וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הליפט - פיג'ו 307

30.1.2009 / 19:16

הקומפקטית של פיג'ו טעתה לחשוב שקל יהיה להחליק לתוך נעליה של ה-306 המוכשרת. גם מבחן הזמן לא עשה עימה חסד

כשה-307 הושקה בישראל, היה עליה לעמוד בברומטר מלחיץ. קודמתה לתפקיד התורן בקבוצה, רתמה עדר של נהגים משופשפים שהתמוגגו לנוכח היכולת הדינמית והיצע המנועים הספורטיבי שכלל גרסאות חמות כגון ה-XSI, ה-S16 וכמובן ה-GTI6 , שהספיקו להפוך מאז לחביבי התקשורת המוטורית והפורומים השונים.

בשלהי 2001 נחתה אצלנו ה-307 ובהתאם להרגל הישראלי, קיבלנו בדיוק את מה שבישלנו לעצמנו - מנוע 1.6 ל' 110 כ"ס, תיבת הילוכים אוטומטית מתוחכמת (AL4) שמנסה ללמוד את הרגלי הנהיגה של האוחז בהגה, תא נוסעים איכותי ומושבים מפנקים מהטובים שאנו מכירים. כמה חודשים חלפו, ואל זו הצטרפה האחות החזקה יותר שצמצמה את המקום תחת החרטום והוסיפה עוד 27 סוסים ממנוע בנפח 2.0 ליטר.

בפרוץ שנת 2005, סימני הגיל החלו לתת את אותותיהם וה-307 שלמדנו לחבב ואף סיימה עימותים רבים בפער לא קטן, כבר ביקשה רענון. זה אכן הגיע ומלבד תוספת של שלושה סוסים למנוע ה-2.0 ליטר, הביא עמו חזית חדשה ומעט שנויה במחלוקת. זו פוסלה מגריל עצום ופסי חיכוך פלסטיים שחורים שהשוו לה מראה של חיוך מעושה.

כעת, כשאלפי עותקים ממנה מחליפים ידיים וה-308 מחליפתה ביצעה קפיצת מדרגה משמעותית, יצאנו לבדוק מה עשו לה נפתולי הזמן וכיצד היא מתמודדת בזירת המשומשות. הזמן אמר את דברו.

מאחרי ההגה

העימות המתבקש מול הפוקוס, הגולף, האסטרה וחברותיה, העלה את רף הציפיות במבחנים ההשוואתיים. את מרביתם כאמור, היא סיימה כשידה על העליונה, כשלזכותה עומד בעיקר תא נוסעים נעים מאוד ונוחות נסיעה מרגיעה. אולם, שני המנועים, כל אחד בתורו והספקו, לא הניחו את הדעת. השילוב עם התיבה האוטומטית הציעה מעט מדי הילוכים (4 בלבד) ויחסי העברה לא מושלמים פגמו בכושר ההאצה.

גם כנגד התחכום בתיבה הופנו חיצי ביקורת בעיקר על כך שהוא אינו מצליח למלא את ייעודו, ובמקום שזו תלמד את הנהג, זה האחרון נאלץ ללמוד את השימוש בה בכדי לנצלה כראוי. במרוצת השנים, נעשו במחשב הניהול שלה שלל עדכוני תוכנה כדי לרכך את אופי פעולתה השנוי במחלוקת. גם ההיגוי החשמלי לא הצטיין, לא בחדותו ובטח לא בכמות האינפורמציה שהעביר לידי הנהג.

התגלגלות פנימה, מגלה כי תא הנוסעים של הפיג'ו הוא מהנעימים בקבוצה, לפחות כאשר משווים זאת למתחרות אותן הזכרנו. שילוב הגוונים רך, המושבים קטיפתיים וריפוד הדיפונים מסגל לכל הסביבה תחושה איכותית ונעימה. כהמשך לכך, איכות החיים למשפחה, הובלטה לטובה על ידי מגוון אמצעי בקרה ובידור. מערכת השמע זכתה לתפעול מההגה, בקרת אקלים אלקטרונית הקלה על בחירת הטמפרטורה, והקונסולה הציגה מראה אינפורמטיבי וחסר יומרות.

בטיחות

ב-2001, ניגשה ה-307 למבחני הריסוק של איגוד הבטיחות העולמי Euro NCAP ויצאה משם עם 4 כוכבים באמתחתה, ציון די טוב לאותה תקופה. עבור מיגון הנוסעים צברה 30 נקודות והתייחסות ביקורתית רק לפגיעות בחלק הגוף האמצעי ומטה - דהיינו באגן, בגפיים, ונזקים מאוד קלים באיזור הבטן התחתונה בעת פגיעה חזיתית ליושבי הרכב הקדמיים.

מחוצה לה, ולא בשונה מדגמים אחרים באותה עת, 14 נקודות בלבד ליקטה הפיג'ו בהגנה על הולכי רגל במקרה של דריסה. הגנה על ילדים מזכה את הפיג'ו בציון גבוה עם סייג קטן בהגנה הצידית, אך הבטיחות פסיבית נאותה לראשים ולגוף. כמו כן, ניתו לבטל את כרית האוויר בצידו של הנוסע לצורך הושבת תינוק בכיסא בטיחות במושב הקדמי. באותה נשימה נציין חלוקה בין הדגמים העשירים בציוד בטיחותי (XT) להם 6 כריות אוויר, לבין הדגמים הבסיסים (XR) המשווקים עם שתיים בלבד.

טיפולים, עלויות חלפים

יבואן פיג'ו לישראל מספר כי 18 אלף מדגמי ה-307 עלו לכבישי ישראל במשך חייה. כמו רבות מתוצרת צרפת, גם היא ביקרה במוסך פעמים תכופות יותר מכפי שהלקוח קיווה או צפה. ברם, ובטרם נפנה לסקור את מחלותיה, נראה כיצד הטיפולים הסדירים מנסים, בדרכם היחידה, לשמור לנו על הרוגע.

הנתונים שהועלו קצת מפתיעים ולטובה. ה-307 עוברת טיפול פעם בשנתיים או כל 30 אלף ק"מ, המוקדם מביניהם. עלות טיפול שכזה היא כ-570 שקלים כולל עבודה (לפני מע"מ, במוסך מורשה). מעבר לכך, אם הגעתם למחסום ה-60 אלף ק"מ, הטיפול מוכפל כמעט ונעצר על 1,050 שקלים. כזה הוא הפער בין 30 ל-60 אלף ק"מ וחוזר חלילה.

סט טיימינג (רצועת תזמון) עולה 700 שקלים ללא עבודה ומע"מ, ויש להחליף על פי הוראות יצרן כל 3 שנים או 90 אלף ק"מ. לכך יש להוסיף כ-300 שקלים נוספים בעבור רכיבים כמו מותחנים, מחזירי שמן וכדומה בעלות של כ-300 שקלים נוספים. החלפת משאבת המים, תיעשה רק במידה וצריך. בנוסף, כל שנתיים יש להחליף נוזל בלמים ומסנן מזגן בעלות של 312 שקלים.

באשר לחלפים, העלות הממוצעת מתברגת בקצה העליון של הקבוצה. למשל, יחידת תאורה אחת בצידו הימני קדמי של הרכב עולה 1,139 שקלים, פגוש אחורי 1,751 שקלים, כנף קדמית ימנית נאמדת ב-1,427 שקלים. בחטיבה המתבלה, סט בלמים מקורי עולה כ-284 שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

תקלות ומחלות טכניות

הבעיות המרכזיות ב-307, נוגעות ישירות אל מערכת החשמל. זו הקרויה 'מולטיפלקס', נותנת תעסוקה לא מעטה למוסכניקים. היא סובלת מתקלות חוזרות ונשנות בקונקטורים של החיווט החשמלי ואלה גורמים לשורה ארוכה של טענות ותקלות מצד מחשב הרכב וכן נתכים המאבדים רצון לחיות בטרם עת. תקלות שיכולות להיות קלות ומרגיזות כמו אורות שלא פעולים כשורה (כולל שריפת נורות), מגבים שלא רוצים לנוע, חלונות שעולים ויורדים עצמאית בעת נעילת הרכב, נעילה מרכזית משובשת, צופר שנאלם ועוד. לכך יש להוסיף תיקולים אלקטרוניים הנובעים משוללי התנעה בהתקנה מקומית.

בצד החמור יותר, עלולות לצוץ תופעות כמו השהיה בין הלחיצה על דוושת הדלק לבין התגובה מהמנוע וכן כיבוי המנוע תוך כדי נסיעה (בייחוד בבלימת חירום) וסרבנות לפעולה מצד תיבת ההילוכים. אולם יש להבדיל בין תקלה בגינה מופיעה אזהרה על הצג הדיגיטלי שמקורה בתקשורת פגומה בין מחשב המנוע, לבין אופייה העצל של בית המצערת החשמלית. חלק מתקלות אלה נפתרות לרוב על ידי כיבוי הרכב והתנעתו מחדש, או על ידי ניתוק קטבי המצבר לזמן מה לצורך איפוס המחשב. אם כי לעתים תחזורנה גם כאשר מוחלפים הרכיבים הבעייתיים והן הופכות בחלק מהמקרים לנורמה קבועה עם ה-307.

מבחינה מכאנית, תיבת ההילוכים צפויה להחזיק לזמן ארוך, אך במקרים רבים, התקלות החוזרות והנשנות במערכת החשמלית שאחראית לתפקוד התיבה, גרמו להרס מכאני ודרשו את החלפתה, בעיקר בכלי רכב בהן נעשה שימוש תכוף וארוך. ניחא במידה וצרה זו נופלת בתקופת האחריות, אך אם אתם מחוצה לה, היכונו להוצאה ממוצעת של כ-10,000 שקל, או מעט פחות על אחרת משופצת. גם מחשבי הגיר והמנוע אינם זולים כלל להחלפה.

בנבכי המערכות

מנועי ה-1,600 דווקא שומרים על אמינות סולידית ומשאירים את המחלות הבולטות בעיקר למנועי ה-2.0 ליטר. אלה, אחרי שגמאו כ-50 אלף ק"מ, מתחילים להראות סימנים של צריכת שמן וגם הסלילים (קוהלים) פורשים לא הרבה אחר כך. אולם, בשני המנועים יש לשים לב לתקתוקים מכיוון ראש המנוע, ממשאבת המים וממותחני רצועת הטיימינג. הזנחה של אלה עלולים לגרום לנזק יקר למדי. יש להיזהר במיוחד מכלי רכב בהם נעשה שימוש במי ברז במקום מי קירור ייעודיים הגורמים לקורוזיה מוגברת , או כאלה שהחמיצו טיפולים או האריכו את המרחק בניהם.

מערכת ההיגוי החשמלית אינה נטולת בעיות אף היא. נפוץ הוא הדבר כאשר מים חודרים למכלול החיווט ופוגמים בתפקודו התקין של ההגה. יותר מכמה מקרים נרשמו כאשר הלקוח טען להיגוי נוקשה ובעל משקל חריג בעת תפעולו. זאת ועוד, ברגישות החיישנים, ובפרט אלו המוסרים אינפורמציית נשימה, אין להמעיט או להתייחס בקלות דעת. התגלה כשל בחיישן חמצן, השתמשו רק בחלפים מקוריים וכך תחסכו מעצמכם טרטורים מיותרים ויקרים.

באספקט הבטיחותי, ה-307 נוטה להפגין דליפות מעיקות במגברי הבלם ועודף טירוניות בסעיף הרפידות (שחיקה מהירה, רעשים שונים). בעיות נוספות שהופיעו, נוגעות למחשב כריות האוויר. שוב, גם כאן, לא מדובר על תקלה טכנית בתפקוד הכריות אם כי בהופעת התרעות על לוח המחוונים שהצריכה לעתים החלפה של המחשב, או תיקון. ואם עסקינן במחוונים, כשל קליל וקטן באיתות (איתות עצמאי ללא התערבות הנהג, סרבנות לאותת ואו כיבוי האיתות במעבר לאור גבוה), מחייב שליפה החוצה של כל המערך והתקנתו של חדש בעלות של 1,800 שקלים(!). הסיבה לכך נעוצה בחיווט העיקרי המלופף במרכזו. בנוסף, ב-307 קיימת מערכת מחשב מרכזית שלעתים אמנם מדווחת על תקלה אחת גלמודה, אך מאלצת את המוסך לפרק ולמסור את היחידה לתיקון בעלות של 1,200 שקלים, וזמן המתנה של 3 ימים עד לקבלת הרכב התקין.

כמו כן, במכוניות שעברו מעל ל-50 אלף ק"מ רעשים שונים עלולים להישמע מתחתית הרכב. אלה יכולים לנבוע ממערכת פליטה המראה סימני התרופפות במקומות שונים ולרעד מגומיות מתלים (משולשים ובתי בולמים) שמצריכים החלפה מוקדם מהצפוי.

לפני ההחלטה

לסיום סגמנט הקלקולים, נציין שני דברים חשובים. במהלך שנת 2005-6, חל שינוי במערכת המחשוב של המכונית וזה אמור היה לתקן את מרבית הבעיות שאפפו את הדור שקדם למתיחת הפנים. אך למרבה הצער, התקלות שבו להופיע. עם זאת, נרשמה ירידה הדרגתית בכמות הביקורים במוסך ביחס לשנים הירוקות (2002-2003). כך שהחשש באם לרכוש את ה-307 או לא, תלוי בשנתון ובדגם. ובכל מקרה, רצוי שהבחירה תעשה מתוך הקומץ האחרון שנחת בישראל שחלף על חבלי הלידה.

גם עמידות חומרי הדיפון בתא הנוסעים עמדה בסימן שאלה במספר לא קטן של יחידות, כאשר רשרושים החלו להישמע מעומק הדשבורד וחלקים נעים התרופפו מעט (ידית הילוכים, תא כפפות, תא משקפיים בתקרת הרכב). לאחר מספר שנים של שימוש, נשמעו תלונות גם כנגד אטימה שאינה מושלמת עוד למים (בעיקר בדלתות האחוריות ובשמשה הקדמית), בייחוד בדגמים בהם הותקן חלון בגג. גם מנעולי הדלתות עלולים להרגיש כאילו יצאו מכיוון, כאשר זה של דלת תא המטען עלול לגלות סרבנות עיקשת לסגירת הדלת. בנוסף לכך, ל-307 ישנה גם נטייה להפשיט עצמה תוך כדי נסיעה, בעיקר מכיוון כיסוי הפלסטיק המותקן מתחת לתא המנוע.

מה אני מקבל?

בעשר השנים האחרונות, הביקוש למכוניות צרפתיות אינו מהגבוהים כאן וה-307 אינה שונה מאחיותיה למוצא. המשפחתית הקומפקטית של פיג'ו סובלת מתדמית של מכונית המצריכה תחזוקה שוטפת שאינה זולה לרוב ולכן זו מתקשה למצוא את מקומה כיד שנייה מבוקשת למרות היצע עשיר ומכובד.

ה-307 הגיעה לידיים פרטיות וכן אל ציי רכב, אך מאלה האחרונים נמליץ לכם להתרחק במידה והעבר השירותי של הרכב מעומעם משהו. המחיר עבור דגם הבסיס משנת 2002 עומד כיום על כ-45 אלף שקלים (XR אוטומטי) ועד ל-54 אלף שקלים לגרסת ה-XSI במרכב 3 דלתות לה נפח של 2.0 ל'. קפיצה לאמצע העשור, ממש סמוך למתיחת הפנים, ומחיריה נעים בין 70 ל-85 אלף שקלים, והשנה האחרונה בה שווקה (2008) תומחרה בשוק המשומשות בתעריף שבין 93 ל-110 אלף שקלים, כולל את גרסת הסטיישן SW. מבדיקה שנערכה, עולה כי מרבית מכוניות אלה גם נסחרות במחיר נמוך מהמחירון וכי ניתן למצוא לא מעט פליטות מסוג זה מחברות ליסינג במחירים נמוכים באחוזים ניכרים ממחיר המחירון.

הבחירה ב-307 כמכונית משפחתית, צריכה להיעשות בראש ובראשונה תוך הסתכלות מעמיקה בהיסטוריית הטיפולים של הרכב. בדקו מה תוקן בה, מה התכיפות של הביקורים במוסך ומה העלויות שנאלץ הבעלים הקודמים לשלם עבור התיקונים.

המלצה שלנו – מדובר במכונית טובה ושימושית, אך גם ככזו שעלולה לדרוש תשומת לב רבה לתקלות ולתיקונן המקצועי.

מפרט טכני:

מנועים: 1600-2000 סמ"ק 137/110 כ"ס.
תיבת הילוכים: אוטומטית 4 יחסי העברה, ידני 5 הילוכים
0-100 (1,600): 11.6 שניות
מהירות מרבית: 190 קמ"ש
מומנט: 15.4/4200 קג"מ

  • עוד באותו נושא:
  • פיג'ו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully