיצוי בהתאם לחוק הפלת"ד. אך מה יעלה בגורלו של זה שנהג ביודעין ללא ביטוח חובה ורצה הגורל והתרחשה תאונת דרכים? האם תמו בזה סיכוייו לקבל פיצוי מחברת הביטוח? המציאות המשפטית מלמדת כי הדלת המובילה למסדרון הפיצויים לא סגורה לחלוטין בפניו.

חוק הפלת"ד קובע כי חברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח חובה, תשא בתשלום הפיצויים למי שנפגע בתאונת דרכים וללא קשר לשאלה מי הגורם האחראי לתאונה. במידה ונוסע היה מעורב בתאונת דרכים ללא שיש פוליסת חובה בתוקף לרכב בו נסע, הרי שקרן מיוחדת בשם 'קרנית' תפצה אותו עבור נזקיו הגופניים. קרן זו לא תפצה את זה שנהג ברכב ללא ביטוח חובה עבור נזקיו, שעלות הטיפול בו יכול להגיע לכדי מאות אלפי שקלים, זאת לצד הפסדיו הכספיים שיכולים גם הם להגיע לכדי כסף רב.

במידה והתאונה נגרמה ברשלנותו של נהג רכב אחר, יכול הנהג הנפגע לנסות ולתבוע את נזקיו הפיזיים, לצד נזקי הרכוש שנגרמו לו, מהגורם שאחראי לתאונה. זכות זו קמה לו מכוח פקודת הנזיקין. כך למשל, אם הרכב נפגע כתוצאה מפגיעה אחורית של רכב נוסף, הרי שעל פניו, האחריות לתאונה מוטלת על נהג הרכב שפגע עם חזית רכבו בחלקו האחורי של הרכב שעמד מלפניו ולפיכך יכול הנהג שנהג ברכב הנפגע, בלא שיש בידו ביטוח חובה, לנסות ולהגיש תביעה עבור נזקיו לבית המשפט בהתאם לפקודת הנזיקין.

על נהג הרכב הניזוק לדעת, כי גם אם ימצא ה"אחר" שאחראי לתאונה, הרי שבית המשפט יכול להפחית את הפיצוי מהניזוק בשל מידת אשמתו היחסית שתרמה להתרחשות התאונה. כך למשל, במידה ונהג הרכב הניזוק חצה צומת באור ירוק ונפגע בעת שרכב נוסף חצה באור אדום. במצב שכזה קיים בהחלט הסיכוי שבית המשפט יקבע כי הניזוק אחראי במידה מסוימת להתרחשות התאונה ומשכך, יופחת סכום הפיצוי המגיע לו הן בהקשר של נזקיו הפיזיים והן בנזקי רכושו.

בצד הדברים יש לזכור כי לא פעם, בית המשפט שולל את הזכות לפיצויים מנהג שנפצע בתאונת דרכים ללא שהחזיק בביטוח חובה וזאת על אף קיומה של פקודת הנזיקין והאפשרות לתבוע את נזקיו שקיימת לו מכוחה. פסיקה זאת גורסת, כי כאשר מדובר בנהג חסר ביטוח החוטא כלפי החברה ונהג ברכב ללא שעשה לעצמו ביטוח חובה, אזי אין סיבה לפסוק לו פיצוי, גם אם לא הוא אשם בתאונה.

לסיכום, מוטב לכל בעל רכב ולכל נהג לנסוע כחוק ולהחזיק פוליסת חובה בתוקף, זאת על מנת שלא ייאלץ להגיע למצב בו עתידו נשען על חסדי בית המשפט.


* הכותב הוא ד"ר ועו"ד המתמחה בדיני ביטוח ונזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully