וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1963 C10 - אמריקה בישראל

ליאור ברוך, קלאסיקאר

24.12.2008 / 12:06

הרבה לפני שהיפנים הביאו לנו טנדרים לשעות הפנאי, האמריקנים ושברולט בפרט, הציגו לעולם את הפיקאפ העוצמתי שזכה למעמד של פולחן

כשחושבים על פיק-אפ אמריקני ישן, בד"כ עולות בראש תמונות של ערבות מדבריות וקאובוי טקסני עם מרלבורו בפה משליך ערימת חציר לעבר הארגז. מבט חטוף בשברולט פיק-אפ שנת 1963 הזו, לוקח את המחשבות לכיוון אחר לגמרי וגורמות למביט בו להניע, לדרוך על דוושת הדלק במלוא העוצמה, ולשעוט קדימה לניגון מנוע ה-V8 הגרגרני.

לקחת את המושכות

הכל החל בשנת 1911, כשוויליאם (בילי) דורנט ולואיס שברולט החלו למכור מכוניות כיצרנים עצמאיים, זאת לאחר שבילי הודח מהנהלת ג'נרל מוטורס ע"י המשקיעים בטענה שהוא אינו מתאים לנהל ארגון גדול וכתגובה, הקים את חברת שברולט. לבילי היה חזון בהשראתו של הנרי פורד; להיות יצרן רכב מתקדם, מוביל וריווחי עד כדי כך, שיוכל יום אחד לרכוש את הבעלות על ג'נרל מוטורס, אותה חברה שהדיחה אותו מהנהלתה. עם תגי מחיר המסוגלים להתחרות באלו של פורד, החלה החברה לשגשג והמכוניות נמכרו בכמויות ובעיקר ברווחים גדולים.

עד שנת 1916, צבר בילי הון רב, אשר אפשר לו לרכוש 54.5 אחוזים ממניות ג'נרל מוטורס. ועתה, כל שהיה עליו לעשות היה להכנס למשרדי ג'נרל מוטורס ולהכריז – מעכשיו, אני המנהל ואכן, כך עשה. בשנת 1918, השנה הראשונה בה הייתה חלק מג'נרל מוטורס, ייצרה שברולט את המשאיות הראשונות מתוצרתה. אותה שנה הייתה גם שנת הייצור הראשונה של המכוניות מסדרת 490 המפורסמת של שברולט, סדרה שנועדה להתחרות באופן ישיר במודל T של פורד, דבר אשר גרם להנרי פורד להגיב מיידית בהפחתה דרסטית במחיר מודל ה-T.

משאיות שברולט הראשונות היו למעשה שילוב בין דגם ה-490, תוך שימוש באותה שלדה, מנוע, גל הינע ומרכב, לרבות ההגה, המושבים ולוח המחוונים, כשכל החלק האחורי נבנה במיוחד עבור הלקוחות, בד"כ מעץ, על-פי הזמנה וייצור אישי.

עם השנים, המשיכה שברולט בכיוון דומה של שימוש במכלולים ומרכב של סדרות המכוניות הפרטיות שלהם, תוך שימוש במנועי 4 צילינדרים בנפח 2.8 ליטר והספק של 217 כ"ס וכן בשלדות מחוזקות ותצורת פיק-אפ, אשר אפשרה נסיעה ברכב שמרגיש כמו רכב פרטי אך עם ארגז או משטחי הובלה מאחור, במשקלים מוצרים שונים כגון חצי טון, טון וטון וחצי.

חלוצה עם עוצמה

בשנת 1929 הייתה שברולט הראשונה להוביל את הקטגוריה עם מנועי 6 צילינדרים חזקים עם שסתומים עיליים, תוך שימוש בסיסמא "שש במחיר של ארבע". למנועים אלו בנפח 3.2 ליטר היה הספק של 46 כ"ס, אשר אפשרו העמסת משאות במשקל של עד כ-3.5 טון. תגובתה של פורד בשנת 1932 הייתה מנוע V8 בעל ראשים שטוחים, אשר הניעו מעתה את הטנדרים והמשאיות מתוצרתה.

גם דודג' לא נשארה מאחור והציגה מנוע שישה צילינדרים בעל ראש שטוח. לאור תגובות המתחרים, ייצרה שברולט מנוע חדש המיועד לשימוש במיוחד במשאיות ופיק-אפים מתוצרתה, עם הספק של 53 כ"ס ומומנט משופר.
בשנות השלושים המאוחרות אובזרו ועוצבו המסחריות מתוצרת שברולט עם מיטב האלמנטים העיצוביים של המכוניות הפרטיות, לרבות מכסה המנוע, הגריל, הכנפיים הקדמיות והאחוריות וכן מבנה תא הנוסעים.

שנות הארבעים היוו את הסוף של אותו עידן "עדין" ומעתה עוצבו הטנדרים עם חזית מסיבית יותר, אשר הבדילה אותם באופן ברור וחד לעומת המכוניות הפרטיות מתוצרת שברולט. שנות החמישים אופיינו במוטיבי עיצוב המשלבים את אותה אגרסיביות יחד עם קווים חדים ומעוצבים. שברולט הובילה את טבלת מכירת הפיק-אפים באמריקה עד שנת 1954, כשפורד ציידה את הפיק-אפים מתוצרתה במנועי V8 מתקדמים.

פיק מי אפ

בשנת 1963 נולד הפיק-אפ המככב בכתבה זו, מתוך מגמה של שברולט לייצר כלי-רכב מסחריים בגודל ביניים; בין זה של האל-קמינו לבין המשאיות מתוצרתה. שנה זו הייתה השנה הראשונה בה הוחלפו קפיצי העלים הקדמיים, בקפיצים ספירליים וכן מנוע V8 בנפח 4.6 ליטר אשר הוצע כאופציה למנועי ששת הצילינדרים הסטנדרטיים. לשמחתנו, באקזמפלר הכוכב הוזמנה אופציית ה-V8, אשר זכתה במרוץ השנים לשיפורים ושדרוגים שונים, לרבות אבזורי ניקל שונים, קרבורטור מתוצרת אדלברוק, פילטר פתוח, דודי פליטה פתוחים ועוד.

לפני שנים מספר עבר ה-C10 שיפוץ מקיף בסדנה בארה"ב, בה הוחלף כל רכיב מכאני הניתן להחלפה, החלק ממכלולי המתלים וההיגוי וכלה בשיפוץ כל חלק מכאני לרבות המנוע, תיבת ההילוכים וכן הסרן האחורי והבלמים. עקב מקורו של הפיק-אפ במדינה אמריקאית חמה ויבשה, לא נזקקו הפחחים והצבעים אשר הביאו את הרכב למצב תצוגה להרבה עבודה, שכן מצבו של הפח לפני הפחחות והצבע היה קרוב למושלם ועל כך יעידו הקווים הנקיים והחדים של הפיק-אפ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לעולם בעקבות הדרך

הנסיעה ב-C10 משדרת תחושה הפוכה לסוג הרכב והשנתון; הפיק-אפ אוחז היטב את הכביש, הודות למתלים החדשים, כל המכלולים מנגנים ומתפקדים כמו שהיה מצופה מרכב חדש ולא מרכב שאולי עד לפני מספר שנים הוביל חציר בחווה של גו' הטקסני. השיוט שקט ורגוע, עד הלחיצה על דוושת הדלק והדבקתה לרצפת הרכב המעירה את מנוע ה-V8 לחיים (אני כמעט ויכול להשבע ששמעתי אותו אומר לי "למה לא לחצת כבר קודם??") ושאגה הנשמעת מתא המנוע המלווה בתחושת דחף ממכרת.

הישיבה הגבוהה בשילוב עדר הסוסים החבוי בתא המנוע, מקנים תחושת ביטחון שה-C10 הזה יכול להתמודד עם כל מה שרק מחכה לו על הכביש, ומזמין את הנוהג בו לנסוע ולנסוע, לא תמיד באופן מתון ורגוע יש לומר, ולו רק בכדי לגלות מה עוד מחכה בהמשך הדרך. את הפיק-אפ הזה, לא תרצו לקחת לשטח או להוביל איתו שום משא ולא כי הוא לא יכול, אלא מכיוון שהנסיעה בו (עם בריזת המזגן והמוזיקה המתנגנת) גורמת לחפש כבישים ישרים וארוכים ופשוט לנהוג ולנהוג.... עד הפקק הקרוב לביתכם...

*הכותב הוא עורך אתר קלאסיקאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully